Gå til innhold

KGs fantastiske lesesirkel! Leser nå Markens grøde


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Angeleye skrev:

Hvis vi skal lese noe Hamsun, vil jeg foreslå Markens grøde. Rett og slett fordi jeg lenge har hatt lyst til å lese den, men ikke kommet så langt 😊

Jeg kommer med flere forslag i morgen!

Å, den er helt fantastisk! Den andre boka jeg leste av ham. Gripende bok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et godt forslag! Jeg blir med.

Foreslår Kraften av Naomi Alderman.  Den handler om en fremtid der alle kvinner får en ekstra kraft. Hva gjør det med samfunnet at kvinner er det fysisk sterkeste kjønn?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med! Grunnet varierende helse får jeg nok ikke med meg alle bøkene, men prøver meg likevel :)

Nominerer Svøm med dem som drukner av Lars Mytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har noen forslag, men har ikke lest dem selv.

Jeg leste Dickens for første gang tidligere i år, og mange jeg har lyst til å lese. Men kanskje Great expectations eller David Copperfield?

The monk: A romance av Matthew Gregory Lewis. Gotisk roman.

Katten av Takashi Hiraide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elaine Marley skrev:

Hm, jeg har noen forslag, men har ikke lest dem selv.

Jeg leste Dickens for første gang tidligere i år, og mange jeg har lyst til å lese. Men kanskje Great expectations eller David Copperfield?

The monk: A romance av Matthew Gregory Lewis. Gotisk roman.

Katten av Takashi Hiraide.

Jeg kunne også tenkt meg å lese Dickens ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Vampyrina skrev:

Jeg kunne også tenkt meg å lese Dickens ☺️

Ja :) Jeg leste Oliver Twist før i år. Synes den var fantastisk, så nå vil jeg lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Elaine Marley skrev:

Ja :) Jeg leste Oliver Twist før i år. Synes den var fantastisk, så nå vil jeg lese mer.

Jeg har også lest Oliver Twist, og kun den ☺️

Endret av Vampyrina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjerne med. Men leser mellom 5-7 bøker i uka. Føler jeg etter 30 år som bokhest har rundet bøkenes verden😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vampyrina skrev:

Jeg kunne også tenkt meg å lese Dickens ☺️

Samme her! Jeg leste Store forventninger for en stund siden. Fantastisk bok! Kunne tenkt meg å lese Oliver Twist eller David Copperfield 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode forslag til bøker her nå, også flere jeg ikke har hørt om. Liker det! Håper å oppdage ny, god litteratur 🤗📚

Her er mine forslag foreløpig:

- Knut Hamsun - Markens grøde

- Charles Dickens - David Copperfield

- Chimamanda Ngozi Adichie - En halv gul sol (ønsker å lese mer afrikansk litteratur)

- M. R Carey - Menneskebarnet  (dystopi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg husker jeg var ca. 13 år og av en eller annen grunn fant David Copperfield på engelsk hos min bestemor en sommer jeg var der en del. Jeg ville gjerne øve meg på å lese engelsk og tenke at dette var helt prima. En tjukk klassiker, å gid så flink jeg var! Nå forbinder jeg Dickens bare med innfløkte setninger og av en eller annen grunn ordet "soliloquy"! For før det var gått lenge ville jeg bare snorke av den boka, kjip barndom i evigheter, men det SKJEDDE jo aldri egentlig noe, snakk om å være selvsentrert. Jeg elsker klassikere! Virkelig! Men har holdt meg unna Dickens siden da. For en snorkefest, har jeg tenkt. Så når dere da nevner han nå tenkte jeg bare "nei, jeg spyr! Fysj!" og at jeg på finurlig vis kunne ta en slags sjefsavgjørelse der jeg unngikk hele forfatteren, for dette skulle jo være moro og inspirerende, ikke dytte meg inn i søvnen, med mareritt om gammel engelsk elitistisk setningsoppbygging! Mørke, trange, tåkelagte, regnfulle bakgater med vanskelige ord som overmannet meg! Impecunious! Homage! Listlessness! 

Men jeg er jo ikke 13 år lenger. Og jeg har faktisk lært meg hva soliloquy og superfluous og distinguished betyr! Så selv om den umiddelbare responsen er å ville kaste hva enn jeg har i hendene langt fra meg (jeg gjorde det ikke, telefonen er like hel!) så tror jeg heller jeg skal omfavne dette ekle som en utfordring. (Måtte puste dypt en god del ganger på dette tidspunktet i soliloquyen min.) Kanskje vi skal bare ta David Copperfield som første bok? (Hopper uti det kalde vatnet med hele kroppen på en gang! Jeg får seriøst uggen følelse i hele kroppen, den boka ga meg metaforisk sure oppstøt!) 

(Edit: Men jeg elsket jo den korte A Christmas Carol og har alltid tenkt jeg skulle somle meg til A tale of two cities og Great Expectations.)

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med og foreslår Margaret Atwood. Jeg er litt nysgjerrig på hennes forfatterskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mammabamma skrev:

Jeg er med og foreslår Margaret Atwood. Jeg er litt nysgjerrig på hennes forfatterskap.

Signerer denne! Har sett seriene av Alias Grace og The Handmaid's tale og begge to er noe av det beste jeg har sett på lang tid. Hadde vært kult å lese en av de eller noe annet hun har skrevet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir gjerne med (under eget brykernavn) dersom dere kommer frem til en roman som tiltaler meg! Selv foreslår jeg følgende:

Knut Hamsun: Pan

J.M. Coetzee: The childhood of Jesus/Jesu barndom

Nikos Kazantzakis: Zorba the Greek

Alexander Kielland: Garman & Worse

Milan Kundera: Tilværelsens uutholdelige letthet

Virginia Woolf: Orlando 

 

Anonymkode: 31b1d...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg husker jeg var ca. 13 år og av en eller annen grunn fant David Copperfield på engelsk hos min bestemor en sommer jeg var der en del. Jeg ville gjerne øve meg på å lese engelsk og tenke at dette var helt prima. En tjukk klassiker, å gid så flink jeg var! Nå forbinder jeg Dickens bare med innfløkte setninger og av en eller annen grunn ordet "soliloquy"! For før det var gått lenge ville jeg bare snorke av den boka, kjip barndom i evigheter, men det SKJEDDE jo aldri egentlig noe, snakk om å være selvsentrert. Jeg elsker klassikere! Virkelig! Men har holdt meg unna Dickens siden da. For en snorkefest, har jeg tenkt. Så når dere da nevner han nå tenkte jeg bare "nei, jeg spyr! Fysj!" og at jeg på finurlig vis kunne ta en slags sjefsavgjørelse der jeg unngikk hele forfatteren, for dette skulle jo være moro og inspirerende, ikke dytte meg inn i søvnen, med mareritt om gammel engelsk elitistisk setningsoppbygging! Mørke, trange, tåkelagte, regnfulle bakgater med vanskelige ord som overmannet meg! Impecunious! Homage! Listlessness! 

Men jeg er jo ikke 13 år lenger. Og jeg har faktisk lært meg hva soliloquy og superfluous og distinguished betyr! Så selv om den umiddelbare responsen er å ville kaste hva enn jeg har i hendene langt fra meg (jeg gjorde det ikke, telefonen er like hel!) så tror jeg heller jeg skal omfavne dette ekle som en utfordring. (Måtte puste dypt en god del ganger på dette tidspunktet i soliloquyen min.) Kanskje vi skal bare ta David Copperfield som første bok? (Hopper uti det kalde vatnet med hele kroppen på en gang! Jeg får seriøst uggen følelse i hele kroppen, den boka ga meg metaforisk sure oppstøt!) 

(Edit: Men jeg elsket jo den korte A Christmas Carol og har alltid tenkt jeg skulle somle meg til A tale of two cities og Great Expectations.)

Jeg skjønner hva du mener, men i en lesesirkel kan det sikkert dukke opp bøker man ikke har lyst til å lese eller har et dårlig forhold til :)

I hvert fall ble jeg med på dette for å lese noe som jeg kanskje ikke ville lest eller funnet selv.

Merker at jeg er skeptisk til Hamsun selv, men jeg har egentlig ikke et godt grunnlag for å dømme. Tror nok neppe at jeg hadde valgt å lese det selv, men kanskje jeg blir positivt overrasket :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg husker jeg var ca. 13 år og av en eller annen grunn fant David Copperfield på engelsk hos min bestemor en sommer jeg var der en del. Jeg ville gjerne øve meg på å lese engelsk og tenke at dette var helt prima. En tjukk klassiker, å gid så flink jeg var! Nå forbinder jeg Dickens bare med innfløkte setninger og av en eller annen grunn ordet "soliloquy"! For før det var gått lenge ville jeg bare snorke av den boka, kjip barndom i evigheter, men det SKJEDDE jo aldri egentlig noe, snakk om å være selvsentrert. Jeg elsker klassikere! Virkelig! Men har holdt meg unna Dickens siden da. For en snorkefest, har jeg tenkt. Så når dere da nevner han nå tenkte jeg bare "nei, jeg spyr! Fysj!" og at jeg på finurlig vis kunne ta en slags sjefsavgjørelse der jeg unngikk hele forfatteren, for dette skulle jo være moro og inspirerende, ikke dytte meg inn i søvnen, med mareritt om gammel engelsk elitistisk setningsoppbygging! Mørke, trange, tåkelagte, regnfulle bakgater med vanskelige ord som overmannet meg! Impecunious! Homage! Listlessness! 

Men jeg er jo ikke 13 år lenger. Og jeg har faktisk lært meg hva soliloquy og superfluous og distinguished betyr! Så selv om den umiddelbare responsen er å ville kaste hva enn jeg har i hendene langt fra meg (jeg gjorde det ikke, telefonen er like hel!) så tror jeg heller jeg skal omfavne dette ekle som en utfordring. (Måtte puste dypt en god del ganger på dette tidspunktet i soliloquyen min.) Kanskje vi skal bare ta David Copperfield som første bok? (Hopper uti det kalde vatnet med hele kroppen på en gang! Jeg får seriøst uggen følelse i hele kroppen, den boka ga meg metaforisk sure oppstøt!) 

(Edit: Men jeg elsket jo den korte A Christmas Carol og har alltid tenkt jeg skulle somle meg til A tale of two cities og Great Expectations.)

Jeg er gjerne med på David Copperfield som første bok. Hoppe i det med en gang  ;) Håper du får et bedre forhold til Dickens denne gangen da! Jeg har likt det jeg har lest av han foreløpig, og gleder meg til å lese mer 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
19 timer siden, Elaine Marley skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men i en lesesirkel kan det sikkert dukke opp bøker man ikke har lyst til å lese eller har et dårlig forhold til :)

I hvert fall ble jeg med på dette for å lese noe som jeg kanskje ikke ville lest eller funnet selv.

Merker at jeg er skeptisk til Hamsun selv, men jeg har egentlig ikke et godt grunnlag for å dømme. Tror nok neppe at jeg hadde valgt å lese det selv, men kanskje jeg blir positivt overrasket :)

 

Ja, ikke sant! Det er jo litt av det som er poenget! I sist runde så leste jeg en del bøker jeg ikke bare aldri ville funnet av meg selv, men som jeg hadde en motvilje mot å lese fordi jeg alltid hadde tenkt at de ikke var for meg. F.eks The Shining og Parfymen, men jeg endte opp med gode leseopplevelser! Og ikke minst Oryx and Crake som jeg var sånn "eh, nei!" til, som var helt topp dystopi! Men det var bare at denne David Copperfield har bare helt FÆLE assosiasjoner! :fnise: 

Men jeg vil prøve! :) 
Hamsun er litt sånn man enten elsker eller hater har jeg hørt. Jeg elsket Sult f.eks, men har hørt at folk synes den er gørrkjedelig. 

9 timer siden, Angeleye skrev:

Jeg er gjerne med på David Copperfield som første bok. Hoppe i det med en gang  ;) Håper du får et bedre forhold til Dickens denne gangen da! Jeg har likt det jeg har lest av han foreløpig, og gleder meg til å lese mer 🤗

Det som er så ille med denne er jo at den er SÅ lang! Men jeg tenker at om jeg virkelig lider etter de første 200 sidene, så er det faktisk lov å gi seg, i stedet for å kaste bort livet sitt. ;) Jeg øver meg på å slutte med denne ideen om at man MÅ fullføre en bok om man har begynt på den! For livet er jo faktisk for kort å utsette seg for lidelser "bare for gøy". :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@LightBulb @Vampyrina @tunaen @Angeleye @-lykke- @Elaine Marley @SoWhat? @Thildamor @Lill3My @Kalevala @blåtimen @Senil @Mammabamma

Første bok: David Copperfield - Charles Dickens 

Den kan vi holde på med 3 uker. Til 11.mai. Boken er jo (hinsides) lang, 882 s. så 3 uker er kanskje i minste laget for noen, men jeg bare sier 3 uker nå først, men så ser vi det an om noen sliter med å bli ferdig, og så kan vi utsette det. (Kan jo også hende en del står over akkurat denne, siden den er litt tung?). Haha, jeg tror jeg sier 3 uker, for at jeg skal kunne glede meg til neste bok og at det ikke er så lenge til den! Som motivasjon. 

Det er bare å slenge seg på om flere ramler innom tråden. Jeg noterer bokforslagene deres! Og kommer snart til å endre HI her og ja. Si fra om det er noe jeg burde gjort annerledes, eller om det er noe dere lurer på! 

David Copperfield er allerede lastet ned til Kindlen her i huset, gi meg styrke! :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Rainstorm skrev:

@LightBulb @Vampyrina @tunaen @Angeleye @-lykke- @Elaine Marley @SoWhat? @Thildamor @Lill3My @Kalevala @blåtimen @Senil @Mammabamma

Første bok: David Copperfield - Charles Dickens 

Den kan vi holde på med 3 uker. Til 11.mai. Boken er jo (hinsides) lang, 882 s. så 3 uker er kanskje i minste laget for noen, men jeg bare sier 3 uker nå først, men så ser vi det an om noen sliter med å bli ferdig, og så kan vi utsette det. (Kan jo også hende en del står over akkurat denne, siden den er litt tung?). Haha, jeg tror jeg sier 3 uker, for at jeg skal kunne glede meg til neste bok og at det ikke er så lenge til den! Som motivasjon. 

Det er bare å slenge seg på om flere ramler innom tråden. Jeg noterer bokforslagene deres! Og kommer snart til å endre HI her og ja. Si fra om det er noe jeg burde gjort annerledes, eller om det er noe dere lurer på! 

David Copperfield er allerede lastet ned til Kindlen her i huset, gi meg styrke! :laugh: 

Yikes... ja tja.. får gi det et forsøk :P leser du på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...