Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ble invitert på middag til noen bekjente, men ikke nære venner. Da vi kom var middagen ikke påbegynt. Fikk et glass vin og satt på kjøkkenet. Vertskapet fylte en stor kjele med vann, la oppi en pakke kjøttdeig og en boks hermetiske tomater. Salt og pepper. Det var middagen sin det. 

Anonymkode: 98f79...9e6

Kokt kjøttdeig?! 😳 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er matinteressert og rimelig habil på kjøkkenet. Inviterte et vennepar på middag. Hun hadde vært hos meg flere ganger tidligere og jeg visste at hun var temmelig altetende. Mannen derimot...  Veldig oppegående og bereiste folk, det ante meg ikke at han skulle være så kresen. Hadde laget en treretters meny med thaimat. Tom yum suppe med scampi til forrett og green chicken curry til hovedrett, mango sticky rice til dessert. Da mannen fikk høre hva som stod på menyen svarte han kontant: "Jeg har allerede spist!" Han rørte overhodet ikke maten. Jeg forsikret om at jeg ikke hadde gått bananas med chili i tilfelle han fryktet det, men neida, han hadde spist, ferdig snakka. Det ble så pinlig. Ikke minst for kona hans. Hun fortalte meg senere at de en gang hadde blitt invitert på middag til et annet vennepar som serverte breiflabb med skalldyrsaus. Da hadde han sagt det samme og hadde etterpå sagt til henne at fisk er tirsdagsmat. (han er nordfra)

Anonymkode: 98f79...9e6

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2018 den 21.26):

Å servere "sunt potetgull" på filmkveld er ikke akkurat en høydare. Heldigvis tok vi gjestene med oss noe ordentlig snacks. Det sunne potetgullet ble stående igjen, men spiste èn chips for å være høflig. :laugh:

Anonymkode: 4e310...0a1

Det er verre med de som synes at blåbær, cherrytomater og selleristenger er akseptabel filmkveldservering til gjestene sine. :laugh:

Anonymkode: 02632...ccb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Delte hun ikke pizza med dere?😳

Anonymkode: 666ac...094

Nei, vi fikk bare beskjed om at hun skulle «steke seg en pizza» også forsvant hun på kjøkkenet. 🤷‍♀️ Det var andre gjester der også, men alle var fra nærområdet. Det var kun vi som hadde reist langt og måtte overnatte. Og vi fikk dele ei skål med potetgull sammen med de andre gjestene. 

Anonymkode: 495b9...0a5

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke noen spesielle dårlige erfaringer. Men har vært i en del besøk hvor vertene beregner for lite mat. Slik det gjerne er nok til en litt mindre enn vanlig porsjon middag og ikke mulig å forsyne seg mer. Forstår godt at folk ikke vil lage alt for masse og at man ikke skal risikere å kaste mat. Men føler det hører med å lage nok så folk kan forsyne seg med en vanlig porsjon og litt til. Enkelte spiser litt mer i godt selskap. Så kan heller vertene spise rester dagen etter eller bruke restene til noe. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 10.03):

Jeg er matinteressert og rimelig habil på kjøkkenet. Inviterte et vennepar på middag. Hun hadde vært hos meg flere ganger tidligere og jeg visste at hun var temmelig altetende. Mannen derimot...  Veldig oppegående og bereiste folk, det ante meg ikke at han skulle være så kresen. Hadde laget en treretters meny med thaimat. Tom yum suppe med scampi til forrett og green chicken curry til hovedrett, mango sticky rice til dessert. Da mannen fikk høre hva som stod på menyen svarte han kontant: "Jeg har allerede spist!" Han rørte overhodet ikke maten. Jeg forsikret om at jeg ikke hadde gått bananas med chili i tilfelle han fryktet det, men neida, han hadde spist, ferdig snakka. Det ble så pinlig. Ikke minst for kona hans. Hun fortalte meg senere at de en gang hadde blitt invitert på middag til et annet vennepar som serverte breiflabb med skalldyrsaus. Da hadde han sagt det samme og hadde etterpå sagt til henne at fisk er tirsdagsmat. (han er nordfra)

Anonymkode: 98f79...9e6

Vel, du var verten og laget fantastisk mat og fikk dårlige gjester.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 5.59):

Jeg, min mann, og vår datter ble invitert til lunsj klokken 9.00 om morgenen. Så vi takket ja, og de sa vi kunne komme kl 13.00.

Vi skulle til middag/bursdagfest til en venninne som ble 30 den kvelden kl. 18.00, men vi regnet med vi kom til å rekke begge deler siden lunsj var kl. 13.00. 
Vel, lunsjen tok litt tid for som verten måtte skryte om " Jeg skal lage Pulled Pork Burgere!"...
Og det tok noen timer det! Klokken 20.00 var maten klart til servering, og vi kom oss ikke til festen før klokken bikket 22.00, for vi måtte også levere fra oss 1 åringen, som fikk alle rutiner snudd på hodet den dagen, til mormor. De fleste hadde dratt da vi dukket opp også, siden de fleste tok med barna og måtte dra hjem med de når de skulle legge seg.

Anonymkode: acb3e...ebc

Brukte de 7 timer på å lage burgere??

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom tråden igjen i dag og mitt inntrykk er at kombinasjonen gjerrighet og lite matkunnskap kan bli katastrofale når enkelte inviterer.

Til den som snakket om at vertskapet hadde "glemt" å kjøpe inn proteinet (kjøtt eller fisk) og man satt der med saus og poteter som en furten fireåring: Det har skjedd meg også, men jeg er såpass innful at jeg ikke inviterer dem på middag her tilbake noensinne igjen (for ordens skyld: Dette paret har spist mye hos meg før jeg fikk denne middagsinvitasjonen). :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Peonjenta said:

Brukte de 7 timer på å lage burgere??

Pulled pork er langtidsstekt svinenakke, jeg brukte vel 4 timer på en kilo sist jeg laget det. 

Anonymkode: 09621...974

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 20.27):

Jeg synes også det er litt uhøflig når folk ikke spiser når de er invitert på mat. Vi inviterte min bror og kona hans på ost, kjeks og vin en kveld, og hun spiser en kjeks og tre druer. Men jeg vet jo at hun er spiseforstyrret, så jeg nøder henne ikke. 

 

Anonymkode: c4b58...70b

Det å vite at folk syns det er uhøffelig at gjester ikke spiser/spiser mye når de er på besøk, gjør det ti ganger vanskeligere å faktisk spise når man er på besøk hos noen. Å spise foran andre kan være en kjempestor utfordring, og det sosiale "presset" gjør det enda verre.

Hilsen anoretiker gjennom snart 20 år.

Anonymkode: 9c62b...bb5

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor bruker å invitere storfamilien på kalkun i jula. ett år var det ikke så mange som kunne komme, så jeg foreslo at hun kunne servere kalkunbryst, og ikke stri med den digre fuglen. Hun tok meg på ordet, men syntes nok kalkunbryst så veldig lite ut i forhold til en hel kalkun, så hun endte opp med å kjøpe 8 stykker. Hun stekte bare 5 av dem, men det var likevel helt vanvittig, da vi var 4 voksne og to barn. Tror de veier 1,5kg stykket...

Jeg har også blitt servert for lite mat. Jeg ble invitert til en venninne på pizza, for å introduseres til hennes nye kjæreste. Hun serverte en grandiosa på deling. Jeg har opplevd å komme til samme venninne og kun bli tilbudt smågodt også, selv om hun har bedt meg på lunsj.

Anonymkode: 745f9...370

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å vite at folk syns det er uhøffelig at gjester ikke spiser/spiser mye når de er på besøk, gjør det ti ganger vanskeligere å faktisk spise når man er på besøk hos noen. Å spise foran andre kan være en kjempestor utfordring, og det sosiale "presset" gjør det enda verre.

Hilsen anoretiker gjennom snart 20 år.

Anonymkode: 9c62b...bb5

Men nå er det jo sånn at mennesker med spiseforstyrrelser bryter en hel del sosiale normer, så det kan da vel ikke komme som en overraskelse at folk oppfatter deg som uhøflig? 

Anonymkode: b0ca5...6e8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en historie om lite mat.

Jeg har et familiemedlem som ofte serverer flere småretter - litt ála tapas, bare at det ikke er typiske tapas-retter. Det er mer sop-i-hop av litt rester og annet man finner i kjøleskapet. Ikke noe galt i det, men det er bare veldig lite av alt. Jeg vet aldri hvor jeg skal begynne å forsyne meg, for uansett hva jeg tar så er det bare nok til en person, så ingen andre får noe av den retten. Og jeg er aldri mett etter måltidet heller. 🤪

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var veldig dårlig vertskap en gang, i våre yngre dager. 
 

Vi hadde nettopp flyttet sammen, og mannen inviterte en 5-6 av sine kompiser på grilling. Når vi så at det skulle regne den dagen vi hadde invitert til, fortalte mannen at han hadde gitt kompisene beskjed om at grillingen ble droppet, men at vennene skulle likevel komme. Han sa «jeg kjøper bare inn noe bakt potet jeg», og jeg regner jo da med at han lager til alle. Men nei da, rett før vennene kommer oppdager jeg at i ovnen står det bare èn potet - til ham selv. Når jeg spør svarer han «Gutta har jo sikkert spist før de kom, siden jeg sa det ikke ble grilling». (Meg hadde han tydeligvis ikke tenkt på)

Jeg tviler på dette, så jeg skraper sammen det vi har i kjøleskapet og får slengt sammen en helt ok, men nokså kjedelig hjemmelaget pizza.
Kompisene hadde tydeligvis ikke spist, for denne pizzaen ble revet bort i rekord fart. Det var jo lite mat for 5-6 mannfolk + meg, så regner med at ingen ble skikkelig mette, men det var det jeg greide å hoste opp på minimal tid. 

I tillegg til at dette var særs merkelig servering, ble det ikke noe bedre av at mannen satt å gomlet bakt potet med bacon etc. på sin egen tallerken, mens vi spiste pizzaen…

Heldigvis hadde jeg i det minste kjøpt rikelig med snacks og drikke, så de hadde jo i hvertfall noe å fylle magene med…

Anonymkode: a60e8...4d7

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden og historiene handler om vertskap dere er utsatt for. Har dere tenkt på hvordan dere selv varter opp? 

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bedt i pinnekjøttlag hos en venninne, sammen med tre andre venninner. Pinnekjøttet ble veldig godt, men når vi var ferdige med maten, så sa vertinnen at nå skulle hun legge seg, så da måtte vi dra. Så da sto vi plutselig midt i en drabantby i Oslo, klokka 19 en lørdagskveld. Vi dro sikkert på byen, men det var litt rart å bli kasta ut uten forvarsel. Kunne i det minste fått kaffe før vi gikk.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tråden og historiene handler om vertskap dere er utsatt for. Har dere tenkt på hvordan dere selv varter opp? 

Anonymkode: 895b7...0a8

Ja, folk sloss omtrent for å få spise her.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tråden og historiene handler om vertskap dere er utsatt for. Har dere tenkt på hvordan dere selv varter opp? 

Anonymkode: 895b7...0a8

Ja, folk sloss omtrent for å få spise her.

Anonymkode: 31d3a...692

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tråden og historiene handler om vertskap dere er utsatt for. Har dere tenkt på hvordan dere selv varter opp? 

Anonymkode: 895b7...0a8

Ja, folk sloss omtrent for å få spise her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en rimelig habil kokk, men har selvsagt gått på en og annen blemme opp gjennom årene. Litt min feil og litt gjestenes feil. En gang serverte jeg sommerruller med rå Salma, sashimi, nigiri og ceviche. En av gjestene hatet rå fisk og endte opp med å ikke spise noe som helst. Serverte også en salsa til med mango, avokado, chili og koriander. Det kunne hun eller ikke spise pga. korianderen. Vet jo at for noen smaker koriander som såpe. Spør for ettertid om rå fisk er ok. 

En annen gang inviterte jeg en vennefamilie vi ikke kjente så godt på burgundergryte med kjøtt og hjemmelaget potetmos. Kjøtt og grønnsaker kokt i en deilig saus med rødvin og kraft. Det viste seg at hele gjengen var vegetarianere og de spiste kun potetmos... Den infoen kunne jeg fått i forkant..

Ett år fikk mine svigerforeldre for seg at svoren på ribba skulle fjernes og kastes. Så de serverte ribbe uten svor på julaften. Glemmer aldri hvor frustrert mannen min og hans tre søstre var. Det ble med den ene gangen..

Anonymkode: 98f79...9e6

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...