Gå til innhold

Må sjefen vite hvorfor man blir borte fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må sjefen vite hvorfor man blir borte fra jobb? Jeg har ikke så lyst til å fortelle hvorfor av diverse grunner. 

Anonymkode: 7bbd4...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på situasjonen? Er det gyldig eller ugyldig fravær? Har du fri pga feriedag eller avspasering?

Anonymkode: 636e9...180

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare bli borte uten å oppgi noen grunn, nei.. 

Anonymkode: 726bd...eca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på situasjonen? Er det gyldig eller ugyldig fravær? Har du fri pga feriedag eller avspasering?

Anonymkode: 636e9...180

Hva vil gyldig og ugyldig fravær si? Har ikke fri pga ferie eller avspasering. 

Anonymkode: 7bbd4...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir sykmeldt vet ikke arbeidsgiver hvorfor. 

Anonymkode: 992a3...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må sjefen vite hvorfor man blir borte fra jobb? Jeg har ikke så lyst til å fortelle hvorfor av diverse grunner. 

Anonymkode: 7bbd4...420

Som arbeidsgiver hadde jeg begynt å lure om ikke den ansatte forteller hvorfor den er borte fra jobb. En ting er om det kommer en sykemelding, men ringe seg syk en dag eller tre, da bør man oppgi en grunn. Ellers hadde jeg tenkt at det ikke var noen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fordel for lederen å vite av flere grunner. Dersom lederen vet så kan hun/han sette inn tiltak for å hjelpe deg til å være i jobb slik at man unngår fravær. I tillegg så blir det enklere for bedriften å planlegge arbeidshverdagen når man vet hvor mange ansatte som er på plass og hvor lenge fraværet antas å bli. Noen ganger trengs det å sette inn vikarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier veldig lite, så det er vanskelig å svare. Skyldes fraværet sykdom eller lønnet/ulønnet permisjon? I så en permisjonssøknad er det vanlig å oppgi grunn, skal du bruke egenmelding eller sykemelding er du kun pliktig til å si at du er syk og må benytte deg av egenmelding/sykemelding, samt svare på om arbeidsplassen kan tilrettelegge for deg på en eller annen måte slik at det er mulig for deg å komme alikevel. I tillegg er det vanlig å svare på om sykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. Det er også vanlig å si antatt lengde på fravær. 

 

Endret av Marimba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved egenmelding så har de ikke krav på å få vite hvorfor du ikke kan komme på jobb bortsett fra at det er pga egen sykdom.. det de kan kreve derimot er forventet lengde på fraværet og om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge for deg slik at du faktisk kan komme på jobb alikevel. Du trenger ikke fortelle sjefen hva som er galt med deg. Men husk at du kan ikke ta egenmelding dersom du ikke er syk. Om du ikke er syk men trenger å være hjemme fra jobb må du isåfall søke velferdspermisjon eller fri u/lønn (og dette har du ikke nødvendigvis krav på)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må vite om det er egenmelding, sykemelding, permisjon med/uten lønn, ferie eller sånt - men hvis det f.eks. er sykemelding trenger ikke sjefen vite HVORFOR du er sykemeldt - men han må få vite at du ER sykemeldt. Samme med egenmelding. 

Anonymkode: 8664d...887

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Som arbeidsgiver hadde jeg begynt å lure om ikke den ansatte forteller hvorfor den er borte fra jobb. En ting er om det kommer en sykemelding, men ringe seg syk en dag eller tre, da bør man oppgi en grunn. Ellers hadde jeg tenkt at det ikke var noen grunn. 

Det har du faktisk ikke lov til å kreve. 

Anonymkode: 726bd...eca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav om å oppgi hvorfor man er syk til arbeidsgiver. Med unntak av dersom det er arbeidet som gjør at du er blitt sykemeldt (mener det stemmer). Men er man syk så kan man i det minste gi beskjed om man tror det vil gå over til dagen etter, vare et par dager eller mer. Da kan arbeidsgiver i det minste planlegge dagene fremover.
Dersom fraværet ikke skyldes sykdom så må du jo søke permisjon (finnes ulike typer). Dette pleier man å måtte søke om i forkant og ikke dagen før eller samme dag man behøver fri. Men det finnes nok unntak her også, kommer an på situasjonen. Eventuelt avtale avspasering med arbeidsgiveren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du faktisk ikke lov til å kreve. 

Anonymkode: 726bd...eca

Hvor står det at jeg hadde krevd det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvor står det at jeg hadde krevd det? 

Du skriver at de bør oppgi grunn, ellers tenker du at det ikke er noen grunn (at de ikke er syke?). Altså, ber du de oppgi grunn og med mindre de gjør det så ber du de skaffe sykemelding eller hva? 

Anonymkode: 726bd...eca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åpen og ærlig dialog med arbeidsgiver er allid åå foretrekke 

 

Anonymkode: 8aa5d...34f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ikke gi arbeidsgiver detaljert informasjon om hissige hemmoroider, analprolaps og alvorlige herpesutbrudd, nei.

Anonymkode: 76ca8...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at de bør oppgi grunn, ellers tenker du at det ikke er noen grunn (at de ikke er syke?). Altså, ber du de oppgi grunn og med mindre de gjør det så ber du de skaffe sykemelding eller hva? 

Anonymkode: 726bd...eca

En sjef forventer å få vite hva dom feiler deg. Det anses rart å «ringe seg syk» uten å oppgi grunnen. 

Han har ikke krav på å vite hvorfor du er syk, men særlig ved egenmelding er det lett å mistenke skulk. 

Og man vinner jo ingenting på å ha en sjef som tror en skulker. 

Anonymkode: 618d1...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En sjef forventer å få vite hva dom feiler deg. Det anses rart å «ringe seg syk» uten å oppgi grunnen. 

Han har ikke krav på å vite hvorfor du er syk, men særlig ved egenmelding er det lett å mistenke skulk. 

Og man vinner jo ingenting på å ha en sjef som tror en skulker. 

Anonymkode: 618d1...c09

Men en sjef har da ingen rett til å forvente det.

Man vinner heller ikke særlig mye på å fortelle sjefen om sin fysiske eller psykiske helse. 

Anonymkode: 726bd...eca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, de fleste sjefer unner de ansatte litt fri innimellom. Så lenge fraværet begrenses til under en måned, trenger du ikke å si fra i det hele tatt. 

Anonymkode: b9c5a...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at de bør oppgi grunn, ellers tenker du at det ikke er noen grunn (at de ikke er syke?). Altså, ber du de oppgi grunn og med mindre de gjør det så ber du de skaffe sykemelding eller hva? 

Anonymkode: 726bd...eca

Hadde blitt svært forbauset om en av mine ansatte ringte og sa at de var syke og ikke noe mer enn det. Heldigvis vet jeg i akkurat min situasjon at de ansatte ville sagt grunnen, uansett hva det var. Vi er såpass tette på hverandre at dette ikke ville blitt et tema hos oss. 

Men å være syk er jo også en grunn, ville tro at hvis en ansatt er syk, så forstår sjefen det i løpet av den korte samtalen. Man blir jo ikke munter av å være syk. Så har vi gjengangerne da, som bruker opp alle egenmeldingene sine hvert år, det finnes nok av dem. Man lukter fort lunta om noen "jukser" seg syke. Kan heller ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å si til sjefen sin hvorfor man blir hjemme. Det koster jo arbeidsgiver penger og ekstrajobb hver gang en ansatt er syk. 

En karensdag eller to burde vært på plass her i landet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...