Gå til innhold

Dagens småbarnsforeldre - superegoister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må si at temaet barn / ikke barn er et hett og sårt tema for mange. Meg selv inkludert. Ikke så rart, da det tross alt er snakk om to vidt forskjellige livsstiler, og det kan være vanskelig å se temaet fra begge sider. 

Personlig har jeg ikke opplevd problemer ved å ikke ha fri i fellesferien. Jeg har personlig valgt å ikke få barn, av mange grunner. Og det å kunne reise på ferie utenfor fellesferien, er jo absolutt en av godene ved å ikke ha barn. Billigere flybilletter, færre turister. Vinn-vinn. 

Men jeg har også kjent på urettferdigheten. ''De som har barn må jo få førsterett på høytider osv..'' Dette gjelder mange arbeidsplasser, og jeg synes ikke det er riktig. Det burde gå på rullering, noe det veldig ofte ikke gjør. Dersom fordelingen på arbeidsplassen er 50/50 med småbarnsforeldre og de som ikke er det, burde det etter min mening likevel være en selvfølge at det byttes på. Det blir sånn sett omtrent umulig at alle småbarnsforeldre skal få fri når det passer dem. Som mange andre også nevner, er det å få barn faktisk et valg. Og alt for få har tenkt igjennom ulempene man må regne med som en direkte følge av det valget. 

At barnløse blir tatt lite hensyn til på mange arbeidsplasser er en sannhet, ikke en myte. Men vi som velger å ikke få barn burde også bli tatt hensyn til iblant, vi har da liv som teller vi også. 

Anonymkode: beaa4...61b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Mer sjokkert over hvor umodne folk uten familie er. Man blir åpenbart mer egoistisk av å bare sulle rundt i sin egen lille boble hele tiden. Når man får barn skjønner man at det er ting i livet som er større enn seg selv; det blir vanskelig når man er barnløs.

Vi er alle egoister. Ingen skam å innrømme det. 

Kom da ikke her og fortell meg at du fikk barn for andre sin skyld!?

Jeg velger bort barn fordi det hadde ikke vært bra for verken meg eller det eventuelle barnet. Du velger å få barn fordi du mener det er bra for deg selv og barnet. Barn er noe du vil ha. Det er et egoistisk valg, akkurat som å ikke få barn er et egoistisk valg. Begge sider handler om hva du vil ha i ditt liv. På tide at også foreldre klarer innser dette. 

Anonymkode: beaa4...61b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er alle egoister. Ingen skam å innrømme det. 

Kom da ikke her og fortell meg at du fikk barn for andre sin skyld!?

Jeg velger bort barn fordi det hadde ikke vært bra for verken meg eller det eventuelle barnet. Du velger å få barn fordi du mener det er bra for deg selv og barnet. Barn er noe du vil ha. Det er et egoistisk valg, akkurat som å ikke få barn er et egoistisk valg. Begge sider handler om hva du vil ha i ditt liv. På tide at også foreldre klarer innser dette. 

Anonymkode: beaa4...61b

På tide at single begynner å innse at dersom de vil ha pensjon så er det faktisk noen som må ta jobben med å oppdra barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Når man ikke skjønner at man skal vise hensyn til en person som kommer med en diger barnevogn på fortauet så vitner det nesten om manglende utviklede sjelsevner. For å ta et opplagt eksempel.

Når man ikke skjønner at man skal vise hensyn til en person som kommer på krykker eller i rullestol på fortauet så vitner det nesten om manglende utviklede sjelsevner. For å ta et annet opplagt eksempel, som åpenbart underbygger en del av TS' oppfatninger. 

Anonymkode: beaa4...61b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GiftMann38 skrev:

På tide at single begynner å innse at dersom de vil ha pensjon så er det faktisk noen som må ta jobben med å oppdra barn. 

Så grunnen til at du fikk barn var for at du skal få pensjon når du blir gammel?

Anonymkode: 33e7a...47b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som endel her i tråden glemmer at det er en forskjell på vil og må.

Ferie i juli? Mulig alle vil, kun småbarnsforeldrene må. Fri julaften? Alle vil, kun aleneforeldre må. Som tobarnsmor hadde jeg synes det var helt fair at jeg måtte jobbe julaften, dersom alternativet var at min kollega som er alenemor måtte jobbe istedenfor. Vi har begge lyst på fri, men hun trenger det mer enn meg. Og da stiller jeg opp.

Verre er det faktisk ikke. 

Så får de uten (små)barn trøste seg med at de har mye bedre mulighet til å reise utenfor skoleferier, med de fordelene det medfører av billigere reiser etc. 

Jeg har for øvrig inntrykk av at alle i tråden er enige om at ingen skal ha forkjørsrett i høytidene (eks. julaften). Derimot trekkes sommeren frem fordi det da er behov for fri samtidig som barna. Så det er vel unødvendig å fortsette å debattere jul og andre høytider?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, GiftMann38 skrev:

På tide at single begynner å innse at dersom de vil ha pensjon så er det faktisk noen som må ta jobben med å oppdra barn. 

Er jeg singel også nå?:ac: Javel. 

For å svare deg; Folk som vil ha barn finnes det nok av. På tide at single(??) foreldre begynner å innse at dersom de vil dø med en viss trygghet om at barna deres skal ha en jordklode igjen om noen år, så er det faktisk noen som må ta jobben med å ikke bidra til den allerede enorme overbefolkningen.

Vi som velger bort barn, eller ikke kan få barn (tenk litt på det), er med på å sørge for at dine(!) barn, fortsatt kan ha ressurser igjen når du er borte!

Jeg råder deg til å prøve å innse at du på ingen måte er et bedre menneske enn de som ikke får barn. Slutt å jug for deg selv, og oss. Du fikk ikke barn for at barnløse skal ha pensjon.

Anonymkode: beaa4...61b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så grunnen til at du fikk barn var for at du skal få pensjon når du blir gammel?

Anonymkode: 33e7a...47b

En del av meg ser på det å bidra med barn som en samfunnsplikt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For å svare deg; Folk som vil ha barn finnes det nok av. På tide at single(??) foreldre begynner å innse at dersom de vil dø med en viss trygghet om at barna deres skal ha en jordklode igjen om noen år, så er det faktisk noen som må ta jobben med å ikke bidra til den allerede enorme overbefolkningen.

 

Anonymkode: beaa4...61b

Problemet er ikke at nordmenn får et barn eller to, men at somaliere får 7 eller 8. Jeg kan love deg at det ikke blir mye pensjon som følge av dem heller, uansett om alle hentes til Norge :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger?  

Anonymkode: 3fed1...829


Dette er en konsekvens av den enkle familiekulturen vi har fått her til lands. Før kunne storfamilier avlaste, nå er barna overlatt til foreldre, ofte kan de være alene-foreldre også. Skjønner da at det blir vanskelig å få kabalen til å gå opp slik at alle er fornøyde. Samtidig kan man takke seg selv for de situasjonene man blir satt opp i når man har valgt å få barn. 

Anonymkode: 885c3...db6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
18 minutter siden, AnonymBruker said:


Samtidig kan man takke seg selv for de situasjonene man blir satt opp i når man har valgt å få barn. 

Anonymkode: 885c3...db6

Samfunnet hadde nok vært mye bedre dersom alle var egoistiske hedonister :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så grunnen til at du fikk barn var for at du skal få pensjon når du blir gammel?

Anonymkode: 33e7a...47b

Du burde iallefall være glad for at noen faktisk får barn og at de finnes, eller så ville du ikke hatt pensjon eller pleie når du blir gammel.

 

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Dette er en konsekvens av den enkle familiekulturen vi har fått her til lands. Før kunne storfamilier avlaste, nå er barna overlatt til foreldre, ofte kan de være alene-foreldre også. Skjønner da at det blir vanskelig å få kabalen til å gå opp slik at alle er fornøyde. Samtidig kan man takke seg selv for de situasjonene man blir satt opp i når man har valgt å få barn. 

Anonymkode: 885c3...db6

Nei

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Barn er viktigst. Alltid.

For deg er dine barn viktigst ja. For meg som er barnløs er min familie viktigere enn fremmede barn. Tro det eller ei. 

Anonymkode: 80e4d...bab

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For deg er dine barn viktigst ja. For meg som er barnløs er min familie viktigere enn fremmede barn. Tro det eller ei. 

Anonymkode: 80e4d...bab

Oh no, den har man aldri hørt fra barnløse før! No vart eg vondbroten.

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fluffe skrev:

For deg så.

Nei, faktisk for de aller fleste voksne.

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk for de aller fleste voksne.

Anonymkode: 9a5cf...422

Overhode ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg singel også nå?:ac: Javel. 

For å svare deg; Folk som vil ha barn finnes det nok av. På tide at single(??) foreldre begynner å innse at dersom de vil dø med en viss trygghet om at barna deres skal ha en jordklode igjen om noen år, så er det faktisk noen som må ta jobben med å ikke bidra til den allerede enorme overbefolkningen.

Vi som velger bort barn, eller ikke kan få barn (tenk litt på det), er med på å sørge for at dine(!) barn, fortsatt kan ha ressurser igjen når du er borte!

Jeg råder deg til å prøve å innse at du på ingen måte er et bedre menneske enn de som ikke får barn. Slutt å jug for deg selv, og oss. Du fikk ikke barn for at barnløse skal ha pensjon.

Anonymkode: beaa4...61b

Og du lar ikke vær å få barn fordi du bekymrer deg for planeten. Grow up.

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fluffe skrev:

Overhode ikke.

Snakker du for de aller fleste voksne? For slik det er nå så har de aller fleste voksne hatt barn og/eller har barn, i tillegg til at svært mange av den barnløse befolkningen også setter de små før voksne. Så du er nok i ett sørgelig mindretall med fjortismeningene dine.

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...