Gå til innhold

Oppgaver i bryllup - jeg synes ikke dette er greit!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at min mann skal være forlover i et bryllup til sin fetter nå i mai, og jeg er også invitert. I den anledning har bruden spurt meg om jeg kan hjelpe litt til. De har et forholdsvis lavt budsjett og er veldig avhengige av hjelp for å få gjennomført bryllupet slik de vil ha det. Det hele startet med at jeg ble spurt om å bake, noe jeg selvfølgelig sa ja til - det skulle jo bare mangle. Så kom forespørselen om jeg kunne ta ansvar for gavebordet, noe jeg også synes bare var hyggelig å kunne bidra med. Men etter det har det bare ballet på seg. Nå skal jeg i tillegg pynte i kirken og ta ansvar for å få med pynten fra kirken og sette den på plass i lokalet. I tillegg har bruden bedt meg om å fremføre en sang i kirken, og nå kom det jammen meg en forespørsel om jeg kan være med dagen før og sette ut bord og dekke dem, samt være med på rydding dagen etter. I tillegg mente bruden nå at hvis jeg først skulle bake én kake, kunne jeg jo kanskje lage to i samme slengen... Jeg unner jo selvfølgelig brudeparet sitt drømmebryllup, og har jo derfor sagt ja til alt dette, men jeg kjenner at dette rett og slett bare blir stress. Det hele toppet seg da vi var i utdrikningslag til bruden for noen uker siden, og jeg fant ut at ingen av de andre vennene hennes (foruten forloveren) har fått noen oppgaver overhodet. Jeg føler meg nærmest som en lakei, og er veldig usikker på om jeg skal ta dette opp med bruden. Jeg synes jo på ingen måte at det er greit å be én person om å gjøre så mye, men det er jo jeg selv som har sagt ja, og jeg vil jo ikke stresse bruden mer enn nødvendig så nærme bryllupet. What to do? Har jeg rett og slett bare melet min egen kake her? 

Anonymkode: a1500...a7f

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare si nei på en pen måte? Du er da en voksen kvinne. Jeg synes det er merkelig å klage over stress på grunnlag av oppgaver du frivillig har takket ja til. 

Problemet her er at du ikke tørr å si nei, ikke at brudeparet spør deg om tjenester. De kan jo tro du ser på det hele som ett privilegium å være en viktig brikke i deres store dag, ettersom du takker ja til samtlige oppgaver du blir spurt om. 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til bruden, og si at du synes det er veldig hyggelig at de har slik tillit til deg, men nå begynner det å bli veldig mange oppgaver på deg så du ønsker at hun skal fordele bedre blandt sine venner og familie, som også sikkert synes det er greit å bidra.

Jeg synes bruden er frekk som ikke tenker på det selv. Mistenker det er en blanding av at mannen din har en spesiell rolle, og da er du liksom med på kjøpet og arrangerer. Og at du er en outsider som ikke kjenner henne like godt som venninnene, så de skal få fred til å nyte opplevelsen av  at en kjær venn giftes.

Du må begynne å si nei. Kvelden før er du opptatt med å bake, så kan ikke dekke opp, f.eks.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lite du skulle gjøre. Bake kake dagen før, synge i kirken og passe gavebord. Det er det jeg hadde strukket meg til, jeg vil jo ha litt glede av festen jeg og. Du må bare sette foten ned og si at du ikke vil ta på deg mere enn du klarer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ha sagt stopp etter gavebordet. 

 

Er ikke sikkert bruden tenker over hvor mye arbeid dette blir for deg, da hun kanskje bare er en og en oppgave om gangen og ikke hvor mye det blir samlet sett. Ta en prat med henne og forklar at det blir for mye for deg.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er dritt- hold deg unna!

Anonymkode: 77620...404

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en først har gitt en finger, så tar de hele hånda :dry: men så er spørsmålet "kan du egentlig si nei..." 

 

Anonymkode: c6b72...94d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk av bruden! Særlig når hun tydeligvis vet at du ikke klarer å si nei. 

Her syns jeg du kan ta en telefon til bruden og si at du ikke klarer å ta alle oppgavene du har fått. Samtidig kan du tipse henne om de andre vennene som ikke har noen oppgaver. 

Anonymkode: dd26e...3fa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig å føle at man må svare når man får sånne spørsmål for man føler seg litt tatt på senga. Det er først når man får fordøyd det at det begynner å merkes hvor frekt og ubetenksomt forespørselen var.

Hun utnytter deg og man tror jo at andre er som en selv og aldri ville funnet på å utnytte andre, men det er veldig mange som vandrer gjennom livet som egoistiske drittunger.

Ring/send melding og si at dette har fått sunket inn og du ser jo nå at det er altfor mye å forvente av èn av gjestene.

Si at du kan bake kake, og synge i kirken. Jobben med gavebordet er ganske tidkrevende om det er litt størrelse på bryllupet. Disse tre tingene er virkelig mer enn nok. Si det bare uten at du legger til noe spørsmålstegn noen steder der, for sånne folk gjør hva som helst for å snu alt til sin fordel igjen. "Jamen, hva skal jeg gjøre da??". Om hun kommer med noe sånt så sier du bestemt at venninnene hennes helt sikkert stiller opp.

Anonymkode: 7e714...590

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ViljaH skrev:

Ring til bruden, og si at du synes det er veldig hyggelig at de har slik tillit til deg, men nå begynner det å bli veldig mange oppgaver på deg så du ønsker at hun skal fordele bedre blandt sine venner og familie, som også sikkert synes det er greit å bidra.

Jeg synes bruden er frekk som ikke tenker på det selv. Mistenker det er en blanding av at mannen din har en spesiell rolle, og da er du liksom med på kjøpet og arrangerer. Og at du er en outsider som ikke kjenner henne like godt som venninnene, så de skal få fred til å nyte opplevelsen av  at en kjær venn giftes.

Du må begynne å si nei. Kvelden før er du opptatt med å bake, så kan ikke dekke opp, f.eks.

Det der.

TS er nok konfliktsky, så hun får være like slu som bruden og sende en melding av at sånn som det er nu så får hun bare tid til å bake kakene, men at hun har sikkert noen andre venninner som kan hjelpe henne med gavebordet og de oppgavene. 

Gavebord, sang og det andre får bare være. Har brudeparet ikke penger nok til å hyre folk til alt, så får det bare bli som det blir. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Det der.

TS er nok konfliktsky, så hun får være like slu som bruden og sende en melding av at sånn som det er nu så får hun bare til å bake kakene, men at hun har sikkert noen andre venninner som kan hjelpe henne med gavebordet og de oppgavene. 

Enig med O.G. Gi tilbakemelding om at du kun kan bake kaken. Evnt gavebordet. Du har gitt hele hånda og oppover armen her. Sett grenser for deg selv!

Anonymkode: 7cc4e...e56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med O.G. Gi tilbakemelding om at du kun kan bake kaken. Evnt gavebordet. Du har gitt hele hånda og oppover armen her. Sett grenser for deg selv!

Anonymkode: 7cc4e...e56

Gavebordet tar hele kvelden omtrent. Da heller synge i kirken. De får hyre og betale folk som skal gjøre sånne tidkrevende oppgaver under middag/fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i overkant av bruden. 

Men samtidig kan jeg forstå henne. Om mannen er forlover blir jo han opptatt på og rundt dagen, så det er fint å gi deg en rolle i bryllupet. Og når du er positiv, smilende og hjelpsom, er det jo mulig at hun tenker at du setter pris på å hjelpe til, og derfor legger til flere oppgaver? 

Om det blir for mye må du si fra med en gang. Fungerer dårlig å være ja-menneske, for så å angre seg og ikke synes det er greit i etterkant. Det er ikke en god situasjon for noen parter. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype svaret mitt litt mer, opplevde noe tilsvarende i mitt bryllup. 

Spurte ei av venninnene mine om hun ville bake, hun nærmest hvinte ja, og sa hun elsket å bidra. Derfor var det naturlig å ringe henne neste gang en oppgave dukket opp. Hun var like begeistret, selv mannen hennes sa til min mann at hun gledet seg til å være en del av dagen. Så da tredje oppgave dukket opp hørte jeg med henne, selv om jeg hadde andre. Hun var fortsatt positiv, og sa umiddelbart ja. 

Så smalt det, via en annen venninne fikk jeg vite at hun var utnyttet som gratis arbeidskraft. Altså, jeg trudde jeg gjorde henne en tjeneste i og med at hun fremstod så positiv til å hjelpe. Hvordan skal jeg være tankeleser, og vite at det ikke er greit, når hun er tvers igjennom positiv? 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å utdype svaret mitt litt mer, opplevde noe tilsvarende i mitt bryllup. 

Spurte ei av venninnene mine om hun ville bake, hun nærmest hvinte ja, og sa hun elsket å bidra. Derfor var det naturlig å ringe henne neste gang en oppgave dukket opp. Hun var like begeistret, selv mannen hennes sa til min mann at hun gledet seg til å være en del av dagen. Så da tredje oppgave dukket opp hørte jeg med henne, selv om jeg hadde andre. Hun var fortsatt positiv, og sa umiddelbart ja. 

Så smalt det, via en annen venninne fikk jeg vite at hun var utnyttet som gratis arbeidskraft. Altså, jeg trudde jeg gjorde henne en tjeneste i og med at hun fremstod så positiv til å hjelpe. Hvordan skal jeg være tankeleser, og vite at det ikke er greit, når hun er tvers igjennom positiv? 

Anonymkode: 9e292...ab1

 

Var nok bra at du fikk beskjed fra en annen venninne når du tror du gjør folk ei tjeneste når de er den som hjelper deg.

Tankeleser skal du ikke være, men du skal ha såpass til selvinnsikt å vite når nok er nok. Du har spurt en person om hjelp til en ting, da skal du vite med deg selv at du bør ikke mase mer på den personen, men når du er av typen som faktisk innbiller deg at du gjør folk ei tjeneste ved å be dem hjelpe deg, så er det nok et digert ego ute og går. 

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Var nok bra at du fikk beskjed fra en annen venninne når du tror du gjør folk ei tjeneste når de er den som hjelper deg.

Mange liker å ha en oppgave. 

Denne venninna er noe sosialt usikker. Så da vi snakket sammen om at hun kunne ta gavene, var hun veldig begeistret - da hadde hun en rolle da det var forventet at man skulle mingle. Derfor stort sjokk å plutselig høre at dette var "utnyttelse". 

Innrømmer at bruken av "tjeneste" var feil i mitt innlegg. Men jeg trudde genuint det var vinn-vinn. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange liker å ha en oppgave. 

Denne venninna er noe sosialt usikker. Så da vi snakket sammen om at hun kunne ta gavene, var hun veldig begeistret - da hadde hun en rolle da det var forventet at man skulle mingle. Derfor stort sjokk å plutselig høre at dette var "utnyttelse". 

Innrømmer at bruken av "tjeneste" var feil i mitt innlegg. Men jeg trudde genuint det var vinn-vinn. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Nja, det er en uting å be budne gjester om tjenester under bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å si nei. Det er hyggelig at noen gifter seg, men det er tross alt noe de frivillig går igjennom. Her har du jo tatt på deg ansvar som om de lå sengeliggende begge to. Når du allerede har sagt ja så ville jeg prøvd å finne noen andre som kunne hjelpe til med litt av det du har tatt på deg, men si for all del nei om du blir spurt om mer. 

 

Det er lov å si nei. Det er hyggelig at noen gifter seg, men det er tross alt noe de frivillig går igjennom. Da er det grenser for hvor langt man skal strekke seg for å hjelpe til, man skal da ikke slite seg ut for å gi andre drømmedagen deres... Her har du jo tatt på deg ansvar som om de lå sengeliggende med alvorlig sykdom begge to. Når du allerede har sagt ja så ville jeg prøvd å finne noen andre som kunne hjelpe til med litt av det du har tatt på deg og si ifra om at det blir for mye for deg, så de kan finne noen andre de også. Og for all del si nei om du blir spurt om mer. 

Anonymkode: fbc2a...c1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...