Gå til innhold

Politiet hevder at de så meg kjøre og bruke mobil- ikke tilfelle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som sier legg den i passasjersetet, har dere prøvd det selv? Da sklir den jo på gulvet når man bremser.. jobber selv i hj.spl og når jeg har ansvarsvakt kjører jeg med mobilen mellom lårene, og svinger inn på bussholdeplass hver gang den ringer (ofte 15-20 ganger per vakt...) har jeg den i lomma må jeg ta av beltet for å få den opp, har jeg den i setet ved siden av glir den på gulvet.. aldri tenkt over at det ikke er lov å ha den i fanget?

Anonymkode: 2cb63...f5a

Med en slik jobb skulle du ha anskaffet deg en hansfree for lenge siden.

Anonymkode: 9d2d4...a8e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier legg den i passasjersetet, har dere prøvd det selv? Da sklir den jo på gulvet når man bremser.. jobber selv i hj.spl og når jeg har ansvarsvakt kjører jeg med mobilen mellom lårene, og svinger inn på bussholdeplass hver gang den ringer (ofte 15-20 ganger per vakt...) har jeg den i lomma må jeg ta av beltet for å få den opp, har jeg den i setet ved siden av glir den på gulvet.. aldri tenkt over at det ikke er lov å ha den i fanget?

Hvorfor i all verden har du ikke handsfree da?? 😳 Du velger å risikere bot, sinke trafikken, sperre for bussen osv i stedet 🤷🏼‍♀️🙄

Anonymkode: 15757...524

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en slik jobb skulle du ha anskaffet deg en hansfree for lenge siden.

Anonymkode: 9d2d4...a8e

Nettopp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har passe dårlig tid om du ikke engang rekker å legge den i passasjersetet. Skjønner godt at politiet tviler.

Anonymkode: c8d90...905

Jeg kjører ofte med mobilen i fanget og hører på podcast. Hoder den da med en hånd. Er det også ulovlig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, RaraAvis78 skrev:

Jeg kjører ofte med mobilen i fanget og hører på podcast. Hoder den da med en hånd. Er det også ulovlig?!

Ja. Å holde mobilen og/eller ha den i fanget er ulovlig uansett hvorfor du har den der. Du burde skaffe deg handsfree.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RaraAvis78 skrev:

Du trenger en sånn:

000898.jpg?width=458&height=458&scale=bo

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/tilbehor-for-nettbrett-og-mobiler/holdere-og-fester/magnetisk-universalholder-000898?gclid=Cj0KCQjwn-bWBRDGARIsAPS1svuuLE7uAKqgQhaXXHcQ8t6UaJ_zSpjBoCkdZs3h_3JrRHdffwmqSmsaAgsQEALw_wcB

Endret av Kalevala
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmesykepleien her hos oss har det fryktelig travelt. De bulker og riper biler i ett sett, noe som gjør at kommunen vurderer å gå fra leasing (der man må levere en plettfri bil etter tre år) til kjøp. Da kan hjemmesykepleien bare knuse i hjel bilene sine og det gjør ingenting.

Poenget her er nok at om mobilen sklir på passasjersetet, så kjører du antagelig litt vel grovt. Nå har jeg et gummideksel på mobilen som er nokså slisikker (fås for 10kr på aliexpress.com), men det høres ganske vilt ut for meg.

Anonymkode: 67936...cd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS har ikke sagt noe på en stund og masse folk bare poster det samme om og om igjen. La oss vite hvordan dette går! :)

Anonymkode: 67936...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her:

Jeg er fullt klar over at det var dumt av meg å kjøre med mobilen i fanget, og at det ser tvilsomt ut når man skal forklare seg. Trafikksikkerhet er ingen spøk. Lærepengen er lært, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme igjen. 
Men det er likefult slik at jeg ikke brukte telefonen - selv om jeg satt med den i fanget. Tro det eller ei. 

Jeg har klart å finne ut av et par ting, og det ene er at det ikke er ulovlig å ha telefonen liggende i fanget per se. Det blir som et annet objekt du måtte ha liggende i fanget (altså ikke ideellt på noe sett eller vis, men heller ikke ulovlig).
Nøkkelordet er at det er ulovlig å BRUKE telefonen. Men så er det dette med bevis da, som er vanskelig. Her er er det ingen bildebevis etc, kun ord mot ord. Hvordan de skal ha "sett" at jeg brukte telefonen aner jeg ikke, de var uansett ikke nære bilen nok til å kunne ha sett inn. Antakeligvis har de kanskje brukt kikkert, hva vet jeg.
Han ene politimannen sa bare at han hadde sett meg kikke ned (?), og det kan jeg vel strengt tatt ikke utelukke heller. Det som hører med til historien er at dette er el elbil som jeg lånte for 2 gang, og det var derfor litt nye ting å sette seg inn i. Dessuten er jeg litt nervøs for å gå tom for strøm med elbil så kanskje de har sett meg kikke på displayet og trodd at jeg kikket på telefonen..?

Men klart - når jeg parkerte og satt der med telefonen i fanget så lyste det vel skyldig av meg da. Får jo ikke gjort så mye med det akkurat heller annet enn å forklare at det var snakk om en kort kjøretur og jeg hadde tenkt å bruke google-maps så fort jeg kom ut av bilen. Derfor satt jeg "klar" med telefonen. Tilbydde selvfølgelig politiet å sjekke telefonen min for både anrop, meldinger og det som måtte være - men det ville dem ikke ha noe av.

Jeg har tenkt å kontakte telefonselskapet mitt for å få dem til å dokumentere at telefonen min ikke var i bruk i det aktuelle tidsrommet. 

Anonymkode: 50eb6...436

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Når to politifolk i retten vitner på at tiltalte brukte/fiklet med telefonen, blir tiltalte dømt. Det er ikke noe å lure på.

Anonymkode: 257cc...abb

Men hvis TO politifolk har sett så nøye at noen bruker tlf mens den ligger i fanget til en person i en annen bil mens de kjører, så har jo ikke akkurat den av politifolkene som kjørte fulgt så innmari godt med på veien selv tenker jeg. Den måtte jo i såfall lent seg over den andre for å se ut vinduet og inn i den andre bilen og ned i fanget..? :klo:

Anonymkode: 6710d...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Jeg er fullt klar over at det var dumt av meg å kjøre med mobilen i fanget, og at det ser tvilsomt ut når man skal forklare seg. Trafikksikkerhet er ingen spøk. Lærepengen er lært, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme igjen. 
Men det er likefult slik at jeg ikke brukte telefonen - selv om jeg satt med den i fanget. Tro det eller ei. 

Jeg har klart å finne ut av et par ting, og det ene er at det ikke er ulovlig å ha telefonen liggende i fanget per se. Det blir som et annet objekt du måtte ha liggende i fanget (altså ikke ideellt på noe sett eller vis, men heller ikke ulovlig).
Nøkkelordet er at det er ulovlig å BRUKE telefonen. Men så er det dette med bevis da, som er vanskelig. Her er er det ingen bildebevis etc, kun ord mot ord. Hvordan de skal ha "sett" at jeg brukte telefonen aner jeg ikke, de var uansett ikke nære bilen nok til å kunne ha sett inn. Antakeligvis har de kanskje brukt kikkert, hva vet jeg.
Han ene politimannen sa bare at han hadde sett meg kikke ned (?), og det kan jeg vel strengt tatt ikke utelukke heller. Det som hører med til historien er at dette er el elbil som jeg lånte for 2 gang, og det var derfor litt nye ting å sette seg inn i. Dessuten er jeg litt nervøs for å gå tom for strøm med elbil så kanskje de har sett meg kikke på displayet og trodd at jeg kikket på telefonen..?

Men klart - når jeg parkerte og satt der med telefonen i fanget så lyste det vel skyldig av meg da. Får jo ikke gjort så mye med det akkurat heller annet enn å forklare at det var snakk om en kort kjøretur og jeg hadde tenkt å bruke google-maps så fort jeg kom ut av bilen. Derfor satt jeg "klar" med telefonen. Tilbydde selvfølgelig politiet å sjekke telefonen min for både anrop, meldinger og det som måtte være - men det ville dem ikke ha noe av.

Jeg har tenkt å kontakte telefonselskapet mitt for å få dem til å dokumentere at telefonen min ikke var i bruk i det aktuelle tidsrommet. 

Som sagt tidligere i tråden: Det er mye annet man kan bruke mobilen til enn å ringe med. Så det tror jeg ikke vil hjelpe deg. 

Anonymkode: 6ef66...d17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Den dokumentasjonen er det kun politiet som får ut, og det gjør de ikke før det foreligger noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, tdm900 skrev:

Den dokumentasjonen er det kun politiet som får ut, og det gjør de ikke før det foreligger noe kriminelt.

Man får den vel også ut på sin egen mobil?

Anonymkode: bbc52...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her:

Fint at lekse er lært. Men hvor har du funnet ut at du kan ha mobil i fanget? Har du snakket med en advokat eller domstolen? Bare lurer, i og med at det er folk som har blitt dømt for det samme, du er ikke den eneste som er blitt anmeldt for dette. Og det er ikke bare sms eller ringing som ikke er lov, men ALL bruk. Derfor beviser det ingenting om du kan dokumentere meldinger og telefonsamtaler. For alt de vet så tok du selfie, så på kalenderen eller leste noe på kvinneguiden. Det er også bruk av mobil under kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får den vel også ut på sin egen mobil?

Anonymkode: bbc52...c26

Nei, gjør visst ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble stoppet av politiet da de hevdet å ha sett at «jeg så ned og brukte mobiltelefonen». De har ingen bevis som sådan. Sannheten er at jeg hadde dårlig tid, og derfor lå mobilen i fanget mitt som jeg nødvendigvis holdt rundt. Men jeg brukte IKKE telefonen! Godt mulig det høres ut som tidenes tynneste forklaring, men slik var det faktisk.

av den grunn godtok jeg ikke et forelegg- jeg har muligens vært sløv i forhold til hvordan det kan ha fremstått- men jeg har ikke brutt noen lover og forteller sannheten. 

Hva skjer videre nå? Blir jeg innkalt til avhør? Politiet sa bare at vi sees i retten.. 

pga jobb og lenge planlagt utenlandsopphold/visum kan jeg ikke ha noe på rullebladet (som alltid har vært hvitt og jeg har 75%bonus på bilforsikring). Kan jeg eventuelt etter et avhør si at jeg resignerer og betale bot og bli ferdig med det hvis jeg ser at politiet fremdeles ikke tror meg?Her er det kun ord mot ord.

hilsen en som er litt frustrert og bekymret

Du blir ikke kalt inn til avhør. Du får en stevning i posten eller hovedstevnevitnet kommer for å forkynne for deg hjemme eller på arbeidsplassen din i beste arbeidstid. 

Politiet har nok sikret seg med bilder, i tillegg får de ut loggen fra telefonselskapet ditt og basestasjonene din mobil har slått inn på. 

Som om ikke alt dette er nok, så får politiet i all hovedsak medhold i domstolen i sine observasjoner og påstander. Så lykke til med å prøve å beholde et rulleblad hvott etter denne episoden.

Anonymkode: f62cc...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, Druid skrev:

Nei, loven krever at mobilen skal være fastmontert og at den er koblet til ett håndsfrisett. Du kan ikke engang ha den under klærne. 

Kan du dokumentere dette? Det er jo ikke påbudt å låse fast mobilen, så lenge den bare ligger der? Hva om jeg har den i veska, hanskerommet, i midtkonsollen, fordi den er koblet på radioen? (helvetes DAB) Hva med andre mobiler som måtte befinne seg i bilen? Det må da være noe krav til bruk for å krysse grensa til ulovlig?

Anonymkode: 9a6df...419

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Bruk+av+mobiltelefon

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-03-11-265

Fastholder at ts ligger veldig tynt an mht å vinne frem med sin argumentasjon. 

Ville vært mye smartere å godta boten, og være ferdig med saken. 

Anonymkode: f62cc...915

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Druid skrev:

Nei, loven krever at mobilen skal være fastmontert og at den er koblet til ett håndsfrisett. Du kan ikke engang ha den under klærne. 

Målet er nettopp for å forenkle kontroll og straffeforfølgelse. 

Fastmontert under bruk, ja. Vis meg loven hvor det står at du ikke kan holde i telefonen? Du tar helt feil.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du holde mobilen i hånda om du ikke skal bruke den da? Pleier du å kjøre rundt med en brusflaske i den ene hånda uten at du har tenkt å drikke, bare sånn at du skal vite hvor den flaska er?

Anonymkode: 257cc...abb

Det er en annen sak. Du har uansett lov til å holde telefonen i hånda hvis du ikke bruker den.

Anonymkode: 2ac5d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...