Gå til innhold

Må sjefen vite hvorfor man blir borte fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må vel ikke gi arbeidsgiver detaljert informasjon om hissige hemmoroider, analprolaps og alvorlige herpesutbrudd, nei.

Anonymkode: 76ca8...1b4

I sånne situasjoner er det enkelt å få sykemelding også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer da helt an på hvorfor du er borte, hva slags jobb du har, og hva slags forhold du har til sjefen. 

Sjefen kan ikke forvente det, i alle fall ikke dersom det er snakk om sykdom, men jeg må bare si meg enig i de som sier at det er en stor fordel med god kommunikasjon. 

Jeg har (og hadde) en krevende jobb/karriere, med høyt press. Så oppstod det problemer som gjorde at jeg ble borte nå og da, og ikke alltid var like konsentrert. Jeg snakket med sjefen, og 2-3 av de andre jeg jobber tett med. Og opplevde utelukkende støtte og omsorg, og ikke minst tok de unna mine oppgaver og gjorde sitt beste for å hjelpe. Noe som også gjorde at ingenting var tapt i forhold til karriere, og de andre ansattes- eller klientenes syn på meg.

Så jo, jeg vant enormt på å dele min situasjon med sjefen. 

Anonymkode: 33b4f...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Som arbeidsgiver hadde jeg begynt å lure om ikke den ansatte forteller hvorfor den er borte fra jobb. En ting er om det kommer en sykemelding, men ringe seg syk en dag eller tre, da bør man oppgi en grunn. Ellers hadde jeg tenkt at det ikke var noen grunn. 

Grunnen er at man er syk.

Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvordan syk du er hvis du benytter deg av egenmelding.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, Peaches skrev:

Grunnen er at man er syk.

Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvordan syk du er hvis du benytter deg av egenmelding.

Nei, det har jeg aldri sagt heller. Men jeg hadde syntes det hadde vært rart om den ansatte ikke hadde sagt hvordan syk man er. Men ville aldri sagt at jeg krever å vite hvordan syk du er. 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Nei, det har jeg aldri sagt heller. Men jeg hadde syntes det hadde vært rart om den ansatte ikke hadde sagt en hvordan syk man er. Men ville aldri sagt at jeg krever å vite hvordan syk du er. 

Jeg har tatt i mot en drøss av "jeg er syk" telefoner på jobb, og ingen av de sier hva som feiler dem. Og det gjør jeg ikke selv heller så sant det bare er en egenmelding eller en kort sykemelding som ikke krever tilrettelegging. Tror ikke det er så vanlig å si hvorfor man er borte en dag eller to. 

Anonymkode: 94505...6b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hadde blitt svært forbauset om en av mine ansatte ringte og sa at de var syke og ikke noe mer enn det. Heldigvis vet jeg i akkurat min situasjon at de ansatte ville sagt grunnen, uansett hva det var. Vi er såpass tette på hverandre at dette ikke ville blitt et tema hos oss. 

Men å være syk er jo også en grunn, ville tro at hvis en ansatt er syk, så forstår sjefen det i løpet av den korte samtalen. Man blir jo ikke munter av å være syk. Så har vi gjengangerne da, som bruker opp alle egenmeldingene sine hvert år, det finnes nok av dem. Man lukter fort lunta om noen "jukser" seg syke. Kan heller ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å si til sjefen sin hvorfor man blir hjemme. Det koster jo arbeidsgiver penger og ekstrajobb hver gang en ansatt er syk. 

En karensdag eller to burde vært på plass her i landet. 

 

Det er da langt i fra alt som er like enkelt å si. Greit nok om man har omgangssyke eller influensa, men ting som går på det mentale er ofte mye vanskeligere og mer stigmatisert og langt ifra like enkelt å si.

Anonymkode: 726bd...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nei, det har jeg aldri sagt heller. Men jeg hadde syntes det hadde vært rart om den ansatte ikke hadde sagt hvordan syk man er. Men ville aldri sagt at jeg krever å vite hvordan syk du er. 

Hvorfor vil du vite hvordan syk en ansatt er? Den ansatte er syk, og har gjort sin vurdering på at hun/han ikke kan jobbe, ferdig med saken. Et godt oppfølgingsspørsmål ville heller vært om den syke tror han/hun blir syk i flere dager eller ikke, så man kan planlegge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt i mot en drøss av "jeg er syk" telefoner på jobb, og ingen av de sier hva som feiler dem. Og det gjør jeg ikke selv heller så sant det bare er en egenmelding eller en kort sykemelding som ikke krever tilrettelegging. Tror ikke det er så vanlig å si hvorfor man er borte en dag eller to. 

Anonymkode: 94505...6b0

Vi er et mindre firma og alle er svært nære hverandre, da faller det mer naturlig av vi vet hvordan syke man er. Klart det blir forskjell fra et lite firma til et stort med mange ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da langt i fra alt som er like enkelt å si. Greit nok om man har omgangssyke eller influensa, men ting som går på det mentale er ofte mye vanskeligere og mer stigmatisert og langt ifra like enkelt å si.

Anonymkode: 726bd...eca

Ser den. Som jeg skrev over, vi er få ansatte og tette på hverandre, ingen ville vært redde for å ringe til meg og si de hadde trøbbel psykisk. De har selv sett meg kjempe mot dette og vet at jeg står med åpne armer uansett grunn til sykdom.

Så jeg snakket nok litt for mye om meg selv og mitt. I større firmaer stiller det seg annerledes, har ikke noe problemer med å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, Peaches skrev:

Hvorfor vil du vite hvordan syk en ansatt er? Den ansatte er syk, og har gjort sin vurdering på at hun/han ikke kan jobbe, ferdig med saken. Et godt oppfølgingsspørsmål ville heller vært om den syke tror han/hun blir syk i flere dager eller ikke, så man kan planlegge.

Fordi jeg bryr meg om den ansatte og ville spurt om jeg kunne bidra med noe. Jeg snakket nok litt for mye om meg selv og mitt i begynnelsen. Så jeg har ingen problemer med å skjønne at det blir annerledes i et større firma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Fordi jeg bryr meg om den ansatte og ville spurt om jeg kunne bidra med noe. Jeg snakket nok litt for mye om meg selv og mitt i begynnelsen. Så jeg har ingen problemer med å skjønne at det blir annerledes i et større firma. 

Å spørre om det er noe du kan gjøre for å tilrettelegge på jobben, er helt innafor. Eks. En smittebærende ansatt som kan ha hjemekontor. Ellers er det bare å ønske god bedring, og krysse fingrene for at fraværet ikke blir lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ser den. Som jeg skrev over, vi er få ansatte og tette på hverandre, ingen ville vært redde for å ringe til meg og si de hadde trøbbel psykisk. De har selv sett meg kjempe mot dette og vet at jeg står med åpne armer uansett grunn til sykdom.

Så jeg snakket nok litt for mye om meg selv og mitt. I større firmaer stiller det seg annerledes, har ikke noe problemer med å se det.

Men hvis jeg, som relativt nyansatt i ditt firma, ringer og sier at jeg er syk uten å oppgi grunn, så vil du automatisk tenke at jeg lyver eller lignende? 

Jeg er svært privat når det gjelder min helse (særlig den psykiske, men også den fysiske), og uansett hvor godt forhold jeg har til mine kollegaer og sjefer ville jeg nok aldri nevnt det med mindre det var svært nødvendig. 

Anonymkode: 726bd...eca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, Peaches skrev:

Å spørre om det er noe du kan gjøre for å tilrettelegge på jobben, er helt innafor. Eks. En smittebærende ansatt som kan ha hjemekontor. Ellers er det bare å ønske god bedring, og krysse fingrene for at fraværet ikke blir lenge.

Enig der.

Jeg har en policy som tilsier at det er kun begravelse som er god nok unnskyldning for å være hjemme fra jobb. Sin egen altså ;)

Og ja, jeg tuller! Tror jeg er en fin sjef, alle trives på jobb og ingen har slutta de snart 20 årene de har jobbet hos meg. Og er man en bra sjef, får man også bra ansatte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg, som relativt nyansatt i ditt firma, ringer og sier at jeg er syk uten å oppgi grunn, så vil du automatisk tenke at jeg lyver eller lignende? 

Jeg er svært privat når det gjelder min helse (særlig den psykiske, men også den fysiske), og uansett hvor godt forhold jeg har til mine kollegaer og sjefer ville jeg nok aldri nevnt det med mindre det var svært nødvendig. 

Anonymkode: 726bd...eca

Nei, men jeg hadde blitt skeptisk. Siden du er relativt nyansatt og det første du gjør er å ringe deg syk uten å si noe mer. Men hadde ønsket deg god bedring og spurt om det var noe jeg kunne gjøre for deg. Så hadde jeg håpet at dette ikke skjedde hver tredje måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Nei, men jeg hadde blitt skeptisk. Siden du er relativt nyansatt og det første du gjør er å ringe deg syk uten å si noe mer. Men hadde ønsket deg god bedring og spurt om det var noe jeg kunne gjøre for deg. Så hadde jeg håpet at dette ikke skjedde hver tredje måned. 

Hmm, neinei. Jeg hadde nok aldri vært komfortabel med å oppgi noen grunn dersom det var det psykiske, da hadde jeg nok heller løyet på meg en annen sykdom hvis jeg følte at sjefen krevde en mer grundig forklaring. 

Jeg har ikke prøvd meg noe særlig i arbeidslivet enda (er fortsatt student), og i de sommerjobbene jeg har hatt har jeg aldri vært syk eller borte. 

Anonymkode: 726bd...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har du faktisk ikke lov til å kreve. 

Anonymkode: 726bd...eca

Man kan ikke kreve å få oppgitt grunn, men dersom det er mistanke om at det ikke er reel sykdom har arbeidsgiver rett til å bestride både egenmelding og sykemelding. 

Anonymkode: ed5ac...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sjef forventer å få vite hva dom feiler deg. Det anses rart å «ringe seg syk» uten å oppgi grunnen. 

Han har ikke krav på å vite hvorfor du er syk, men særlig ved egenmelding er det lett å mistenke skulk. 

Og man vinner jo ingenting på å ha en sjef som tror en skulker. 

Anonymkode: 618d1...c09

Man vinner heller ikke noe på mistenksomme sjefer som tror folk som tar sykedag egentlig skulker bare fordi de ikke forteller hva som feiler dem. Man får ikke mer arbeidssomme og trofaste ansatte av å være en sånn sjef. Tvert i mot.

Dersom en ansatt konsekvent bruker alle sykedagene han/hun "har rett på" i løpet av året og man aner at det er ugler i mosen, så kan man som sjef stille spørsmål til hvor reelt behovet for sykefraværet er. Men som arbeidstaker har man rett til å være hjemme fra jobb uten å utbasunere hva man feiler. Det er ikke alt som er like greit å fortelle sjefen om, og spesielt ikke om man ikke har et spesielt nært forhold til sjefen. Har man en veldig mistenksom sjef er det f.eks. ikke så gøy å begrunne fraværet med at man er nede psykisk, for hvordan skal man bevise det?

Hvis folk jukser og skulker så ta det opp med dem, ikke vær en dårlig sjef og la det gå ut over de andre ansatte ved å bli mistenksom og dra ut av dem intime detaljer om helsa deres.

Anonymkode: a683d...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Enig der.

Jeg har en policy som tilsier at det er kun begravelse som er god nok unnskyldning for å være hjemme fra jobb. Sin egen altså ;)

Og ja, jeg tuller! Tror jeg er en fin sjef, alle trives på jobb og ingen har slutta de snart 20 årene de har jobbet hos meg. Og er man en bra sjef, får man også bra ansatte :) 

Det er en veldig bra innstilling! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flere egenmeldinger og har bare sagt at jeg ikke er i form. Mer kan de ikke kreve av deg.

Jeg har vært hjemme pga noe en lenger opp nevnte, nemlig hemoroider. Hadde så vondt at jeg klarte ikke sitte, nesten ikke gå og ligge heller. Var ett sant helvete på jord og aldri i verden om jeg hadde opplyst arbeidsgiver om det.

Dagene før denne egenmeldingen måtte jeg be en kollega gjøre mesteparten av jobben og jeg skyldte på vond rygg. Gangen var jo nogenlunde lik.

Anonymkode: a6e9a...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Vi er et mindre firma og alle er svært nære hverandre, da faller det mer naturlig av vi vet hvordan syke man er. Klart det blir forskjell fra et lite firma til et stort med mange ansatte. 

Jeg jobber i et lite firma med noen få ansatte (6 stk) og er såpass privat av meg at jeg ikke alltid har lyst til å fortelle sjefen hva som feiler meg. Greit hvis jeg er forkjøla, har influensa eller spysjuka, men andre ting kan være verre å snakke om. Heldigvis er hun mest opptatt av hvor lenge vi blir borte og hvordan vi kan dekke opp fraværet best mulig.
For min del hjelper det nada å jobbe på en liten plass, kroppen min og helsa mi er uansett mitt private anliggende og ikke noe alle på jobb trenger å vite.

Anonymkode: a683d...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...