Gå til innhold

En nyansatt på jobben er stadig bare borte i noen minutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Påkrevd skrev:

Tror ikke disse pausene hadde vært nedskrevet i lovverket om de hadde vært fullstendig unødvendige. Så er det jo også forskjell på både folk og arbeidssituasjoner. Et eksempel på viktigheten av et avbrekk er de strenge hvile/pausereglene for yrkessjåfører. Ulykkesstatistikken er mye styggere der disse reglene blir brutt. 

Nå er jeg min egen sjef, og alt annet enn lat, siden resultatene helt og holdent er prisgitt min egen innsats. Jeg tar pauser i form av å lese litt på nett, ta en kaffekopp, se en nyhetssending på TV eller smette rundt hjørnet på butikken en tur. Merker at om jeg sitter fast i noe, så kommer løsningen ofte mens jeg slipper konsentrasjonen litt. Da åpner det seg liksom litt i hodet, og plutselig dumper svaret på det jeg har sittet og grublet på inn. Jeg får utrettet mye mer i løpet av en dag med pauser enn en dag uten. 

 

 

jeg ser den, du har friheten og muligheten til det. Men tror du ikke en viss anelse at det er feil sted å hvile og bruke sin tid på. et alltid en balanse, men jeg støtter deg i kaffekopp, nyhetssending på tv og smette rundt hjørne på butikken. Personlig tror jeg ikke telefon er arena for å hvile. Det er avhengighet. Og det er enda verre når ansatte bruker sin tid på telefonen hele tiden, og det påvirker miljøet! tro det eller ei, men det gjør det, og det gir også deg en mulighet å gi en karaktertrekk til et menneske du jobber med. Fordi telefonen er en hel verden du kan late deg ved å bruke tiden på, fordi du vet aldri hvilken arena vedkommende bruker sin energi på, og som regel bruker vedkommende tid også å snakke om det han har funnet på mobiltelefonen etterpå og bryter enda mer arbeidsmiljø fordi innholdet i samtalene blir nedverdigende. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge arbeidsmiljøloven har man fem minutter pause i timen. Jeg må bruke disse fem minuttene for å klarne hodet litt, ellers klarer jeg ikke bære like effektiv. 

Det bør være likegyldig for andre om jeg går på do, drikker kaffe eller spiller på mobilen disse minuttene. 

Det som er bekymringsverdig er jo at du sier hun spiller om penger. 

Anonymkode: 15c54...923

At hun spiller om penger er ikke arbeidsgivers anliggende. Å gripe inn ovenfor mobilbruken er ikke din oppgave, men bør bli overlatt til leder. Hvor ofte er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

regner med du ikke er sjefen selv, men det er lite du kan gjøre med det. Når sjefen selv ser det, ja, da regner med den autoritære personligheten vil sette nyansatte på plass.

For min del så så jeg det i praksis. Sjefen fersket den innleide, og det jeg også så var at det holdt i kun to dager at personen ikke hadde telefon i  handa, tredje dagen så startet vedkommende på nytt. Men det også interessante var at personen hadde i lunsjen hele hodet sitt inne i telefonen. Kall det gjerne avhengig. Glad jeg ikke jobber med personen mer. Fra Øst - Europa.

Anonymkode: 74c75...ffe

Hvorfor er det relevant at du er fra Øst-Europa? 

Anonymkode: 6caa9...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det relevant at du er fra Øst-Europa? 

Anonymkode: 6caa9...ad5

jeg er ikke fra Øst-Europa, men vedkommende som fikk irettesettelse av sjefen. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke fra Øst-Europa, men vedkommende som fikk irettesettelse av sjefen. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Vil du si at din nasjonalitet var akkurat like irrelevant for historien som din kollegas.

Anonymkode: 4b71d...757

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det relevant at du er fra Øst-Europa? 

Anonymkode: 6caa9...ad5

Shady folk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge arbeidsmiljøloven har man fem minutter pause i timen. Jeg må bruke disse fem minuttene for å klarne hodet litt, ellers klarer jeg ikke bære like effektiv. 

Det bør være likegyldig for andre om jeg går på do, drikker kaffe eller spiller på mobilen disse minuttene. 

Det som er bekymringsverdig er jo at du sier hun spiller om penger. 

Anonymkode: 15c54...923

Det stemmer ikke. Om arbeidsdagen overstiger 5,5 timer, har du krav på minst én pause. Det er ikke regulert hvor lang pausen skal være. Om arbeidsdagen overstiger 8 timer, har du krav på minst 30 minutters pausetid til sammen. Pausetid utover dette, er ikke regulert i loven. 

Se aml. § 10-9. 

Anonymkode: 14f6e...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal blande deg. Har du faktisk sett at den ansatte spiller? Hvis vedkommende er på toalettet kan du ikke se noe som helst. Kanskje det er en grunn for at denne ansatte må sjekke mobilen innimellom. For det du vet så kan det hende denne ansatte har en avtale med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La saken ligge, det er ikke ditt firma.

Jeg bruker minst 90% av min arbeidsdag med å lese på KG, fb, nyheter, spill osv. Hadde ikke holdt ut uten den muligheten.

Anonymkode: a162d...a22

Hvor jobber du, og søker de nye ansatte?:ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Om arbeidsdagen overstiger 5,5 timer, har du krav på minst én pause. Det er ikke regulert hvor lang pausen skal være. Om arbeidsdagen overstiger 8 timer, har du krav på minst 30 minutters pausetid til sammen. Pausetid utover dette, er ikke regulert i loven. 

Se aml. § 10-9. 

Anonymkode: 14f6e...ee3

Betyr det at det holder å jobbe 5,5 timer hver dag? slik at man unngår en pinlig stillhet i pausen der alle har tatt fram mobiltelefonen? jeg ønsker kun å være konstruktiv, effektiv og glede meg til arbeidsdagen. Råd å få? jeg er ikke TS.

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xmasclovn skrev:

Hvor jobber du, og søker de nye ansatte?:ler:

tipper vedkommende jobber i en eller annen kjøpesenter, hvor han jobber i skranken og skal yte kundeservis til kjøpesenterkunder. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Om arbeidsdagen overstiger 5,5 timer, har du krav på minst én pause. Det er ikke regulert hvor lang pausen skal være. Om arbeidsdagen overstiger 8 timer, har du krav på minst 30 minutters pausetid til sammen. Pausetid utover dette, er ikke regulert i loven. 

Se aml. § 10-9. 

Anonymkode: 14f6e...ee3

Det betyr arbeidsdagen er påtenkt å vare i åtte timer? men over 5,5 timer betyr 30 minutter pause? en pause tilsvarer 30 minutter? og hvor kommer fem minutter pause hver time i fra? løse luften? kulturell regel?

Anonymkode: 74c75...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tipper vedkommende jobber i en eller annen kjøpesenter, hvor han jobber i skranken og skal yte kundeservis til kjøpesenterkunder. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Jeg skal vurdere også den type jobb dersom 90% av tiden kan brukes med nesa dypt inni iphone-skjermen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xmasclovn skrev:

Jeg skal vurdere også den type jobb dersom 90% av tiden kan brukes med nesa dypt inni iphone-skjermen😂

bruker ikke iphone skjerm på kjøpesenter, men pc!

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr arbeidsdagen er påtenkt å vare i åtte timer? men over 5,5 timer betyr 30 minutter pause? en pause tilsvarer 30 minutter? og hvor kommer fem minutter pause hver time i fra? løse luften? kulturell regel?

Anonymkode: 74c75...ffe

:) Arbeidstid er regulert andre steder. Poenget er: Har du en arbeidstid som overstiger 5,5 timer har du rett på minst én pause. Loven sier ikke noe om hvor lang pausen, eventuelt pausene skal være. Er arbeidstiden under 5,5 timer, har du ikke rett på pause. Er arbeidstiden så mye som åtte timer, har du krav på minst 30 minutter pause. Loven regulerer ikke om pausetiden skal fordeles på en eller flere pauser. Det er altså ikke lovfestet noe krav om fem minutters pause i timen. Enkelte arbeidsgivere har imidlertid funnet det formålstjenelig å gi sine arbeidsgivere slike pauser like vel. Men da følger denne retten av den særlige arbeidsavtalen el., ikke av loven. 

Atså:

Mindre enn 5,5 timers arbeidsdag: Ikke krav på pause.

Mellom 5,5 og 8 timers arbeidsdag: Krav på en pause. Loven sier ikke noe om hvor lang pausen skal være.

8 timer: Krav på minst 30 minutters pause til sammen. Loven sier ikke noe om hvorvidt denne skal gis samlet, eller fordelt over flere pauser, men pausetiden skal fordeles forsvarlig. Dette innebærer normalt at arbeidstaker bør gis tid til å spise på minst 20 minutter. 

Over 8 timer: Særlige regler. 

Anonymkode: 14f6e...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:) Arbeidstid er regulert andre steder. Poenget er: Har du en arbeidstid som overstiger 5,5 timer har du rett på minst én pause. Loven sier ikke noe om hvor lang pausen, eventuelt pausene skal være. Er arbeidstiden under 5,5 timer, har du ikke rett på pause. Er arbeidstiden så mye som åtte timer, har du krav på minst 30 minutter pause. Loven regulerer ikke om pausetiden skal fordeles på en eller flere pauser. Det er altså ikke lovfestet noe krav om fem minutters pause i timen. Enkelte arbeidsgivere har imidlertid funnet det formålstjenelig å gi sine arbeidsgivere slike pauser like vel. Men da følger denne retten av den særlige arbeidsavtalen el., ikke av loven. 

Atså:

Mindre enn 5,5 timers arbeidsdag: Ikke krav på pause.

Mellom 5,5 og 8 timers arbeidsdag: Krav på en pause. Loven sier ikke noe om hvor lang pausen skal være.

8 timer: Krav på minst 30 minutters pause til sammen. Loven sier ikke noe om hvorvidt denne skal gis samlet, eller fordelt over flere pauser, men pausetiden skal fordeles forsvarlig. Dette innebærer normalt at arbeidstaker bør gis tid til å spise på minst 20 minutter. 

Over 8 timer: Særlige regler. 

Anonymkode: 14f6e...ee3

derfor tror jeg 5.5 timers dager vil være mest effektive både for Norge, arbeidstakere, bedrifter. Dessuten ha flere turnuser hvor eventuelle forlengende arbeidstider vil overlappe med nye arbeidstakere. 

jeg lurer veldig på hvorfor man ikke har klart å definere en pause til x antall minutter. Men det sier seg selv at 8 timers arbeidsdager er altfor lenge for en arbeidstaker å yte og være effektiv. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bruker ikke iphone skjerm på kjøpesenter, men pc!

Anonymkode: 74c75...ffe

Samma det! Få betalt for så og si surfe på nettet dagen lang...  Hvor søker jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør personen selv som sa det. Det var ikke meg iallfall. 

Anonymkode: 74c75...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xmasclovn skrev:

Hvor jobber du, og søker de nye ansatte?:ler:

Ja, vi trenger nye folk hele tiden. Dessverre vil jeg ikke oppgi hvor jeg jobber, men det er en godt betalt jobb. Jeg har stort ansvar, men gjør veldig lite i løpet av en arbeidsdag. Ikke kjøpesenter som noen her trur.

Innimellom blir jeg så lei av å sitte med mobilen at jeg heller strikker eller leser en bok. Glimrende jobb.

Ellers snakker vi kolleger sammen, spiller kort eller ser en film.

Anonymkode: a162d...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...