Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 2


Helado

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurte på om Eden var «barnet» til en av konene? Eller om hun var fra en ekte familie. 

Fikk jo egentlig svar på det. Men de «ekte» familiene virker jo veldig kuet, når de angir egne barn på den måten.

Anonymkode: af2a2...98e

Rart det der- jeg reagerer også sterkt på feks det å angi sitt eget barn der. Og andre ting i serien. Fordi det skjer i et vestlig land. Når jeg tenker meg om skjer jo mange av de samme tingene idag, men jeg bryr meg ikke fordi det er i «Langtvekkistan». Men vi burde bry oss 😔

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har forstått det slik at det nesten er et kastesystem. Koner av menn med gode yrker eller landeiere (Eden kom fra gård) har kanskje kone-statusen. I stedet for leiglendinger under godseiere og "fine yrker" (paralleler til vår fortid) så blir de jordløse og verdiløse satt i arbeid. Menn som voktere og til logistikkyrker, kvinnene delt i to: de fruktbare handmaidens og de sterile Marthas.

Anonymkode: faafd...ac4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler for sesong 3

Spoiler

Leste et sted at June kommer til å bo hos Emilys kommandør, og at hun kommer til å bli en del av motstandsbevegelsen. Altså ikke tilbake til Waterfords. Det går jo ikke at hun returnerer til dem, nå har hun fått så mange sjanser at de kan ikke bare ta henne tilbake uten at det på en eller annen måte får konsekvenser for henne.

 

Anonymkode: 62165...0ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at June går tilbake til Freds hus. Han vet jo at June rømte med ungen og får nok også snusen i at Serena lot henne gjøre det, og at Marthaen var med på det. Det er nok fullt kaos og en veldig sint Fred der i huset. June vet jo at han er voldelig og har makt til å straffe henne grundig, så hun er neppe så dum at hun går tilbake dit.
Jeg tror June kommer til å være mer "undercover" og kjempe for både Nick, Hannah og også Serena. Hun kommer nok til å jobbe for å velte hele Gilead-samfunnet og hjelpe både handmaids og Marthas. Dette klarer hun best ved å jobbe innenfra.

Jeg tror heller ikke aunt Lydia er død. Hun kan i verste fall være en enda verre person i sesong 3 da hun sikkert bærer nag til alle handmaids for det Emily gjorde mot henne. I aunt Lydias øyne har hun selv vært en gudfryktig kvinne som har gjort alt rett og tatt godt vare på handmaids, så at Emily angrep henne stikker nok veldig dypt.
Dersom aunt Lydia faktisk døde av skadene, tror jeg nok de klarer å finne en mye verre "tante" til å holde styr på handmaids.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vill bringebær skrev:

Noen som vet når tredje sesong kommer?

April/mai 2019 er det jeg har lest. Datoen er vel ikke bekreftet enda. Lenge å vente!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, murray skrev:

April/mai 2019 er det jeg har lest. Datoen er vel ikke bekreftet enda. Lenge å vente!

2019: Året for The Handmaids tales og GOT!!💃🏽💃🏽

Anonymkode: 801b0...d27

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎07‎.‎2018 den 12.13, AnonymBruker skrev:
  Skjul innhold

Kunne ikke June bare rømt? 

 

Anonymkode: c161f...093

 

På ‎12‎.‎07‎.‎2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Kan virkelig ikke fatte hvorfor June valgte å bli værende i Gilead. Det er et hån mot Marthaene og alle andre som risikerte alt for å gi henne tidenes gullbillett. Og argumentet om å "bli igjen for å redde Hannah" er bare vås. Det må da være mye lurere å dra til Canada og skape bevissthet rundt Gilead der, prøve å få kontakt med motstandsbevegelsen, og ikke minst være med ditt eget spedbarn i et trygt land? 

Dette var skuffende greier. 

Anonymkode: 592b4...587

 

På ‎12‎.‎07‎.‎2018 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Litt redd for Nick nå. Og Rita, selvfølgelig, siden Fred tydelig så at noe skjedde og at de var med på det.

Anonymkode: aab53...397

Enig i alle disse. I hvert fall nå som jeg akkurat har sett episoden. Ble så skuffa da June lot være å dra at jeg tenkte "nå orker jeg ikke se sesong 3". Men ja, kanskje hun kan gjøre en bedre jobb som mayday innenfra. Hun kan jo ikke havne tilbake hos Waterfords, det er jo hennes sikre død nå, og da får hun verken fått ut Hannah eller noen andre.

Likte også at vi fikk se nettverket til marthaene, at de har vært mayday hele tiden.

Spent på hva som skjer med Serena nå, og tror ikke at aunt Lydia er død. Vi får nok se mer til henne...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sveva skrev:

 

 

Enig i alle disse. I hvert fall nå som jeg akkurat har sett episoden. Ble så skuffa da June lot være å dra at jeg tenkte "nå orker jeg ikke se sesong 3". Men ja, kanskje hun kan gjøre en bedre jobb som mayday innenfra. Hun kan jo ikke havne tilbake hos Waterfords, det er jo hennes sikre død nå, og da får hun verken fått ut Hannah eller noen andre.

Likte også at vi fikk se nettverket til marthaene, at de har vært mayday hele tiden.

Spent på hva som skjer med Serena nå, og tror ikke at aunt Lydia er død. Vi får nok se mer til henne...

Jeg tror heller ikke at hun er død, jeg tror hun blir med i neste sesong også. Blir spennende å se om vi får vite mer av hennes historie.

Jeg er veldig spent på Serena og Fred. De har jo nå opplevd ganske mye "obsternasig" i sitt hus. En Handmaid som tok livet av seg, Offred som har rømt og ei ung jente under deres "tak" som rømte med en annen mann og Serena som lese i Bibelen og måtte bøte med en finger og nå da er babyen OG Offred borte igjen. Jeg tror det skal mye til for at de blir spart nå. 

Lurer på om Serena rømmer, eller om hun blir en del av Mayday eller om hun blir sendt til Koloniene... 

Anonymkode: b6eab...52d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Lurer på om Serena rømmer, eller om hun blir en del av Mayday eller om hun blir sendt til Koloniene... 

Anonymkode: b6eab...52d

Om Serena blir reddet av Mayday så kan det jo bli spesielt om Gilead faller. Amerikanske myndigheter kommer tilbake og henretter Serena. Det er jo ikke sånn at man blir frikjent for terror, statskupp, voldtekter, grov vold, kidnapping osv bare fordi man ikke har stoppet at ungen en hadde kidnappet ble sendt ut av regimets klør. 

Kan vel også bli spesielt når June prøver å få Mayday til å redde Serena.

June: Mayday må redde Serena!

Mayday: Hun er jo en av de som innførte Gilead!

June: Ja, men hun har endret seg nå. Hun argumenterte for at døtrene til fruene burde få lov til å lese Bibelen. Hun leste også Bibelen og mistet fingeren sin!

Mayday: Så Serena mente at hun og datteren sin burde få lov til å lese Bibelen, mens vi andre kvinner burde få kuttet av kroppsdeler om vi leste noe som helst?

June: Det stemmer, men det er en start!

Mayday: Ja da får vi vel bare risikere livene til samtlige marthaer i Gilead og hjelpe denne damen da!

Man kan si mye om June, men hun er nok langt mer tilgivende enn gjennomsnittspersonen. 

 

Anonymkode: 433ee...6ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Serena har jo vært en av de verste, så jeg kan ikke se at folk flest kan tilgi henne. Og at hun må stå til rette for det hun har gjort og at det ikke hjelper at hun ga fra seg barnet sitt, det gjør ikke opp for noe av det andre.

Jeg bare filosoferer hva som skjer med henne, for hun er en av hovedpersonene som også kommer til å være med i neste sesong, så noe annet enn henrettelse en av de første episodene må det være. Jeg tror neppe hun blir drept i sesong 3. 

Anonymkode: b6eab...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, Serena har jo vært en av de verste, så jeg kan ikke se at folk flest kan tilgi henne. Og at hun må stå til rette for det hun har gjort og at det ikke hjelper at hun ga fra seg barnet sitt, det gjør ikke opp for noe av det andre.

Jeg bare filosoferer hva som skjer med henne, for hun er en av hovedpersonene som også kommer til å være med i neste sesong, så noe annet enn henrettelse en av de første episodene må det være. Jeg tror neppe hun blir drept i sesong 3. 

Anonymkode: b6eab...52d

Kanskje Serena ender med å ofre livet sitt i kampen mot Gilead eller noe? Da får man jo både vist at hun virkelig har endret seg og man slipper problemet med at hun må stå til rette for alt det forferdelige hun har gjort. 

Anonymkode: 433ee...6ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Christina73 skrev:

Hva skjer egentlig med «døtrene» som vokser opp i familiene? Blir de automatisk husfruer? Og «marthaene», hvorfor har de blitt det? *ikkefulgtheltmeditimen 🙈

Aner ikke hva som skjer med døtrene, men tipper de følger foreldrenes status. Eden var jo bondedatter, og giftet seg med en vanlig mann. Angela (babyen til Janine) får sikkert gifte seg med en kommandant hvis Gilead fortsatt eksisterer om 14-18 år. 

Marthaene er vanlige ugifte kvinner som ikke er fruktbare, og som ikke har syndet (som kan bevises). Gilead forsvarer den dårlige behandlingen av handmaidsene med at de er fallene kvinner som har syndet. Emily er lesbisk, June ødela ekteskapet til Luke osv. I følge loven skal jo handmaidsene ha det bra, det er ikke lov å voldta de utenom seremonien. Det er bare litt vanskelig i praksis med maktsyke menn som er lovgiver, jury og dommer samtidig.. 

Vi så jo han bakeren som hjalp June med å rømme i starten av sesongen. Han hadde kone og barn og var en vanlig familie, og June sa at det nok var fordi de hadde gått i rett kirke før kuppet. Men når kona syndet (ved å hjelpe June) ble hun også handmaid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Poserose skrev:

Aner ikke hva som skjer med døtrene, men tipper de følger foreldrenes status. Eden var jo bondedatter, og giftet seg med en vanlig mann. Angela (babyen til Janine) får sikkert gifte seg med en kommandant hvis Gilead fortsatt eksisterer om 14-18 år. 

Marthaene er vanlige ugifte kvinner som ikke er fruktbare, og som ikke har syndet (som kan bevises). Gilead forsvarer den dårlige behandlingen av handmaidsene med at de er fallene kvinner som har syndet. Emily er lesbisk, June ødela ekteskapet til Luke osv. I følge loven skal jo handmaidsene ha det bra, det er ikke lov å voldta de utenom seremonien. Det er bare litt vanskelig i praksis med maktsyke menn som er lovgiver, jury og dommer samtidig.. 

Vi så jo han bakeren som hjalp June med å rømme i starten av sesongen. Han hadde kone og barn og var en vanlig familie, og June sa at det nok var fordi de hadde gått i rett kirke før kuppet. Men når kona syndet (ved å hjelpe June) ble hun også handmaid. 

Jeg lurte også på dette. Dette høres logisk ut. Men er amle marthaene ugifte? Jeg trodde de ble marthaer fordi de var alle ufruktbare? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det at Serena leste foran mennene var et slags opprør og kanskje en naiv tiltro til å bli hørt eller kanskje en test for å se hvordan de kom til å reagere med tanke på fremtiden for "datteren". At hun endelig skjønte hvor ille det faktisk er og at det ikke er et samfunn for å oppdra jenter.

Litt irriterende at June ble igjen siden jeg har håpet på at hun skulle komme seg ut lenge, men jeg skjønner jo at hun ikke vil la Hannah bli igjen. Jeg håper også at hun og Nick blir gjenforent. Hun sa jo at hun elsket han så virker som hun kanskje vil velge han(?).

Jeg synes at sesongen har vært spennende og gleder meg til sesong 3.

Jeg var utrolig usikker på hva som skulle skje med Emily forresten. Det var ikke helt åpenbart at kommandøren hun var hos var snill.

Jeg får egentlig sympati med Aunt Lydia. Hun var liksom så naiv oppi det hele.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser tre mulige scenarioer uten at det skal bli mye krøll. Hovedkarakteren slik vi kjenner henne, er enten som Offred eller June. Jeg tror serieskaperne ønsker å holde den identiteten for ordens skyld, og ikke tildele henne noe nytt navn. Derfor tror jeg sesong 3 blir en av disse tre:

1. June blir hos Waterfords og forblir Offred. Mest trolig skjer dette, for da er det enkelt å skape situasjoner hvor June får møte Hannah. 

2. June blir sendt til koloniene (lite trolig, hun er så populær).

3. Hun blir tildelt Commander Lawrence, som kaller henne June, siden han ikke tror eller bruker reglene til Gilead i sitt hjem. I tillegg tror jeg Aunt Lydia kan takke Lawrence for sitt liv (ja, hun overlever garantert) siden de tilkalte ambulanse og fordi Emily, som blir den store stygge ulven neste sesong, lagde et lite helvete og stakk av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elaine Marley skrev:

Jeg tenkte at det at Serena leste foran mennene var et slags opprør og kanskje en naiv tiltro til å bli hørt eller kanskje en test for å se hvordan de kom til å reagere med tanke på fremtiden for "datteren". At hun endelig skjønte hvor ille det faktisk er og at det ikke er et samfunn for å oppdra jenter.

Litt irriterende at June ble igjen siden jeg har håpet på at hun skulle komme seg ut lenge, men jeg skjønner jo at hun ikke vil la Hannah bli igjen. Jeg håper også at hun og Nick blir gjenforent. Hun sa jo at hun elsket han så virker som hun kanskje vil velge han(?).

Jeg synes at sesongen har vært spennende og gleder meg til sesong 3.

Jeg var utrolig usikker på hva som skulle skje med Emily forresten. Det var ikke helt åpenbart at kommandøren hun var hos var snill.

Jeg får egentlig sympati med Aunt Lydia. Hun var liksom så naiv oppi det hele.

Å nei. Jeg håpte på at June og Luke skulle dinne tilbake til hverandre igjen med Hannah. Stakkars Luke. Han savner dem så.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 23.38, godjenten skrev:

Serieskaperne har vel sagt de kommer til å fortsette å lage nye sesonger så lenge det er økonomisk. Så da vil det jo til slutt ende med at kvaliteten daler. 

Men man trenger jo ikke ta sorgene på forskudd. Kan jo nyte sesongene mens de er gode, men det kommer ikke til å bli en lykkelig slutt. I hvert fall ikke før serien har mistet så mange seere at de må avslutte serien. Og selv da så trenger jo ikke slutten bli lykkelig eller å være en ordentlig slutt. 

Er jo synd om det blir slik. Serien fortjener en skikkelig slutt enten lykkelig eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2018 den 18.18, Minion91 skrev:

Elsker serien! En ting jeg lurer på er hva det var dom tok bort på Ofglen, hun kunne jo fortsatt bli med barn? Var det klitoris da? Men skjønner ikke helt straffen med det egentlig ettersom di blir voldtatt så er vel ingen nytelse i sexen uansett? 

Er jo for at hun hadde et hemmelig forhold med en Martha og at de gjerne tenker at de sikrer at hun ikke synder mer... tenkte kanskje noe sånt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...