AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Oul imorgen. Hva kommer til å skje? Hva gjør man der? Fått høre det tar ca 1 time, noen som vil fortelle de ulike tingene man gjennomgår?! Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 6d80f...867
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Jordmor bruker ultralyd til å se på barnet i magen, gjøre ulike mål av baby og sjekke at alt ser normalt ut. Om dere ønsker det så får dere også vite kjønn til slutt, hvis ikke baby ligger vanskelig til så man ikke ser. Så får du med det papirer som skal ligge sammen med helsekortet, og du vil også få en termindato som blir den datoen du skal forholde deg til. Anonymkode: 64bae...8db 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jordmor bruker ultralyd til å se på barnet i magen, gjøre ulike mål av baby og sjekke at alt ser normalt ut. Om dere ønsker det så får dere også vite kjønn til slutt, hvis ikke baby ligger vanskelig til så man ikke ser. Så får du med det papirer som skal ligge sammen med helsekortet, og du vil også få en termindato som blir den datoen du skal forholde deg til. Anonymkode: 64bae...8db Og dette tar en time?! +-? Får man flere ultralyd eller kun den ene? Anonymkode: 6d80f...867
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette tar en time?! +-? Får man flere ultralyd eller kun den ene? Anonymkode: 6d80f...867 Tar nok sjelden en time, heller mer mot 30 min man får bare en ultralyd av det offentlige, vil du ha flere må du betale selv privat. Anonymkode: 64bae...8db 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette tar en time?! +-? Får man flere ultralyd eller kun den ene? Anonymkode: 6d80f...867 Kommer an på. Har du et helt normalt svangerskap så er det den ene. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og vekstavvik (lav vekst) i mitt forrige svangerskap og fikk denne gangen derfor en ny innkalling ca en måned etter ordinær ul hvor jeg skal til en fødselslege som skal vurdere om det er behov for nærmere oppfølging i dette svangerskapet eller ikke. Anonymkode: 849da...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Jeg var i går. Hun snakker først med deg og skriver litt i journalen din. Spør hvordan det går osv osv. Deretter er det ultralyden, hun sjekket først at alt er der mtp føtter og armer og at huden er hel overalt. Så går hun nøye gjennom anatomien, hjerne, lunger, magesekk, nyrer.. Deretter hjertet, at det er 4 kamre uten hull og at aorta of andre blodårer fungerer som de skal og at venene møtes der de skal. Sjekket også at det var 3 blodårer i navlestrengen. Så så hun på hvor morkaken lå og at den ikke lå foran fødselskanalen. Så måler hun diameter på hodet, kroppen og lårbenet. Tok flere mål på hver plass. Vår krabat var så sprellete at hun brukte laaang tid for å få alle mål. Måtte til og med på do for å se om han endret leie. Jeg var nok inne der nesten en time ja. Med første fikk jeg ny innkalling fordi hun lå så gjemt at jordmor ikke så alt. Etterpå får du bilder og sier hadet osv. Kjønnet var veldig tydelig her, så hun trengte ikke si det en gang😅 så jenta vår får en lillebror💙 Anonymkode: cadd7...f4d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i går. Hun snakker først med deg og skriver litt i journalen din. Spør hvordan det går osv osv. Deretter er det ultralyden, hun sjekket først at alt er der mtp føtter og armer og at huden er hel overalt. Så går hun nøye gjennom anatomien, hjerne, lunger, magesekk, nyrer.. Deretter hjertet, at det er 4 kamre uten hull og at aorta of andre blodårer fungerer som de skal og at venene møtes der de skal. Sjekket også at det var 3 blodårer i navlestrengen. Så så hun på hvor morkaken lå og at den ikke lå foran fødselskanalen. Så måler hun diameter på hodet, kroppen og lårbenet. Tok flere mål på hver plass. Vår krabat var så sprellete at hun brukte laaang tid for å få alle mål. Måtte til og med på do for å se om han endret leie. Jeg var nok inne der nesten en time ja. Med første fikk jeg ny innkalling fordi hun lå så gjemt at jordmor ikke så alt. Etterpå får du bilder og sier hadet osv. Kjønnet var veldig tydelig her, så hun trengte ikke si det en gang😅 så jenta vår får en lillebror💙 Anonymkode: cadd7...f4d Tusen takk for kjempe god beskrivelse ❤️ Så heldige dere er som får er av hvert kjønn, selv om det viktigste er at barnet er friskt 😊 føler jeg vet litt mer nå om hva det er jeg skal forvente at skal skje i morgen. Dette er min første gang og jeg er så nervøs/spent st jeg glemmer alt jeg lurer på også 🙊🙊 Anonymkode: 6d80f...867
Ayesh Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i går. Hun snakker først med deg og skriver litt i journalen din. Spør hvordan det går osv osv. Deretter er det ultralyden, hun sjekket først at alt er der mtp føtter og armer og at huden er hel overalt. Så går hun nøye gjennom anatomien, hjerne, lunger, magesekk, nyrer.. Deretter hjertet, at det er 4 kamre uten hull og at aorta of andre blodårer fungerer som de skal og at venene møtes der de skal. Sjekket også at det var 3 blodårer i navlestrengen. Så så hun på hvor morkaken lå og at den ikke lå foran fødselskanalen. Så måler hun diameter på hodet, kroppen og lårbenet. Tok flere mål på hver plass. Vår krabat var så sprellete at hun brukte laaang tid for å få alle mål. Måtte til og med på do for å se om han endret leie. Jeg var nok inne der nesten en time ja. Med første fikk jeg ny innkalling fordi hun lå så gjemt at jordmor ikke så alt. Etterpå får du bilder og sier hadet osv. Kjønnet var veldig tydelig her, så hun trengte ikke si det en gang😅 så jenta vår får en lillebror💙 Anonymkode: cadd7...f4d 👍👍👍
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar nok sjelden en time, heller mer mot 30 min man får bare en ultralyd av det offentlige, vil du ha flere må du betale selv privat. Anonymkode: 64bae...8db Leser dette flere plasser "skal du ha flere UL må du betale selv" - men jeg skjønner ikke dette. Jeg betaler ingenting. Blir like overrasket hver gang jeg er hos JM eller den private gynekologen min, betaler ingenting. Har skjønt at JM er gratis, men at jeg ikke betaler hos den private gynekologen min er litt rart når jeg leser "overalt" at en må betale selv. Når jeg har vært inne hos gynekologen min og skal booke ny time sier jeg "skal jeg ikke betale?" og svaret er "ikke så lenge du er gravid, da er det gratis." Og jeg har hatt celleprøve også under graviditeten og dette koster heller ikke noe for "du er gravid, da koster det ikke noe". Har ikke vært på sykehus UL enda, den OUL biten, det skal jeg ha i uke 19+6, nå er jeg 16+0. Da kostet kun bilder om jeg ville ha stod det. Så her vet jeg at jeg kun skal betale om jeg vil ha bilder. Men at jeg ikke skal betale de andre gangene undrer meg litt. Vært hos den private gynekologen min 3 ganger (8+4, 10+6, 12+3, den siste var også en celleprøve som var avtalt før jeg ble gravid) - og ikke betalt noe fordi jeg er gravid. Anonymkode: d2492...97b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Leser dette flere plasser "skal du ha flere UL må du betale selv" - men jeg skjønner ikke dette. Jeg betaler ingenting. Blir like overrasket hver gang jeg er hos JM eller den private gynekologen min, betaler ingenting. Har skjønt at JM er gratis, men at jeg ikke betaler hos den private gynekologen min er litt rart når jeg leser "overalt" at en må betale selv. Når jeg har vært inne hos gynekologen min og skal booke ny time sier jeg "skal jeg ikke betale?" og svaret er "ikke så lenge du er gravid, da er det gratis." Og jeg har hatt celleprøve også under graviditeten og dette koster heller ikke noe for "du er gravid, da koster det ikke noe". Har ikke vært på sykehus UL enda, den OUL biten, det skal jeg ha i uke 19+6, nå er jeg 16+0. Da kostet kun bilder om jeg ville ha stod det. Så her vet jeg at jeg kun skal betale om jeg vil ha bilder. Men at jeg ikke skal betale de andre gangene undrer meg litt. Vært hos den private gynekologen min 3 ganger (8+4, 10+6, 12+3, den siste var også en celleprøve som var avtalt før jeg ble gravid) - og ikke betalt noe fordi jeg er gravid. Anonymkode: d2492...97b Men tar du UL hver gang du har vært hos JM eller gynekolog? Hvorfor det egentlig? Alt som MÅ følges opp i svangerskapet er selvsagt gratis, men UL er jo strengt tatt ikke nødvendig å ta i "hytt og pine" (utenom når svangerskapet er utenfor "normalen")? Anonymkode: 9a873...0d3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for kjempe god beskrivelse ❤️ Så heldige dere er som får er av hvert kjønn, selv om det viktigste er at barnet er friskt 😊 føler jeg vet litt mer nå om hva det er jeg skal forvente at skal skje i morgen. Dette er min første gang og jeg er så nervøs/spent st jeg glemmer alt jeg lurer på også 🙊🙊 Anonymkode: 6d80f...867 Ikke noe problem, det var lett å huske alt siden det var så nylig😄 Lykke til, håper du får en fin opplevelse😊😙 Anonymkode: cadd7...f4d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser dette flere plasser "skal du ha flere UL må du betale selv" - men jeg skjønner ikke dette. Jeg betaler ingenting. Blir like overrasket hver gang jeg er hos JM eller den private gynekologen min, betaler ingenting. Har skjønt at JM er gratis, men at jeg ikke betaler hos den private gynekologen min er litt rart når jeg leser "overalt" at en må betale selv. Når jeg har vært inne hos gynekologen min og skal booke ny time sier jeg "skal jeg ikke betale?" og svaret er "ikke så lenge du er gravid, da er det gratis." Og jeg har hatt celleprøve også under graviditeten og dette koster heller ikke noe for "du er gravid, da koster det ikke noe". Har ikke vært på sykehus UL enda, den OUL biten, det skal jeg ha i uke 19+6, nå er jeg 16+0. Da kostet kun bilder om jeg ville ha stod det. Så her vet jeg at jeg kun skal betale om jeg vil ha bilder. Men at jeg ikke skal betale de andre gangene undrer meg litt. Vært hos den private gynekologen min 3 ganger (8+4, 10+6, 12+3, den siste var også en celleprøve som var avtalt før jeg ble gravid) - og ikke betalt noe fordi jeg er gravid. Anonymkode: d2492...97b Men du betaler ikke for å gå til privat gynekolog? Anonymkode: cadd7...f4d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du betaler ikke for å gå til privat gynekolog? Anonymkode: cadd7...f4d Har alltid betalt, men ikke nå mens jeg er gravid. Jeg har gått til denne gynekologen "alltid" fordi jeg liker å holde fastlegen som fastlege på vanlige ting, og en annen på underlivet mitt. Er bare celleprøver for det meste jeg har hatt hos gynekologen (så er der ikke ofte) og betaler alltid. Ble henvist dit fra fastlegen min for over 10 år siden da jeg fortalte at jeg helst ville ha en gynekolog til å "ta seg av" underlivet mitt og slikt, så betaler rundt 300 de gangene jeg har tatt celleprøve. Men nå som jeg er gravid virker det som jeg kan komme og gå og betaler ingenting. Som sagt, siste celleprøve var planlagt lenge før jeg ble gravid, og da jeg kom til denne fikk jeg til svar fra resepsjonen "du er gravid, da betaler du ikke". Dette var svaret ved begge UL også, at det var gratis. Anonymkode: d2492...97b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men tar du UL hver gang du har vært hos JM eller gynekolog? Hvorfor det egentlig? Alt som MÅ følges opp i svangerskapet er selvsagt gratis, men UL er jo strengt tatt ikke nødvendig å ta i "hytt og pine" (utenom når svangerskapet er utenfor "normalen")? Anonymkode: 9a873...0d3 Nei, har ikke gjort dette hos jordmor. Der snakkes det kun. Jeg er nervøs av natur og redd for at noe er galt av og til og da har jeg fått de to UL timene og de sier "bare ring når som helst så finner vi tid til deg" og jeg betaler ikke. Fått bilder begge gangene av fosteret. Anonymkode: d2492...97b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har alltid betalt, men ikke nå mens jeg er gravid. Jeg har gått til denne gynekologen "alltid" fordi jeg liker å holde fastlegen som fastlege på vanlige ting, og en annen på underlivet mitt. Er bare celleprøver for det meste jeg har hatt hos gynekologen (så er der ikke ofte) og betaler alltid. Ble henvist dit fra fastlegen min for over 10 år siden da jeg fortalte at jeg helst ville ha en gynekolog til å "ta seg av" underlivet mitt og slikt, så betaler rundt 300 de gangene jeg har tatt celleprøve. Men nå som jeg er gravid virker det som jeg kan komme og gå og betaler ingenting. Som sagt, siste celleprøve var planlagt lenge før jeg ble gravid, og da jeg kom til denne fikk jeg til svar fra resepsjonen "du er gravid, da betaler du ikke". Dette var svaret ved begge UL også, at det var gratis. Anonymkode: d2492...97b Da er det ikke en privat gynekolog Derfor du betaler såpass lav egenandel og ikke i graviditeten, fordi gynekologen får refusjon fra HELFO. Privatpraktiserende gynekologer har gjerne en konsultasjonspris på rundt 1000 kr eller mer. Gravide har gratis oppfølgning i det offentlige, men ikke hvis man går privat må man betale full pris selv som gravid. Anonymkode: 64bae...8db 5
Juni15 Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er det ikke en privat gynekolog Derfor du betaler såpass lav egenandel og ikke i graviditeten, fordi gynekologen får refusjon fra HELFO. Privatpraktiserende gynekologer har gjerne en konsultasjonspris på rundt 1000 kr eller mer. Gravide har gratis oppfølgning i det offentlige, men ikke hvis man går privat må man betale full pris selv som gravid. Anonymkode: 64bae...8db Det kan være en privat gynekolog som har en offentlig avtale. Var ikke klar over at en slik henvisning gjaldt evig, men virker sånn i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er det ikke en privat gynekolog Derfor du betaler såpass lav egenandel og ikke i graviditeten, fordi gynekologen får refusjon fra HELFO. Privatpraktiserende gynekologer har gjerne en konsultasjonspris på rundt 1000 kr eller mer. Gravide har gratis oppfølgning i det offentlige, men ikke hvis man går privat må man betale full pris selv som gravid. Anonymkode: 64bae...8db 3 minutter siden, Juni15 skrev: Det kan være en privat gynekolog som har en offentlig avtale. Var ikke klar over at en slik henvisning gjaldt evig, men virker sånn i dette tilfellet. Det er en privat gynekolog, men jeg fikk henvisning dit da jeg ville ha celleprøver utført av gynekolog og ha et "ansikt til ansikt" type forhold til fastlegen min. Så tydeligvis en med offentlig avtale. Visste ikke at "alt" var gratis når man er gravid - hvertfall ikke hos denne private med offentlig avtale. Jeg tok det litt for gitt at det skulle være sånn, men nå er jeg jo nysgjerrig og skal spørre om dette på neste UL time der Anonymkode: d2492...97b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en privat gynekolog, men jeg fikk henvisning dit da jeg ville ha celleprøver utført av gynekolog og ha et "ansikt til ansikt" type forhold til fastlegen min. Så tydeligvis en med offentlig avtale. Visste ikke at "alt" var gratis når man er gravid - hvertfall ikke hos denne private med offentlig avtale. Jeg tok det litt for gitt at det skulle være sånn, men nå er jeg jo nysgjerrig og skal spørre om dette på neste UL time der Anonymkode: d2492...97b Har de offentlig avtale så er de ikke helprivate, men har inngått avtale om driftstilskudd (som privatpraktiserende). Derfor blir det litt misvisende å si at man går gratis til privat gynekolog. Det blir akkurat det samme som å gå til en offentlig. Tenker bare på eventuelle andre som leser tråden, så ikke man går på en smell når man skal betale Anonymkode: 64bae...8db
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de offentlig avtale så er de ikke helprivate, men har inngått avtale om driftstilskudd (som privatpraktiserende). Derfor blir det litt misvisende å si at man går gratis til privat gynekolog. Det blir akkurat det samme som å gå til en offentlig. Tenker bare på eventuelle andre som leser tråden, så ikke man går på en smell når man skal betale Anonymkode: 64bae...8db Man ringer vel ikke og forventer gratis 'service' uansett. Så så stor smell kan en ikke få... Men en må betale om man går offentlig eller privat og vil ha mer enn OUL. Leser jo flere steder at det er denne man får og at man kun får oppfølging (gratis) om man er risikosvangerskap. Alle "normale" må betale selv og booke timer her og der selv og betale. Så i utgangspunktet skal jeg betale tenker jeg, men får beskjed at "du er gravid, da koster det ikke". Det var derfor jeg var litt forvirret. Men skal som sagt spørre neste time jeg skal på. Av egen interesse og nysgjerrighet. Drøftet dette med venninna mi som er trebarnsmor med minste på 7 måneder nå og hun sa at førstemann "kostet mest" for de ville ha ekstra UL og ekstra bilder og alt mulig, så dabbet det litt mer av på nummer to og nummer tre har bare fått vanlig OUL. Anonymkode: d2492...97b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå