Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Mnjah skrev:

Jo, men jeg kjente det jo likevel. Evt. så var jeg litt omtåket, så det kan ha vært at jeg kjeftet når hun satte bedøvelsen, at hun ikke sa ifra, for det var så jæskla vondt.

Enig at bedøvelsen var vond, men jeg kjente ikke noe etter det. Tror jeg sydde ganske masse også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At når man endelig er ferdig med å føde barnet, så må man føde ut morkaken! Ble så skuffet over det, trodde jeg endelig kunne hvile. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

At når man endelig er ferdig med å føde barnet, så må man føde ut morkaken! Ble så skuffet over det, trodde jeg endelig kunne hvile. 

Ikke mye man må gjøre da? Jordmoren klemte litt på magen min, så var den ute.

Anonymkode: fb08c...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 14.32, Geirfuglen skrev:

Jeg lå i narkose, og deretter i koma.

Likevel har du og opplever fortsatt det viktigste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 16.27, AnonymBruker skrev:

1) At rier ikke trenger å ha en bestemt varighet eller komme med jevne mellomrom. Riene mine hadde random varighet mellom 30-60 sekunder og kom «hulter i bulter». Trodde derfor ikke at jeg hadde «ordentlige» rier. Når jeg først kom meg til sykehuset hadde jeg 8 cm åpning fordi jeg hadde ventet så lenge med å dra.

2) At det ikke gjør så vondt å føde. Rier er jo vondt og det gjør vondt akkurat i det hodet til baby kommer gjennom, men det er faktisk ikke sååå vondt. 

Anonymkode: 5f54d...cc3

Samme her. Eller jeg venta ikke for lenge men var i tvil om det var rier for det gikk jo ikke 5 min mellom og riene var superkorte med superkorte pauser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye man må gjøre da? Jordmoren klemte litt på magen min, så var den ute.

Anonymkode: fb08c...5f5

Det er individuelt. For noen kommer den nærmest ut av seg selv, andre ganger må den hentes ut i narkose. Jeg har opplevd begge deler, men det siste er heldigvis ikke det så alt for vanlig. Men greit å være forberedt på at det er mer som skal ut enn babyen, men mitt inntrykk er at det med morkaka er en liten sak for de fleste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye man må gjøre da? Jordmoren klemte litt på magen min, så var den ute.

Anonymkode: fb08c...5f5

Det er nok varierende, for noen tar det lengre tid å få den ut. For min del la jeg knapt merke til at morkaken kom ut ved noen av mine tre fødsler. Jeg husker i grunnen kun tredje fødsel fordi jeg da endelig husket på å be om å få se skikkelig på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
15 timer siden, Maleficenta skrev:

Likevel har du og opplever fortsatt det viktigste

Hva av fødsel mener du jeg har opplevd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At riene ikke trenger å komme regelmessig. Men at man bare må stole på magefølelsen. Kom inn med 5 cm åpning. 

At to fødsler som er så forskjellige kan oppleves fine begge to. Første startet med vannavgang og var med epidural, som jeg ba om fordi jeg var så sliten. Dette selv med en 4 timers aktiv fødsel. 

At ved andre fødselen, så skulle jeg få oppleve gode pauser mellom riene hvor jeg var helt tilstede. Så jeg følte aldri behov for smertelindring. Fikk tilbud om badekar og fikk føde oppi det :) At det var godt med rennende varmt vann mot magen under riene. At vannet gikk med en voldsom kraft og at det var godt å få jobbe i fred. Kun sjekk for at det var full åpning da pressriene starta og litt hjelp mellom riene når hodet sto i åpningen. Huska alt de hadde sagt fra forrige fødsel om god presseteknikk og hun var ute på 9 min. Rakk å være 3 timer på sykehuset før hun kom. 

Jeg skulle ønske jeg ble lenger på barselhotellet. Da hadde jeg kanskje fått mer ro til å få til ammingen. 

 

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra meg: å føde i badekar. Blir det mye blod og slikt i vannet? Litt usikker på hvordan jeg ville taklet det.. 

Anonymkode: 0f6dc...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål fra meg: å føde i badekar. Blir det mye blod og slikt i vannet? Litt usikker på hvordan jeg ville taklet det.. 

Anonymkode: 0f6dc...f07

Det blir noe blod og fostervann og det kan til og med flyte opp en og annen bæsj (den fisker jordmor ut da). Sånn er det å føde, men det er ikke sånt du tenker på der og da.

Anonymkode: 53330...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Et spørsmål fra meg: å føde i badekar. Blir det mye blod og slikt i vannet? Litt usikker på hvordan jeg ville taklet det.. 

Anonymkode: 0f6dc...f07

Det var veldig lite.

Anonymkode: bf050...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Ikke mye man må gjøre da? Jordmoren klemte litt på magen min, så var den ute.

Anonymkode: fb08c...5f5

Ikke om morkaka sitter fast. Jeg måtte stå på huk, ligge på rygg, stå på alle fire - alt uten at noe hjalp! Til slutt kom det inn ei som satte akupunktur i tærne mine (AU!), og de diskuterte om de måtte operere den ut. Endelig kom den til slutt da, etter 15 minutters utmattende pressing

Endret av Gummiloppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Gummiloppa skrev:

Ikke om morkaka sitter fast. Jeg måtte stå på huk, ligge på rygg, stå på alle fire - alt uten at noe hjalp! Til slutt kom det inn ei som satte akupunktur i tærne mine (AU!), og de diskuterte om de måtte operere den ut. Endelig kom den til slutt da, etter 15 minutters utmattende pressing

Samme skjedde hos meg. Viste seg at de likevel ikke hadde fått ut alt, selv om jeg spurte igjen og igjen om de kunne sjekke morkaken. Etter noen uker gikk det betennelse i restene og jeg ble daudjul og måtte bli hasteoperert. 

Anonymkode: 09ddf...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme skjedde hos meg. Viste seg at de likevel ikke hadde fått ut alt, selv om jeg spurte igjen og igjen om de kunne sjekke morkaken. Etter noen uker gikk det betennelse i restene og jeg ble daudjul og måtte bli hasteoperert. 

Anonymkode: 09ddf...ce2

Guud så mye tabber som gjøres..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2018 den 10.34, Geirfuglen skrev:

Hva av fødsel mener du jeg har opplevd? 

Barnet kjære deg. Drit i fødselen. Den er ikke egentlig så viktig. Det er jo bare prosessen med å få ungen ut. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.5.2018 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Ikke mye man må gjøre da? Jordmoren klemte litt på magen min, så var den ute.

Anonymkode: fb08c...5f5

Var ikke sånn hos meg. Var mer styrete enn som så. Jeg ble også svært medtatt etter fødselen pga store skader, og hadde store smerter, så jeg husker det som vondt og slitsomt når de begynte å styre med dette i tillegg. Jeg hadde likt å vite om det på forhånd, slik at det ikke kom som en overraskelse. 

Anonymkode: 06155...e1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med ting ingen fortalte deg om svangerskapet heller, før i svangerskap nr 2? 

At svangerskapsforgiftning kan slå ut helt forskjellig fra person til person, det kan derfor være fryktelig vanskelig å stille diagnosen. En person kan virke kjempedårlig og en person kan virke kjempefrisk og begge to kan være like alvorlig rammet. 

At svangerskapsforgiftning ofte enten slår ut på mor eller barn. 

At blodtrykksenkende ofte ikke virker på like godt på svangerskapsrelatert blodtrykk, ettersom årsaken til blodtrykksøkningen ikke er av "normal" årsak. 

At man kan se på ultralyd om det er høy sannsynlighet for at svangerskapsforgiftning vil slå ut på babyen. 

 

 

Dette forklarer hvertfall masse om mitt forrige svangerskap, og også dette som foreløpig ligger an til å bli helt likt. 

Anonymkode: 32e37...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov med ting ingen fortalte deg om svangerskapet heller, før i svangerskap nr 2? 

At svangerskapsforgiftning kan slå ut helt forskjellig fra person til person, det kan derfor være fryktelig vanskelig å stille diagnosen. En person kan virke kjempedårlig og en person kan virke kjempefrisk og begge to kan være like alvorlig rammet. 

At svangerskapsforgiftning ofte enten slår ut på mor eller barn. 

At blodtrykksenkende ofte ikke virker på like godt på svangerskapsrelatert blodtrykk, ettersom årsaken til blodtrykksøkningen ikke er av "normal" årsak. 

At man kan se på ultralyd om det er høy sannsynlighet for at svangerskapsforgiftning vil slå ut på babyen. 

 

 

Dette forklarer hvertfall masse om mitt forrige svangerskap, og også dette som foreløpig ligger an til å bli helt likt. 

Anonymkode: 32e37...71d

Åå. Sykt at ingen har fortalt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan ha stormrier, og at riene ikke alltid kommer regelmessig. Før fødselen sa jordmor til meg: «Husk at det er mer pauser enn rier.»

Vel. Det var det ikke, for å si det sånn. Hadde opptil tre rier på rad med kun et par sekunders pause. I beste fall var det 1-2 minutter mellom hver ri. 

 

Anonymkode: c87cf...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...