Gå til innhold

Dere som sier "hvem sko" f.eks


The Kitten

Anbefalte innlegg

På 25.4.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev:

De som lar seg provosere av folk som skriver "hvem" blir sett på som mindre intelligente. Alle sammen.

Anonymkode: 89bb8...d93

Ingen som er provosert her :sprettoy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut
På 25.4.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev:

De som lar seg provosere av folk som skriver "hvem" blir sett på som mindre intelligente. Alle sammen.

Anonymkode: 89bb8...d93

Men, hvis man ikke sier fra om språkfeil så læres det jo ikke :blink: 

Man synes jo folk som skriver forkortet «txtspeak» er lite intelligente... Kanskje det er det jeg skal svare i slike tråder med «hvem» slik at jeg er på likt nivå  :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2018 at 1:10 AM, AnonymBruker said:

Nettopp, ja. Jeg er bymenneske, fra en ressurssterk familie. Slekta kommer fra flere steder i landet, så det er ikke akkurat snakk om innavl. Jeg er rimelig intelligent, reflektert, jeg er teoretisk sterk, har godt språkøre, og har interesse for språk. Jeg sier likevel ofte ting som "hvem sko", fordi det naturlig hører til min dialekt.

Anonymkode: 1bf63...fa9

Hvilken bydialekt er det?Sier meg septis til din påstand om ar et er noe annet en dårlig ordforåd

Anonymkode: 5c3b1...f24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 9.02, AnonymBruker skrev:

DET er noe tull, det der er bare lav IQ og dårlig ordforråd!

Anonymkode: 5c067...997

Strengt tatt er det kunnskapsmangel og dårlig ordforråd. IQ er irrelevant her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken bydialekt er det?Sier meg septis til din påstand om ar et er noe annet en dårlig ordforåd

Anonymkode: 5c3b1...f24

Dårlig ordforråd, faktisk? :fnise: Som at hvilken/hvilke/hvilket mangler fra mitt vokabular? Jeg skriver korrekt altså, klarer til og med å bruke mellomrom etter spørsmålstegn, og punktum etter setningene.

Dialekten er for øvrig fra Grenland.

Anonymkode: 1bf63...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bydialekt er det?Sier meg septis til din påstand om ar et er noe annet en dårlig ordforåd

Anonymkode: 5c3b1...f24

Jeg skal love deg at her i Grenland har vi mange rare ord og uttrykk, uten at det er noe galt med hverken ordforråd eller IQ. 

Anonymkode: da37f...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask
5 minutter siden, Ichiko skrev:

Fant denne nå nettopp.

 

Ja, den gir i hvert fall ingen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎04‎.‎2018 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Nettopp, ja. Jeg er bymenneske, fra en ressurssterk familie. Slekta kommer fra flere steder i landet, så det er ikke akkurat snakk om innavl. Jeg er rimelig intelligent, reflektert, jeg er teoretisk sterk, har godt språkøre, og har interesse for språk. Jeg sier likevel ofte ting som "hvem sko", fordi det naturlig hører til min dialekt.

Anonymkode: 1bf63...fa9

Samme her. Det hender at jeg sier "hvem" der det hadde vært korrekt å bruke "hvilke" eller "hvilket". Jeg vet jo at det er grammatisk feil, men det kommer av og til ut slik. Jeg hører det med en gang. Er nok fordi jeg kommer fra en del av landet hvor dette er en vanlig "talefeil" eller dialekt som det sies over her. Føler meg ikke spesielt dum av den grunn.

At andre mener jeg eventuell er dum eller mindre intelligent fordi jeg bruker "hvem" feil av og til får jeg bare leve med. Vil tro at de fleste mennesker bruker grammatisk ukorrekt tale av og til?

Det rareste jeg hører er nok når folk sier at de "skøyt kuler mellom vinduet"  eller "kjørte mellom tunnelen". Når de åpenbart ønsker å si "gjennom".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mafoyo said:

Samme her. Det hender at jeg sier "hvem" der det hadde vært korrekt å bruke "hvilke" eller "hvilket". Jeg vet jo at det er grammatisk feil, men det kommer av og til ut slik. Jeg hører det med en gang. Er nok fordi jeg kommer fra en del av landet hvor dette er en vanlig "talefeil" eller dialekt som det sies over her. Føler meg ikke spesielt dum av den grunn.

At andre mener jeg eventuell er dum eller mindre intelligent fordi jeg bruker "hvem" feil av og til får jeg bare leve med. Vil tro at de fleste mennesker bruker grammatisk ukorrekt tale av og til?

Det rareste jeg hører er nok når folk sier at de "skøyt kuler mellom vinduet"  eller "kjørte mellom tunnelen". Når de åpenbart ønsker å si "gjennom".  

Det er også relativt vanlig der jeg vokste opp, men den tok jeg aldri til meg. Synes det høres veldig pussig ut. Tilsvarende synes jeg det høres rart ut at de i Aust-Agder sier at de skal "hjelpe du med det" eller "være med du hjem". Andre dialekter har andre ting.

Uansett, vi har ikke normert talemål. Det er altså helt ok å si ting som er "grammatisk feil". Det er når man begynner å skrive det at det er et problem.

Anonymkode: 1bf63...fa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.4.2018 at 9:27 AM, Gjerrigknark said:

De som sier "hvem sko" er et resultat av innavl og mangel på vett. Naturlig seleksjon vil minske bruken av uttrykket; fattigfolk og bygdetullinger utraderer seg selv ved at de får evneveike unger. Som igjen får unger med samme typen sosioøkonomisk/sosiokulturell status. Det vil i disse subgruppene være et vanlig uttrykk, men holde seg der; fordi "hvem sko" indikerer mangel på intelligens, noe de mer opplyste grupper vil sky som pesten.

Jeg er fra bitteliten bygd, er så innavla at jeg nesten er mitt eget søskenbarn, men ikke søren om jeg sier HVEM sko! 

Anonymkode: bd1a6...dd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forsvarer feilskriving med dialekt, skal alle begynne å skrive dialekt da?

Kas sko?

Anonymkode: 5bc59...afc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, for jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som menes med «Hvem sko».

Hvilket ord er det hvem erstatter, og i hvilken kontekst?

Anonymkode: b5ff5...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må bare spørre, for jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som menes med «Hvem sko».

Hvilket ord er det hvem erstatter, og i hvilken kontekst?

Anonymkode: b5ff5...f0c

Det erstatter hvilken/hvilket/hvilke. Jeg spør for eksempel hvem skole noen går på, eller hvem brus de liker best, eller hvem sko som var finest. 

 

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som forsvarer feilskriving med dialekt, skal alle begynne å skrive dialekt da?

Kas sko?

Anonymkode: 5bc59...afc

Det er ingen her i tråden som forsvarer å skrive det, det dreier seg om talemål. Det kunne aldri ramle meg inn å skrive det, med unntak av når jeg skal gi eksempler. Men det finnes en tråd lenger ned her som forsøker å forsvare det, mener argumentasjonen dreide seg om å forenkle språket ved å bruke færre spørreord.

Sånn generelt sett synes jeg det er en uting å skrive dialekt, rett og slett fordi det er vanskelig å lese. Poenget må jo være å gjøre seg forstått, uten at folk må lese setningen fem ganger. Tilsvarende modererer jeg dialekten ved behov, om noen ikke forstår meg.

Anonymkode: 1bf63...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bønder fra Østfold (indre enfold) sier hvem sko. Østfoldinger er Harry og fremstår som lite intelligente. 

Anonymkode: 98bb2...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i en mellomstor by på Østlandet. Jobber som lærer. Flesteparten av elevene bruker «hvem» på den måten Ts beskriver. Til og med flere av lærerne gjør det. Det er ikke dialekt her i hvert fall. Har til og med hørt det i Oslo.

Jeg har kommentert det til voksne og barn noen få ganger, men virker som om det må til en skikkelig språklig overhaling av hele elevgruppen og personalet om en skal få endret på det. Det gidder jeg ikke sette i gang.

På den andre siden så skjønner jeg jo at språk utvikler seg. Ord faller ut, andre ord kommer inn, ord endrer uttale... Man viser jo uvitenhet om språk ved å benekte dette. Nå vil sikkert noen mene at det er uvitenhet om språk å ikke vite at det heter «hvilken sko», men hvordan skal de vite det når alle andre rundt seg snakker sånn? Vi lærer jo også på skolen at det heter EI ku og EI jente, men det er det ingen som sier, så da tar man ikke hensyn til det. Det er ingen som reagerer om jeg sier «en ku, en jente, en dame, en tante». Hva som er den språklige normen i samfunnet overstyrer de grammatiske reglene. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg over det, men jeg aksepterer det fordi det er sånn det er. Snart kommer det et nytt ord som endrer mening. Det blir jo spennende å følge med på hvilket det blir. 

Anonymkode: 9f9e2...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer virkelig ikke å forstå at man skylder det på dialekt??? HVEM dialekt er det som er slik da?😂

HVEM handler om personer, en sko er ikke en person. Hvor vanskelig er det? Jeg har ikke ordet «hvilken» i min dialekt en gang (vi sier «kaffor ein» eller «ka» sko), men jeg vet når det skal brukes og ikke.

Jeg blir helt satt ut av at kommentaren over beskriver lærere som sier «hvem sko». Det er jo de som skal lære barna at det heter «hvilken»??? Helt greit at barn sier det, men voksne derimot burde vite hvordan man bruker ordet... huff

Anonymkode: b3ed8...1cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en mellomstor by på Østlandet. Jobber som lærer. Flesteparten av elevene bruker «hvem» på den måten Ts beskriver. Til og med flere av lærerne gjør det. Det er ikke dialekt her i hvert fall. Har til og med hørt det i Oslo.

Jeg har kommentert det til voksne og barn noen få ganger, men virker som om det må til en skikkelig språklig overhaling av hele elevgruppen og personalet om en skal få endret på det. Det gidder jeg ikke sette i gang.

På den andre siden så skjønner jeg jo at språk utvikler seg. Ord faller ut, andre ord kommer inn, ord endrer uttale... Man viser jo uvitenhet om språk ved å benekte dette. Nå vil sikkert noen mene at det er uvitenhet om språk å ikke vite at det heter «hvilken sko», men hvordan skal de vite det når alle andre rundt seg snakker sånn? Vi lærer jo også på skolen at det heter EI ku og EI jente, men det er det ingen som sier, så da tar man ikke hensyn til det. Det er ingen som reagerer om jeg sier «en ku, en jente, en dame, en tante». Hva som er den språklige normen i samfunnet overstyrer de grammatiske reglene. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg over det, men jeg aksepterer det fordi det er sånn det er. Snart kommer det et nytt ord som endrer mening. Det blir jo spennende å følge med på hvilket det blir. 

Anonymkode: 9f9e2...edd

Det er offisiell rettskriving å sette både artikkelen en eller ei foran substantiv av hunkjønn i ubestemt form entall, det har ingenting med «språklige normer» å gjøre.

Å erstatte hvilken/hvilket/hvilke med hvem, derimot, er en meget grov feil, og ingen form for utvikling av språket vil noen gang kunne forsvare ombyttingen. Det er rett og slett dårlig grammatikk, som må rettes på. Om man ikke retter på det muntlige, så bør man i hvert fall som lærer, slå kraftig ned på skriftlig bruk av hvem. Samfunnet overstyrer aldri grammatikk, man bare ser gjennom fingrene på feil som sprer seg til større deler av folket. En/ei kan ikke sammenlignes, det er ikke en grammatisk feil.

Anonymkode: b5ff5...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med saken å gjøre, men ble stor forvirring da jeg var i kassen på butikken og spurte etter en te pose. En te pose? Ja, en te pose. En te pose, ja de er ikke her i kassen, men bak i hyllen der borte *peke* 

Fikk til slutt en til pose.

Endret av UnderCover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...