Gå til innhold

Oppgaver i bryllup - jeg synes ikke dette er greit!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Alice123 said:

Jeg har vært gavebord-dame i ørtogførti bryllup av den størrelsen TS beskriver, og ALDRI i verden om jeg hadde klart det alene. Vi har alltid vært 3-5 personer, og fortsatt brukt et par timer. Skal TS liksom stå der alene hele kvelden og pakke opp gaver og dandere gavebord alene?

I tillegg til gavene fra gjestene som faktisk er i bryllupet, er det gaver fra kollegaen, naboer, filletanter, familievenner og fandens oldemor som skal åpnes og settes ut.

Så vil jeg legge til at det fra brudeparet sin side er galematias å basere hele logistikken på én person! Hva om TS blir matforgiftet dagen før bryllupet? Hva om hun sklir i trappa og brekker armen? Hva om noe skulle skje i familen hennes som gjør at hun ikke kan delta?

Gave fra fandens oldemor 😂

Jeg hadde satset på å bli matforgiftet med vilje med den byrden der hengende over meg.

Anonymkode: 75dc5...d0b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.4.2018 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at min mann skal være forlover i et bryllup til sin fetter nå i mai, og jeg er også invitert. I den anledning har bruden spurt meg om jeg kan hjelpe litt til. De har et forholdsvis lavt budsjett og er veldig avhengige av hjelp for å få gjennomført bryllupet slik de vil ha det. Det hele startet med at jeg ble spurt om å bake, noe jeg selvfølgelig sa ja til - det skulle jo bare mangle. Så kom forespørselen om jeg kunne ta ansvar for gavebordet, noe jeg også synes bare var hyggelig å kunne bidra med. Men etter det har det bare ballet på seg. Nå skal jeg i tillegg pynte i kirken og ta ansvar for å få med pynten fra kirken og sette den på plass i lokalet. I tillegg har bruden bedt meg om å fremføre en sang i kirken, og nå kom det jammen meg en forespørsel om jeg kan være med dagen før og sette ut bord og dekke dem, samt være med på rydding dagen etter. I tillegg mente bruden nå at hvis jeg først skulle bake én kake, kunne jeg jo kanskje lage to i samme slengen... Jeg unner jo selvfølgelig brudeparet sitt drømmebryllup, og har jo derfor sagt ja til alt dette, men jeg kjenner at dette rett og slett bare blir stress. Det hele toppet seg da vi var i utdrikningslag til bruden for noen uker siden, og jeg fant ut at ingen av de andre vennene hennes (foruten forloveren) har fått noen oppgaver overhodet. Jeg føler meg nærmest som en lakei, og er veldig usikker på om jeg skal ta dette opp med bruden. Jeg synes jo på ingen måte at det er greit å be én person om å gjøre så mye, men det er jo jeg selv som har sagt ja, og jeg vil jo ikke stresse bruden mer enn nødvendig så nærme bryllupet. What to do? Har jeg rett og slett bare melet min egen kake her? 

Anonymkode: a1500...a7f

Ring å si takk for at hun tror jeg er en slik »wonderwoman» Men at om du skal få til å ta gavebordet kan du ikke ha noen andre oppgaver den dagen.  Og at du ikke har tid til å bake mer enn en kake om du skal rekke bryllupet. Begynner hun å spørre om hva du skal så si at det er personlig.   Lykke til! Jo før , jo heller så kan du sove godt fremover😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i 40-50 bryllup. 

Innslag i kirken er en nær og viktig oppgave - en søster som leser et bibelvers, eller en god venn som spiller eller synger. Jeg har aldri vært med på at noen har leid inn noen, det hadde føltes upersonlig og fjernt. 

Gavebordet er det normalt 2-3 venner som tar seg av. Det skal pakkes opp og kategoriseres, det skjer normalt mens brudeparet er på fotografering, og øvrige gjester mingler eller slapper av litt. 

Taler er jo også en tjeneste. Og om noe er det dette flest føler seg presset til og ukomfortabel med i et bryllup.

Toastmaster må man ha. Har aldri vært med på at denne er innleid, det hadde føltes veldig rart. Jeg har selv hatt rollen fire ganger. Og det er vanvittig mye jobb. 

Med unntak av bryllupskaken som nesten alltid har vært kjøpt, pleier det å være utelukkende hjemmebakte kaker på kakebordet. dette går jo opp i opp over tid. Jeg har bakt til flere bryllup enn det ble bakt til mitt, men det er en oppgave jeg koser meg stort med, og det er jo virkelig snakk om småpenger. 

Anonymkode: 9e292...ab1

40 - 50 bryllup??? Wow! 

Ser forøvrig at du ikke tror det er vanlig med innleigd toastmaster? Jeg har inntrykk av at det er helt vanlig å leige inn! 

Anonymkode: 3a329...6d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Jeg innser jo selv at dette er min egen feil og at jeg burde ha satt en grense for lenge siden. Jeg er innstilt på å gjøre alt, men hadde jo håpet at bruden selv kanskje ville fordele oppgavene blant flere av oss. Vi er ikke veldig nære, men ingen av de andre som var i utdrikningslaget hadde fått noen oppgaver som helst, med unntak av en som er make up-artist og skal sminke bruden på selve dagen. Problemet er jo at jeg ikke har sagt ifra, og derfor ikke vil lage bråk når det bare er noen uker igjen til bryllupet. Hadde sikkert blitt rimelig stresset selv om jeg var brud og folk begynte å si fra seg oppgaver (selv om jeg liker å tro at jeg ikke ville ha lagt så mye ansvar på én person). Hvis alle gjestene som har sagt ja til invitasjonen kommer, blir vi 94 stykker, og jeg aner jo ikke hvor mye tid disse gavegreiene vil ta. En stor del av selskapet er jo min manns slekt, og jeg hadde håpet at vi kunne kose oss sammen denne dagen, selv om jeg tviler litt på om det blir så mye tid til det for min del nå :P 

Jeg lurte i grunn på om det bare var meg som reagerte på dette eller om det var vanlig at én person gjorde så mye. Jeg tror nok jeg kommer til å hinte litt til bruden om å kanskje fordele litt bedre i forkant, men om hun ikke tar hintet så tar jeg det heller opp med henne i etterkant. Jeg ønsker ikke å stresse henne nå før den store dagen hennes, jeg vil jo at de skal få det så perfekt som mulig. 

Anonymkode: a1500...a7f

Ts, du må faktisk si i fra. For du kommer ikke til å klare det. Døgnet har ikke nok timer. Du må pakke, dandere og katalogføre godt over 100 pakker. Du rekker ikke det om du skal få deg en matbit OG ta med ting fra kirka og dandere i lokalet. Det skjer bare ikke. Du må nødt å si i fra. Jeg kan love deg at når du løper rundt der med blodsmak i munnen og får blikk fra andre gjester som ikke vet hvor mye du har gjort og du innser at du ikke rekker det...det blir stress for bruden det. Mye mer enn om du sier i fra nå at det er for mye så hun får tid til å fikse det. 

Anonymkode: 9598d...407

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt å si fra deg noe/få hjelp. Om ikke annet fordi du i praksis skal flytte pynt fra kirken og pynte lokalet samtidig som du skal starte på gavebordet. Og med 94 gjester kommer du deg aldri til bords om du skal gjøre det alene. Og de som baker kaker er ikke med å gjøre klar dagen før.

Kake, synge og gavebord med hjelp hadde jeg nok sagt ja til selv. Men så er jeg veldig dårlig til å si nei.

Hva sier din mann til dette?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 



Jeg lurte i grunn på om det bare var meg som reagerte på dette eller om det var vanlig at én person gjorde så mye. Jeg tror nok jeg kommer til å hinte litt til bruden om å kanskje fordele litt bedre i forkant, men om hun ikke tar hintet så tar jeg det heller opp med henne i etterkant. Jeg ønsker ikke å stresse henne nå før den store dagen hennes, jeg vil jo at de skal få det så perfekt som mulig. 

Anonymkode: a1500...a7f

Jeg kjenner jeg bare blir irritert over svaret ditt. 

Bare gavebordet vil ta hele kvelden hvis du skal gjøre det alene, og så skal du tilbake om morgenen og rydde dagen etterpå???

Du bør ringe henne nå og gi beskjed om at du ikke makter på mer enn kakebakingen, men at du snakket med noen av hennes venninner under utdrikkingslaget og de hadde ikke fått noen oppgaver, så kanskje de kan ta gavebordet? 

Hun trenger å høre det, hvis ikke så blir hun springende til deg for hjelp resten av deres liv.

Å ha omtrent 100 stk gjester og belage seg på ubetalt hjelp hører ikke hjemme noe sted, brudeparet er skit for det her rett og slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke hinting vil nå inn til bruden, du må gi klar beskjed. Gi fanden i at hun blir stresset, det er ikke ditt problem at hun og mannen har lagt opp til et bryllup hvor de belager seg på ubetalt hjelp fra venner og familie for å få regningen til å gå opp i deres favør.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden har vært slu og prøvd seg på noe skit her, men det er opp til TS å sette grensene og si fra seg alt unntatt kakebakingen, for enten så stopper det her eller så vil TS være "The help" i relasjonen deres for evig og alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du snakket med bruden og sagt fra deg noen oppgaver? 

Anonymkode: 0b8ef...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du tråkket i salaten som har sagt ja til å utføre alle disse oppgavene, så det beste nå er å si i fra så raskt som mulig at du ikke har mulighet til å bidra med alle disse tingene. Slik det er nå kommer disse tre dagene til å se slik ut for deg: 

Dagen før bryllupet: 

Bake to kaker før du haster til bryllupslokalet for å bruke resten av kvelden på å dekke bord til nesten 100 gjester (håper du har fri fra jobb!) 

Brullupsdagen: 

Stå opp grytidlig for å pynte deg før du leverer kakene. Så er det til kirka for å pynte. Så må du synge, før du må pakke ned pynten og haste til lokalet for å pynte der. Så må du begynne på åpningen av pakker og skrive ned hva alle har gitt og dandere dette pent på bordet. Dette rekker du ikke å gjøre ferdig før middagen begynner, så dersom du skal få deltatt på bryllupsmiddagen må du fortsette på denne oppgaven resten av kvelden. Du kan bare glemme å få deltatt i festlighetene med så mange gaver å åpne, dandere på gavebordet og katalogføre. 

Dagen etter bryllupet: 

Du må stå opp langt før du er klar for det for å hjelpe til med å rydde lokalet. Ikke fordi du var på en snurr kvelden før, men fordi du er sliten etter de to foregående dagenes hektiske jobbing. 

Kos deg! 

Eller enda bedre; Si i fra! 

Du kan bake disse to kakene og synge i kirken, samt bidra med gavebordet dersom brudeparet også får hjelp til dette fra flere andre. Du kan ikke bidra med å gjøre klart lokalet kvelden før, for da er du opptatt med å bake. Du kan heller ikke pynte i kirka før vielsen, for da må du levere kaker til bryllupslokalet. Du kan heller ikke rydde ned pynt fra kirka, bringe det til bryllupslokalet eller pynte der, for da er du opptatt med gavebordet. Du kan heller ikke hjelpe til med å rydde dagen etterpå, for da er du sliten etter de foregående dagenes festligheter. 

Anonymkode: d580b...6f1

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen!

Nå har ting tatt en litt annen vending her. Som jeg skrev tidligere, hadde jeg egentlig tenkt å forsøke å gjøre alt, men jeg ringte bruden nå i sted for å forsøke å be henne om å fordele litt oppgaver. Når jeg leser svarene deres her skjønner jeg jo at dette rett og slett blir for mye. Forklarte henne at dette ble vanskelig for meg som er i full jobb og har mann og to barn som skal pyntes til bryllupet osv. Hennes løsning på dette var å spørre meg om jeg kanskje kunne ta meg fri torsdag og fredag. Jeg er vanligvis ganske konfliktsky, og lar meg nok lett utnytte i slike situasjoner, men dette synes jeg rett og slett bare var frekt, og jeg spurte henne rett ut om hvorfor ingen av de andre kunne hjelpe meg litt. Svaret hennes på det var at hun ønsket at hennes venninner skulle få nyte så mye som mulig av festen. Så nå er jeg ikke bare stresset for alle oppgavene, men lei meg og ydmyket også. Bruden er 50 % ufør og har en jobb der hun kan ta ut fridager "når det passer", mens jeg må ordne med slikt måneder i forveien og sørge for at noen andre kan ta vaktene mine. Har allerede byttet bort helgen når bryllupet er (som betyr at jeg må jobbe en helg noen uker senere når ett av barna skal på fotballcup), og det er helt uaktuelt for meg å bruke to feriedager på dette i tillegg. 

Hun ble ganske så fornærma, men jeg forsøkte å forklare at jeg rett og slett ikke kommer til å klare dette helt alene. Hun mente at det isåfall ble min oppgave å ringe rundt og finne folk som kunne hjelpe meg. Jeg føler at alt dette bare er stress nå, og har i grunn ikke så veldig lyst til å gå i dette bryllupet. Kjenner at jeg ikke ønsker å ha noe særlig med brudeparet å gjøre ved senere anledninger heller, men min mann er jo veldig nærme med fetteren sin, så dette er i grunn bare veldig leit. Selvfølgelig er dette min feil, som sa ja til alt i utgangspunktet, men jeg må innrømme at jeg nå ser bruden i et litt annet lys enn tidligere. Hun har altså bevisst spurt meg om alt fordi hun ikke anser meg som en som bør få kose seg i dette bryllupet. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta å ringe min manns søster og spørre om hun kanskje kan hjelpe meg litt med gavebordet og pynt i kirken. Jeg kjenner jo ikke så mange av brudens venninner, møtte de fleste av dem for første gang i utdrikningslaget, og synes det er ubehagelig at det er jeg som må ringe dem og be om hjelp. Dette føles bare helt utrolig kjipt. 

Anonymkode: a1500...a7f

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva. Det et IKKE din jobb å ordne flere til å hjelpe og IKKE skal du ta fri fra jobb,- i så fall sender du regning på tapt arbeidsfortjeneste pluss lønn for timene du jobber i bryllupet. Ser for meg det vil komme på en 5000 totalt. 

 

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo sette ned foten. Jeg forstår ikke hvorfor du gidder å bidra med noe som helst etter at du har fått på det rene at bruden regelrett gir blanke i deg. Det er mulig at jeg er litt vel direkte, men jeg hadde sagt at dette her finner jeg meg ikke i, og sagt fra meg alle oppgavene.  

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

Nå har ting tatt en litt annen vending her. Som jeg skrev tidligere, hadde jeg egentlig tenkt å forsøke å gjøre alt, men jeg ringte bruden nå i sted for å forsøke å be henne om å fordele litt oppgaver. Når jeg leser svarene deres her skjønner jeg jo at dette rett og slett blir for mye. Forklarte henne at dette ble vanskelig for meg som er i full jobb og har mann og to barn som skal pyntes til bryllupet osv. Hennes løsning på dette var å spørre meg om jeg kanskje kunne ta meg fri torsdag og fredag.

Anonymkode: a1500...a7f

Uhørt, hun eier ikke folkeskikk.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

 og jeg spurte henne rett ut om hvorfor ingen av de andre kunne hjelpe meg litt. Svaret hennes på det var at hun ønsket at hennes venninner skulle få nyte så mye som mulig av festen. Så nå er jeg ikke bare stresset for alle oppgavene, men lei meg og ydmyket også. 

Anonymkode: a1500...a7f

Det var det jeg mistenkte, hun ser ikke på deg som ei venninne, men en hun kan bruke. Du ser vel at hun avslørte seg selv her?

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hun ble ganske så fornærma, men jeg forsøkte å forklare at jeg rett og slett ikke kommer til å klare dette helt alene. Hun mente at det isåfall ble min oppgave å ringe rundt og finne folk som kunne hjelpe meg. 

Anonymkode: a1500...a7f

Hvem skulle det liksom være da siden hennes venninner bare skal kose seg, skal eventuelt dine venner hjelpe til gratis i et bryllup hvor det ikke blir satt pris på, men tatt som en selvfølge?

Er det noe du har lyst til å utsette venninnene dine ut for?

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

men min mann er jo veldig nærme med fetteren sin,  Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta å ringe min manns søster og spørre om hun kanskje kan hjelpe meg litt med gavebordet og pynt i kirken. Jeg kjenner jo ikke så mange av brudens venninner, møtte de fleste av dem for første gang i utdrikningslaget, og synes det er ubehagelig at det er jeg som må ringe dem og be om hjelp. Dette føles bare helt utrolig kjipt. 

Anonymkode: a1500...a7f

Du må snakke med ham og fortelle ham hvordan denne kommende fruen til den her fetteren har behandlet deg. Han igjen må eventuelt ta det opp med sin brud om at det ikke er greit å behandle hans familie på denne måten.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta å ringe min manns søster og spørre om hun kanskje kan hjelpe meg litt med gavebordet og pynt i kirken. Jeg kjenner jo ikke så mange av brudens venninner, møtte de fleste av dem for første gang i utdrikningslaget, og synes det er ubehagelig at det er jeg som må ringe dem og be om hjelp. Dette føles bare helt utrolig kjipt. 

Anonymkode: a1500...a7f

Ikke vær dørmatte nå, du skal ikke spørre noen om noe som helst hjelp for å hjelpe bruden med mer enn nødvendig fordi du bør ikke utsette folk for denne behandlingen bruden gir folk som hun ikke ser på som venner. Siden det ikke hjalp å snakke med bruden, så får du bare sende en sms om at ikke tar på deg mer enn kakebakingen. At hun blir sur er ikke ditt problem. Hun har avslørt seg som en bruker og du bør ikke ha mer med henne å gjøre etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer folk hvordan de kan behandle oss og er du interessert i å være en denne dama kan snakke rundt for hjelp resten av tiden? Fordi det er like presis hva som kommer til å skje hvis du ikke setter ned foten akkurat her. Huske på det at brudeparet har lagt opp til et bryllup de egentlig ikke har råd til og det er ikke ditt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å herregud for en frekk brud, jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke kommer og latt henne fikse alt selv. Du er jo egentlig ikke invitert i bryllupet, men "får lov" å komme dit hvis du hjelper til... Snakk med mannen din og be han om å snakke med fetteren sin. Det er da virkelig ikke din oppgave å fikse andre som kan hjelpe til, å be deg om å gjøre alt for at venninnene hennes skal få nyte dagen er så frekt at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 562e2...8aa

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud for en frekk brud, jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke kommer og latt henne fikse alt selv. Du er jo egentlig ikke invitert i bryllupet, men "får lov" å komme dit hvis du hjelper til... Snakk med mannen din og be han om å snakke med fetteren sin. Det er da virkelig ikke din oppgave å fikse andre som kan hjelpe til, å be deg om å gjøre alt for at venninnene hennes skal få nyte dagen er så frekt at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 562e2...8aa

Denne bruden er et stygt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt i tråden har jeg forsøkt å se det fra begges side.

Men fy søren, så frekt. 

Jeg hadde smelt tilbake, sagt at dette var uaktuelt. Eventuelt bare droppet hele bryllupet på grunn av "omgangssyke", så kan bruden sitte der uten kake, sang og åpnede gaver. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, IKKE fiks noe for bruden. Beklager språkbruken her, men fy faen for ei real fitte bruden er.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt fra meg SAMTLIGE oppgaver. Jeg hadde ikke brukt en eneste kalori på å finne erstattere heller.

TS, husk at dette ikke er ditt ansvar. Det er ikke din jobb eller ditt ansvar å organisere bryllupet til dama til fetteren til mannen din. Dette er en situasjon bruden har satt seg selv i. Hun basertre hele logistikken på å utnytte én person.

Hva sier mannen din til dette?

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...