Gå til innhold

Hyggelig, men slitsom kollega


Gnå

Anbefalte innlegg

Hei!

I høst fikk jeg en ny kollega.Vi deler kontor. Hun er for så vidt ganske hyggelig, men hun er så -mye-. For det første prater hun veldig mye. Alt skal kommenteres, og hun har tusen spørsmål. Det siste kan jeg jo skjønne når hun er ny, men det kommer liksom hele tiden. En annen ting er at hun alltid skal tulle å tøyse. Det er også hyggelig, men i noen situasjoner må vi jo prøve jobbe seriøst.Hvordan skal jeg takle henne?

Noen ganger setter jeg bare på høretelefoner og later som jeg ikke hører henne.  Og når hun tøyser i "seriøse" møter, hender det at jeg bare ignorerer spøken.  Er dette innafor? Jeg prøver å være hyggelig mot henne også, for vise at jeg jo egentlig liker henne, men noen ganger får jeg så dårlig samvittighet. Vil ikke være en som lager dårlig stemning. Men jeg blir så sliten av henne, og jeg MÅ få gjort det jeg skal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt gal, hun høres ut som om hun er umoden og mangler sosiale antenner. Ville nok ignorert henne hele tiden.

Anonymkode: cca57...2c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt gal, hun høres ut som om hun er umoden og mangler sosiale antenner. Ville nok ignorert henne hele tiden.

Anonymkode: cca57...2c0

Det er da overhodet ikke greit. I arbeidslivet vil man flere ganger møte på kollegaer som virkelig setter prøve på ens tålmodighet, men man bør klare å opptre på en profesjonell måte likevel. Fjas og morsomheter i seriøse settinger trenger man ikke å forholde seg til, men man bør utvise normal høflighet og svare på jobbrelaterte ting. 

Anonymkode: 85b70...2e3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta dette opp med henne direkte? Fortelle henne at du setter pris på henne som kollega, at det er hyggelig å være sammen med henne osv, men at du trenger litt arbeidsro også. Det er neimen ikke så enkelt å takle kollegaer alltid... Men når dere skal dele kontor så er det jo viktig at arbeidssituasjonen fungerer for dere begge!

Anonymkode: c093f...04a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prater litt med min meget pratsomme kollega,også sier jeg at, "nei nå må jeg starte med dette, kan ikke prate bort hele dagen,he,he. Klarer ikke konsentrere meg når jeg prater jeg"😊 

Anonymkode: 7abd3...0f9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta dette opp med henne direkte? Fortelle henne at du setter pris på henne som kollega, at det er hyggelig å være sammen med henne osv, men at du trenger litt arbeidsro også. Det er neimen ikke så enkelt å takle kollegaer alltid... Men når dere skal dele kontor så er det jo viktig at arbeidssituasjonen fungerer for dere begge!

Anonymkode: c093f...04a

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prater litt med min meget pratsomme kollega,også sier jeg at, "nei nå må jeg starte med dette, kan ikke prate bort hele dagen,he,he. Klarer ikke konsentrere meg når jeg prater jeg"😊 

Anonymkode: 7abd3...0f9

Ja, jeg har vurdert å ta en prat med henne. Jeg kan godt skjønne om hun er forvirra, for jeg kan nok fremstå som veldig opp og ned når jeg først er litt "streng og alvorlig", og så superhyggelig etterpå. litt fordi det "passer", og litt for å kompensere for de gangene jeg er ukoselig. Har imidlertid et lite håp om at de hyggelige samtalene gjør henne trygg på at jeg egentlig liker henne, og at hun skjønner greia. Men som noen over en over her sier, mangler hun nok litt sosiale antenner, så det er kanskje mye å håpe på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prater litt med min meget pratsomme kollega,også sier jeg at, "nei nå må jeg starte med dette, kan ikke prate bort hele dagen,he,he. Klarer ikke konsentrere meg når jeg prater jeg"😊 

Anonymkode: 7abd3...0f9

Dette. Hvis du klarer å bruke litt humor og sjarm selv. Dersom hun maser og kommenterer ting mens du arbeider kan du strekke en pekefinger i været og si "to sek, midt i noe". Uten å se på henne, med en litt morsom tone eller et smil. Eller "veeeent litt, ikke stopp tankene mine". Mens du viser at du er inderlig opptatt av arbeidsoppgavene dine.

Blir det naturlig å snakke om arbeidsform og personlighet en gang kan du jo forsøke å forklare hvordan du fungerer. At du ikke klarer å forholde deg til så mye prat når du jobber. Det trenger ikke å fremgå at du sikter direkte til at hun er forstyrrende.

Det er klart det er krevende og slitsomt å forholde seg til en nær kollega når man faktisk blir irritert. Men samtidig er det gull verdt å ha godt forhold til de du jobber tett med. Særlig hvis hun også er hyggelig. Morsomhetene hun kommer med kan man vel ikke gjøre så mye med, annet enn ikke å le av dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mafoyo skrev:

 

Dette. Hvis du klarer å bruke litt humor og sjarm selv. Dersom hun maser og kommenterer ting mens du arbeider kan du strekke en pekefinger i været og si "to sek, midt i noe". Uten å se på henne, med en litt morsom tone eller et smil. Eller "veeeent litt, ikke stopp tankene mine". Mens du viser at du er inderlig opptatt av arbeidsoppgavene dine.

Blir det naturlig å snakke om arbeidsform og personlighet en gang kan du jo forsøke å forklare hvordan du fungerer. At du ikke klarer å forholde deg til så mye prat når du jobber. Det trenger ikke å fremgå at du sikter direkte til at hun er forstyrrende.

Det er klart det er krevende og slitsomt å forholde seg til en nær kollega når man faktisk blir irritert. Men samtidig er det gull verdt å ha godt forhold til de du jobber tett med. Særlig hvis hun også er hyggelig. Morsomhetene hun kommer med kan man vel ikke gjøre så mye med, annet enn ikke å le av dem.

Takk for tips! Ja, det spørs om ikke litt humor og sjarm er løsningen. Likte veldig godt det du skrev om å snike det inn hvis vi prater om personlighet el.l. Kan jo til og med peile en samtale inn på det selv. Vil veldig gjerne ha et godt forhold til henne, ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er nervøse og litt sosialt utilpass i starten når de skifter jobb. Noen blir stillere en vanlig, andre prater febrilsk. Men det går seg ofte til etterhvert som de finner sin plass. Mao: ville tatt tiden til hjelp. 

Anonymkode: ec4ff...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gnå skrev:

Hei!

I høst fikk jeg en ny kollega.Vi deler kontor. Hun er for så vidt ganske hyggelig, men hun er så -mye-. For det første prater hun veldig mye. Alt skal kommenteres, og hun har tusen spørsmål. Det siste kan jeg jo skjønne når hun er ny, men det kommer liksom hele tiden. En annen ting er at hun alltid skal tulle å tøyse. Det er også hyggelig, men i noen situasjoner må vi jo prøve jobbe seriøst.Hvordan skal jeg takle henne?

Noen ganger setter jeg bare på høretelefoner og later som jeg ikke hører henne.  Og når hun tøyser i "seriøse" møter, hender det at jeg bare ignorerer spøken.  Er dette innafor? Jeg prøver å være hyggelig mot henne også, for vise at jeg jo egentlig liker henne, men noen ganger får jeg så dårlig samvittighet. Vil ikke være en som lager dårlig stemning. Men jeg blir så sliten av henne, og jeg MÅ få gjort det jeg skal også.

Er du østlending?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Olaug Olsen skrev:

Er du østlending?

For så vidt. Men hvorfor lurer du på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit Kristin, jeg tar hintet. Du hadde ikke trengt å skrive på kvinneguiden. 

Anonymkode: 813b1...f9d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😅

Kansje hun har lyst å bli veninner. 

Jeg synes også det er irriterende når noen bare tuller mens jeg prøver å konse. Men å feks ignorere noen som slår av en spøk i et møte er ikke helt bra. Ihvertfall ikke om du er den eneste, og alle andre smiler eller ler. Se for deg def selv i hennes sko.

Anonymkode: dc213...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fjernet (siterte feil innlegg)

Endret av Gnå
Siterte feil innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit Kristin, jeg tar hintet. Du hadde ikke trengt å skrive på kvinneguiden. 

Anonymkode: 813b1...f9d

Beklager, og kanskje heldigvis, men jeg heter ikke Kristin. Lover :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😅

Kansje hun har lyst å bli veninner. 

Jeg synes også det er irriterende når noen bare tuller mens jeg prøver å konse. Men å feks ignorere noen som slår av en spøk i et møte er ikke helt bra. Ihvertfall ikke om du er den eneste, og alle andre smiler eller ler. Se for deg def selv i hennes sko.

Anonymkode: dc213...227

Ja, jeg tror det er et (litt overivrig?) forsøk på å bli kjent, eller kanskje å dekke over usikkerhet. De andre i møtene smiler litt sånn "ehe...".

Kroppspråket deres gjøre meg ganske sikker på at også synes det er litt spesielt, og at de også synes hun kan være slitsom også. Men jeg vil ikke baksnakke, og har ikke snakket med noen om kollegaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres ut som meg 🙈

Anonymkode: b77eb...c4c

Av nysgjerrighet: hvorfor er dere slik i jobbsammenheng? 

Anonymkode: cca57...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen! 

TS her. 

Et nytt dilemma på denne fronten: Kollegaen min jobber som vikar, er nå vikar, men har søkt fast stilling. Det er ikke jeg som avgjør saken, men siden jeg har en slags lederstilling for vår "gruppe" kan det hende jeg får et ord med i laget. Nå lurer jeg å fortelle sjefen min at jeg helst vil at denne kollegaen ikke får jobben. Det skal sies at de ikke bare handler om kjemien mellom oss to, men at hun generelt er vanskelig å kommuniser med, og at hun bidrar lite faglig. Vi andre må hjelpe henne hele tiden. En annen kollega kom også til meg og var nervøs for at hun får jobben - av samme grunn som meg.

Så: Skal/kan jeg si noe til sjefen, eller burde jeg la ansettelsesprosessen gå sin gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gnå skrev:

Hei igjen! 

TS her. 

Et nytt dilemma på denne fronten: Kollegaen min jobber som vikar, er nå vikar, men har søkt fast stilling. Det er ikke jeg som avgjør saken, men siden jeg har en slags lederstilling for vår "gruppe" kan det hende jeg får et ord med i laget. Nå lurer jeg å fortelle sjefen min at jeg helst vil at denne kollegaen ikke får jobben. Det skal sies at de ikke bare handler om kjemien mellom oss to, men at hun generelt er vanskelig å kommuniser med, og at hun bidrar lite faglig. Vi andre må hjelpe henne hele tiden. En annen kollega kom også til meg og var nervøs for at hun får jobben - av samme grunn som meg.

Så: Skal/kan jeg si noe til sjefen, eller burde jeg la ansettelsesprosessen gå sin gang?

Du sier selvfølgelig noe om du blir spurt. Det er tungt å jobbe med folk man ikke kan kommunisere med. Med hilen fra skravla lenger opp.

Anonymkode: b77eb...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...