Gå til innhold

Bruker du kjøkkenutstyr av plast eller tre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må si jeg skjønner meg ikke på de som bruker skjærefjøl, boller osv av plast nå som vi vet at det produserers mikroplast ved bruk og vi faktisk får dette i oss ved matlaging. 

Selv har jeg byttet ut all plast med heltre og stål. Mye bedre for kropoen å bryte ned de trefibrene som følger maten under tilberedning enn den plasten. 

Hadde ei venninne som kun brukte plastfjel. Den hadde fullt i hakk og groper etter lang tids bruk. Tør nesten ikke å tenke på hvor mye plast hun må ha fått i seg. 

Stakkars kropp.

Anonymkode: 37946...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler. Pr nå gir jeg litt faen og tenker at vi alle skal dø en gang uansett, om det skjer fortere fordi man har fått i seg litt plast så får det bare være. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. I forhold til noen ting syns jeg tre er uegnet og potensielt mer helseskadelig enn plast fordi ting trekker inn i treet. 

Anonymkode: 1863b...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså..! Den plasten du evt får i deg via en skjærefjøl o.l vil jo uansett bare gå ufordøyd gjennom systemet ditt, og så ut igjen med avføringen. Det er jo ikke som om buken din blir fylt med plast, sånn som skremselsbildet av hvaler osv...!

Anonymkode: 84aca...36d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men altså..! Den plasten du evt får i deg via en skjærefjøl o.l vil jo uansett bare gå ufordøyd gjennom systemet ditt, og så ut igjen med avføringen. Det er jo ikke som om buken din blir fylt med plast, sånn som skremselsbildet av hvaler osv...!

Anonymkode: 84aca...36d

Mikroplast vandrer med blodet rundt i kroppen. Alt går ikke tvers ut gjennom systemet.

En onkel hadde glassbiter i blodet på grunn av en ulykke. Disse bitene var for små til at legene ville eller kunne plukke de ut. Han måtte leve med bitene vandrende rundt i kroppen resten av livet og det forårsaket endel smerter og skader pluss plutselige sår når en og en bit var på vei ut gjennom huden. 

 

Anonymkode: 37946...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjærefjøl i plast, og den har noen ripemerker etter kniver. Jeg nekter imidlertid å tro at disse ripene "plast-forgifter" oss som bor her.

Fjøla er gammel, og har vel kanskje gitt fra seg noen milligram plast pga. ripemerkene. Noen milligram plast x 8-10 år x 2-3 personer = ikke noe å bry seg så mye om. 

Tviler på at noen av oss i husholdningen stryker med pga. skjærefjøla. 

Anonymkode: 5cf50...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, og det er et stort spenn i informasjon om hvor farlig dette egentlig er. Noen mener at du får i deg mer plast ved å spise fisk enn ved å bruke plastredskaper. Andre mener at det er mer plast i kjøtt og annen mat som har ligget i en delvis åpen disk, uavhengig av opphav. Men det som gir mest plast i maten er selve innpakningen. Særlig mat med høyt fett- og saltinnhold, og syrlig mat, som er pakket i plast vil ha mer plastrester. Start heller med å kjøpe emballasjefri mat, eller mat i papp-, glass- eller metallinnpakning, enn å kaste skjærefjøla. Må du ha noe i plast, så sjekk at det er BPA- og/eller PVC-fritt.

Anonymkode: eeee2...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlagningsredskapene er i aluminium eller tre, skjærefjøl er av tre osv. Lenge siden jeg faset ut plast av kjøkkenet. 

Anonymkode: 9bba1...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plast enn så lenge. Planen er å bruke opp de tingene jeg har i plast. Ok, det er kanskje ikke så bra, men hvis alternativet er å kaste det... 

Anonymkode: 0af00...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faser ut plast fra kjøkkenet, men jeg lar det skje naturlig over tid. Det er ikke hovedsal\klig fordi jeg er redd for å få i meg plast.

En grunn er funksjon. Plastredskaper fungerer ofte dårligere enn tilsvarende i metall. Dette gjelder spesielt visper.

En annen er estetisk. Jeg synes det ser bedre ut med skinnende metall, blankt glass og varmt tre på et kjøkken. Plast virker billig.

En tredje, og viktig grunn er holdbarhet. Plastredskaper slites ut. Plastfjøler får hakk, og i motsetning til trefjøler kan de ikke slipes ned. Plastbelegg i gryter og stekepanner varer bare noen år, og da må hele gryta kastes. Ei billig stålgryte fra Ikea varer lengre enn en høyang polaris med slippbelegg, og den dyre er ikke så mye bedre på å lage mat.

 

Samtidig kommer ikke kjøkkenet mitt til å bli plastfritt med det første. Plast er ikke så farlig som hysteriet skal ha det til, så lenge man benytter det til det det er ment og kaster det på rett sted når man har slitt det ut. Alle roper ut om hvalen som fikk magen full av plast, men hvor mange bryr seg om alle klovnefiskene som blir hjemløse fordi korallrevene dør av surt hav pga CO2? I vår iver etter å vise at vi bryr oss må vi ikke kaste alle de gamle tingene og kjøpe nye, og dermed påføre verden enda mer overbelastning.

Anonymkode: afd6c...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kun bruker skjærefjeler av tre, hvordan rengjør dere dem etter å ha skåret f.eks. kylling? 

Jeg bruker en skjærefjel av tre til grønnsaker, en blå plastfjel til fisk og en gul plastfjel til kylling. 

Anonymkode: 51c81...5e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på rengjøringen av trefjøler. Eks kylling som nevnt over. Men løk og hvitløk setter virkelig smak i trefjøler. 

Anonymkode: e0522...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en variasjon. Bruker bare plastfjøler, føler meg mer trygg på rengjøring av de, enn trefjøl. Så har jeg barn, som bruker plastikk matbokser. Vet ikke hva annet jeg skulle brukt.

Anonymkode: ace0a...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Omtrent alt jeg har av kjøkkenutstyr er i stål/aluminium/kobber, glass, porselen/keramikk, eller tre. Slikkepottene er riktignok av silikon, og oppbevaringsboksene, samt et blandebeger er av (hard) plast. 

Har egne trefjøler til kjøtt som skylles godt med kokende vann rett etter bruk. Har ennå til gode å bli syk. 

Det eneste av plast jeg bruker jevnlig er plastfolie og sprøyteposer (til krem og lignende).

For min del er det ikke frykten for mikroplast som har vært utslagsgivende, men at utstyret skal være lett å holde rent, kunne tåle høye/lave temperaturer, og ha lang levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en variasjon. Bruker bare plastfjøler, føler meg mer trygg på rengjøring av de, enn trefjøl. Så har jeg barn, som bruker plastikk matbokser. Vet ikke hva annet jeg skulle brukt.

Anonymkode: ace0a...5b2

Rustfritt stål? https://beecoshop.no/produkt/for-baby-barn/matpakketid/brotbox-classic-i-rustfritt-stal-500-ml

Anonymkode: 0af00...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker plast, tre, stål og silikon.

Egentlig fjernt å kaste fullt brukbare plastredskaper.. hvor blir det av den plasten liksom?

Jeg kommer ikke til å å kjøpe mer plast men det vi har skal brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kun bruker skjærefjeler av tre, hvordan rengjør dere dem etter å ha skåret f.eks. kylling? 

Jeg bruker en skjærefjel av tre til grønnsaker, en blå plastfjel til fisk og en gul plastfjel til kylling. 

Anonymkode: 51c81...5e1

Jeg kutter alt av grønt først, deretter kjøttvarer. Skrubbes i godt varmt vann med zalo. Mao, bruker bare en skjærefjøl til alt. Mine foreldre gjorde det samme.

Vi har aldri blitt syke av det.

Derimot når jeg hadde en plastfjel i en periode så fikk jeg magesjau hver gang jeg lagde mat på den fjelen. 

 

 

Anonymkode: 37946...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kutter alt av grønt først, deretter kjøttvarer. Skrubbes i godt varmt vann med zalo. Mao, bruker bare en skjærefjøl til alt. Mine foreldre gjorde det samme.

Vi har aldri blitt syke av det.

Derimot når jeg hadde en plastfjel i en periode så fikk jeg magesjau hver gang jeg lagde mat på den fjelen. 

 

 

Anonymkode: 37946...65b

Jeg vasker også fjelen straks jeg er ferdig med å skjære opp kjøttvaren. Den får ikke ligge mer enn max 5 min før den vaskes.

Anonymkode: 37946...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som kun bruker skjærefjeler av tre, hvordan rengjør dere dem etter å ha skåret f.eks. kylling? 

Jeg bruker en skjærefjel av tre til grønnsaker, en blå plastfjel til fisk og en gul plastfjel til kylling. 

Anonymkode: 51c81...5e1

Jeg vasker den med Zalo og kokvarmt vann. Skjærer alltid kjøttet til slutt. Jeg vokste opp med plastfjøler stort sett, men når jeg flyttet for meg selv har jeg bare brukt trefjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...