Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i mange år i en rimelig godt betalt kontorjobb og kjenner jeg er så trett og lei. Valgte utdanning etter det som var forventet av meg, reflekterte ikke så mye på hva jeg ønsket eller hvem jeg egentlig var... Jeg er så lei av jobben min at det er en pine, gruer meg til å gå på jobb, føler meg nedtrykt hver søndag og ikke minst i slutten av ferier. 

Nå har det kommet en ledig stilling som barnehageassistent. Har den erfaring med barn at jeg har har to barn selv og vært avlastningshjem for barnevernet i mange år. Barn gjør meg glad, og jeg tror de fleste barn liker meg og min tøysete personlighet. Jeg har lenge tenkt at det ville være fint å jobbe i barnehage, men har aldri gjort alvor av å ta meg utdanning. 

Men så er det lønna da. Denne jobben er tre minutter gange fra huset mitt, så jeg ville spare mye penger både på bensin, bilforsikring og bompenger.  Samtidig har jeg mye lån på huset som jeg er redd for at blir vanskelig å betale med en veldig mye lavere lønn. 

Det gjelder en privat barnehage, pleier det å være bedre betalt enn de offentlige?

Anonymkode: 8cfc1...587

AnonymBruker
Skrevet

Barnehageassistent er ikke godt betalt, hverken i private eller kommunale barnehager. Jeg hadde ikke valgt det om du har mye lån på huset, altså. Om du er lei jobben din, så bør du jo bytte. Men bytt til en jobb som gir deg en inntekt som dekker utgiftene dine. 

Anonymkode: 8342b...af9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvor mange tusen forskjell det er snakk om. Jeg kan spare inn noen tusen i mnd på bil, nå går det en tusenlapp til bompenger pr mnd og omtrent  kr 2000 i bensin for bare jobbkjøringen.. i tillegg ville kjørelengde kunne settes ned og noe forsikring kan spares pga det. Utover det må man jo regne med lavere verkestedregninger på en bil som kjører noen tusen km færre i året. 

I tillegg er jeg villig til å kutte ut noen "goder" jeg tillater meg i dag, som støttemedlemskap på treningssenteret, middager ute månedlig osv. Bare veldig nysgjerrig på ca-lønna i 2018. 

Anonymkode: 8cfc1...587

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune tjente jeg ca 305 000kr i året med 8 års ansiennitet som assistent i 2017. Det var innenfor helse og omsorg, altså ikke i barnehage, men tror de går ut i fra samme lønnstrinn når det er kommunalt. 

Anonymkode: 3ae52...dae

Skrevet

Private barnehager  betaler stort sett dårligere enn kommunale.  Eierne skal 'tross alt' ta ut utbytte og det gjør de ved å gi lav lønn og lav pensjon til de ansatte.

Skrevet
1 minutt siden, Dorey skrev:

Private barnehager  betaler stort sett dårligere enn kommunale.  Eierne skal 'tross alt' ta ut utbytte og det gjør de ved å gi lav lønn og lav pensjon til de ansatte.

De kan ikke gå lavere enn sats

Skrevet

Du må også ha i bakhodet at flere kommuner nå jobber med å få flere fagutdannede i barnehagen. Så å få fast jobb er ikke så lett uten utdannelse. Nå vet jeg ikke om denne er fast eller vikariat. 

I min kommune ønsker de nå 2 ped.ledere på hver avdeling. Fagarbeidere vil i de fleste tilfeller bli prioritert over assistenter. 

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig betaler private barnehager mer enn kommunale, ikke mye men mer.

Å jobbe i barnehage er en super jobb, men veldig krevende. Det er ikke bare å passe barn, som mange tror. Du trenger masse tålmodighet, omsorg, kunnskap om barns utvikling, behov osv. Det er mye lyd og armer og bein. Om du søker og får jobben kan du jo ta sikte på å ta utdannelse som fagarbeider etter hvert? Bedre betalt og framover blir det nok færre assistenter og flere fagarbeidere i barnehagene. Lykke til! :)

Anonymkode: f1882...c97

AnonymBruker
Skrevet

Første to årene i barnehage som assistent hadde jeg 22K før skatt,  dette er ca 4/5 år siden

Anonymkode: b1ebd...c0e

Skrevet

Lønnsnivået er selvsagt svært lavt. Om man er førskoleutdannet er det også lavt, om man er assistent er det uhyre lavt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rundt 23 200 utbetalt etter skatt. 

Anonymkode: 91387...725

Skrevet
På 26.4.2018 den 13.06, Dorey skrev:

Nja, jeg hører også at private barnehager sparer inn på maten til ungene...

AnonymBruker
Skrevet

Lønna er omtrent den samme i kommunale og private barnehager.
Jeg er straks ferdigutdannet barnehagelærer, og har jobbet litt som ringevikar i kommunal barnehage i Oslo ved siden av studiene. Jeg er 42 år og hadde ikke erfaring fra barnehage fra før. Jeg har ca 182,- kr per time i lønn.
Tror Oslo betaler litt bedre enn en del andre kommuner, men det er sånn cirka der det ligger.

Anonymkode: ce630...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...