Gå til innhold

Flere som opplever dette? Folk på Finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Og når jeg da er ute etter varen blir jeg så irritert at jeg gidder ikke by engang 😂

Ang barnevogn så er det mye til ok pris også, men jeg bor i Finnmark og å få sendt en hel barnevogn fra oslo blir litt vel mye å kreve av selger. 

Lurer faktisk på om finnmarkinger er verstinger på over prising. Eller kanskje det bare synes bedre her fordi det selges mindre varer. Har møtt mange raringer som selger gamle lysestaker eller brukte isbokser til blodpris! Selvom tingene kanskje er verdifulle for dem betyr det svært lite for kjøper. 

Anonymkode: 5db80...8cb

Haha, Finnmark har hele 8 annonser på Finn angående barnevogner. Oslo har 1.699 og Akershus har 1.561. Ble plutselig litt forskjell da. :fnise: Dessuten, så er det loppemarked-sesong her. Jeg tror jeg har sett plakater om åtte loppemarkeder i løpet av mars og april, og det er innenfor en radius på et par kilometer. Jeg har gått på noen og det selges faktisk utrolig mange fine barnevogner av bra merker til bare noen hundrelapper. Så ja, for meg så er det veldig enkelt å bare bla forbi de som er overpriset fordi at du vet at det kommer til å komme noen andre og bedre tilbud om du er litt tålmodig. :) Men ja, jeg hadde nok hevet noen øyenbryn om noen hadde bedt meg om å sende en barnevogn helt til Finnmark (bor i Oslo). Kan jo være at noen er villig til det da? :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, SesameStreet skrev:

Haha, Finnmark har hele 8 annonser på Finn angående barnevogner. Oslo har 1.699 og Akershus har 1.561. Ble plutselig litt forskjell da. :fnise: Dessuten, så er det loppemarked-sesong her. Jeg tror jeg har sett plakater om åtte loppemarkeder i løpet av mars og april, og det er innenfor en radius på et par kilometer. Jeg har gått på noen og det selges faktisk utrolig mange fine barnevogner av bra merker til bare noen hundrelapper. Så ja, for meg så er det veldig enkelt å bare bla forbi de som er overpriset fordi at du vet at det kommer til å komme noen andre og bedre tilbud om du er litt tålmodig. :) Men ja, jeg hadde nok hevet noen øyenbryn om noen hadde bedt meg om å sende en barnevogn helt til Finnmark (bor i Oslo). Kan jo være at noen er villig til det da? :vetikke: 

Haha ja se der, var litt forskjeller ja. 

Vurderer å kjøpe brukt i Tromsø eller Harstad ettersom jeg kan kjøre dit med bil om jeg skal handle i Finland for eks. 

Jeg hadde aldri turt å be nien sende noe så stort som en barnevogn fra Oslo nei. Jeg kan jo risikere å bli omtalt i denne tråden 😂

Anonymkode: 5db80...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Og når jeg da er ute etter varen blir jeg så irritert at jeg gidder ikke by engang 😂

Ang barnevogn så er det mye til ok pris også, men jeg bor i Finnmark og å få sendt en hel barnevogn fra oslo blir litt vel mye å kreve av selger. 

Lurer faktisk på om finnmarkinger er verstinger på over prising. Eller kanskje det bare synes bedre her fordi det selges mindre varer. Har møtt mange raringer som selger gamle lysestaker eller brukte isbokser til blodpris! Selvom tingene kanskje er verdifulle for dem betyr det svært lite for kjøper. 

Anonymkode: 5db80...8cb

Om en vare skal sendes fra Oslo til finmark eller fra Oslo til Drammen så er rpisen på frakt uansett den samme. Postens satser er lik innenfor norges grenser. Men å demontere og pakke inn en hel barnevogn, det hadde ikke jeg tatt meg arbeidet med. (Barnevogner kommer også flatpakket fra fabrikk.)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja se der, var litt forskjeller ja. 

Vurderer å kjøpe brukt i Tromsø eller Harstad ettersom jeg kan kjøre dit med bil om jeg skal handle i Finland for eks. 

Jeg hadde aldri turt å be nien sende noe så stort som en barnevogn fra Oslo nei. Jeg kan jo risikere å bli omtalt i denne tråden 😂

Anonymkode: 5db80...8cb

Skal mindre til enn en barnevogn for å bli omtalt i denne tråden. :hoho:dDu kunne kanskje oppnådd å få din egen tråde? 

Og barnevogner de gies bort på finn i alle varianter. Nesten nye og varianter tilnærmet lik vrakvogner. 

 

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Er det flere som opplever dette? Hva tenker dere om slik oppførsel? 

Flere ganger nå har jeg lagt ut noe for salg til en allerede lav pris, la oss si 100 kr. I utgangspunktet er det gjerne en pris som er veldig lav i forhold til hva det ble kjøpt for. Så er det noen som kommer på at Det er helt greit å sende melding der de skriver f.eks: "jeg byr *sum* for denne" altså selv om det ikke står noenting om å gi bud i annonsen, så tar de seg retten til å tenke at dette er helt greit.. og ikke nok med det, enkelte er frekke nok til å forlange at jeg skal betale porto i tillegg!! Hva faen.

Er det bare meg eller er dette veldig frekt? Er jo bare å ignorere vedkommende selvsagt, men blir jo passe provosert.. 

Anonymkode: 3be9f...499

Nuvel. På de aller, aller fleste gjenstander på bruktmarkedet (bortsett fra bolig i særstilling), så er det kjøpers marked.

Man vurderer først en gjenstands attraktivitet. For å si det litt flåsete så er for eksempel bleiebøtter og IKEA-hyller typiske gjenstander der tilbudet er altfor stort for etterspørselen. Har jeg et ønske om en sånn vare, legger jeg alltid inn "skambud", typisk halv pris av forlangende. Dette avvises ofte innledningsvis, før det går en uke eller to, og selger innser at alternativet er "Gis bort mot henting". Da tikker det gjerne inn en mail om at budet er akseptert (men da pleier jeg å legge meg på halvparten av opprinnelig bud bare for å understreke kjøpers makt).

Finn.no er en utmerket arena for å forstå menneskelig psykologi. Enkel "spaning" via sosiale medier gir ofte et godt inntrykk av hvem selger er. En stor del av de som ifølge Facebook har studert på "Livets harde skole", og/eller åpenbart har politiske sympatier langt ut på høyresiden, har for eksempel svært ofte bruk for raske penger 😀 Har gjort meget gode telefon- og tv-kjøp i sånne tilfeller. 

For øvrig kan jeg være enig med trådstarter: det er ikke alle gjenstander som egner seg til pruting (men de fleste). Folk som ikke skjønner denne koden, men likevel prøver seg, irriterer meg også litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Solgte en mobil til 5000,-.

»Gir deg 1500,- og henter i kveld» var vel det som sto i de fleste mailene. Sikkert 15 Mail med akkurat den linja. 

De får vel treff en og annen gang siden de holder på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja se der, var litt forskjeller ja. 

Vurderer å kjøpe brukt i Tromsø eller Harstad ettersom jeg kan kjøre dit med bil om jeg skal handle i Finland for eks. 

Jeg hadde aldri turt å be nien sende noe så stort som en barnevogn fra Oslo nei. Jeg kan jo risikere å bli omtalt i denne tråden 😂

Anonymkode: 5db80...8cb

Har kjøpt og solgt barnevogner som har vært sendt over hele landet jeg. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Solgte en mobil til 5000,-.

»Gir deg 1500,- og henter i kveld» var vel det som sto i de fleste mailene. Sikkert 15 Mail med akkurat den linja. 

De får vel treff en og annen gang siden de holder på slik.

Den var vel litt i overkant 😂

Jeg overvåker alltid annonser jeg er litt nysgjerrig på. I tilfeller med "høyt" prisede telefoner lar jeg det gå ca 1 uke. Hvis den fortsatt ligger ute, og jeg har en formening om hvem selgeren er, ville jeg prøvd meg på 3000,- i ditt tilfelle. De fleste skriver nei, og jeg tenker ikke over det. Relativt ofte viser det seg at jeg likevel hadde det beste budet, og når de kommer til meg med halen mellom beina, så sier jeg at jeg har endret mening. Jeg har endt opp med å betale 1200,- for en telefon selger ville ha 6000,- for, da jeg skjønte hvor dårlig det sto til 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del rene skam-bud der ute. For eksempel ved produkt som selges for 1 000 kroner, men folk bryr bare ett par hundre kroner - eller max 500 kroner.... 

Og jeg har faktisk opplevd å bli anklaget for å være "rasist" bare fordi jeg ikke ønsker å spandere frakt, eller godta veldig lave priser... 

Anonymkode: a7ff7...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Er det flere som opplever dette? Hva tenker dere om slik oppførsel? 

Flere ganger nå har jeg lagt ut noe for salg til en allerede lav pris, la oss si 100 kr. I utgangspunktet er det gjerne en pris som er veldig lav i forhold til hva det ble kjøpt for. Så er det noen som kommer på at Det er helt greit å sende melding der de skriver f.eks: "jeg byr *sum* for denne" altså selv om det ikke står noenting om å gi bud i annonsen, så tar de seg retten til å tenke at dette er helt greit.. og ikke nok med det, enkelte er frekke nok til å forlange at jeg skal betale porto i tillegg!! Hva faen.

Er det bare meg eller er dette veldig frekt? Er jo bare å ignorere vedkommende selvsagt, men blir jo passe provosert.. 

Anonymkode: 3be9f...499

Det er da ikke noe galt i å gi et bud selv om det ikke står noe om det. Med et lavt bud kan man også ha et bedre utgangspunkt for forhandlinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, MaxxMekker skrev:

Nuvel. På de aller, aller fleste gjenstander på bruktmarkedet (bortsett fra bolig i særstilling), så er det kjøpers marked.

Man vurderer først en gjenstands attraktivitet. For å si det litt flåsete så er for eksempel bleiebøtter og IKEA-hyller typiske gjenstander der tilbudet er altfor stort for etterspørselen. Har jeg et ønske om en sånn vare, legger jeg alltid inn "skambud", typisk halv pris av forlangende. Dette avvises ofte innledningsvis, før det går en uke eller to, og selger innser at alternativet er "Gis bort mot henting". Da tikker det gjerne inn en mail om at budet er akseptert (men da pleier jeg å legge meg på halvparten av opprinnelig bud bare for å understreke kjøpers makt).

Finn.no er en utmerket arena for å forstå menneskelig psykologi. Enkel "spaning" via sosiale medier gir ofte et godt inntrykk av hvem selger er. En stor del av de som ifølge Facebook har studert på "Livets harde skole", og/eller åpenbart har politiske sympatier langt ut på høyresiden, har for eksempel svært ofte bruk for raske penger 😀 Har gjort meget gode telefon- og tv-kjøp i sånne tilfeller. 

For øvrig kan jeg være enig med trådstarter: det er ikke alle gjenstander som egner seg til pruting (men de fleste). Folk som ikke skjønner denne koden, men likevel prøver seg, irriterer meg også litt.

Nye bleiebøtter og Ikea hyller betaler vel ingen for? De gis bort gratis i mengder på finn. 

At dete r kjøpers marked er jeg ikke enig med deg i. Mange ting finnes det få eller bare en av. Hva selger er villig til å selge til bestemmer markedet enten det er boliger eller småtteri på finn. 

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nye bleiebøtter og Ikea hyller betaler vel ingen for? De gis bort gratis i mengder på finn. 

At dete r kjøpers marked er jeg ikke enig med deg i. Mange ting finnes det få eller bare en av. Hva selger er villig til å selge til bestemmer markedet enten det er boliger eller småtteri på finn. 

Anonymkode: 45b84...93c

Gjelder å finne riktig selger 😉 Gjøre litt forarbeid og analyse av nabolag og sosial fremtoning. Mange desperate selgere der ute, dessverre gjerne i sammenheng med større problematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaxxMekker skrev:

Gjelder å finne riktig selger 😉 Gjøre litt forarbeid og analyse av nabolag og sosial fremtoning. Mange desperate selgere der ute, dessverre gjerne i sammenheng med større problematikk. 

Du synes din filosofi om kjøp og salg er ultrasmart, det er tydelig. Men du ville aldri funnet ut noe om meg som selger iallefall, fordi det ikke finnes info om meg noe sted på nettet. Så lykke til med den :) - TS 

Anonymkode: 3be9f...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaxxMekker skrev:

Gjelder å finne riktig selger 😉 Gjøre litt forarbeid og analyse av nabolag og sosial fremtoning. Mange desperate selgere der ute, dessverre gjerne i sammenheng med større problematikk. 

Vet nå ikke helt jeg. Noen av mine beste finn kjøp har jeg gjort av mennesker som tydeligvis har mer enn nok av penger, men som ikke trenger noe lenger. Gjerne i forbindelse med flytting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Trolltunge skrev:

Vet nå ikke helt jeg. Noen av mine beste finn kjøp har jeg gjort av mennesker som tydeligvis har mer enn nok av penger, men som ikke trenger noe lenger. Gjerne i forbindelse med flytting. 

Ja, det er også en fantastisk kategori folk! 😀 Kjøkkenet mitt er vel å anse som en "gave" fra en millionær på Finn, som kvitta seg med greiene fordi han skulle ha nytt 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergrer meg grå hver gang jeg legger ut noe på finn! Lærte meg kjapt å legge ut alt for litt mer enn jeg var komfortabel med å selge det for, slik at kjøper kunne prute litt og jeg likevel få det jeg ville. Så blir vi begge fornøyde! Problemet nå er at folk nesten utelukkende kommer med skambud. Eksempel er sofa lagt ut for 4000 (koster rett under 10k ny, og jeg skriver alltid nypris så folk kan se hva det egentlig koster), og flere vil ha avslag på 1000 kroner, og en kunne gi hele 2500kr for den. DET er ikke greit etter min mening. Avslag på 500kr. hadde kanskje vært greit her, men noe mer er bare frekt. En annen hyggelig dame svarte på en annonse med barneklær som jeg hadde lagt ut for 350kr. Her var totalen på klærne på godt over 2500kr, og alt var helt og pent. Hun bød 200kr. inkl. frakt på 115kr. Jadda! Da fikk hun en melding tilbake der jeg spurte om hun virkelig syns det var greit å tilby meg 80kr liksom?! Kan ikke folk ha litt mer respekt for andres tid, og vise litt mer folkeskikk?! 

Anonymkode: 3b19a...94f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ergrer meg grå hver gang jeg legger ut noe på finn! Lærte meg kjapt å legge ut alt for litt mer enn jeg var komfortabel med å selge det for, slik at kjøper kunne prute litt og jeg likevel få det jeg ville. Så blir vi begge fornøyde! Problemet nå er at folk nesten utelukkende kommer med skambud. Eksempel er sofa lagt ut for 4000 (koster rett under 10k ny, og jeg skriver alltid nypris så folk kan se hva det egentlig koster), og flere vil ha avslag på 1000 kroner, og en kunne gi hele 2500kr for den. DET er ikke greit etter min mening. Avslag på 500kr. hadde kanskje vært greit her, men noe mer er bare frekt. En annen hyggelig dame svarte på en annonse med barneklær som jeg hadde lagt ut for 350kr. Her var totalen på klærne på godt over 2500kr, og alt var helt og pent. Hun bød 200kr. inkl. frakt på 115kr. Jadda! Da fikk hun en melding tilbake der jeg spurte om hun virkelig syns det var greit å tilby meg 80kr liksom?! Kan ikke folk ha litt mer respekt for andres tid, og vise litt mer folkeskikk?! 

Anonymkode: 3b19a...94f

HELT enig med deg. Folk eier ikke skam. - TS

Anonymkode: 3be9f...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, MaxxMekker skrev:

Gjelder å finne riktig selger 😉 Gjøre litt forarbeid og analyse av nabolag og sosial fremtoning. Mange desperate selgere der ute, dessverre gjerne i sammenheng med større problematikk. 

De holdningene du her legger for dagen er dirkete usmakelige. Du mener tydeligvis at det er helt greit å utnytte sårbare mennesker, eller det du kaller desperate selgere i sosialt vanskeligstilte boområder, for egen vinnings skyld? 

En annen sak er at de fleste oppegående  "finnbrukere" bruker ikke sitt navn, sin adresse eller sitt telefonnumer i annonsene på finn. Det du omtrent alltid finner er postnummer og possted. De fleste er også så oppegående at de ikke vil at profilen deres skal vises og dermed heller ikke linker til andre ting de selger. Så hvordan du klarer å finne nok info til å gjøre det du kaller forarbeid m.v. det er og forblir en liten uløst gåte. 

I stedenfor å utnytte vanskeligstilte mennesker i økonomisk nød burde du vise deg så raus at du heller gir mer for varen enn mindre. Da vil du føle en større raushet i ditt hjerte, om du er utstyrt med samvittighet bak din kyniske fremstilling i svaret ditt over. 

Jeg blir forhåpentligvis forskånet for både dine forarbeider og å bli kontaktet av personer som deg. Grunnen er at jeg har postnummer i en av byens beste adresser. (Men jeg har ikke glemt hva et liv i fattigdom er, eller hva det kan bety å motta noe. Ei heller hva nestekjærlighet og omtanke for andre i vanskelige livssituasjoner kan bety. Å gi er egentlig en større gave enn å få. 

Tross overnevnte er jeg aktiv på gis bort på finn, både for å få og med å gi.

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er helt enig med mange her. Jeg synes ikke hovedproblemet er bud i seg selv, men hvordan folk ordlegger seg. Hadde man i det minste vært høflig og skrevet; jeg ser du selger dette til denne prisen, men er det mulig å gå litt ned i pris eller noe liknende, hadde jeg kanskje strukket meg lenger. Jeg la ut et kamera til 1000kr. Var en som skrev: Jeg tar det til 200, henter i kveld. Jeg svarte: Du kan få det for 2000. Hørte ikke noe mer. Var flere som var interesserte, jeg fikk solgt det for 1000kr, og kunne sikkert fått mer. Lar faktisk heller vær å selge enn å selge til sånne folk. 

Jeg synes det er så utrolig mye frekke folk på finn. Akkurat som at de tenker at om de er førstemann til mølla er de garantert å få det. Når jeg gir bort ting, velger jeg alltid de som skriver litt mer enn Jeg tar det. De som gjerne innleder med et hei. Det er som regel de som også faktisk møter opp som avtalt. 

Anonymkode: 3841a...cf4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Men å spørre om å møtes er da vel ikke så ille, dersom det gjøres på en høflig måte, ikke som et krav? Jeg bor litt ut på landet, og har ikke bil, dermed er det litt vanskelig for meg å hente hvis ikke det er i nærheten av et busstopp. Jeg har spurt noen ganger om vi kan møtes i tettsted XX dersom vi finner en dag vi begge skal dit. Stiller man et høflig spørsmål, er det jo ikke verre enn at man får et nei om det ikke passer. 

Ville derimot aldri forlangt at det skal fraktes hjem til meg på døra, som noen gjør! Og det er snakk om mindre ting man kan ta under armen, ville jo ikke krevd at noen skulle ta med en sofa. 

Anonymkode: be87a...e42

Jeg bor utenfor Bergen. Syns det var vel drøyt å komme med et slikt forslag da.

Noe av det verste er de som bruker flere dager på å komme til en avgjørelse og deretter ikke engang kan hente før flere dager senere. De er jeg begynt å ikke å svare. Dritt folk.

Anonymkode: 9d722...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varen er verdt det folk er villig til å gi. Jeg opplever folk som så og si skal ha ny pris for noe som et gammelt og slitt. Da byr jeg langt under for å signalisere at det faktisk ikke er verdt mer, selvom det har en affeksjonsverdi for vedkommende PG de derfor ønsker en høy sum.

Anonymkode: 34a7d...139

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...