Gå til innhold

Hvor ofte reiser studenter/unge på ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reiste veldig lite som student. Studerte i England så mine ferier ble til Norge, der jeg jobbet 2-3 mnd hver sommer + noen uker i juleferien. Ble noen road trips lokalt bare, også husker jeg at det ble en del turer til Sverige. Nå er det lenge siden jeg var student, men jeg har inntrykk av at studenter reiser mer nå kanskje..

Jeg reiste også mye i England/Scotland/Irland, for meg var jo det ferie i seg selv å oppleve nye steder :)

Anonymkode: 31e6b...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri reist så mye som når jeg først startet å studere!😅 Det hele startet vel egentlig med at jeg endelig fikk en fast deltidsjobb og da ble det en biltur med noen kompiser til Danmark og Tyskland. Jeg reiste på et utvekslingssemester til Australia første semester av tredjeåret (anbefales på det sterkeste!), som gjorde at jeg virkelig ble bitt av reisebasillen! Ca fire måneder etter jeg kom hjem fra Australia reiste jeg til Island i påskeferien, deretter to uker på interrail i Europa alene på sommeren, og til slutt enda en ferietur til Australia da jeg var ferdig å studere. 

Når man er student har man mye mer frihet enn når man jobber fulltid, men ikke like mye penger. Det gjelder da å prioritere, og å finne billigst mulig reiser, boplass osv. For min del har det vært SÅ verdt det, og jeg hadde gjort det igjen hadde jeg fått muligheten. Jeg starter på nytt studie nå til høsten og vurderer et utvekslingssemester igjen😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har reist en del når jeg har vært student, det er mer fordi jeg tenker jeg har mest tid nå, til langhelger osv, når jeg enda ikke er bundet til fast jobb. 

I fjor var jeg i Vietnam, Roma (2 ganger), Edinburgh, London, og Irland. I tillegg til sommerferie med familien i Kroatia og flere byer i Nord-Italia, samt weekend med tur til Trolltunga. I år har jeg vært i Amsterdam og Budapest, skal til Roma rett etter eksamen. Familieturen i år går til Hong Kong, Singapore, Phuket og Vietnam, i tillegg til en tur til julen til Vietnam og Kambodsja. 

Føler egentlig at man må gjøre det man vil, og har man tid så er det bare å dra. Jeg jobber deltid ved siden av studiene, og tjener litt mer enn de fleste med vanlig deltidsjobb, jeg bor gratis, og dermed kan dra dit jeg vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, så de gangene jeg reiste, dro jeg som oftest hjem til Norge.

Har mye større behov for å reise nå, som mamma i et uspennende a4-liv med tidsklemme og hverdagen består av kjøring og henting av barn, barnebursdager, tørke snørr, dugnader i korpset etc. Nå reiser jeg bort (alene) så snart jeg får mulighet til det. :) Under studietiden var det så mye gøy som skjedde at behovet for ferie ikke var like stort.

Anonymkode: 0bc5a...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 12.54, silelisa skrev:

Det varierer jo veldig, 1-2 ganger i løpet av studiene kanskje? Selv reiste jeg 2 ganger. En gang når eksamen var ferdig tidlig fikk jeg og partneren dengang en billig uke i Hellas for 5000 tilsammen. Så vi hoppet på det. Du kan få slike hopp på reiser fra 2-3k per uke per person. 

Den ferien jeg husker best, var da vi reiste som backpacker gjennom Europa. Når man kommer i jobb er det helt uaktuelt å bo på hostell for de fleste, man er også mye eldre enn de andre på hostellet. Det å feriere på hostel kan være helt fantastisk, du møter enormt mange andre unge, du kan lage mat på hostellet og de har som regel en veldig billig bar. type 0.5-1 euro for øl.

På Hostell kan du bo for 100-200 natten avhengig av by. Vil si at du går glipp av noe hvis du ikke reiser på slike backpacker tur et sted. Fordi du får det aldri tilbake når du er i jobb. Thailand på 5 stjerners er noe helt annet enn når du er 20 og må bo billigst.

Hostell er også noe jeg vil anbefale, dersom man har lyst til å reise billig. Boutgifter kan være ganske så dyre, og rundt om i Europa og andre steder har hostell eller vandrerhjem blitt ganske så trendy, og det finnes flotte og veldig fine vandrerhjem rundt omkring, som har bra standard samtidig som de er veldig billige. Selvsagt må man da dele rom med andre, men for min del har det aldri vært noe problem, da jeg reiser for å kunne bruke dagene på opplevelser. Det er også ganske sosialt, og det finnes folk i alle aldere. En enkel frokost, som toast, frokostblanding og så videre har på de fleste hostellene jeg har vært på vært inkludert. Skal man ha noe mer fancy, mer pålegg eller annen type frokost, samt middag eller lunsj, kjøper man det bare utenom og lager det på kjøkkenet. 

Jeg vil også anbefale å unngå turistfellene. For eksempel er jeg veldig glad i Alicante. Alicante er jo en typisk charter-destinasjon, men jeg syns gamlebyen har mye sjarme og det er enkelt å komme seg med buss/tog til f.eks. Valencia, Murcia eller andre byer i nærheten. Ofte har jeg Alicante som base, og så reiser jeg rundtomkring til andre steder underveis. Dit har jeg pleid å dra ofte, og da har jeg leid rimelige leiligheter fremfor hotellrom. Disse ligger litt i periferien, og har kanskje ikke den beste utsikten, men mange ligger likevel veldig nært det meste. Husker jeg leide en leilighet i et smug ved strandpromenaden med balkong på taket til 500 kroner. Hadde flott utsikt på taket, og drakk ofte vin på taket fremfor å dra på barer.  Angående matutgifter: langs strandpromenaden og i gamlebyen er prisene skyhøye. Men det er jo fordi turistene handler der. Beveger man seg 10-20 meter opp et smug unna strandpromenaden, finner man koselige tapasbarer eller andre restauranter som er hundre ganger billigere enn i turiststrøkene, fordi det er der spanjolene vanker. Disse ligger gjerne litt gjemt, og de snakker ikke så godt engelsk der, men er ofte koselige og billige. Maten er like god, kanskje bedre til og med. Det samme gjelder samtlige andre steder jeg har reist; beveger man seg litt utenfor turistområdene og de mest synlige restaurantene, kan man finne veldig gode, men billige spisesteder/barer. Da kan man også reise ganske billig.

Så, er man student og vil reise, finnes det mange muligheter til å gjøre reisen rimelig. Ofte selges det billige pakketurer, eller billige flybilletter, eller så kan man eventuelt bo på vandrerhjem og finne litt mer avsidesliggende spisesteder for å kutte en del utgifter. Når jeg først reiser, så er opplevelser det jeg ønsker å bruke pengene på fremfor hotellstandard og restaurantbesøk hver dag. Dette varierer jo fra person til person, men er man på utkikk etter en opplevelsestur, kan man spare inn en god del penger på å gå ned i standard og lete litt etter spisesteder der de lokale vanker. På mange vandrerhjem jeg har vært på, har også folk arrangert spleiselag til utflukter, restaurantbesøk eller lignende, der flere har slengt seg på for å kunne spare penger på opplevelser.

Anonymkode: 03cd9...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iløpet av mine fem år som student har jeg fått reist en del, bl.a til Brasil, Bali, Thailand, Australia (på utveksling og en ferietur dit i etterkant av utvekslingen), togtur i Storbritannia, og et par charterturer til syden :) Reist ca en gang i året, noen ganger flere :) 

Anonymkode: a942e...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet alle offisielle ferier, men reiste iallefall en gang i halvåret på tur til venner eller sammen med venner de første 4 årene av studiene. Vi var spredd ut over Norge og Europa, så med ungdomsbillett og gratis overnatting hos hverandre har det vært mulig å gjøre med det lille vi klarte spare av studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser en gang i året på 1-ukes ferie med samboern til utlandet. Også er vi å besøker familien min 1 -2 ganger i året ellers.

Anonymkode: 9bd24...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått til 1-3 ganger reiser i året; da inkludert både land i nærheten som Danmark og Sverige, og reisemål lengre unna som Asia og Afrika.

Har deltidsjobb ved siden av studiene, og kjøper aldri dyre billetter :) Jobber en del om sommeren og sparer underveis i løpet av året.

For meg er det viktig å reise, så jeg prioriterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggee du økonomien din litt, er det ikke noe problem å reise når du er student. Du skal sikkert jobbe noe i sommer"ferien"? Man kan ganske greit tjene 60 000 på den tiden, (minus litt i utgifter selvsagt), med feriepenger fra tidligere år og startstipend, er det ikke så ille å være student som man skal ha det til! Handler om å være smart, prioritere og å planlegge:) Hilsen student 24 år:)

Må selvsagt også nevne at dersom du bruker hele sommeren på å reise, er jo ike en to mnd backpacking realistisk🙈 MEN går jo an å feriere annenhvert år evt, hvia man vil reise lenge😊

Anonymkode: 59c1c...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 turer i halvåret. Jobber deltid utenom studiene.

Anonymkode: d243d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...