Gå til innhold

Hvorfor er alkohol viktig 17. Mai.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.5.2018 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er den flasken med vin eller champagne.  Så veldig viktig 17. Mai. Skjønner ikke helt hvorfor man har en behov å drikke så mye  den dagen.  Spm regel skal man jo på jobb dagen etter?

Anonymkode: 0aca9...ef8

Ingen i min omgangskrets drikker den dagen. Vi koser oss i tog med barna, spiser kaker og griller om det er fint vær. Tar en brus og litt is, aldri alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem påstår at det er så viktig da? Kan du vise til noen undersøkelse om dette? 

 

Anonymkode: 373d2...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig før i det gamle norske bondesamfunnet å drikke seg dritings i begravelser, konfirmasjoner, jul, etc. I mange kulturer er det vanlig å innta rusmidler sammen  på spesielle høytidsdager og ved rituelle seremonier; ifølge sosialantropologiske teorier skaper det et spesielt samhold blant gruppen. Jeg vil anta at dette også gjelder for 17. mai - som jo er vår grunnlovsdag, og dermed vår nasjons viktigste høytidsdag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne både ett og to glass champagne på 17. Mai. Det påvirker ikke jobben dagen etter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Det samme tenker jeg hver gang det er jul, påske, nyttår, bryllup osv. Til og med hørt om alkohol både i konfirmasjoner og dåp. Helt vannvittig! Jeg har aldri drukket på sånne merkedager. De er for ungenes del, og jeg skylder dem å holde meg edru og oppegående så de får en fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 17. er dagen å sause rundt brisen, spesiellt ikke når det er unger overallt.

Anonymkode: 51eba...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri drukket på 17. Mai før. Min søster derimot som bor i Oslo har champagnefrokost med venninnene sine hvert år og hun har ved et par anledninger vært dritings i bunad midt i byen på lyse dagen. Husker eksen hennes ringte mamma og fortalte om at hun hadde vært overstadig full og måtte hjelpes hjem. Er noen år siden nå da, hun har blitt flinkere til å kontrollere inntaket. 

For meg er ikke det en dag jeg forbinder med alkohol, men kan jo skjønne at det blir slik hvis man lever det gode studentlivet i storbyen. :P

Hadde garantert gjort det jeg også hvis jeg levde hennes liv. Jeg er nylig nykter rusmisbruker selv så har hatt mine x antall runder jeg også for å si det sånn. Bare ikke akkurat på den datoen.

Såå...Jeg dømmer ingen. :P

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk skal få gjøre som de vil uten at alle skal tenke så mye over det! Jeg er småbarnsmor, og jeg savner faktisk 17 mai-champagnefrokostene og videre festing utover dagen. Det gikk aldri ut over noen, ihvertfall ikke barn. Gjør som dere vil, det er ikke sharialover i Norge så ser ikke problemet med å ta seg en real fest på Norges viktigste festdag❤️

Anonymkode: b48e8...045

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Det samme tenker jeg hver gang det er jul, påske, nyttår, bryllup osv. Til og med hørt om alkohol både i konfirmasjoner og dåp. Helt vannvittig! Jeg har aldri drukket på sånne merkedager. De er for ungenes del, og jeg skylder dem å holde meg edru og oppegående så de får en fin opplevelse.

Hva mener du med at disse merkedagene er for ungenes del? Hvem har bestemt det? Er det ikke en mellomting mellom å drikke så man ikke er oppegående og å ta et par glass champagne?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Det samme tenker jeg hver gang det er jul, påske, nyttår, bryllup osv. Til og med hørt om alkohol både i konfirmasjoner og dåp. Helt vannvittig! Jeg har aldri drukket på sånne merkedager. De er for ungenes del, og jeg skylder dem å holde meg edru og oppegående så de får en fin opplevelse.

Mener å huske at det ble servert alkohol i konfirmasjonen min. Og så var det en kake, dynket i vodka. Familien min har drukket på slike merkedager helt siden jeg var liten og jeg har ikke tatt noen skade av det. De klarer nemlig å kontrollere seg. 

Anonymkode: c950f...915

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at det ble servert alkohol i konfirmasjonen min. Og så var det en kake, dynket i vodka. Familien min har drukket på slike merkedager helt siden jeg var liten og jeg har ikke tatt noen skade av det. De klarer nemlig å (kontrollere) seg. 

Anonymkode: c950f...915

begrense seg* snek seg inn et engelsk uttrykk på slutten der.

Anonymkode: c950f...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Det samme tenker jeg hver gang det er jul, påske, nyttår, bryllup osv. Til og med hørt om alkohol både i konfirmasjoner og dåp. Helt vannvittig! Jeg har aldri drukket på sånne merkedager. De er for ungenes del, og jeg skylder dem å holde meg edru og oppegående så de får en fin opplevelse.

Hvordan kan du mene at bryllup, nyttårsfeiringer etc er for barnas del? :vetikke: 

Anonymkode: 0df8b...b8e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet er nok helt edru. Så har du et mindretall som blir sørpe full, fra morgen til kveld. 

Selv er vi voksne, uten barn som må følges opp. Champagnefrokost er kos, det er følelsen av festdag og god steming. Så blir det 2-3 øl eller glass hvitvin gjennom dagen. Ikke noe fyll. I 15-16 tiden er det over, da er det hjem, kanskje døse av en liten time. Ikke noe som går utover jobb dagen etter. 

Det har forresten vært alkohol i de fleste konfirmasjoner jeg har vært i. Men man tar ett glass til maten, kanskje to. Jeg er fra en familie som har et fornuftig forhold til alkohol. Har aldri opplevd fyll. 

Anonymkode: de893...11b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17. mai er jo en dag som skal feires. I min familie og vennekrets er det da helt normalt med litt alkohol. Gjerne champagne, som blir en festdrikk. Det drikkes aldri til noen av oss kjenner det. Kun et glass eller evt. to til frokost/lunsj. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når jeg skulle fått tid til å drikke alkohol på en slik dag. Det går i ett fra kl 07 til 18 og da er jeg så grinete sliten at jeg ikke er snakkendes til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student selv, og for meg er det helt feil å drikke alkohol på 17. mai. Feste i bunad? Nei takk. Men blir normalt sett med på en champagnefrokost, uansett om det jeg hadde likt aller mest var å spise is og se tantebarna mine fiske etter premier...

Anonymkode: 7ac86...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo den største festdagen vi har i Norge! Bunad på og slippe seg litt løs, det er kjempegøy! Merker st småbarnsforeldre ofte blir veldig sjalu for at vi har det gøy og kan feste på 17 mai, mens de stresser rundt med små barn,pølser,is og grising på bunadsskjorten😊 Skjønner egentlig at de kan bli provosert av oss som har det kjempegøy (med stil selvfølgelig) og spiser og drikker det vi vil😊🎉

Anonymkode: b48e8...045

Jeg er mamma, og overhode ikke sjalu på dere som "har det gøy og kan feste på 17.mai". Jeg storkoser meg og har det kjempe moro på 17.mai. Jeg ser barnet mitt gå i tog, jeg går selv i toget. Jeg spiser mye god mat/kake (hva jeg vil) og drikker vann eller brus. Alt ettersom temperaturen ute. Pølser, is og grising hører med på 17.mai. Hva så om bunadskjorten blir grisete? Går da fint å tørke vekk og vaske. Jeg kunne fint tatt meg et glass vin eller to på 17.mai. Men jeg ser ikke poenget med det. Men så har ikke jeg et behov for å drikke alkohol heller da. Det er ikke viktig for meg. Noe med det å gjøre og.. :) 

Kos dere og spis med stil, og drikk med måte til 17.mai! Det blir nok koselig for dere festglade :) Så kan vi andre festglade som ikke har behov for alkohol selv under festligheter kose oss på vår måte. Ingen koser seg verken mer eller mindre enn den andre. Vi har alle vår måte å kose oss på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært på champagnefrokost. Er 29 år og har 2 barn på 4 og 9 år. Dette er barna sin dag, ergo null alkohol her! Dagsfyll er direkte flaut... 

Anonymkode: 0d43d...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingrid78 skrev:

Det samme tenker jeg hver gang det er jul, påske, nyttår, bryllup osv. Til og med hørt om alkohol både i konfirmasjoner og dåp. Helt vannvittig! Jeg har aldri drukket på sånne merkedager. De er for ungenes del, og jeg skylder dem å holde meg edru og oppegående så de får en fin opplevelse.

Hvis voksne KAN begrense seg gjør det ingenting om folk tar både en og tre øl i en konfirmasjon.  Både dåpsbarn og konfirmanten tåler å se mor drikke to øl.  Det skal ikke være fyll!  Mange er tilreisende ved slike anledninger og mange må kjøre så det blir nok sjelden en fyllesfest selv om man setter noen øl på bordet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri vært på champagnefrokost. Er 29 år og har 2 barn på 4 og 9 år. Dette er barna sin dag, ergo null alkohol her! Dagsfyll er direkte flaut... 

Anonymkode: 0d43d...821

Er det flauere å være brisen på dagen enn det er på kvelden?  Typisk norsk!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...