Gå til innhold

Bare meg som synes sarte/sensitive personer er forferdelig slitsomme å forholde seg til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Occulta skrev:

Enig med deg altså. Er selv møkkalei folk som skal velte seg i selvmedlidenhet og dyrke det vonde og såre. Jeg har ei venninne som mistet kjæresten sin for 6 år siden, hun er nå forlovet på nytt men poster regelmessig bilder av «alteret» hun har hjemme (en hylle med bilder, lys og diverse nips etter kjæresten som døde), samtidig som hun skriver «jeg kan fortsatt ikke forstå at du er borte for alltid, det er så fryktelig vondt, jeg vil elske deg for evig xx». Er ikke dette fryktelig spesielt? 

Jeg har flere slike sarte venninner. En annen venninne måtte avlyse ferien vår 3 mnd etter at mormor døde, fordi hu var ikke klar for det enda.... hun deler bilder og dikt regelmessig på fb, for å minne folk på at hun har lidd et tap. 

Selv har jeg mistet både søsken, forelder og venner. Men jeg hadde aldri postet om om deres bortgang eller utlevert dem på sosiale medier av den grunn. Jeg kjenner jeg grøsser når folk legger ut bilder av bestefar sin gravstøtte på facebook. Tror du bestefar hadde ønsket det? 

Greit nok at mennesker takler sorg forskjellig, men virker jo som om enkelt tviholder seg til sorgen og liker dyrker identiteten sin som frarøvet. Jeg synes det er smakløst for å være helt ærlig. 

Selvsagt faller livet sammen om man mister noen av de nærmeste. Men dersom man sakte men sikkert ikke klarer å komme seg på bena etter en liten stund så bør man oppsøke hjelp til å bearbeide sorgen. Det er dessuten anbefalt at man kommer igang med normal hverdag så snart som mulig etter et tap. Man trenger rutinene for å komme seg videre. 

Jeg er egentlig grunnleggende helt enig med deg,men jeg selv går postet ting på fb. Dette har ikke vært for sympati,men mer minne og opplysning. Feks å meddele at noen har dødd. Dette fordi personen har folk på fb som jeg ikke vet om de vet om dødsfallet og det kan være greit at de får vite,samt for min egen del slik at jeg slipper spørsmål fra bekjente eller kollegaer om hvorfor jeg har vært borte eller "hvordan går det med xxx?" "Joa ikke bra,hun er død...."

Har også postet typiske sitatgreier ved feks dødsdatoen,bare for å hedre og minne vedkommede.

Men det der med å poste noe HELE tiden og for alt mulig er ikke riktig mener jeg. I begynnelsen så ok,men skal man poste noe på fb om dette hele tiden så blir det jo bare slitsomt.

Noen av dødsfallene jeg har opplevd har skjedd før en god del år siden,sorgen og savnet er der. Kan hende jeg kan begynne å gråte fordi ett eller annet trigger meg,men det er ikke sånn at jeg bare er "sorg og død" der jeg går.

Det første året er det verste. Alle helligdager og andre merkerdager blir den første siden det som skjedde. 1 julen,1 påsken osv...da er man i stor sorg,men dessverre virker det som om mange mener at når personen er begravd så er sorgen over....

Man skal ta seg tid,men skal savne og lengte,man skal markere,men man bør ikke drukne i sorg i flere år etterpå. Man må leve videre uansett hvor jævlig det er for det er det eneste du kan gjøre da du får aldri personen tilbake uansett hvor mye du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 16.5.2018 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Tydelig at mange her ikke forstår hvordan psykisk sykdom fungerer i hvert fall. Det er ikke alltid man bare kan "ta seg sammen" så går alt fint igjen etterpå.

Anonymkode: cd5cc...adc

Men da må man oppsøke hjelp. 

Anonymkode: c5a90...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg ts. Jeg selv takler ikke sensitive folk og distanserer meg fra dem, fordi de er rene energityver og det er utrolig slitsomt å må tråkke varsomt rundt disse sensitive personene. Er så møkk lei av at de skal opptre så "besserwisser" og våg ikke å si mot disse folka for da begynner de å grine for å gi deg dårlig samvittighet.

Disse personene gir meg ingenting positivt, så da velger jeg med glede å kutte de ut av livet mitt. 

Anonymkode: 4ece6...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎05‎.‎2018 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Ja takk til mennesker MED følelser kontra de som ikke har.

Håper ikke du mener, robust= ikke følelser, for det er har absolutt ingen sammenheng.

Anonymkode: afcc2...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...