Gå til innhold

Regler om forfallsdato på faktura?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står sikkert i lovverket et eller annet sted, men er trøtt, lei og orker ikke lete i lovtekster akkurat nå. Noen som har peil og kan svare på hva som er regler for hvilken forfallsdato man kan sette på en faktura, altså hvor lang tid man har på å betale en faktura? 

Anonymkode: 6d57f...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt 14 dager

Anonymkode: a7e52...f7c

Ikke vanlig med 30 dager altså? Eller hender det? Sliter så med å få betalt en kommende faktura som jeg ikke hadde tenkt over. Dritt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan de som sender ut faktura velge selv.

Hvis de bruker fakturaprogram (og det gjør nok de aller, aller fleste i dag) så kan de velge om det er en uke, 10 dager, 14 eller 30 eller enda lengre.

Det går alltid an å ringe til de som har utstedt fakturaen og spørre om du kan få den oppdelt eller pushe datoen. Det har jeg gjort flere ganger og det har aldri noen gang vært noe problem noe sted. Så lenge man ringer og ikke bare lar være å betale. 

Anonymkode: ab9fe...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan de som sender ut faktura velge selv.

Hvis de bruker fakturaprogram (og det gjør nok de aller, aller fleste i dag) så kan de velge om det er en uke, 10 dager, 14 eller 30 eller enda lengre.

Det går alltid an å ringe til de som har utstedt fakturaen og spørre om du kan få den oppdelt eller pushe datoen. Det har jeg gjort flere ganger og det har aldri noen gang vært noe problem noe sted. Så lenge man ringer og ikke bare lar være å betale. 

Anonymkode: ab9fe...a5b

Takk for svar alle, og en spesiell takk til deg for tipset om å spørre om å utsette datoen! Det skal jeg gjøre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såvidt jeg vet er det ingen regler for hvor mange dagers kreditt man gir ved første fakturautsendelse, derimot er det regler og retningslinjer å følge ved purring(er) som er viktig(e) å følge dersom man må ta saken videre til inkasso, forliksråd, namsmann osv.

Min arbeidsgiver gir 14 dagers betalingsfrist på første faktura, men vi har noen firmakunder som krever lenger kreditt pga interne rutiner i firmaet og det aksepterer økonomiansvarlig. Vi har også vært fleksible med privatkunder, enten de ønsker å dele summen i flere betalinger eller ønsker lenger betalingsfrist. Ta kontakt før fristen utløper og det ordner seg sikkert, TS.

Anonymkode: afec3...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, og en spesiell takk til deg for tipset om å spørre om å utsette datoen! Det skal jeg gjøre! 

Trengte du virkelig tips om det? Det er vel noe du hadde klart å tenke ut selv også, hvis du hadde vært litt løsningsorientert. 

Anonymkode: fb031...b2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanlig med 30 dager altså? Eller hender det? Sliter så med å få betalt en kommende faktura som jeg ikke hadde tenkt over. Dritt 

Ring de å spør om å få utsettelse. Pleier aldri å være noe problem. 

Anonymkode: 113e0...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at man ALLTID, uten unntak skal ha en buffer stående! Hva gjør du den dagen vaskemaskinen og komfyren ryker omtrent samtidig? Eller du må til tannlegen å reparere en tann du skadet da du snublet i trappa? Eller du får en hvilken som helst annen uforutsett utgift?

Hvordan er det mulig å glemme regninger?? Har du såpass dårlig oversikt over din egen økonomi er det kanskje på tide å ta noen grep for å få litt mer orden?

Anonymkode: 8d964...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg vet er det ingen regler for hvor mange dagers kreditt man gir ved første fakturautsendelse, derimot er det regler og retningslinjer å følge ved purring(er) som er viktig(e) å følge dersom man må ta saken videre til inkasso, forliksråd, namsmann osv.

Min arbeidsgiver gir 14 dagers betalingsfrist på første faktura, men vi har noen firmakunder som krever lenger kreditt pga interne rutiner i firmaet og det aksepterer økonomiansvarlig. Vi har også vært fleksible med privatkunder, enten de ønsker å dele summen i flere betalinger eller ønsker lenger betalingsfrist. Ta kontakt før fristen utløper og det ordner seg sikkert, TS.

Anonymkode: afec3...792

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring de å spør om å få utsettelse. Pleier aldri å være noe problem. 

Anonymkode: 113e0...3d6

11 timer siden, Gullik skrev:

Det er lov å sette 0 dager om så er. Bare purring det er regler for.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trengte du virkelig tips om det? Det er vel noe du hadde klart å tenke ut selv også, hvis du hadde vært litt løsningsorientert. 

Anonymkode: fb031...b2d

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at man ALLTID, uten unntak skal ha en buffer stående! Hva gjør du den dagen vaskemaskinen og komfyren ryker omtrent samtidig? Eller du må til tannlegen å reparere en tann du skadet da du snublet i trappa? Eller du får en hvilken som helst annen uforutsett utgift?

Hvordan er det mulig å glemme regninger?? Har du såpass dårlig oversikt over din egen økonomi er det kanskje på tide å ta noen grep for å få litt mer orden?

Anonymkode: 8d964...6c2

Jeg tenker at jeg har færre problemer enn dere iallefall, som finner det tilfredsstillende å spre negativitet uansett hva det skulle gjelde. Stakkars dere som ikke har noe bedre enn å belære fremmede voksne mennesker på nett. Og som ikke skjønner at ingen kan planlegge livet sitt 100%, livet skjer og en dag må man punge ut hele bufferen sin på en SVÆR uforutsett utgift og så kommer det enda en uforutsett utgift rett etterpå. Sånt kan man ikke planlegge uansett hvor mye man skulle ha på buffer. Og nei, man kan faktisk ikke tenke seg til alt her i verden, som forfallsdato-regler på fakturaer. Skam dere.

Dere veit ikke en dritt om livet til fremmede mennesker på nett, så lær dere å holde kjeft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

som ikke har noe bedre å gjøre* enn å belære .. osv

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...