Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er bare fra mitt perspektiv ;

At åpningsfasen er den vondeste og varer lengst. Vannet gikk og jeg lå i 3 dager med rier hvert kvarter. Ingen åpning i sikte Hadde nesten ikke energi til selve fødselen. Måtte bli i gang satt(merket ikke det en gang), og etter jeg endelig hadde nok åpning til epidural, så gikk det ikke mange timer, så var barnet født. Ganske nøyaktig 48 timer etter vannet gikk.

 Det er mye de ikke sier, fordi alt skal ikke snakkes om dersom det ikke kan avbildes som romantisk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.5.2018 den 10.19, Bøff Eløff skrev:

At de insisterer på at du skal dusje rett etterpå selv om du er så sliten at du egentlig ikke vil.

Jeg nærmest hoppet opp av sengen etter noen pyntesting. Gikk til dusjen og bare følte meg så fresh og frisk. Uforskammet sprek. Gikk ikke til bareselavdelingen, men gikk rett til barselhotellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

fyfaen høres så jævelig ut. Jeg skjønner bare ikke at folk tørr å føde naturlig :(

Anonymkode: c472c...ead

Jeg skjønner ikke at folk tør noe annet ;)

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sliten man blir i bein og armer. Jeg var konstant anspent i beina under hele fødselen. Hadde sikkert ikke ræva nedi sengen mer enn 5 minutter den siste tiden 🙄 hadde gangsperr i dagesvis.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 21.45, AnonymBruker skrev:

At fostervann lukter sykt kvalmt 

Anonymkode: 4f682...76e

Hæ? Ikke mitt, ikke hadde det hvite klumper som noen skrev her heller. Det minnet meg om ...candyfloss eller noe slik med masse sukker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det var vondt å føde (hei, epidural) så det mest overraskende for meg var at de stakk en finger opp i rumpa når baby var ute. Det var litt ubehagelig. 

Anonymkode: b25da...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj! Hadde du ikke epidural? Jeg merket ikke at de klipte i det hele tatt.

Anonymkode: 09ddf...ce2

Jo men epiduralen hjalp ikke mot slike lokale smerter tydeligvis. Hjalp kun mot åpningsriene også. Pressriene kjente jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bare omkring 2% av fødsler her i landet starter med vannavgang. Og etter vannet er gått er det stor infeksjonsfare. Jeg ville gjerne bade i mellom alle rier, men fikk bare være der i 10 minutter. Vektløs, varm, og avslappet. Utrolig deilig å flyte oppi der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det var vondt å føde (hei, epidural) så det mest overraskende for meg var at de stakk en finger opp i rumpa når baby var ute. Det var litt ubehagelig. 

Anonymkode: b25da...c46

Hvorfor gjorde de det? Og sa de ikke fra først? 

Anonymkode: 24653...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Wonders said:

At bare omkring 2% av fødsler her i landet starter med vannavgang. Og etter vannet er gått er det stor infeksjonsfare. Jeg ville gjerne bade i mellom alle rier, men fikk bare være der i 10 minutter. Vektløs, varm, og avslappet. Utrolig deilig å flyte oppi der...

Er det infeksjonsfare? Jeg lå i badekar flere timer etter at vannet gikk 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde de det? Og sa de ikke fra først? 

Anonymkode: 24653...2f7

De gjorde det med meg også, for å sjekke etter rifter og skader på tarm og muskulatur :) vet ikke om det er vanlig - men jeg er bare glad de sjekket alt som sjekkes kunne 😛 

om de ikke sa i fra, var det veldig merkelig og ikke helt greit.

Anonymkode: 23d75...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å kuppe tråden, ts, men vil også gi alle på KG gode råd. De er ikke dyre.

Vil at dere lytter til disse podcastene; 

Før fødsel med jordmor Kirsten Jørgensen

https://www.acast.com/foreldreradet/forfodselmedjordmorkirstenjorgensen

 

Etter fødsel med jordmor Kirsten Jørgensen

https://www.acast.com/foreldreradet/etterfodselmedjordmorkirstenjorgensen

 

 

Igangsetting med fødselslege Thorbjørn Brook Steen

https://www.acast.com/foreldreradet/igangsettingmedfodselslegethorbjornbrooksteen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wonders skrev:

At bare omkring 2% av fødsler her i landet starter med vannavgang. Og etter vannet er gått er det stor infeksjonsfare. Jeg ville gjerne bade i mellom alle rier, men fikk bare være der i 10 minutter. Vektløs, varm, og avslappet. Utrolig deilig å flyte oppi der...

Det er vel 10%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Er det infeksjonsfare? Jeg lå i badekar flere timer etter at vannet gikk 🤯

De ville egentlig ikke ha meg oppi der på ahus. Det er jo direkte oppi innntil barnet, det er ikke lenger beskyttet. De var nøye på å ikke sjekke meg for ofte heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wonders said:

De ville egentlig ikke ha meg oppi der på ahus. Det er jo direkte oppi innntil barnet, det er ikke lenger beskyttet. De var nøye på å ikke sjekke meg for ofte heller. 

De både sjekket og hjalp til å utvide åpningen i vann da jeg fødte. Skulle jo etter planen føde i vann også, men ble flyttet ut av vannet mot slutten fordi det tok for lang tid 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

De både sjekket og hjalp til å utvide åpningen i vann da jeg fødte. Skulle jo etter planen føde i vann også, men ble flyttet ut av vannet mot slutten fordi det tok for lang tid 🙄

Muligens derfor. Mens jeg hadde ikke åpning etter 6 timer med rier, og skulle ikke føde i badekar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fødsel er en syk opplevelse og jeg følte meg som superkvinnen etterpå! 

Fikk epidural og revnet litt, men merket ikke noe til det, og etter en liten uke med ømt underliv var ikke kroppen vond lenger. 

Ingen som sa noe om dusjing til meg etterpå, så det gjorde jeg ikke før på ettermiddagen etter jeg hadde fått sovet ut litt (fødte tidlig på morgenen). 

Måtte le litt her for kom på at jeg også fikk en finger i rumpen og måtte knipe mens jordmor sydde. Hadde helt glemt det 🙄

Gravid med nummer to nå og ser fram ril ny fødsel. Håper jeg får like fin opplevelse denne gangen!

Anonymkode: 1cc96...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Jo men epiduralen hjalp ikke mot slike lokale smerter tydeligvis. Hjalp kun mot åpningsriene også. Pressriene kjente jeg 

Jeg kjente også pressriene veldig godt, men ikke at de klipte, da funket epiduralen.

Anonymkode: 09ddf...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente også pressriene veldig godt, men ikke at de klipte, da funket epiduralen.

Anonymkode: 09ddf...ce2

Funker gjerne ulikt fra person til person sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...