Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier. Er det noe du skulle ønske noen fortalte deg før din fødsel? Skal snart inn i min første. Er ikke bekymret og blir ikke redd av alle disse skrekkhistoriene man hører, jeg vet at alle kan oppleve det forskjellig. Men det er interessant å lese om særlig det som kanskje ikke så mange snakker om. Hvis det er noe 😊

Anonymkode: f3bd6...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så mye om fødsel, men om amming. Jeg stresset sånn med å få til det, det kom jo aldri noe melk. Etterhvert forsto jeg at det er normalt at melken først kommer gjerne et par dager etter fødsel. Og, pga. keisersnitt kan det ta enda lenger tid. Helt normalt at babyen da får vann eller mme et par dager..

Tvi tvi ❤

Anonymkode: 632a9...8d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor inni helvetes satans vondt det var.

Anonymkode: 028cf...a43

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Før fødsel nr 1: at man må presse ut morkaka når man ikke orker mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen sier. Er det noe du skulle ønske noen fortalte deg før din fødsel? Skal snart inn i min første. Er ikke bekymret og blir ikke redd av alle disse skrekkhistoriene man hører, jeg vet at alle kan oppleve det forskjellig. Men det er interessant å lese om særlig det som kanskje ikke så mange snakker om. Hvis det er noe 😊

Anonymkode: f3bd6...13a

Følte jeg fikk veldig mye info om fødsel og har tatt initiativ til å lese meg opp selv også. 

Snakket om fødselen med ei litt yngre søster etterpå og det var veldig mye hun ikke ante. F.eks at man får bedøvelse før epiduralen settes og at man blør i flere uker etter fødsel. 

Anonymkode: 72de7...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Hvor idiotisk teit man blir når det er over. Å gå fra sinnsyke smerter til smertefri på sekundet gjorde meg helt flåsete. Skulle nesten tro jeg var brisen. Og også hvor mye adrenalin man får, hvor lang tid det tar å roe ned etterpå fordi adrenalinet raser i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nina1975

At det var noe som her etterrier. Hadde aldri hørt om det. Hadde jo snakket/lest om fødselen, men sluttet tydligvis å høre etter/lese litt for tidlig🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fortalte meg at en ikke alltid kjente riene. Jeg viste ikke at jeg var i fødsel før jordmoren sa det :) Sovnet og rett før pressriene satt inn :)

Hadde tre lette greie fødsler, men tre helv.... svangerskap. Nr to ble litt styr da fosterlyd forsvant, men han kom da de tok fostervannet og jeg slapp keisersnitt. Sistemann, stjernekikkeren tok jeg selv i mot. Jordmoren masserte ryggen min.

Vi har alle forskjellig opplevelse under fødselen. Lykke til med din :)

Anonymkode: 6cbb1...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nina1975 skrev:

At det var noe som her etterrier. Hadde aldri hørt om det. Hadde jo snakket/lest om fødselen, men sluttet tydligvis å høre etter/lese litt for tidlig🤔

Samme her. Og at det kunne være så ufattelig vondt. Hadde jeg visst det pluss at de kun delte ut Paracet hadde jeg tatt med tabletter selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man mister følelsen av kontroll, både på seg selv og situasjonen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde etter å ha lest at alle førstegangsfødende hadde lange og vonde fødsler. Det stemte ikke hos meg.

Leste om alle som ikke eide sexlyst og ventet mange måneder før de hadde sex igjen. Det stemte heller ikke hos meg.

Også opplevde jeg at riene ikke syntes på den monitoren jeg var koblet mot. Jordmor så det på meg at jeg hadde rier, men maskinen ga aldri noe utslag. Trodde ikke det var mulig. 

Ellers mellom riene lå jeg å fleipa og hadde humøret på topp. 30 min pressrier så var baby ute. Hele veien så sa jeg takk for litt massasje og kald klut av samboer 😛 

Jeg tar en fødsel når som helst, syns svangerskap er verre enn fødsel.

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke forberedt på kateter /klyster. Mulig ikke alle får det, men mine babyer kom ikke skikkelig ned i bekkenet, så blære og tarm ble tømt for å gi bedre plass for babyens ferd. Var heller ikke forberedt på den enorme gledsfylte 'gjenkjennelsen' da babyen kom ut. Bare 'der ER du jo', som om jeg hadde kjent dem bestandig 😂😂

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterundersøkelsen. Måtte sy innvendig etter fødselene. Der gjorde mye mer vondt enn selve fødselen synes jeg.

Anonymkode: b73ee...d29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske noen hadde sagt at det ikke gjør så vondt. Grudde meg masse uten grunn for det var ikke så vondt😊 

Anonymkode: 76d31...925

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planlagt ks. Hadde ikke forventet at opplevelsen skulle være så utrolig fin opplevelse som det var. Håper på snitt neste gang også 

Anonymkode: be4cf...ddf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min første fødsel var lang og vond. Måtte ha epidural to ganger for å takle rie helvetet. Måtte klippes også, da jeg var for trang for babyen. Mistet derfor 0,5 liter blod..

Kom meg fort på beina da, men var syykt hoven nedentil. Måtte kateteriseres noen dager, til jeg greide å tisse selv..

Ammingen sleit jeg med, da den ikke helt kom i gang etter fødselen. Sykehuset la på en måte skylden over på meg for det, og presset meg til å amme hele tiden.. Men ingen hadde fortalt meg at det kunne gå et par dager før melken endelig kom:P Så da var det aldri min feil likevel..

I tiden etter fødselen blødde jeg hver dag, og det kunne komme en og annen koagulert blodklump ut. Fikk også feber en dag, men som gikk over. Etterrier har jeg også fått, og som var så vonde at jeg ble liggende på gulvet..

Nå skal jeg straks føde barn nr.2, og som jeg ser fram til😊 En bekjent av meg har skrytt og sagt at fødsel nr.2 går som en lek, da hun ikke hadde så vondt. Men jeg tror ikke noe på det! Er forberedt på at det blir minst like jævlig vondt som første gangen, og at underlivet nå kommer til å bli skikkelig ødelagt. 

Jeg høres kanskje pessimistisk ut, men jeg vil jo bli positivt overrasket om jeg tar feil :) Kan jo bli en drømmefødsel og da, men tenker at det umulig kan skje meg ;) Jeg får jo bestandig sterke magesmerter for alt mulig...

Vær beredt på at dere kan få en idiotisk helsesøster, som antar og tror ting som ikke er sant. De kan skremme foreldre med å overdrive ting de merker med barnet..  Vår helsesøster tok feil i absolutt alt :) Noe jeg godter meg over i dag.

 

Anonymkode: cbb09...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etterundersøkelsen. Måtte sy innvendig etter fødselene. Der gjorde mye mer vondt enn selve fødselen synes jeg.

Anonymkode: b73ee...d29

Husker fremdeles følelsen av tråd som blir trukket gjennom kjøttet selv ja! 

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

De var ekstreme første dagene syns jeg, ble verre av å amme. Hver gang jeg prøvde å amme førte det til rier. 

Anonymkode: 72de7...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

Hadde forberedt meg på dette med etter-rier. Hadde det ikke så hardt med dem. Syns det var som å ha 'mens-kramper', og det er jeg jo vant til hver måned så... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...