Gå til innhold

Da blir det oss to, lille venn

Sirinna

Anbefalte innlegg

Anonymmynona
Sirinna skrev (5 timer siden):

Btw, kan de av dere som vil ha snap men ikke har blitt lagt til sende meg PM? Mye enklere sånn- for en surrete barselkvinne😅🙃❤️

Pm sendt! 🤩

Det er ikke rart at mannen din får en reaksjon etter å ha vært med på noe så alvorlig! Bra han fikk noe å sove på ❤️ Håper det går bedre med han når han våkner! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zoey

Jeg forstår at det er sårt. Gudene veit jeg sleit med amming på mine, produksjonen ble aldri nok og supplerte alltid med MME og det var sårt fordi det var min jobb, min greie, noe jeg ikke fikk gjort. Kjørte meg litt i kjelleren med førstemann. Men jeg var i andre enden av skalaen når min trengte melk fra melkebanken. Jeg ble overasket over at de spurte meg og sa ja, mat babyen, ikke stå her og heng. Og det jeg tenkte da (med første, litt cocky og tenkte at siden jeg er brystfager så får jeg sikkert masse melk og kan DONERE, ikke sant) var at kanskje jeg får gjengitt den tjenesten en dag. 

Det fikk jeg ikke. 

Men, tankeeksperiment. Tenk at du donerer noen halvlitre til melkebanken. Vil du tenke at du tar noe fra, som litt av båndet, fra en mor og et barn? 

Sigmund fikk antistoffer fra to tøffe damer første døgnet sitt. Dobbelt opp. Og brystet ditt er det første han kjente, luktet og slappet av ved. Han er helt og holdent din. ❤️

Men igjen, jeg forstår at det føles sårt. Følelsene dine er ekte, innafor og helt normalt å tenke. Jeg vil bare at det skal føles litt mindre sårt for deg midt i alt, hvis du klarer å snu tanken litt. Og jeg hadde blitt ilter som et lemen av snuskete og snikete signatur-jakt som det der. Det er uproft! 

Føl deg snytt av personalet. Men ikke føl deg snytt for noen av opplevelsene sammen med sønnen din. ❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fiva

Jeg forstår frustrasjonen, men samtidig setter @Zoey veldig fint ord på det her. Det er nok ikke så mye som er tatt fra Sigmund, selv om det føles sårt at det er tatt fra deg. Jeg har selv erfaring med at amming er vanskelig og at man  nesten kan bli umyndiggjort i ammesituasjoner på sykehuset. Mitt barn sitt første måltid ble morsmelkserstatning, tvunget gjennom av jordmor rett etter fødsel fordi han var så liten. Fikk så vidt hatt han på brystet i en halvtime før han ble tatt vekk fra meg for å få mat. Det var vondt, hormonene raste, og jeg følte meg mislykket og frarøvet det øyeblikket som blir snakket så mye om. Syv måneder senere tenker jeg ikke på det lenger, men der og da var det en «sorg» og skuffelse jeg måtte gjennom.  Det er absolutt ekte følelser, man er så utrolig sårbar etter en fødsel. Spesielt dersom man har gitt tydelig beskjed på hvordan man ønsker/mener det skal være. Og det er nok på sin plass med en tilbakemelding på måten det ble gjort på! 

Heldigvis er dere hjemme nå, og kan nyte en uforstyrret barselstid 🥰

Lenke til innlegg
Del på andre sider
flicka

Åå, så koselig at Sigmund er ute! Gratulerer så mye❤️ Er veldig lei meg for at fødselsopplevelsen din var så dårlig! Føler enormt med deg - endte med å føde på torsdag jeg også, og hadde en veldig dårlig opplevelse selv. Første jeg sa til barnefar når vi var alene var at dette gjør jeg aldri igjen, og han var helt, helt enig... Men nå har vi i det minste babyene babyene våre! Hvor fantastisk det er❤️ Igjen - gratulerer så mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sirinna
flicka skrev (18 timer siden):

Åå, så koselig at Sigmund er ute! Gratulerer så mye❤️ Er veldig lei meg for at fødselsopplevelsen din var så dårlig! Føler enormt med deg - endte med å føde på torsdag jeg også, og hadde en veldig dårlig opplevelse selv. Første jeg sa til barnefar når vi var alene var at dette gjør jeg aldri igjen, og han var helt, helt enig... Men nå har vi i det minste babyene babyene våre! Hvor fantastisk det er❤️ Igjen - gratulerer så mye.

Gratulerer til deg også!!🥰  Send meg gjerne PM om du vil skrive litt om dårlig fødselsopplevelse. Leit at det ble slik. ❤️

——

Dere, jeg var hormonell og sår da jeg skrev det om melk fra melkebanken. Ser jo nå at det ikke er så big deal som det jeg følte det var der og da. Det var nok gjort i beste mening, og det er ingen skandale. 

Vi koser oss sånn! Det er så fin stemning her hjemme nå, alle er gode med hverandre og vi nyter dagene. Lillebror er en skikkelig godgutt. Han får ikke nok pupp, vil helst bare ligge på puppen døgnet rundt. Veiing på helsestasjonen i dag viste at han allerede har tatt igjen fødselsvekten sin - det er utrolig godt å se. 

Hedvig er verdens snilleste storesøster - det har virkelig vært null drama disse dagene. Hun stryker på ham med ytterst forsiktighet og sier «shh shh shh» når han er urolig, hjelper til med alt av stell, og synes det er stor stas å ha fått en lillebror. Vi skryter masse av henne og man ser at hun virkelig stråler av stolthet. I dag tidlig lå vi i sengen og kosa oss alle sammen, og da hvisket hun i øret hans «Jeg elsker deg lillebror». Både mannen og jeg fikk tårer i øynene. Godjenta vår. 

Nettene har vært rolige og vi har fått sove alle sammen. Lillebror våkner ca hver fjerde time og er sulten. Da plukker jeg ham opp, ammer ca 15-20 min, så raper vi før jeg legger ham ned igjen. Helt udramatisk. I natt sov vi faktisk 10 timer alle sammen. Veldig deilig☺️

Noen ganger må jeg bare ta et skritt tilbake og se på situasjonen min. Tenk hvordan ting har forandret seg for meg de siste årene. Jeg var alene med H, alene om absolutt alt.. og her sitter jeg, to år senere - med verdens fineste familie. Det skal jeg aldri ta for gitt❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miss summers
Sirinna skrev (6 minutter siden):

...så raper vi før jeg legger ham ned igjen.

:fnise: dette var så søtt. Jeg ser for meg at dere begge raper en real en før dere legger dere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sirinna
miss summers skrev (16 minutter siden):

:fnise: dette var så søtt. Jeg ser for meg at dere begge raper en real en før dere legger dere. 

Hahahah 😂😂😂🙊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fiva

De hormonene er ingen spøk! Jeg har i ettertid vært direkte flau over meg selv og alle tingene jeg gråt over på barsel. Barselstårene tok meg med storm 😅 

Så deilig at dere koser dere. Hedvig høres ut som en så god jente, og en fantastisk storesøster 😍 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zoey

Så herlig at dere har det godt :) For en nydelig vår å gå i møte ❤️

Det er også deilig når storesøsken er stolte. Og du er en genuint gavmild person, så Hedvig føler nok i hele sin kropp at hun ikke er tilsidesatt, men bare må dele litt fang og favn! Kos dere masse videre og ha en nydelig påske! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ruskemor

Gratulerer så mye med nytt familiemedlem ❤️

Jeg syntes definivt dere skal sende inn klage på behandlingen dere har fått på sykehuset. Det du har vært igjennom er alt annet enn ok. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
elvital

Så koselig å lese at dere har det bra ❤️ Nyt denne tiden så godt dere kan! Og god påske 😄 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Silisium

Utrolig koselig å lese at dere har det så fint. Har sendt deg noen tanker de siste dagene! ❤️
Når det gjelder dette med melkebanken så tenker jeg at det er helt greit å ha slike følelser, og som helt fersk mor så blir dette til noe sterkt hos deg, en har liksom noen forestillinger på forhold og det et helt lov å være lei og frustrert og til og med sur/føle seg fratatt noe - og de som jobber der må være forsiktige da de nettopp bør være klar over følelsesdalene hos mødrene som er der. Dialog er så utrolig viktig. 💞

Ønsker dere en god natt og en fin påske alle fire! 🥰

Lenke til innlegg
Del på andre sider
loveli

Gratulerer så mye!!! 🤗 Jeg blir helt rørt av historien din og sitter bare og gråter her... 😭

-

Jeg synes det er helt horribelt at ikke fødeavdelingene er mer prioritert i helsesektoren. Selvfølgelig kan det være at de som jobber der ikke burde jobbe der fordi de ikke er egnet i ulike grunner, men om rammene de får jobbe under er så dårlige som det kan virke ut ifra uendelig mange skremmende fødehistorier, så må noe gjøres. Nytter ikke å ha gode empatiske arbeidstakere og så piske dem rundt som verdiløst kveg, det vil ødelegge enhver som prøver å gjøre en god jobb...

Uansett, jeg tenker på alle de følelsene nybakte foreldre sitter igjen med etter så heftige traumatiske opplever og ikke minst alle gangene det ikke går bra... Det er ikke sånn det skal være å få barn i et rikt i-land... Man skal føle seg trygg fra a til å! Jeg får så vondt av alle de kvinnene som ikke får adekvat hjelp, når hun er på sitt mest sårbare og skal gi liv til en liten kropp som er hundre prosent avhengig av både henne og de rundt fødekvinnen. Både før, under og etter forløsningen. Og så mange fedre som bare blir glemt og som står igjen og er livredd for at han mister alt som betyr noe for han... minuttene bare tikker avgårde og han får ikke forløpende beskjeder, bare noe info innimellom... Det er så vondt å tenke på.

-

Jeg er så lettet over at det gikk bra for dere, gratulerer igjen! 😭😭🙏

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Annonse

Sirinna

Ah, dere - nå er jeg så sliten som jeg aldri har vært før. I starten var lille S fornøyd med tilværelsen. Han spiste, sov, var våken og ga oss god kontakt og virket generelt som en veldig tilfreds liten kar. Men så snudde det. Da han var rundt en uke gammel ble han stadig mer misfornøyd. Det startet med forstoppelse. Det var et par dager med magevondt og hylgråt før vi skjønte hva som foregikk og fikk gitt ham noen medisiner og et oljeklyster - så løsnet det (bokstavlig talt). Etter dette virket han fornøyd ... i ca en halvtime. Så var det tilbake til hylgråt. Dag og natt - hele tiden. Vi har vært så fortvilte.  Bysset, trøstet, grått, kost, sovet på skift, pådratt oss mørke ringer under øynene og gangsperre (dype knebøy hadde effekt for å få ham til å slutte å gråte en liten stund).

I over en uke nå har vi prøvd alt. Alle triksene i boken. Så slo det meg.. kan det være melkeproteinallergi? Vi dro og kjøpte en boks melkefri mme, ga ham en flaske i ettermiddag.. og plutselig fikk vi se en helt annen baby. Han sovnet i armene mine. Helt rolig. Ikke som den siste uken hvor jeg bysser og bysser helt til han slukner i ren utmattelse. Var dette svaret hele tiden? Han har fått enda en flaske nå, og sover i babynest ved siden av meg her i sofaen i skrivende stund. Stakkaren er jo helt utslitt. Jeg får så dårlig samvittighet av tanken på all smerten og ubehaget han har hatt. Stakkars lille venn..

Litt om det med mme: sykehuset ville analysere melken min da vi var på nyfødtintensiv med S. Mest fordi det ikke finnes så mye data om overgang i morsmelk når det gjelder en av medisinene jeg tar for epilepsi. Vi fikk svar etter noen dager med råd om å seponere medikamentet, eller gå over til erstatning. Fordi seponering ikke er forsvarlig for min egen helse ble vi nødt å velge å gi mme. Dette har vært en vanskelig avgjørelse å ta, og jeg har kjent på utrolig dårlig samvittighet for at jeg ikke kan gi skatten min det som strengt tatt er det beste for ham. Men nå som valget er tatt ser vi fremover. Alle er enige i at det er det rette, både nyfødtintensiv, helsestasjonen og nevrologen min. Sånn er det bare - og det prøver jeg å si til meg selv hver dag. Det som er leit er at jeg har utrolig god melkeproduksjon, og at jeg har ammet Hedvig i to+ år uten å vite at hennes dårlige vekst osv (spesielt i starten) mest sannsynlig skyldes medisinbruk hos meg. Jeg rådførte meg den gangen også, gikk på samme medisiner da, men fikk til svar at det alltid er bedre å amme enn å gi mme. Fordelene veier alltid opp for ulempene osv. Ingen tok seg bryet med å virkelig undersøke. Det knuser meg, og jeg er full av skam og skyldfølelse.

Men nå ser vi altså fremover. I morgen skal jeg ordne vedtak og resept på melkefri mme slik vi får dette dekket på blå resept. Lille S er endelig rolig og jeg nyter synet av ham smertefri og tilfreds. Veide ham i dag og han er nå 3500g, så på tross av alt dette har altså vektoppgangen vært fin. Han er helt frisk og fin.

Noe som virkelig har overrasket meg er mannen og hvordan han håndterer alt som har foregått. Måten han ordner ut og tar ansvar imponerer meg. Han tar våkenetter og beordrer meg til å sove når han vet det er det jeg trenger mest. Han drar med seg Hedvig ut på ski og ut for å leke, han vasker klær og rydder. Han er så selvgående og god - jeg er mektig imponert over ham. Og mest imponerende av alt - midt opp i alt det her er han i godt humør og så utrolig god mot meg. Det betyr så vanvittig mye akkurat nå. Et tilfeldig kyss her og der, litt lettbent intern humor inni mellom, sender meg memes slik han alltid har gjort. Slike ting gjør meg så utrolig sikker på at jeg har valgt riktig person å tilbringe livet med. Jeg elsker den mannen, av hele mitt hjerte. ❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sprinkle
Sirinna skrev (På 14.4.2021 den 0.47):

Ingen tok seg bryet med å virkelig undersøke. Det knuser meg, og jeg er full av skam og skyldfølelse.

Noe som virkelig har overrasket meg er mannen og hvordan han håndterer alt som har foregått. Måten han ordner ut og tar ansvar imponerer meg. Han tar våkenetter og beordrer meg til å sove når han vet det er det jeg trenger mest. Han drar med seg Hedvig ut på ski og ut for å leke, han vasker klær og rydder. Han er så selvgående og god - jeg er mektig imponert over ham. Og mest imponerende av alt - midt opp i alt det her er han i godt humør og så utrolig god mot meg. Det betyr så vanvittig mye akkurat nå. Et tilfeldig kyss her og der, litt lettbent intern humor inni mellom, sender meg memes slik han alltid har gjort. Slike ting gjør meg så utrolig sikker på at jeg har valgt riktig person å tilbringe livet med. Jeg elsker den mannen, av hele mitt hjerte. ❤️

Jeg synes absolutt ikke du skal ha skam og skyldfølelse for dette, selv om at jeg skjønner inderlig godt hvorfor du føler det sånn. Barna er jo det kjæreste man har, og man ønsker jo dem alt godt i verden.:hug: Men, det er jo absolutt ikke din feil. Man kan ikke skylde på andre enn det helsevesenet vi har i Norge, som innehar mennesker som strengt tatt aldri skulle vært der. Er det rart folk ser til utlandet for behandling av diverse? Synd at leger i Norge ikke er kommet lengre enn som så. Kvinnehelse er så nedtrykt i Norge at jeg blir helt fra meg. Heldigvis så ser det jo ut som at det har vært noe framskritt i tiden mellom H og S når det gjelder akkurat dette da. 

Så godt at dere har funnet ut av dette med eventuell melkeproteinallergi, og at dere har en glad og fornøyd baby igjen! Nå kan du få deg litt velfortjent søvn! Og Mannen din høres jo helt fantastisk ut! Du får gi han applaus fra oss her! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zoey

Dette er ikke din feil ❤️

Og du, jeg har truffet av deg altså, du er ikke den høyeste skjea i skuffen. Vent, det ble feil. Eeh. Uansett, Hedvig er ei skjønn herlig jente som får til alt hun skal og er god storesøster. 

La ikke muligheten for at medisinene du ikke visste kunne hemme vekst, ha kanskje hemmet noe vekst ødelegge for deg.

Dårlig samvittighet kommer dessverre sånn ha samtidig med etterriene og forsvinner sånn ca kun mens du sover iblant. 

Du har handlet ut fra ren god intensjon - og det er aldri noe å ha dårlig samvittighet for. ❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider
elvital

Jeg forstår at du føler skyld  og skam, men det er jo overhodet ikke din feil at ingen sjekket ut. Man stoler jo på helsevesenet!

Mannen din høres helt fantastisk ut! Kan du be han om å lære bort en smule av det han gjør til min partner? Her har jeg gjort alt siden mini kom, vel, partner lagde middag i høst da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...