Gå til innhold

Hvorfor er alkohol viktig 17. Mai.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er den flasken med vin eller champagne.  Så veldig viktig 17. Mai. Skjønner ikke helt hvorfor man har en behov å drikke så mye  den dagen.  Spm regel skal man jo på jobb dagen etter?

Anonymkode: 0aca9...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Aldri vært viktig i min omgangskrets, har aldri drukket alkohol på 17. Mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Aldri vært viktig i min omgangskrets, har aldri drukket alkohol på 17. Mai.

Samme her. Aldri opplevd at noen inntar alkohol i noen former på denne dagen.. Is og pølser, og kaker derimot :fnise:

Anonymkode: 02402...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som sier at det er viktig da? Å man kan da fint drikke litt vin selv om man skal på jobb dagen etter. 

Anonymkode: 0df8b...b8e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ganske mange som skriver om champagne frokost og øl de skal ha på uteservering   

Anonymkode: 0aca9...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så viktig ? Det er vel mer at de som ikke har hatt muligheten til det tidligere pga barn og andre oppgaver, kanskje har fått muligheten til å ta noen glass nå. Gjøre litt ekstra utover det som du ikke gjør i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvordan folk klarer å bli dritings før klokken 9. Jeg husker jeg hadde med meg min, på det tidspunktet, 4 år gamle sønn ned til byen for å se på toget og traff på en hel haug som jeg hadde gått på videregående med. De brølte og hylte, skumpet borti hverandre. Klokken var rundt 08.30-08.45. Han gjemte seg bak meg, klemte seg inntil beina mine, og de begynte å gå rundt for å snakke ENDA HØYERE til han. "HVORFOR SMILER DU IKKE?!?!?!?!?! 17. MAI ER VERDENS FINESTE DAG!!!!! DU MÅ SMILE DA...." 

Jeg har vært borti mennesker som syns dette ikke er et problem i det hele tatt, med alkohol før frokost, og har stått og spydd i søppelbøtter før barnetoget har begynt. :sur:  

Jeg husker jeg overhørte en samtale for noen år siden. De var noen som skulle på jobb på 17. mai på legevakten og det var i følge dem den verste vakten å ha i løpet av hele året fordi at det var så mye fyll og faen. 

Anonymkode: f4021...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke viktig, og har bare drukket 3-4 ganger på 17.mai. Men skal innrømme at den kjekkeste dagen var den der vi samlet rundt 20 stykker for champagnefrokost, for så å fortsette hos andre, og reise ut på kvelden. Ingen har barn eller ser på 17.mai som en dag å tilbringe med familien, så da blir det en feiring med venner da. Alkoholmengden styrer folk selv, men målet er ikke å bli full.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.5.2018 at 1:41 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor er den flasken med vin eller champagne så veldig viktig 17. mai? Skjønner ikke helt hvorfor man har behov for å drikke så mye  den dagen.  Som regel skal man jo på jobb dagen etter?

Du nevner EI flaske vin, det er ikke SÅ MYE i det hele tatt. Ingen problemer med å gjøre en god jobb dagen etter om en har drukket ei flaske vin.

TILLEGG: ifølge promillekalkulatoren på promille.no:
Om jeg drikken ei flaske 12% vin i sjampanjefrokosten fra kl. 10 til kl. 12, er jeg helt sikkert under 0,2 promille og kan kjøre kl. 16 (og kanskje fra kl 14).

Endret av GauteS
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mye fyll på 17 Mai? Kjenner ingen som går inn for å bli drita den dagen, de fleste jeg kjenner griller , tar noen øl eller vin/champagne etc. Kan ikke huske at å ha sett noen fulle på 17 Mai, utenom russetia selvfølgelig. De fleste jeg kjenner har fokus på hva dem skal gjøre med familien, ikke om dem skal ha champagne-frokost.

edit: skrivefeil

Endret av Tanuki
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mest blant yngre? Russ og studenter?

Anonymkode: 71943...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gang jeg har drukket alkohol på 17. mai var da jeg var russ ( og festet til 5 på morgenen natt til 17.) Nå er jeg tobarnsmor, så alkohol på 17. mai er uaktuelt. 

Anonymkode: f9bd3...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to dager i året jeg aldri kunne finne på å drikke og det er 17. Mai og julaften. Blir helt feil for meg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri drukker etter 5-6 tida på morgenen på 17. Mai, og drikkinga på 16. var når jeg var fjortiss.

Anonymkode: 51eba...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for egen del; det blir rett og slett lettere å forholde meg til all trengselen og alle menneskene med litt alkohol i blodet. Det er på ingen måte snakk om fyll! Champagnefrokost med gode venner er supertrivelig, inntaket stopper imidlertid der. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo den største festdagen vi har i Norge! Bunad på og slippe seg litt løs, det er kjempegøy! Merker st småbarnsforeldre ofte blir veldig sjalu for at vi har det gøy og kan feste på 17 mai, mens de stresser rundt med små barn,pølser,is og grising på bunadsskjorten😊 Skjønner egentlig at de kan bli provosert av oss som har det kjempegøy (med stil selvfølgelig) og spiser og drikker det vi vil😊🎉

Anonymkode: b48e8...045

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig det ja.vi har alltid sjampis-frokost, med venner, selv om alle har barn. Det er jo snakk om å drikke kontrollert...

Anonymkode: 7560b...400

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagnefrokost er mer vane enn et must virker det som. Det er bare noe man «må» ha fordi man alltid har gjort det å det er en tradisjon som mye annet :P men det er jo ikke et mål om å bli full for de fleste. Ett glass med champagne skader da ingen 

Anonymkode: 0df8b...b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi champagne og muss er så mye bedre enn annen drikke. Rett og slett derfor. Også er det en høytidsdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...