Gå til innhold

Har du løpt i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg løpt i dag. En rolig 10 km med fokus på lav puls, unntatt i et par bakker der jeg hadde bestemt meg for at jeg bare skulle fokusere på å holde jevn og grei fart opp, uavhengig av puls. Det funket veldig bra, og jeg må si det er morsomt å kjenne at jeg er i helt grei form. Å løpe 10 km er helt greit, og jeg kan løpe mesteparten av distansen med lav puls uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.4.2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ja! Endelig vår. Jeg holder på å trene meg opp til halvmaraton, og har et mål om å løpe under 2 timer. Men sliter med å få opp farten. Har ingen problemer med å løpe langt; i dag hadde jeg en fin tur på 16 km. Men det går ikke akkurat fort! Har liksom bare et tempo, og med en gang jeg kommer over 10 km/t eller 6 min/km så blir det for slitsomt. Tips fra erfarne løpere? Burde jeg trent mer intervaller?

Anonymkode: 7a46a...3be

Jeg har det også sånn! Men i vår har jeg blitt litt overrasket etter at jeg tok fram joggeskoene igjen, det virker som om jeg har fått opp farten 😮 På bare noen uker er jeg oppe i raskere fart enn jeg lå på i fjor høst.

Bruker ikke pulsklokke, men fokuserer på å finne en behagelig fart når jeg løper. Kanskje jeg hadde godt av å ikke løpe en stund, eller kanskje har det hjulpet å gå på ski. Trente ganske mye i fjor sommer, men da hjalp det ikke, heller tvert i mot. Så det kan være en slags forsinket effekt?

Tror også at noen styrkeøvelser er lurt. Men det må være litt kort og effektivt, ikke sånn slitsomme opplegg med 50 rep av alt.

 

Anonymkode: abf64...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Wolfmoon skrev:

Jeg har løpt i dag. 5 km i herlig regnvær :laugh: Men jeg tuller ikke, etter tur i varme og sol sist, så var det deilig å være ute i regnet, ikke minst fordi det da ikke var noe støv i lufta i det hele tatt. Friskt og fint. Min raskeste 5 km i 2018, med særdeles lav puls mesteparten av turen. 

Så deilig! Jeg elsker å løpe i regnet. I dag får jeg nye sko og regnavstøtende løpejakke i posten, så forhåpentligvis blir det en regntur på meg også :mynona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øver meg på å løpe! Jogging er det desidert verste jeg vet, men jeg har veldig lyst til å begynne å like det og kanskje se litt framgang på utholdenhetssida. Ser at noen av dere «løper etter pulsen» og lurer på pm noen kanskje har råd til meg. Jeg får veldig fort veldig høy puls - ligger gjerne på 180-190 etter fem minutter, Og etter den tid blir jeg liggende på 190-200. Makspuls på 205. Der blir jeg værende hele økta, uansett om jeg senker tempoet veldig. Jeg er ikke i verdens beste løpeform - naturlig nok for en løpehater - men jeg har gått mye i alle år, og vil ikke påstå jeg har den verste kondisen i historien akkurat. Gjør det noe at mesteparten av løpeturen (type ni tiendedeler av den) ligger på tilnærmet makspuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 12km delvis i skogen, men altfor mye snø fortsatt til å løpe min faste sommer-runde. Sen vår i år! 

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bananmilkshake skrev:

Jeg øver meg på å løpe! Jogging er det desidert verste jeg vet, men jeg har veldig lyst til å begynne å like det og kanskje se litt framgang på utholdenhetssida. Ser at noen av dere «løper etter pulsen» og lurer på pm noen kanskje har råd til meg. Jeg får veldig fort veldig høy puls - ligger gjerne på 180-190 etter fem minutter, Og etter den tid blir jeg liggende på 190-200. Makspuls på 205. Der blir jeg værende hele økta, uansett om jeg senker tempoet veldig. Jeg er ikke i verdens beste løpeform - naturlig nok for en løpehater - men jeg har gått mye i alle år, og vil ikke påstå jeg har den verste kondisen i historien akkurat. Gjør det noe at mesteparten av løpeturen (type ni tiendedeler av den) ligger på tilnærmet makspuls?

Jeg ligger også veldig høyt i puls når jeg løper, og jeg er ganske godt trent(og "elsker" å løpe). Ligger kronisk i sone 4/5, alt etter hvor flat/ujevn løypa er. Har samme makspuls som deg, og pleier å ligge med en gjennomsnittspuls på rundt 180+ på en 10-kilometer(det samme om jeg løper inne på mølla). Men hopper veldig raskt ned i puls så fort jeg stopper opp. I det siste har jeg droppet pulsklokka fordi jeg blir så stressa av det. Pulsen min er høy når jeg holder på med styrketrening også(spesielt ved tunge knebøy og utfall), da er det rett opp i 190 det ene minuttet, og ned i 90 det andre. 

Anonymkode: ca067...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger også veldig høyt i puls når jeg løper, og jeg er ganske godt trent(og "elsker" å løpe). Ligger kronisk i sone 4/5, alt etter hvor flat/ujevn løypa er. Har samme makspuls som deg, og pleier å ligge med en gjennomsnittspuls på rundt 180+ på en 10-kilometer(det samme om jeg løper inne på mølla). Men hopper veldig raskt ned i puls så fort jeg stopper opp. I det siste har jeg droppet pulsklokka fordi jeg blir så stressa av det. Pulsen min er høy når jeg holder på med styrketrening også(spesielt ved tunge knebøy og utfall), da er det rett opp i 190 det ene minuttet, og ned i 90 det andre. 

Anonymkode: ca067...ea9

Takk for svar 🙏🏻 Den dagen jeg greier 10 km i strekk, altså! Da blir det is-feiring!😂 klarer foreløpig bare rundt fire km på halvtimen, men vil gjerne bli flinkere! Har jo hørt at kondisjonen er noe av det som går raskest å trene opp, så håper å klare femkilometeren i juni kanskje 😊 tar gjerne imot opptreningstips hvis noen har det på lur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sitti i sofaen i hele dag og lest til eksamen. 

Så nei. Dagens heftigste bevegelser var å trakte kaffe SAMTIDIG som jeg vispa sammen pannekaker til frokost. Yey me.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bananmilkshake said:

Jeg øver meg på å løpe! Jogging er det desidert verste jeg vet, men jeg har veldig lyst til å begynne å like det og kanskje se litt framgang på utholdenhetssida. Ser at noen av dere «løper etter pulsen» og lurer på pm noen kanskje har råd til meg. Jeg får veldig fort veldig høy puls - ligger gjerne på 180-190 etter fem minutter, Og etter den tid blir jeg liggende på 190-200. Makspuls på 205. Der blir jeg værende hele økta, uansett om jeg senker tempoet veldig. Jeg er ikke i verdens beste løpeform - naturlig nok for en løpehater - men jeg har gått mye i alle år, og vil ikke påstå jeg har den verste kondisen i historien akkurat. Gjør det noe at mesteparten av løpeturen (type ni tiendedeler av den) ligger på tilnærmet makspuls?

Jeg mistenker at høy puls kan ha en viss sammenheng med hvorfor du syns det er det desidert verste du vet ;) 

Hvis jeg var deg, så ville jeg fulgt et program som f.eks. C25K (Couch to 5 km). Der begynner du med å gå/jogge, og dermed får du en mer positiv opplevelse. Det er ikke meningen at du skal bli totalt utslitt, og det er viktig å ta det rolig for å unngå skader. Jeg brukte det selv første gangen jeg begynte å jogge (eller det vil si, den gangen jeg begynte ordentlig, ikke den gangen jeg bare løp det jeg kunne så lenge jeg kunne hver gang) og hadde en ordentlig god opplevelse med det. Det vil da bli intervalltrening, noe som både føles lettere og ifølge (iallfall noe) forskning gir det bedre effekt på kondisjonen enn å bare peise på så lenge man orker med høy puls. Jeg brukte forøvrig C25k igjen i vinter da jeg trente meg opp etter skade, og kan nå altså løpe 10 km (sakte) med lav puls. Noe som gjør at jeg orker å trene mer i løpet av en uke :) 

Og hvis du vil ha en historie på kjøpet med C25K, har Zombies Run!-appen en egen versjon av denne ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bananmilkshake skrev:

Takk for svar 🙏🏻 Den dagen jeg greier 10 km i strekk, altså! Da blir det is-feiring!😂 klarer foreløpig bare rundt fire km på halvtimen, men vil gjerne bli flinkere! Har jo hørt at kondisjonen er noe av det som går raskest å trene opp, så håper å klare femkilometeren i juni kanskje 😊 tar gjerne imot opptreningstips hvis noen har det på lur :)

Du er jo godt i gang, det du bør gjøre er å fortsette å løpe de 4 km du klarer, men så forsøker du f eks å løpe 5-6 km la oss si hver 4 gang i starten for å gradvis å gjøre det hver tredje osv. Så øker du gradvis, og vipps, så nærmer du deg 10km. Men, ikke forhast deg, ta små steg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt om pulssoner, mistenker jeg at jeg bruker å løpe litt for hardt.  Så i går skulle jeg prøve meg på en liten tur i pulssone 1-2. Men det er jo klin umulig å jogge med så lav puls?! Jeg kunne jogge kjempesakte i 5 minutter, så måtte jeg gå ned pulsen. Føler ikke at jeg er i SÅ dårlig form heller... Vondt i kneet fikk jeg og, så alt i alt en ræva tur. 

Anonymkode: aa750...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest litt om pulssoner, mistenker jeg at jeg bruker å løpe litt for hardt.  Så i går skulle jeg prøve meg på en liten tur i pulssone 1-2. Men det er jo klin umulig å jogge med så lav puls?! Jeg kunne jogge kjempesakte i 5 minutter, så måtte jeg gå ned pulsen. Føler ikke at jeg er i SÅ dårlig form heller... Vondt i kneet fikk jeg og, så alt i alt en ræva tur. 

Anonymkode: aa750...41c

Å logge pulsen kan være nyttig, men min erfaring er at det av og til lønner seg å drite i det og følge lyst og form. Jeg lot meg bremse av for høy puls alt for mange ganger i starten, og til slutt valgte jeg å legge bort pulsklokken og heller kjenne etter.

Jeg holder nå på å trene meg opp til halvmaraton, og har blitt i mye bedre form uten pulsklokke. Tenkte at jeg skulle teste den ut igjen snart, men vet ærlig talt ikke om jeg vil. Det tar bort litt av gleden med å løpe for min del. 

Anonymkode: 7a46a...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar sats og hiver meg på her 😊 Jeg hadde min første joggetur i går - eller det var vel mer en intervalltur - første gang på sikkert 20 år🙈 

Men, nå har jeg bestemt meg- jeg skal komme i bedre form. De beryktede 5 kiloene har sneket seg på, så jeg på vekta i går, og NÅ skal jeg ta grep. Det er lettere å hanskes med 5 kg enn 10 eller 15 kg liksom👍 Dessuten er motivasjonen vel så mye å trene hjertet til å bli litt sterker og ha det bedre👍👍 

Vel, så ble det en 30 min tur i går, med veksling mellom rask gange og jogging.. Dessuten kom jeg over en stooor trestamme som hadde falt overende- og der tok jeg likesågodt 30 store steps med annenhver bak spark og fremover trekk.. 

Og i dag er jeg så STØØLØØL 🙄🙄 Jøje meg.. Men- har gått en rask tur i dag, og skal se om jeg klarer å gjenta den løypa i morra👍 

Hva tror dere som har peiling? Er annenhver dag greit å starte med, eller bør det være sjeldnere? 

God tur folkens 👍👍👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MammaMums Flott, gratulerer med at du har bestemt deg for å ta grep! :)  Jeg tror du har lagt opp et fornuftig opplegg å starte med, viktig at det er overkommelig!

Du kjenner på kroppen om annenhver dag er for ofte, men for meg høres det ok ut, 30min bør du tåle. Vær obs på at det kan bli litt tyngre etter et par ganger pga at muskulaturen ikke absorberer treningen fullt ut enda. Men det går jo fort bedre etter en 5-6 ganger eller så der. 

Endret av Missfitness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde meg akkurat ferdig med uke 3 av c25k. Det går fremover. Da jeg gjorde ferdig siste økt på uke 2, tenkte jeg at det var helt usannsynlig at jeg skulle greie å løpe 90 sekunder, gå 90 sekunder, løpe 3 MINUTTER:sjokkbla:, gå 3 minutter og gjenta...

Vel, i dag løp jeg 90 sek, gikk 90 sek, løp 7,5 min, gikk 90 sek og løp 6 min. Det høres sikkert ikke imponerende ut for folk flest, men jeg er stolt av meg selv :) Snart kan jeg nok løpe uavbrutt i både 5 og 10 km igjen. Gleder :hjerte:

Anonymkode: f6def...7f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjorde meg akkurat ferdig med uke 3 av c25k. Det går fremover. Da jeg gjorde ferdig siste økt på uke 2, tenkte jeg at det var helt usannsynlig at jeg skulle greie å løpe 90 sekunder, gå 90 sekunder, løpe 3 MINUTTER:sjokkbla:, gå 3 minutter og gjenta...

Vel, i dag løp jeg 90 sek, gikk 90 sek, løp 7,5 min, gikk 90 sek og løp 6 min. Det høres sikkert ikke imponerende ut for folk flest, men jeg er stolt av meg selv :) Snart kan jeg nok løpe uavbrutt i både 5 og 10 km igjen. Gleder :hjerte:

Anonymkode: f6def...7f9

Jeg tenkte akkurat det samme da jeg var der. Så flott at du klarte å løpe enda mer sammenhengende! Bare husk at planen er lagt opp slik den er for en grunn, nemlig for at du ikke skal få skader som setter deg tilbake. Så kjenn etter på kroppen :) 

I dag har jeg meldt meg på et par løp til, så nå blir det fire løp totalt denne sesongen. Avslutter med halvmaraton i Oslo 15. september, og satser på å slå persen min fra i fjor (har bare løpt to ganger, og løper sakte, så hvis jeg begynner treninga nå og ikke blir skadet, burde ikke det være så vanskelig :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg løpt både i går kveld og i dag. Veldig deilig, men kjenner at det snart er på tide å legge vekk lange tights og gensere :laugh: Fornøyd med øktene, men kjenner det såpass i beina at det blir godt med et par dager uten løping nå. Sånn er det når snøen endelig begynner å bli borte i marka og det er på tide å ta fatt på de drøye oppoverbakkene igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både løper, sykler og går. Målet er to løpeturer i uka, tre sykkelturer og to gåturer. 

Er ikke så godt trent nå slik jeg var. Har levd et litt hardt og kroppstærende liv siste året, men nå er jeg i gang igjen. :)

Blir joggetur i terreng senere i dag. Kondisjonen blir gradvis bedre, så snart er jeg forhåpentligvis over den kneika hvor løping er mest ubehagelig. ;) Mulig jeg mot sommeren tar tre løpeturer og bare én gåtur (fjelltur), men må ta det rolig i starten for å ikke trigge tidligere skader. Sykkel er litt mindre belastende tross alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg inn i denne tråden jeg. Gjennomførte første økta i uke 2 av c25k idag. Hittill har det gått overraskende lett, og idag i sola kjente jeg til og med på at jeg faktisk koste meg. Det lover godt for en som veldig, veldig, veldig gjerne vil lære å like løping.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...