Gå til innhold

Hjernebølger, elektromagnetisme og ødelagt elektronikk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lenge jeg kan huske ødelagt alle klokker jeg har tilbragt tid i nærheten av. Armbåndsur har sluttet å fungere i løpet av maks et par timer, vekkeklokker i løpet av en natt. Veggklokker ellers i huset og familiemedlemmers armbåndsur holdt i noen dager eller uker. Deretter døde de også. Ingen synlige feil og ingenting galt som kunne repareres. De bare fungerte ikke. 

Jeg har det likedant med lyspærer. De har langt fra noen normal levetid og må skiftes i ett kjør. Pæra på nattbordet mitt og i lampa rett over hodet mitt der jeg pleier å sitte i sofaen går fortest av alle. 

Fjernkontrollen til TVen reagerer ofte ikke når jeg bruker den, men fungerer fint når jeg hender den over til noen andre. Prøver jeg igjen, krangler den på nytt. 

Hvitevarer, brunevarer og alle typer elektronikk har utrolig kort levetid her i huset. Jo mer jeg bruker det eller sitter i nærheten av det, jo fortere dør det.

Internett og TV-signaler krangler, det har de alltid gjort der jeg er. Hjemme, på jobb, borte på besøk... Er jeg der, krangler det. Om jeg bruker nettet/ser på TV eller ikke spiller ingen rolle. 

Når vi leverer inn lamper, kjøleskap, digitalkameraer, mobiler, symaskiner eller støvsugere til reklamasjon eller reparasjon er det aldri noe reelt galt med dem. De bare fungerer ikke. 

Nå sist kranglet jeg med induksjonsovner. Jeg har brukt to ulike på to ulike steder (har vært på flere familiebesøk) og jeg fikk ingen av dem til å fungere. Platene skrudde seg av nesten fortere enn jeg rakk å skru dem på uten at jeg rørte en ting eller i det hele tatt stod inntil komfyren. Gikk jeg ut av rommet og lot noen andre fortsette matlaginga gikk det bra, nærmet jeg meg komfyren igjen skrudde platene seg av. 

Hva er det egentlig som skjer med meg og elektronikk?

Noen ganger tror jeg at jeg er gal. 

Andre ganger at det hele er tilfeldig; jeg er ikke akkurat født med sølvskje i munnen og det er typisk min uflaks at ting blir ødelagt. 

Men innerst inne tror jeg at kroppen min på et eller annet vis forstyrrer omgivelsene. Jeg kan ingenting om elektromagnetisme eller sånne ting og har ingen peiling på hva som skjer rent vitenskapelig, men noe er det og alle rundt meg legger merke til det. 

Jeg har tatt EEG flere ganger og det er mye uvanlig aktivitet, men ingen epileptisk sådan. Jeg er også alvorlig dissosiativ og vet at mennesker med dissosiativ identitetsforstyrrelse (DID) ofte har problemer med elektriske innretninger, selv om dette vel er et omdiskutert fenomen rent vitenskapelig. Men er det dette som skjer med meg, at hjernebølgene mine forstyrrer omgivelsene? 

Er det noen med litt bedre peiling på fysikk som har noen innspill? 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du apparatene riktig da? Noen er bare veldig klønete på duppeditter. 

Anonymkode: bb38f...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et kompass? Et vanlig for tur eller orientering? Ikke et elektronisk, men et godt gammeldags. 

Kompass reagerer på elektriske- og magnetiske felt. Test det på deg selv. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker du apparatene riktig da? Noen er bare veldig klønete på duppeditter. 

Anonymkode: bb38f...264

Tro meg, jeg har vurdert muligheten. Jeg er ikke akkurat noe teknoligisk geni, men hvor klønete kan jeg være? 

Jeg vet for eksempel ikke helt hvordan man kan bruke et vaffeljern så feil at det slutter å virke første gangen?

Eller hvordan min klønethet kunne få klokka på veggen i klasserommet til å slutte å gå eller sidemannens armbåndsur til å gjøre det samme? Jeg tok jo aldri på noen av dem.

Eller hva med lyspærer? Pærer jeg aldri har hverken kjøpt, skiftet eller tatt i (av og til, borte hos folk eller på offentlige kontorer, har jeg ikke engang tatt i lysbryteren)? 

Det hadde egentlig vært ganske beroligende om det var min tekniske udugelighet eller min generelle klønethet og uflaks som var grunnen, men jeg får det bare ikke til å gå opp... 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik stor strømmast like ved der jeg bodde før. Den ødela mye. 

Anonymkode: 11719...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Har du et kompass? Et vanlig for tur eller orientering? Ikke et elektronisk, men et godt gammeldags. 

Kompass reagerer på elektriske- og magnetiske felt. Test det på deg selv. 

 

Jeg har ikke noe kompass og har ikke tenkt på å teste det bevisst, men det var jammen en god idè. Jeg skal faktisk kjøpe meg et neste gang jeg er ute. Kompass har jeg nemlig hatt svært dårlig erfaring med både fra skole og en jobb jeg hadde en liten periode. Jeg får de rett og slett ikke til å stemme, og det samme gjaldt de som var uheldige nok til å havne på gruppe med meg, selv om de mestret det godt både alene og på andre grupper. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en slik stor strømmast like ved der jeg bodde før. Den ødela mye. 

Anonymkode: 11719...fed

Jeg bodde en gang rett ved en slik mast, men jeg har også bodd mange ulike steder uten og problemet har vært det samme overalt. Det har også vært sånn alle steder jeg har vært på ferie mer enn et par dager (og innimellom også kortere tid). 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stan skrev:

Har du et kompass? Et vanlig for tur eller orientering? Ikke et elektronisk, men et godt gammeldags. 

Kompass reagerer på elektriske- og magnetiske felt. Test det på deg selv. 

 

Jeg kom på at det ligger kompass på mobilen og prøvde det. Det viser riktig, men jeg går ut fra at det bruker en eller annen form for GPS og ikke magnetisme. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på at det ligger kompass på mobilen og prøvde det. Det viser riktig, men jeg går ut fra at det bruker en eller annen form for GPS og ikke magnetisme. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Finn et vanlig kompass.

Anonymkode: bb38f...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn et vanlig kompass.

Anonymkode: bb38f...264

Ja, jeg skal kjøpe meg et og teste. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å fungere og litt irritert for at jeg ikke har tenkt på det før. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på at det ligger kompass på mobilen og prøvde det. Det viser riktig, men jeg går ut fra at det bruker en eller annen form for GPS og ikke magnetisme. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Det kommer an på mobilen. De er gjerne utstyrt med et kompass, særlig nyere og dyrere modeller. 

Det går an å lage et enkelt kompass hvis du har en magnet og en nål. 

Magnetiser nåla. Dra magneten mange ganger samme vei nedover nåla. Ikke opp og ned, men gjentatte samme vei. 

Legg nåla forsiktig på en skål eller en asjett med vann. Nåla skal ligge oppå overflatehinnen til vannet. 

Det er litt vanskelig å få til, bruk gjerne pinsett. 

Det er alltid fasinerende når nåla flyter på vannet. 

Nåla er nå et enkelt kompass. Litt treg til å snurre, men den reagerer sakte men sikkert. 

Om ikke noe annet så er det litt gøy med fysikk. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

rTS, jeg kan garantere at det ikke er deg, det har aldri vært påvist at noen greier dette ( dessverre )

Anonymkode: eec02...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 den 16.50, stan skrev:

Har du et kompass? Et vanlig for tur eller orientering? Ikke et elektronisk, men et godt gammeldags. 

Kompass reagerer på elektriske- og magnetiske felt. Test det på deg selv. 

 

Jeg har nå fått tak i et kompass og prøvd, men kunne ikke se noe unormalt. Jeg mistenker at hovedproblemet er når jeg er opprørt/ved kraftig dissosiasjon og har tenkt å teste det samme også i slike situasjoner. Jeg må bare bli kraftig opprørt/dissosiativ først og attpåtil huske å finne kompasset. 

På 13.5.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

rTS, jeg kan garantere at det ikke er deg, det har aldri vært påvist at noen greier dette ( dessverre )

Anonymkode: eec02...03e

At noe ikke er blitt påvist/bevist enda betyr ikke at det ikke finnes. 

Det er vel ikke akkurat forsket spesielt mye på heller, da kraftig dissosiasjon som regel overses i det medisinske miljøet. Det er uansett en kjent sak at vi som lider av det sliter med det at vi ødelegger elektriske apparater og at de som jobber med oss også merker det godt. Vi vet bare ikke hvorfor og hva det egentlig er som skjer. 

Anonymkode: 4f79a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått tak i et kompass og prøvd, men kunne ikke se noe unormalt. Jeg mistenker at hovedproblemet er når jeg er opprørt/ved kraftig dissosiasjon og har tenkt å teste det samme også i slike situasjoner. Jeg må bare bli kraftig opprørt/dissosiativ først og attpåtil huske å finne kompasset. 

Har det i lomma. 

Men bortsett fra i hjernen er det lite forskjell på sinnstilstander i kroppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kontrollere kreftene, så blir du en real life Magneto. Hvor kult hadde ikke det vært?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde ved siden av en elektroingeniør før, som også var radioamatør.

Når han snakket med noen på enkelte frekvenser, så startet makuleringsmaskinen i huset vårt, Makuleringsmaskinen var ikke en gang plugget inn i stikkontakten, men gikk gjorde den.

Han har da sannsynligvis brukt en gitt frekvens på en slik høy nok styrke, som gjorde at de elektromagnetiske radiobølgene var nok til å starte elektromotoren til vår makuleringsmaskin. RF støy drev da motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/3/2018 at 4:50 PM, stan said:

Har du et kompass? Et vanlig for tur eller orientering? Ikke et elektronisk, men et godt gammeldags. 

Kompass reagerer på elektriske- og magnetiske felt. Test det på deg selv.


Elektromagnetiske felt kan være pulserende, altså skifte retning mange ganger pr sekund og vil dermed ikke påvirke et kompass, til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slask skrev:


Elektromagnetiske felt kan være pulserende, altså skifte retning mange ganger pr sekund og vil dermed ikke påvirke et kompass, til orientering.

Joda. Men her snakker vi om et felt som påstås oppstå inne i en menneskekropp. 

Det er jo i utgangspunktet merkelig nok at kroppen lager et elektrisk eller magnetisk felt. Biologisk lagde strømmer er såvidt jeg vet kun likestrøm.

Men det er heller ikke vanskelig å måle et pulserende felt. Bruk en spole og mål om det induseres strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Når vi leverer inn lamper, kjøleskap, digitalkameraer, mobiler, symaskiner eller støvsugere til reklamasjon eller reparasjon er det aldri noe reelt galt med dem. De bare fungerer ikke.

Jada. Sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2018 at 5:12 PM, stan said:

Joda. Men her snakker vi om et felt som påstås oppstå inne i en menneskekropp. 

Det er jo i utgangspunktet merkelig nok at kroppen lager et elektrisk eller magnetisk felt. Biologisk lagde strømmer er såvidt jeg vet kun likestrøm.

Men det er heller ikke vanskelig å måle et pulserende felt. Bruk en spole og mål om det induseres strøm. 

Men du snakket om kompass.
Får du kroppen til å gi utslag på kompass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...