Jump to content
Sirinna

Da blir det oss to, lille venn

Recommended Posts

Sirinna
1 time siden, Tonio skrev:

Da jeg snakket med helsepersonell første gang i svangerskapet var det en Jordmor jeg snakket med. Hun ba meg få legen til å bestille oul da jeg var i uke 20. Da jeg nevnte at jeg trodde det skulle være før fikk jeg til svar at uke 20 var best for ultralydens del..

Det er nok ikke tilfellet. 

57 minutter siden, Elsk skrev:

Forstå hva du mener, jeg tenkte også sånn på det😊 La bare merke til at de legene på sykehuset ikke regnet på samme måte. Jeg fødte når jeg var 35+1, altså i 36 uke som jeg selv ville sagt. Men legene og jordmødrene på sykehuset sa alltid at jeg føde i uke 35, og at det var slik de regnet. Tenkte bare det kanskje var derfor du fikk oul når du var 20+2 (ifølge dem i uke 20), men er ikke uenig med deg i tankegangen😊

Har forresten glemt å melde meg som snikleser🙋🏼‍♀️

Så koselig med snikleser. :strix:

Her tror jeg det bare er litt forskjellig sjargong ute og går rett og sett. Jeg ringte sykehuset og de var enige med meg at det var lovlig sen OUL, men det skyldtes visstnok ferieavvikling. Får se om jeg klarer å styre meg eller om jeg går til en privat i mellomtiden.

I dag har jeg hatt smerter nederst i korsryggen. Har nok tatt meg ut mer de siste dagene enn hva som strengt tatt er anbefalt. Utover det er formen finfin, ikke gått ned noe mer i vekt men ser at jeg har blitt henvist til svangerskapspoliklinikk for å "snakke om vektnedgangen min". Jeg kjenner her at jeg blir litt irritert på jordmor. Hadde jeg vært undervektig eller hatt historikk med spiseforstyrrelse kunne jeg godt forstått det, men det har jeg ikke. Jeg er dessuten overvektig ifølge BMI. Har time i starten av august og kjenner at det stresser meg, føler jeg må være "flink å legge på meg" innen da. Fryktelig unødvendig når jeg strengt tatt har litt å gå på. Er ikke som om jeg sulter meg ned i vekt, lever simpelthen som normalt.

Jeg synes det er så mange ting jeg kan mislykkes i plutselig, selv ting helt utenfor min kontroll. Å være gravid stresser meg akkurat nå, føler jeg gjør alt feil.

Fortsetter under...

lille_frosk

Ååh, kjære du. Jeg skjønner deg så godt. Da jeg var førstegangsgravid følte jeg det også veldig sånn. At det rett og slett var vanskelig å være en "god" gravid, og jeg fikk skikkelig nederlagsfølelse. For meg forplantet dette seg videre etter et dårlig opphold på barsel, og jeg fikk en unødvendig vanskelig start på livet som mamma, med masse angst og vonde følelser. Dette var ikke for å skremme deg, men bare for å si at det du føler nå er greit å ta på alvor. Jeg ville faktisk nevnt det for jordmor også. Det er ikke meningen at du skal gå og kjenne deg mislykket fordi du har gått ned i vekt hittil, da er det jordmor som har gjort en dårlig formidlingsjobb - det er IKKE noe du gjør feil. I begge graviditetene mine har jeg gått ned eller holdt meg stabil til jeg har vært godt ute i andre trimester selv - og det er ikke uvanlig i det hele tatt. 

Sirinna
12 timer siden, lille_frosk skrev:

Ååh, kjære du. Jeg skjønner deg så godt. Da jeg var førstegangsgravid følte jeg det også veldig sånn. At det rett og slett var vanskelig å være en "god" gravid, og jeg fikk skikkelig nederlagsfølelse. For meg forplantet dette seg videre etter et dårlig opphold på barsel, og jeg fikk en unødvendig vanskelig start på livet som mamma, med masse angst og vonde følelser. Dette var ikke for å skremme deg, men bare for å si at det du føler nå er greit å ta på alvor. Jeg ville faktisk nevnt det for jordmor også. Det er ikke meningen at du skal gå og kjenne deg mislykket fordi du har gått ned i vekt hittil, da er det jordmor som har gjort en dårlig formidlingsjobb - det er IKKE noe du gjør feil. I begge graviditetene mine har jeg gått ned eller holdt meg stabil til jeg har vært godt ute i andre trimester selv - og det er ikke uvanlig i det hele tatt. 

Så godt å lese at jeg ikke er alene om å ha denne følelsen som førstegangsgravid.  Jordmor virket oppegående og grei, men var ikke det varme, trygge mennesket jeg så for meg at jeg skulle møte. Så å ta opp dette med jordmor kommer jeg nok ikke til å gjøre, selv om det ideelt sett ville vært bra for meg. Jeg var hos henne på første svangerskapskontroll, også satt hun meg opp til time igjen i slutten av august. Virker ikke som vi skal ha noe mer kontakt utover dette. Ikke helt det jeg så for meg.

Jeg må si jeg føler meg veldig alene for tiden. Føler jeg mangler mennesker i livet som ser til meg og gir meg oppmerksomhet. Hører mindre til venner også, nå som jeg ikke kan drikke alkohol. Blir ikke bedt på noe som helst. Det er vanskelig å se på snapchat osv hvordan alle hygger seg i sosiale lag og jeg sitter alene fordi jeg er gravid. Om nettene savner jeg tosomhet, ligger ofte ensom og trist når jeg egentlig burde sove.

Jeg har forresten ny fastlege som jeg forleden møtte for første gang. Jeg kunne trolig fått historien om det møtet på trykk i alle riksdekkende aviser, men jeg skal spare dere den tragedien. Jeg må iallefall finne en ny innen utgangen av denne måneden - lettere sagt enn gjort når de fleste har stappfulle lister. 

Dette ble litt av et klageinnlegg, beklager det. Jeg er nå i uke 17 og prøver febrilsk å kjenne etter disse berømte "sommerfuglene", men har foreløpig ikke klart å kjenne noe.

Ruccula
16 timer siden, Sirinna skrev:

Så godt å lese at jeg ikke er alene om å ha denne følelsen som førstegangsgravid.  Jordmor virket oppegående og grei, men var ikke det varme, trygge mennesket jeg så for meg at jeg skulle møte. Så å ta opp dette med jordmor kommer jeg nok ikke til å gjøre, selv om det ideelt sett ville vært bra for meg. Jeg var hos henne på første svangerskapskontroll, også satt hun meg opp til time igjen i slutten av august. Virker ikke som vi skal ha noe mer kontakt utover dette. Ikke helt det jeg så for meg.

Jeg må si jeg føler meg veldig alene for tiden. Føler jeg mangler mennesker i livet som ser til meg og gir meg oppmerksomhet. Hører mindre til venner også, nå som jeg ikke kan drikke alkohol. Blir ikke bedt på noe som helst. Det er vanskelig å se på snapchat osv hvordan alle hygger seg i sosiale lag og jeg sitter alene fordi jeg er gravid. Om nettene savner jeg tosomhet, ligger ofte ensom og trist når jeg egentlig burde sove.

Jeg har forresten ny fastlege som jeg forleden møtte for første gang. Jeg kunne trolig fått historien om det møtet på trykk i alle riksdekkende aviser, men jeg skal spare dere den tragedien. Jeg må iallefall finne en ny innen utgangen av denne måneden - lettere sagt enn gjort når de fleste har stappfulle lister. 

Dette ble litt av et klageinnlegg, beklager det. Jeg er nå i uke 17 og prøver febrilsk å kjenne etter disse berømte "sommerfuglene", men har foreløpig ikke klart å kjenne noe.

Det er lov å klage litt iblant ;)

jeg kjente aldri noen sommerfugler...skjønner meg ikke heøt på den beskrivelsen. derimot kjentes det ut som leamus et sted i magen første gang da jeg var uke 21. 

MartheC

Høres ut som du er kjempe uheldig med jordmor i hvertfall 😞 jeg var gravid for første gang i en alder av 20, med en fyr jeg hadde vært sammen med i tre måneder og som viste seg å være en uansvarlig dritt. Og jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten den fantastiske jordmoren jeg hadde som fungerte like mye som psykolog som jordmor i løpet av tiden som gikk frem til lille ble født. Jeg håper virkelig du får en bedre fastlege som kan være litt støttende i situasjonen din. Jeg kjente forresten heller aldri noe særlig sommerfugler, mer leamussom ruccula skriver over her. 

Masse lykke til i svangerskapet 🧡

Sirinna
3 timer siden, Ruccula skrev:

Det er lov å klage litt iblant ;)

jeg kjente aldri noen sommerfugler...skjønner meg ikke heøt på den beskrivelsen. derimot kjentes det ut som leamus et sted i magen første gang da jeg var uke 21. 

Greit med flere beskrivelser på hva jeg skal kjenne etter.

2 timer siden, MartheC skrev:

Høres ut som du er kjempe uheldig med jordmor i hvertfall 😞 jeg var gravid for første gang i en alder av 20, med en fyr jeg hadde vært sammen med i tre måneder og som viste seg å være en uansvarlig dritt. Og jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten den fantastiske jordmoren jeg hadde som fungerte like mye som psykolog som jordmor i løpet av tiden som gikk frem til lille ble født. Jeg håper virkelig du får en bedre fastlege som kan være litt støttende i situasjonen din. Jeg kjente forresten heller aldri noe særlig sommerfugler, mer leamussom ruccula skriver over her. 

Masse lykke til i svangerskapet 🧡

Det var det jeg hadde sett for meg, at jordmor hadde tid til meg på en måte fastleger ikke har. Men det hadde hun altså ikke. Jeg klarer meg altså, føler meg bare ikke så godt ivaretatt som jeg hadde håpet at jeg ville.

Takk for lykkeønskninger ♡

Annonse

lille_frosk

Jeg liker egentlig fastlegen min bedre enn jordmor, selv om hun har bedre tid. Jeg krysser fingrene for at en ny lege tar deg bedre imot! Og du - bruk oss!! Vi har vært der vi og :blomst:

Sirinna
2 timer siden, lille_frosk skrev:

Jeg liker egentlig fastlegen min bedre enn jordmor, selv om hun har bedre tid. Jeg krysser fingrene for at en ny lege tar deg bedre imot! Og du - bruk oss!! Vi har vært der vi og :blomst:

Så koselig ❤ Jeg håper jeg kan finne en sympatisk fastlege. Jordmor har jeg nok gitt opp litt kjenner jeg.

Sirinna

Jeg skrev om en forrige uke som har vært et lyspunkt i livet mitt, og det er han fortsatt. Mer nå enn da. Det er noe ved ham som er annerledes enn andre menn. Han har en ro ved seg som jeg på en måte alltid har lengtet etter, kanskje uten å vite det. Han får meg til å føle meg trygg.

Samtidig er det vanskelig å være i denne fasen med en mann når jeg bærer på en annens barn. Jeg har skyldfølelse for at han gjør meg lykkelig. Fortjener jeg dette nå? Nå som jeg har rotet det til for meg selv på denne måten? Jeg sliter med å la meg selv kjenne på hvor godt det føles. 

Han ser forbi det at jeg gravid. Jeg tror ikke han synes det er optimalt, men han ser på det som en del av pakken som er meg. Det er så god han er. Hva har jeg gjort for å fortjene det?

Det er vanskelig å tillate seg selv å være glad, når jeg føler at jeg fortjener å ha det vanskelig. 

Sirinna

I uke 18 nå, formen er fin og den siste tiden har vært en skikkelig opptur. Mye av det er takket være en viss person. Han gjør meg så lykkelig!❤

Er på plass i ny bolig nå og ting begynner å ta form. Har begynt så vidt med innkjøpene til baby, og gleder meg stort til OUL.  Ikke minst gleder jeg meg til å kjenne liv snart. Det hele føles fremdeles litt uvirkelig, så å kjenne det fysisk tror jeg vil gjøre godt. 

Livet er jaggu ikke så verst dere. :)

tweet

Så kjekt å høre at du har det bra! Nyt det 😍 Det høres ut som en flott mann du har funnet deg. Er slettes ikke ofte man hører om slike som han. 

Du fortjener absolutt ikke å ha det vanskelig! Både du og den lille fortjener bare det beste. Du er råtøff og har tatt på deg et stort ansvar alene, som også blir den største gaven ever. Det er beundringsverdig synes jeg. 

Hallo forresten 😂 Usikker på om jeg har skrevet her før!

Sirinna
10 timer siden, tweet skrev:

Så kjekt å høre at du har det bra! Nyt det 😍 Det høres ut som en flott mann du har funnet deg. Er slettes ikke ofte man hører om slike som han. 

Du fortjener absolutt ikke å ha det vanskelig! Både du og den lille fortjener bare det beste. Du er råtøff og har tatt på deg et stort ansvar alene, som også blir den største gaven ever. Det er beundringsverdig synes jeg. 

Hallo forresten 😂 Usikker på om jeg har skrevet her før!

Så veldig koselig innlegg, tusen takk. Du har helt rett i at dette er en flott mann. Jeg skal gjøre alt for å holde på ham, for han fortjener iallefall bare det beste.

Takk for kjempefine ord, det betyr mye♡

Cyndaquil

Så flott at sola skinner nå Sirinna ☀️ godt å høre du har det bra etter den tøffe starten 😊 den mann du har nå virker som en skikkelig og godhjerta  mann 😄 

hørt noe mer fra exen annet enn den samtalen han beklaget utsagnene mot deg? Ønsker han forsatt ikke å være far for barnet?

Annonse

Sirinna
3 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Så flott at sola skinner nå Sirinna ☀️ godt å høre du har det bra etter den tøffe starten 😊 den mann du har nå virker som en skikkelig og godhjerta  mann 😄 

hørt noe mer fra exen annet enn den samtalen han beklaget utsagnene mot deg? Ønsker han forsatt ikke å være far for barnet?

Tusen takk, dere er så gode! ♡ Han er sannsynligvis verdens snilleste mann ja. Føler meg heldig.

Barnefar (liker ikke engang å kalle ham det lengre) vil fremdeles ikke være far, og da vi hadde den samtalen vår sa jeg ganske klart at jeg da ikke ser noe poeng i å ha noe mer kontakt, noe han var enig i. Jeg spurte om jeg skulle ta kontakt etter OUL, om han ville vite hvilket kjønn barnet er. Det ville han ikke. Da tenkte jeg at han for godt er ute av bildet, noe han selv også var fornøyd med.

Men her om dagen ringer han meg for å spørre meg om noe helt annet, noe han vet jeg har svar på i lys av yrket mitt. Jeg forklarte ham da ganske direkte at det ikke er greit og at han ikke kan ringte meg for slikt. Han beklaget og sa han forsto. Jeg håper nå at jeg ikke hører noe mer fra ham.

Cyndaquil
50 minutter siden, Sirinna skrev:

Tusen takk, dere er så gode! ♡ Han er sannsynligvis verdens snilleste mann ja. Føler meg heldig.

Barnefar (liker ikke engang å kalle ham det lengre) vil fremdeles ikke være far, og da vi hadde den samtalen vår sa jeg ganske klart at jeg da ikke ser noe poeng i å ha noe mer kontakt, noe han var enig i. Jeg spurte om jeg skulle ta kontakt etter OUL, om han ville vite hvilket kjønn barnet er. Det ville han ikke. Da tenkte jeg at han for godt er ute av bildet, noe han selv også var fornøyd med.

Men her om dagen ringer han meg for å spørre meg om noe helt annet, noe han vet jeg har svar på i lys av yrket mitt. Jeg forklarte ham da ganske direkte at det ikke er greit og at han ikke kan ringte meg for slikt. Han beklaget og sa han forsto. Jeg håper nå at jeg ikke hører noe mer fra ham.

Herregud for en dust. Jeg synes det er vanskelig å forstå meg på menn som han. Hva slags hobbyer, venner guttedrøm eller livsstil, som er mer  enn sitt eget barn? Hvordan kan de late som ingenting 😡? Det værste er at det finnes mange som gjør der samme. Alt for mange egoistiske gutter der ute. Ja jeg sier gutter, for slike fortjener ikke å bli kalt menn. Han gode venn/kjæresten din nå er ekte mann!

jaja det er biofarens tap. Det er han som går glipp av noe helt fantastisk.  Babyen vår var også en overaskelse, men kunne aldri sett for meg livet uten han 😍  å være mamma er supert. Du har så mye å glede deg til 😊 

jeg skal gjøre mitt beste for å lære gutten min å respektere kvinner, og ta ansvar for situasjoner man havner i.  Alt handler bare ikke om en selv. Mon tro hva moren til exen sin haddd sagt hadd hun vist hva han holdt på med.

Sirinna
1 time siden, Cyndaquil skrev:

Herregud for en dust. Jeg synes det er vanskelig å forstå meg på menn som han. Hva slags hobbyer, venner guttedrøm eller livsstil, som er mer  enn sitt eget barn? Hvordan kan de late som ingenting 😡? Det værste er at det finnes mange som gjør der samme. Alt for mange egoistiske gutter der ute. Ja jeg sier gutter, for slike fortjener ikke å bli kalt menn. Han gode venn/kjæresten din nå er ekte mann!

jaja det er biofarens tap. Det er han som går glipp av noe helt fantastisk.  Babyen vår var også en overaskelse, men kunne aldri sett for meg livet uten han 😍  å være mamma er supert. Du har så mye å glede deg til 😊 

jeg skal gjøre mitt beste for å lære gutten min å respektere kvinner, og ta ansvar for situasjoner man havner i.  Alt handler bare ikke om en selv. Mon tro hva moren til exen sin haddd sagt hadd hun vist hva han holdt på med.

Det som er så ironisk, er at i starten da vi først møttes fortalte han meg så fint om hvordan han vokste opp med en alenemor og hva det har gjort med hans syn på kvinner og mødre. Han hadde visst endeløs respekt for de. Han snakket om hvordan faren stakk da han bare var spedbarn og hvor lavmål han syntes det var. Vel.. eplet fallt tydeligvis ikke langt fra stammen. Jeg har holdt meg for god til å påpeke det, men jeg lurer på om disse tankene noen gang vil streife ham, at han er akkurat som sin far som han har så lite respekt for på grunn av hans fravær. Og ja, som du sier, jeg lurer veldig på hva hans mor ville sagt.

Samme hvor hardt jeg prøver kan virkelig ikke fatte at han kan velge å gå videre med livet sitt som om ingenting har skjedd. Det er det som sjokkerer meg mest. Jeg trodde jo på ham, tingene han sa til meg om hva slags menneske han er og hvilke verdier han har. Vel, jeg har lært iallefall. Fra nå av i kommende forhold (forhåpentligvis bare dette som jeg er på vei inn i nå♡) forholder jeg meg til handling. Ord er ikke virkelig ikke verdt all verden når når det skorter på gjennomføring. Trist, men det er hva dette har gjort med meg.

Jeg skal gjøre som deg, lære barnet mitt å ta ansvar for situasjoner man har satt seg i. Det er åpenbart ikke en selvfølge i dag. 

Sirinna

Jeg er forelsket, det er ingen tvil lengre. Hver gang vi er sammen kjenner jeg hvor riktig det er. I går snakket vi om hvilken rolle han vil ha når baby kommer. Jeg var på en måte forberedt på at han ville holde en viss avstand, ville aldri forventet noe annet. Men han ønsker tvert i mot å være der hele veien sammen med meg. Om alt ligger til rette for det ønsker han å være en farsfigur for barnet. Tenk at jeg skulle være så heldig å finne en som ham. Jeg er så utrolig heldig. ❤ 

Puffin

Så hyggelig å høre Sirinna! Det er sånn livet kan være, når man møter en hyggelig og oppegående fyr.. i stedet for en som sier haygevis av ting han ikke står for senere. Unner deg dette! Det du skrev ovenfor om å fortjene å ha det vanskelig er heldigvis bare tull. Det fortjener du ikke. Du fortjener å være lykkelig! :)

Sirinna
1 time siden, Puffin skrev:

Så hyggelig å høre Sirinna! Det er sånn livet kan være, når man møter en hyggelig og oppegående fyr.. i stedet for en som sier haygevis av ting han ikke står for senere. Unner deg dette! Det du skrev ovenfor om å fortjene å ha det vanskelig er heldigvis bare tull. Det fortjener du ikke. Du fortjener å være lykkelig! :)

Så koselig, tusen takk. :)

Sirinna

Ga etter og gikk til innkjøp av mammabukse i dag. H&M har faktisk mammatøy som ikke ser så verst ut. Er digg å dra buksa godt opp slik at den akkurat kommer i kontakt med bh'n. Hæsjtægg sexy. :fnise:

Har det så utrolig mye bedre nå enn for noen uker siden. Magen vokser, humøret og formen er på topp, og for første gang på lenge ser jeg lyst på fremtiden. Det er en drøy uke til OUL og jeg er både nervøs og spent. Skal bli koselig å se lillegull i litt mer normal babyfasong. Hvilket kjønn tipper dere det er? Jeg har skikkelig følelse på at det er gutt. 

Edited by Sirinna