Gå til innhold

Tar bankene hensyn til utleieinntekt når de gir lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med banken min i dag, da jeg og samboeren ser på et hus vi kunne tenke oss i Oslo. Jeg ble litt overrasket da de sa at de ikke tar hensyn til utleieinntekt når de beregner 5 x inntekt (dette er i Oslo). Er dette en generell regel for banker, eller er det bare min bank som er vanskelige? Jeg trodde de beregnet inntekt i 10 av 12 mnd. jeg?

Anonymkode: 05f2e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd ihvertfall to ganger at bankene har tatt hensyn til leieinntektene. 

Men i begge tilfeller hadde vi økonomi til å klare lånet også uten utleie. 

Det vil være perioder hvor leieinntektene bortfaller og da må jo fortsatt økonomien gå rundt. 

Som akkurat nå har vi mistet tre måneders husleie. Vi merker jo det godt. Men har heldigvis lagt opp en buffer så det går bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på en podkast av Dine Penger hvor han fra luksusfellen sa bankene gjerne ikke gjorde det. Men det er vel litt skjønn inni bildet så langt de lar seg strekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Jeg har opplevd ihvertfall to ganger at bankene har tatt hensyn til leieinntektene. 

Men i begge tilfeller hadde vi økonomi til å klare lånet også uten utleie. 

Det vil være perioder hvor leieinntektene bortfaller og da må jo fortsatt økonomien gå rundt. 

Som akkurat nå har vi mistet tre måneders husleie. Vi merker jo det godt. Men har heldigvis lagt opp en buffer så det går bra. 

Banken sier at betjeningen av lånet er 0 problem, og egenkapitalen er god ( godt over 15%) men at de etter 2017, ikke tar hensyn til leieinntekter når de regner 5 x inntekt. 

Er dette bare min bank, eller er det gjengs? 

Ts

Anonymkode: 05f2e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vesentlig skrev:

Hørte på en podkast av Dine Penger hvor han fra luksusfellen sa bankene gjerne ikke gjorde det. Men det er vel litt skjønn inni bildet så langt de lar seg strekke.

Ja det er det jeg lurer på. Er det min bank som er vanskelig, eller er dette gjengs? 

Heter podcasten ‘dine penger’?

ts

Anonymkode: 05f2e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken sier at betjeningen av lånet er 0 problem, og egenkapitalen er god ( godt over 15%) men at de etter 2017, ikke tar hensyn til leieinntekter når de regner 5 x inntekt. 

Er dette bare min bank, eller er det gjengs? 

Ts

Anonymkode: 05f2e...fc3

Begge våre lån er noen år (7 og 16) tilbake. Og da hadde ingen fått lån på 5x. Så reglene endrer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg lurer på. Er det min bank som er vanskelig, eller er dette gjengs? 

Heter podcasten ‘dine penger’?

ts

Anonymkode: 05f2e...fc3

Ja, skattefrie leieinntekter skal ikke innberegnes i 5 x inntekt. 

Anonymkode: 437cb...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bank tar hensyn til utleie. Til og med "utleie" til min mann, som aldri har kjøpt seg inn i mine boliger. Vi har hatt særeie siden vi ble gift, og hans faste bidrag til utgiftene ble ført opp som leieinntekter. Jeg hadde ikke fått låne såpass uten, selv om jeg har god egenkapital, og mer enn 5x lån i inntekter, for da hadde det ikke gått rundt når de legger inn de obligatoriske utgifter. Jeg hadde fått det til å gå rundt, for jeg lever rimeligere enn tallene de opererer med, men det tok de ikke med i beregningen. 

Nå har jeg ifølge banken to leieinntekter. Min mann og faktisk leieboer i kjelleren. Det kommer godt med når jeg nå må heve lånet enda litt for å utbedre noe i huset. 

Skulle bare mangle egentlig. Bare leieboer i kjelleren dekker hele lånet mitt, med renter og avdrag. Mannen gjør også det med sitt bidrag. Jeg kunne derfor ha håndtert tre ganger så høyt lån. 

Anonymkode: 376f0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min bank tar hensyn til utleie. Til og med "utleie" til min mann, som aldri har kjøpt seg inn i mine boliger. Vi har hatt særeie siden vi ble gift, og hans faste bidrag til utgiftene ble ført opp som leieinntekter. Jeg hadde ikke fått låne såpass uten, selv om jeg har god egenkapital, og mer enn 5x lån i inntekter, for da hadde det ikke gått rundt når de legger inn de obligatoriske utgifter. Jeg hadde fått det til å gå rundt, for jeg lever rimeligere enn tallene de opererer med, men det tok de ikke med i beregningen. 

Nå har jeg ifølge banken to leieinntekter. Min mann og faktisk leieboer i kjelleren. Det kommer godt med når jeg nå må heve lånet enda litt for å utbedre noe i huset. 

Skulle bare mangle egentlig. Bare leieboer i kjelleren dekker hele lånet mitt, med renter og avdrag. Mannen gjør også det med sitt bidrag. Jeg kunne derfor ha håndtert tre ganger så høyt lån. 

Anonymkode: 376f0...d42

Mente å skrive at jeg har mindre enn 5x inntekt i lån. :)

Anonymkode: 376f0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min bank tar hensyn til utleie. Til og med "utleie" til min mann, som aldri har kjøpt seg inn i mine boliger. Vi har hatt særeie siden vi ble gift, og hans faste bidrag til utgiftene ble ført opp som leieinntekter. Jeg hadde ikke fått låne såpass uten, selv om jeg har god egenkapital, og mer enn 5x lån i inntekter, for da hadde det ikke gått rundt når de legger inn de obligatoriske utgifter. Jeg hadde fått det til å gå rundt, for jeg lever rimeligere enn tallene de opererer med, men det tok de ikke med i beregningen. 

Nå har jeg ifølge banken to leieinntekter. Min mann og faktisk leieboer i kjelleren. Det kommer godt med når jeg nå må heve lånet enda litt for å utbedre noe i huset. 

Skulle bare mangle egentlig. Bare leieboer i kjelleren dekker hele lånet mitt, med renter og avdrag. Mannen gjør også det med sitt bidrag. Jeg kunne derfor ha håndtert tre ganger så høyt lån. 

Anonymkode: 376f0...d42

Når ble lånet innvilget? Det har kommet nye presiseringer mht. beregning av inntekt i løpet av høsten.

Anonymkode: 437cb...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok opp ny lån i 2017. Da tok banken leieinntekten i beregningen. 

Kjøpte en utleieleilighet i Oslo. Men satte da pant på huset jeg selv bor i som jeg har lite lån på. 

Nå skal jeg ikke sladre på banken min, men en av de store. Det kan kanskje skyldes at jeg er vip-kunde. Jeg kan uansett ikke huske at de nølte med å la meg ta lån. Faktisk så kunne jeg låne mer om jeg ville. 

Anonymkode: 5b4bd...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når ble lånet innvilget? Det har kommet nye presiseringer mht. beregning av inntekt i løpet av høsten.

Anonymkode: 437cb...d71

Den siste økning på lån behandles nå, men jeg har fått muntlig bekreftelse. 

Men som nevnt, jeg har også under 5x lønnsinntekt i lån, også ved økningen nå, så kan jo være at de har beregnet mest ut fra det, og at jeg har omtrent 60% egenkapital. Men de tok med både leieinntekt fra hybelen og min manns månedlige bidrag/"leie" da de førte opp min låneevne i de obligatoriske dokumenter. 

Anonymkode: 376f0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok opp ny lån i 2017. Da tok banken leieinntekten i beregningen. 

Kjøpte en utleieleilighet i Oslo. Men satte da pant på huset jeg selv bor i som jeg har lite lån på. 

Nå skal jeg ikke sladre på banken min, men en av de store. Det kan kanskje skyldes at jeg er vip-kunde. Jeg kan uansett ikke huske at de nølte med å la meg ta lån. Faktisk så kunne jeg låne mer om jeg ville. 

Anonymkode: 5b4bd...a7a

Ettersom leieinntektene er skattepliktige, kan disse hensyntas ved vurdering av låneevnen. Det stiller seg imidlertid annerledes for skattefrie leieinntekter.

Anonymkode: 437cb...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skattefrie leieinntekter skal ikke innberegnes i 5 x inntekt. 

Anonymkode: 437cb...d71

har du noen link på den påstanden?

TS

Anonymkode: 05f2e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg lurer på. Er det min bank som er vanskelig, eller er dette gjengs? 

Heter podcasten ‘dine penger’?

ts

Anonymkode: 05f2e...fc3

Podcasten heter dine penger - Pengerådet

Episoden det gjelder den nyeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bank tok også hensyn til utleie, i ti av tolv måneder for å ha et slingringsmonn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 23.4.2018 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Ettersom leieinntektene er skattepliktige, kan disse hensyntas ved vurdering av låneevnen. Det stiller seg imidlertid annerledes for skattefrie leieinntekter.

Anonymkode: 437cb...d71

Nei

de skal ta hensyn til skattefrie men da regner de med 5/6 brøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar individuelle vurderinger. Vår bank tar hensyn til utleieinntekter på grunn av boligen har veldig gode utleieinntekter  og vår økonomi er solid.

Anonymkode: 05f2e...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to banker gjorde det,  dnb i 2016 og DinBank nå i 2018. Men da 10 av 12 mnd.

Anonymkode: f4049...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden, men min bank regnet med leieinntekter i 10 av årets 12 mnd da det ble beregnet hva vi kunne få i lån. Dette var i 1998,så lenge siden, MEN da kunne man som tommelfingerregel få 2,5 ganger husstandens brutto årsinntekt i lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...