Gå til innhold

Dere som sier "hvem sko" f.eks


The Kitten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hadde sett enda mer idiotiskt ut om noen hadde skrevet Whom. Som et bedre eksempel. 

Anonymkode: deaf9...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Sier dere det på engelsk også? "Who shoe" Eller skjønner dere da hvor dumt det høres ut?

For noe tull. Faktisk har de noe tilsvarende «hvem sko» på engelsk. «Hvilken sko» oversettes normalt til «which shoe», men for enkelhets skyld sier flere og flere «what shoe». Det blir jo «hva sko» på norsk, men poenget er at det er unødvendig komplisert med mange spørreord. 

Which er på vei ut i engelsk og ser ut til å bli erstattet med what, på samme måte som at hvilken er på vei ut i Norge og erstattes med hvem.

Anonymkode: 89bb8...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske dialekter har normalt ikke "hvilken", det oppfattes som papirknitrende/dansk. I stedet brukes tradisjonelt "hva for", men "hvem", som før bare var barnespråk (brukt om ting), vinner mer fram nå. 
Dette gjaldt altså talemålet, men dialekten har det med å trenge seg inn i skriftspråket, som kjent.
IQ har ingenting med dette å gjøre!

Anonymkode: 751c8...95d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok mye med dialekt å gjøre som AB skriver over. Når det er sagt så får jeg fullstendig krampe når jeg ser det selv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor et sted der mange snakker sånn, jeg må bite meg i tungen for å ikke påpeke det 😂For meg som har en helt annen dialekt er det helt ulogisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier "hvem sko" er et resultat av innavl og mangel på vett. Naturlig seleksjon vil minske bruken av uttrykket; fattigfolk og bygdetullinger utraderer seg selv ved at de får evneveike unger. Som igjen får unger med samme typen sosioøkonomisk/sosiokulturell status. Det vil i disse subgruppene være et vanlig uttrykk, men holde seg der; fordi "hvem sko" indikerer mangel på intelligens, noe de mer opplyste grupper vil sky som pesten.

Endret av Gjerrigknark
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET er noe tull, det der er bare lav IQ og dårlig ordforråd!

Anonymkode: 5c067...997

Tull er det ikke. Det er fakta. Språket er i utvikling. Verken i Norge eller Storbritannia snakker/skriver man slik man gjorde for mange hundre år siden. 

Så kan du sikkert mene språklig utvikling skyldes lav IQ. Deg om det.

Anonymkode: 89bb8...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjerrigknark skrev:

De som sier "hvem sko" er et resultat av innavl og mangel på vett. Naturlig seleksjon vil minske bruken av uttrykket; fattigfolk og bygdetullinger utraderer seg selv ved at de får evneveike unger. Som igjen får unger med samme typen sosioøkonomisk/sosiokulturell status. Det vil i disse subgruppene være et vanlig uttrykk, men holde seg der; fordi "hvem sko" indikerer mangel på intelligens, noe de mer opplyste grupper vil sky som pesten.

Du tror bruken vil gå ned? Sorry. Det er som skarre-r. Sprer seg, enten du liker det eller ikke. De som bruker «hvem» på denne måten nå vil i framtiden kunne bli betraktet som språklige pionerer. Ikke sikkert «hvem» vil erstatte «hvilken» for godt, men med tiden kan det faktisk skje.

Anonymkode: 89bb8...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/04/2018 at 9:27 AM, Gjerrigknark said:

De som sier "hvem sko" er et resultat av innavl og mangel på vett. Naturlig seleksjon vil minske bruken av uttrykket; fattigfolk og bygdetullinger utraderer seg selv ved at de får evneveike unger. Som igjen får unger med samme typen sosioøkonomisk/sosiokulturell status. Det vil i disse subgruppene være et vanlig uttrykk, men holde seg der; fordi "hvem sko" indikerer mangel på intelligens, noe de mer opplyste grupper vil sky som pesten.

Nettopp, ja. Jeg er bymenneske, fra en ressurssterk familie. Slekta kommer fra flere steder i landet, så det er ikke akkurat snakk om innavl. Jeg er rimelig intelligent, reflektert, jeg er teoretisk sterk, har godt språkøre, og har interesse for språk. Jeg sier likevel ofte ting som "hvem sko", fordi det naturlig hører til min dialekt.

Anonymkode: 1bf63...fa9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talespråk og skriftspråk er to forskjellige ting. Dialekt? Vel... kanskje. Men "hvem sko" er helt feil i skriftlig form, og det har ikke endret seg, og vil neppe det heller.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 5.10, The Kitten skrev:

Sier dere det på engelsk også? "Who shoe" Eller skjønner dere da hvor dumt det høres ut?

Hvorfor ikke si "hvordan sko" også når man først er i gang:fnise: :fnise:

Anonymkode: 95d5c...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enn om streber etter å skrive bokmål riktig uten skrivefeil så detter dem inn her og det (spesielt pga. skriver på mobil, men også siden jeg er elendig i norsk rettskriving).

MEN når det er sagt så skriver også mange folk dialekt, også her inne. D sko jo tatt seg ud om absolutt adle hadde jort d då :laugh: 

Noen ganger ender enn opp med å stusse på hvorfor ingen sjønner hva en sier. Var ikke før jeg begynte å studere på østlandet at jeg oppdaga at det ikke er vanlig å si at en "treger" på noe, og at alle barna "disser" på lekeplassen. Og at ingen klarer å sjønne hva i allverden "atti" betyr! 

Nei jeg prøver å unngå slikt ordbruk når jeg er på et forum, men hva skal en gjøre om en ikke vet bedre...

Akkurat "Hvem sko", spørreord lærer en jo ganske godt på skolen, men... dialekt detter (slår med nå at det riktige ordet er vel "faller" på bokmål :fnise:) inn her og det.

Anonymkode: d39b3...6e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Det hender jeg sier "hvem bil". Jeg har solid akademisk bakgrunn og en jobb der språk er i fokus. Dere må lære dere å verdsette unike dialekttrekk :) Det er det som gjør norsk språk så kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/04/2018 at 1:53 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke si "hvordan sko" også når man først er i gang:fnise: :fnise:

Anonymkode: 95d5c...60b

Jeg sier vanligvis ikke "hvordan sko", men "åssen sko" forekommer. Brukes mest om hva slags sko, f.eks. om jeg skal ha joggesko eller støvletter.

Anonymkode: 1bf63...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • Kossn/Koss = Hvilken/Hvilket/Hvilke
  • Korrsn = Hvordan
  • Kæm = Hvem
  • Ka = Hva
  • Katti = Når
  • Korr = Hvor

Men ikke faen om jeg - som enfoldig bonde uten universitetsgrad - sier "Kæm traktor ska e ta?" 

Anonymkode: 873ba...fd3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skriver "hvem" og ikke "hvilke" blir sett på som mindre intelligente. Mange av dem.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig forstår jeg at det kan inngå naturlig i en del dialekter, og da gjør det meg ikke noe.

De som gjør dette skriftlig er mennesker de også, bare bittelitt mindre verdt enn andre mennesker.

Anonymkode: f3786...5ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peaches skrev:

De som skriver "hvem" og ikke "hvilke" blir sett på som mindre intelligente. Mange av dem.

De som lar seg provosere av folk som skriver "hvem" blir sett på som mindre intelligente. Alle sammen.

Anonymkode: 89bb8...d93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...