Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Ulrikke said:

Jeg mener at i det invitasjonene ble sendt ut skulle fars samboer vært invitert.

Jeg sier ikke at jeg applauderer fars reaksjon, tvert i mot. 

Men jeg forstår jo også at det ikke går an å gå tilbake i tid.... Men det burde vært gjort annerledes i utgangspunktet.

Vi må jo snakke om nå tid, hva som har skjedd.

Og jeg synes det blir feil å belønne far, og i tillegg sender det feil signaler til datteren på 14-15 år at man kan true seg til viljen.

Jeg ville tippe at far ikke blir invitert på noe lengre, og at det kanskje er like greit at han ikke kommer.

Dette er tydeligvis en vanskelig mennesketype som er umulig å foholde seg til.

 

En ting er om han hadde reagert slikt med en gang, også tatt opp telefonen å prævd å ornde opp i etterkant, dette viser at han ikke skjønner hvor dårlig han oppfører seg.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, chisandra said:

. Da hjelper det lite å si noe om hva hun burde ha gjort.

dette

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun av en eller annen grunn føler ubehag så har det ikke noe med straff å gjøre. Hvor mange av dere som svarer har vært i samme situasjon med fraværende far og har syntes det har vært tøft 

Anonymkode: eae21...96f

Jeg vet ihvertfall at en ber etablerte par sammen! Har flere familiemedlemmer jeg ser lite til, for de bor veldig langt unna. Har ofte ikke sett ektefeller en gang når det har vært div selskaper. Men en ekskluderer ikke på den måten. 

Det har ikke vært sånn at noen har behandlet noen stygt her. Vi vet ikke hvorfor får ikke har tatt mer initiativ, men om det er sårt for datteren forstår jeg. Ikke dermed sagt at hun ikke kan lære forskjell på rett og galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er latterlig at voksne ikke kan godta dette fra en 15 åring. Urimelig eller ikke. Det er snakk om en dag. Om man ikke har lært barnet om skikk og bruk før hun ble 15 så er dette helt feil dag å lære dette på og sikkert en del for sent også. 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanke på hvordan han oppfører seg har han nok klart det, hadde vært min far hadde han ikke blitt invitert noe mer etter dette.

Anonymkode: 0240e...6be

Ok. Vi er ulike og det er delte meninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt barn "ville hatt det slik" hadde jeg forklart at sånt gjør man ikke. Samtidig hadde konfirmanten lært seg hva det vil si å ta hensyn og gjøre noe for andres skyld.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send en melding til far hvor dere beklager så mye, det var hodeløst av dere å ikke invitere hans samboer, selvsagt er de invitert begge to. 

Her har du en gylden anledning til å lære 15-åringen noe om skikk og bruk.

Anonymkode: 8ecbb...9ba

Her er det heller far som skal beklage for han har vært en dårlig far som ikke har stilt opp og som topper det hele med å lage ett helvette for han ikke får innvitere de han vil. Det er en komfirmasjon. Man må ikke innvitere samboere om man ikke vil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Ok. Vi er ulike og det er delte meninger her.

om hva da?

far er vanskelig er lik ikke invitert igjen med eller uten samboer.

Enkelt og greit.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fluffe said:

Her er det heller far som skal beklage for han har vært en dårlig far som ikke har stilt opp og som topper det hele med å lage ett helvette for han ikke får innvitere de han vil. Det er en komfirmasjon. Man må ikke innvitere samboere om man ikke vil.

Denne :)

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fluffe skrev:

Her er det heller far som skal beklage for han har vært en dårlig far som ikke har stilt opp og som topper det hele med å lage ett helvette for han ikke får innvitere de han vil. Det er en komfirmasjon. Man må ikke innvitere samboere om man ikke vil.

Du trenger visst en leksjon i skikk og bruk selv, skjønner jeg.

Da skulle de ha latt være å invitere far. Det er begge eller ingen av dem.

Anonymkode: 8ecbb...9ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen konfonfirmantene betaler for herligheten selv, får de lov å bestemme helt selv hvem, hva og hvor... Men enn så lenge er det jo foreldrene som står for festen og feirer at barnet trer over i de litt mindre barnslige rekker. For voksne er de ikke, på noen måte. 

Jeg synes mor burde ha bare sagt fra først som sist at samboer blir invitert, ferdig med den saken. At far reagerer barnslig er jeg enig i, at familien hans ikke har baller til å bare gjøre sin egen greie er deres eget ansvar. Er det fars samboer sitt ansvar å bli kjent med barnet om far ikke gidder å ha samvær? Tja, samboer kan da ikke tvinge far til samvær? 

I denne saken har tydligvis barnet vært nok med far til å ha arvet folkeskikken hans..

Anonymkode: d4e91...ea7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om hva da?

far er vanskelig er lik ikke invitert igjen med eller uten samboer.

Enkelt og greit.

Anonymkode: 0240e...6be

Ja. Voksent. Du ser vel at det er uenighet her? Det får en tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SoWhat? said:

Ja. Voksent. Du ser vel at det er uenighet her? Det får en tåle.

 

En som truer og oppfører seg bøllete er ikke bare en liten uenighet.

Noen ganger må man beskytte seg ved å kutte ut folk.

Og det tror jeg lurt i dette tilfelltet.

Dette er ikke en normal oppførsel og reaksjon til en voksen mann.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Du trenger visst en leksjon i skikk og bruk selv, skjønner jeg.

Da skulle de ha latt være å invitere far. Det er begge eller ingen av dem.

Anonymkode: 8ecbb...9ba

 Og jeg har leksjon i skikk og bruk. Men jeg tror du glemmer hvem dagen handler om jeg.

Ryddet for spekulasjoner. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

Hva gjør det fra eller til om hun er der? Om hun ikke er stygg mot din datter, syntes ikke jeg det er grunn til å ikke invitere henne. Hun er pappaen sin nye samboer, sånn er det. På tide å bli voksen. Noen ting må man bare godta. 

Anonymkode: 0db37...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal partneren til faren bli bedt! 

En 14-åring kan nesten ikke velge alt selv. 

Anonymkode: 2a201...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Noen ting må man bare godta. 

Anonymkode: 0db37...3dc

Som trusler.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 16.58, Fluffe skrev:

 Og jeg har leksjon i skikk og bruk. Men jeg tror du glemmer hvem dagen handler om jeg.

Ja, dagen handler om konfirmanten, at hun er voksen nok til å kunne bekrefte dåpen sin, og voksen nok til å vite hvordan voksenlivet fungerer. Hvis hun ønsker far i konfirmasjonen sin så kommer samboer på kjøpet, ferdig med den saken. Er ønsket om å slippe fars samboer større enn ønsket om å ha far der så får de la være å invitere dem. 

Anonymkode: 8ecbb...9ba

Ryddet for slettet innhold i sitat og svar til dette. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 16.58, Fluffe skrev:

 Og jeg har leksjon i skikk og bruk. Men jeg tror du glemmer hvem dagen handler om jeg.

Man skulle jo tro at et konfirmasjonsselskap var en utmerket anledning til å lære skikk og bruk, men da handler det jo mest om konfirmantens egotripp og da skal man jo ikke lære noe... Når skal de lære skikk og bruk da, om de ikke skal bruke de få anledningene som er? Det eneste de lærer er at når man er hovedperson teller kun ens egne ønsker og det er den lærdommen de tar med til voksenlivet. Så kan vi sitte der og lure på hvorfor så mange brudepar ser ut til å ikke ha grunnleggende kunnskap om skikk og bruk...

Anonymkode: d4e91...ea7

Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva far har og ikke har gjort i fortiden, har ingenting med nåtid å gjøre. Far står fri til å takke nei til invitasjonen. Hvis far betaler, kan han også sette betingelser for det. Betaler mor alene, kan hun ikke kreve refundert halvparten hos far hvis hans slekt ikke var med. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...