Gå til innhold

I dag har jeg tatt tarmskylling!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er helt uenig i at dette er noe alle bør gjøre. Kjenner ei som ble syk i lang tid etter å ha prøvd det. Det er som noen andre også har sagt riktig at ikke bare de "dårlige" bakteriene skylles ut!

De som vurderer å gjøre dette bør sjekke med en proff lege først for å høre om bivirkninger og risiko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Til de som tror at tarmen demmes er helt ren, think again. Med all den drittmaten vi spiser er fordøyelsessystemet til de fleste menneske fult av avfallsstoffer som blant annet hekter seg fast i tarmtotter ol.

Selvom ikke alle trenger noe så drastisk som tarmskyll vil jeg ihvertfall tro at de aller, aller fleste hadde hatt veldig godt av en rensekur. Dette er selvsagt ikke noe de fleste leger vil anbefalle, da rensekurer hittils har vært litt for "alternativt" til at skolemedisinen har godde å brydd seg om det.

Som noen her sa; Ignoransen lenge leve. :roll:

eg skal tilbake på onsdag igjen. Gruer meg, men de sa at det blir bedre da om jeg er flink til å spise riktig (ikke kål og rå grønnsaker osv)

Når ble rå grønnsaker usunt ??

Rå grønnsaker inneholder jeg hauger av sunne og nyttige stoffer, samt de er med på å få det indre miljøet i kroppen mere basisk (de fleste går rundt med for sur ph-verdi)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skeptikeren

Dette høres *rimelig* overdrevet ut. Hadde det vært så fryktelig viktig for folkehelsen så hadde dette vært obligatorisk for lenge siden. Jeg minner om at vi idag lever lengre og bedre en noen gang i historien og jeg må ærlig talt betvile at det er fordi en stor del av befolkingen gjør dette tidt og ofte.

For meg virker dette som er fin inntektskilde for de som utfører behandlingen. Selvfølgelig finnes det medisinske unntak men det er nok også unntak i ordets rette forstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er typisk at slike klassiske skolemedisin tilhengere som mistror rensing av kroppen. Disse er ofte de samme som hater veggiser og urter og alt annet som er "ukjent og skummelt".

Ignoransen lenge leve ja ! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet denne, hva er vitsen. De som vil tro på slikt, tror på det...

De sier tro kan flytte stein, jeg sier at tro gjør alternative behandlere søkkrike.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Dette er bare en ny trend. Det er mange alternative klinikker i blant annet usa(hvor ellers!) som tjener grove penger på dette. Tarmskylling er ikke nødvendig for personer som spiser et noelunde sunt og balansert kosthold. Da vi snakket om dette under en forelesning var legen som foreleste både litt for og imot dette. Det er farlig hvis alle og enhvermann vil ha dette når de faktisk ikke trenger det. Han mente en rensekur bestående av mye vann, grønnsaker og grove kornprodukter var bedre. Men da bare over 2-3 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Rensekur vil nok være misnt like bra for et normalt fungerende menneske ja.

Og med mindre man lever utelukkende på de sunneste råvarer så tror jeg alle og enhver har fått i seg nok dritt til å trenge en rensekur. Det er ikke bare tarmen som blir påvirket av alt det upassende vi spiser, det er nyrer og lever også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at slike klassiske skolemedisin tilhengere som mistror rensing av kroppen. Disse er ofte de samme som hater veggiser og urter og alt annet som er "ukjent og skummelt".

Ignoransen lenge leve ja ! :ler:

regner med det var bl.a meg du siktet til med dette, jeg kan godt nevne at jeg også gikk til homeopat i ett halvt år grunnet magen, og ei heller hun foreslo tarmskylling.

det er vel delte meninger om det, og så lenge det vises til at det faktisk skyller vekk også de gode bakteriene og lagene som faktisk BØR være der, så holder jeg meg unna inntil en spesialist på området råder meg til det!

jeg tror det er mye bra i alternativ medisin jeg, og prøver gjerne. men magen min er jeg forsiktig med, og en spesialist innen mage/tarm, REGNER jeg med at har nogenlunde like bra kunnskap om tarm som en alternativ behandler!!

misstroiske meg... :roll:

verden er ikke svart/hvitt, selv om man ikke tror på at tarmskylling er løsningen for alles mageproblemer, så trenger man faktisk ikke være verken ignorant eller misstroisk! dere er jo da minst like ignorante som ikke bryr dere med farene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skrev jo faktisk også at rensekur var minst like bra for normalt fungerende folk da.

Det hørtes ut som du trodde alle tarmer var rene som gull og at verken rensekur eller tarmskyll var verdt fem øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da aldri noengang skrevet noe om at jeg mener tarmene våre er gullende rene, da legger du ord i munnen på meg som ikke er i nærheten av det jeg sier!

jeg ber etter dokumentasjon, for om dette er løsningen for alles problemer, så finnes det vel NOE som faktisk støtter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har ikke skrevet det svart på hvitt nei, men etter å ha lest igjenom innleggene dine i denne debatten et par ganger sitter jeg fremdeles med et inntrykk at du er negativ og mener det hele er svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kritisk fordi jeg har hørt at det ikke nødvendigvis er like sunt pga som nevnt fjerning av nødvendige bakterier og belegg.

og blir litt skeptisk når det legges frem som totalt bare positivt, uten noe henvisning til info.

hva mener dere som er for det, om at det faktisk fjerner nødvendig flora også?

kritisk og negativ eller intollerant er faktisk ikke det samme, det er sunt å være litt kritis. er det til skolemedisin også jeg. :wink:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Sexy*Cat*

tarmskylling kan være fint det.

så mye dritt og møkk folk får i seg nå til dags så syns jeg det burde vært obligatorisk.

kjenner flere som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jeg som startet tråden
jeg har da aldri noengang skrevet noe om at jeg mener tarmene våre er gullende rene, da legger du ord i munnen på meg som ikke er i nærheten av det jeg sier!

jeg ber etter dokumentasjon, for om dette er løsningen for alles problemer, så finnes det vel NOE som faktisk støtter det?

Hei Aline

Ok, her har jeg funnet litt info til deg. Det er fra colonklinikken.no:

Hvem trenger CHT?

Svært mange mennesker lider av en forstyrrelse i det naturlige livsfellesskapet mellom bakterier og mennesker. Vanlige symptomer er treg-, løs eller oppblåst mage. Bl.a. på grunn av steriliserte og denaturerte matvarer og medikamentbruk kan den normale likevekten mellom tarmbakterier og kroppen bli forstyrret.

Stress og psykisk ubalanse er også en stor årsak til forstyrrelse i mage-tarmsystemet. Vi vet at stress forandrer biokjemien i kroppen og leder til redusert fordøyelse. Følgen blir svekket motstandsevne i kroppens immunforsvar. Mange får et forstyrret stoffskifte på grunn av overvekt av sykdomsfremkallende tarmbakterier. Livsviktig surstoff i tilstrekkelig mengde når da ikke ut til alle deler av kroppen og gifter og avfallstoffer blir derved ikke hurtig nok nedbrutt og utskilt.

Det bygger seg derved opp en selvforgiftning og det kan oppstå mange andre plager enn forstoppelse, diaré og luft i magen. For eksempel kan det inntre infeksjonssykdommer, reumatiske sykdommer, hudsykdommer, forhøyet blodtrykk, hodepine, (mat)allergier,konsentrasjonsvansker, vitalitetstap og psykiske problemer.

Immunreaksjoner i kroppen er helt vesentlig for et sterkt infeksjonsforsvar, et forsvar mot sykdom. Hele 80% av immunsystemet finnes i veggene i tynn- og tykktarmen. Slimhinnen på innsiden av tykktarmen er første og viktigste forsvarssystem mot giftstoffer. Først på andreplass følger lever, nyrer, lymfe, lungene og hudoverflaten.

Indikasjoner som Colon Hydro Terapi typisk har en gavnlig effekt på:

Forstoppelse eller treg mage

Tretthet

Over/Undervekt

Angst/Depresjoner

Luftdannelser og oppblåsthet

Løs mage eller diaré

Parasitt infeksjon

Svak virkende tarmsammentrekning/peristaltikk

Ulcerøs kolitt IKKE akutt tilstand

Diverticulitis

Hudsykdommer, psoriasis, eksem, uren hud etc.

Soppovervekst, candida albicans

Reumatiske sykdommer, vond i muskler og ledd

Tømming før undersøkelser: røntgen av tykktarmen, colonscopi, rektumscopi

Ja, bare litt av all infoen jeg fant på siden deres. Gå inn der, eller søk på google. Da kommer det opp litt info.

De andre her inne som mener det er noe tull, de får spise maten de spiser, og la tarmen være. De får muligens problemer i fremtiden, men det får la være når de skal være så forbannet stae!

Spør meg om mer om du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tarmskylling er vel en sånn ting som er veldig sunt og bra for korppen' date=' men ikke noe man MÅ gjøre for å være frisk.[/quote']

Takk!

Jeg liker instillingen din. Det er klart ikke alle trenger dette, men det er noe som er bra for tarmen, og man får renset den skikkelig.

Det stod på en side jeg fant i stad at nordmenn er kritiske til det, akuratt som de var da akupunktur kom inn i bildet for mange år siden. Og nå er akupunktur blitt en del av medisinen.

Og det samme kommer til å skje med tarmskylling. Flere og flere kommer til å bruke det.

Grunnen til at legene ikke anbefaler det er fordi de ikke vet noe om det, og ikke gjør det selv.

Det er feil å si at det er en inntekstkilde for de som gjør det. De gjør det for å hjelpe. At de tar penger for det er noe helt naturlig. Tenk på hva maskinene koster og den tiden de bruker på det. For ikke snakke om strøm og sterilt vann osv osv osv. Så 600 kr for en time er ikke mye penger!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Catwoman

Jeg syns ikke 600 kr er dyrt. Trodde det kostet mer faktisk.

Har også hørt at det finnes en sånn hjemme-tarm-rensings-kur som man kan ta selv. Vet ikke om den er like bra. Kunne godt tenkt meg å prøve det, men så må man visst holde seg unna en del ting en uke etterpå. bla. kaffe og røyk, og det vet jeg kke om jeg hadde greid :sjenert:

Takk!

Jeg liker instillingen din. Det er klart ikke alle trenger dette, men det er noe som er bra for tarmen, og man får renset den skikkelig.

jepp. Det blir litt på samme måten som at det er bra for huden å gå til en hudpleier, men man kan godt ha en sunn hud selv om man ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info fra en klinikk som selv tjener penger på tarmskylling kan vel ikke kalles helt nøytral...?

For å balansere litt:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/600942.html

Flere av landets tarmeksperter mener det kan være farlig å skylle tarmene sine for ofte. De advarer derfor folk mot de nye tarmskyllingsklinikkene, som det stadig blir flere av i Norge.

Marianne Tveitan Hjelle. Hun er sykepleier og innehaver av Klinikk Aqua på Lysaker utenfor Oslo. Hun sier at folk er fornøyde, men innrømmer at det ikke finnes noen annen god dokumentasjon på at behandlingen hjelper.

Psykiater og overlege ved Rikshospitalet, Svein Blomhoff, forstår at folk med psykosomatiske lidelser føler seg bedre etter en behandling.

Det at noen tar seg tid til å lytte, og det at noen tar pasientene seriøst, det har en effekt, sier Blomhoff. Men han tror ikke at tarmskyllingen hjelper i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra med meninger fra både de som er for og de som er kritiske!

var denne typen info jeg hadde fått med meg før også, som gjør at jeg er skeptisk til behandlingsformen sånn rett uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...