Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke "hennes dag" i betydningen at hun kan blåse i vanlig skikk og bruk. Her har du som mor sviktet. Selvfølgelig inviterer man etablerte par sammen, uavhengig av hvor godt konfirmanten synes hun kjenner personen. På tide å lære datteren din hvordan voksenlivet fungerer. Man kan ikke plukke ut en person som det er naturlig å invitere og si "ikke du!!". 

Jeg blir så matt av alt dette snakket om at det er "konfirmantens dag", så han /hun må få bestemme alt. De har ikke erfaring  eller kompetanse til det på den alderen. 

Anonymkode: bf83e...d74

Signerer. Konfirmasjon er faktisk feiring av at man går inn i voksenlivet. Med alt det innebærer, inkludert skikk og bruk. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, LadyLa skrev:

Du inviterer par uansett. Om det er dåp, konfirmasjon eller bryllup.. Tror det er en sunn lærdom for konfirmanten. «Du kan ikke alltid få det som du vil..» 

Nettopp. Søster til min mann har prøvd å splitte oss, spleise ham med flere av venninnene, spredte rykter om meg og så videre. Hun ble likevel invitert i bryllupet fordi hun er søsteren. 

Anonymkode: c573e...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, chisandra said:

Da tror jeg nok jeg hadde sagt at han kunne ta henne med, siden han tydeligvis ikke tenker på konfirmantens ønsker, men først og fremst er såret på vegne av samboeren sin - og vil frata resten av familien muligheten til å komme.

Det merkelige her ville jo være hvis denne samboeren virkelig vil dukke opp når hun vet at hun ikke er ønsket. 

Fratar de andres muligheter å komme?

Hadde noen i min familien vært så barnslig hadde jeg dritti hva de hadde sagt, ingen bestemmer over meg! Jeg hadde gått i seslkapet, det der er bare dårlig skjult "trussel", som han ikke har noe invirkning på. har han det, er ikke de familiemedlemmene noe å samle på!

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir veldig merkelig å ikke invitere fars samboer. Da sender man et signal om at man egentlig ikke ønsker å bli kjent med denne personen.

Anonymkode: ecae9...545

Hvorfor forventes det av en 15 åring opptre voksen når hun er skapt av en part som tydeligvis ikke er voksen... Mulig datteren ikke har behov for å bli kjent med henne heller fordi faren ikke har gjort ting slik ha burde.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kinder said:

 Hadde samboeren hans ønsket å bli bedre kjent med barnet, så hadde hun vel insistert på at far skulle ha mye kontakt og samvær med datteren. 

 

dette

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

dette

Anonymkode: 0240e...6be

Enig. Det er far som har ødelagt invitasjonen til sin samboer om barnet ikke har andre problemer med henne utenom at hun ikke kjenner dama godt nok.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være en grunn til at konfirmanten ikke ønsker at hun skal være der. Hennes dag og hennes valg. Om min sønn ikke likte min samboer og ikke ønsket han i selskapet, så hadde jeg selvsagt respektert det. Barnslig fyr.

Anonymkode: 9e1ff...9ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om skikk og bruk, og her hadde du hatt en gylden anledning til å lære datteren din om dette. Grunnen er at hun kjenner henne ikke godt nok. Det holder ikke, for det er ganske stygt gjort å utelate en når de er et par, og at hun er samoer med faren. Det har med respekt å gjøre også! Hva med å lære datteren din litt av dette?

Tror neppe konfirmasjonsdagen blir ødelagt pga en person hun ikke kjenner så godt er der så lenge det er fars samboer?! Får litt sånn følelse av en bortskjemt unge som har tatt styringen helt. Normal folkeskikk eksisterer enda, og den bør hun ha fått med seg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det handler om skikk og bruk, og her hadde du hatt en gylden anledning til å lære datteren din om dette. Grunnen er at hun kjenner henne ikke godt nok. Det holder ikke, for det er ganske stygt gjort å utelate en når de er et par, og at hun er samoer med faren. Det har med respekt å gjøre også! Hva med å lære datteren din litt av dette?

Tror neppe konfirmasjonsdagen blir ødelagt pga en person hun ikke kjenner så godt er der så lenge det er fars samboer?! Får litt sånn følelse av en bortskjemt unge som har tatt styringen helt. Normal folkeskikk eksisterer enda, og den bør hun ha fått med seg.

At par må dilte etter hverandre hele tiden er utdatert toskeskap.

Anonymkode: 9e1ff...9ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det handler om skikk og bruk, og her hadde du hatt en gylden anledning til å lære datteren din om dette. Grunnen er at hun kjenner henne ikke godt nok. Det holder ikke, for det er ganske stygt gjort å utelate en når de er et par, og at hun er samoer med faren. Det har med respekt å gjøre også! Hva med å lære datteren din litt av dette?

Tror neppe konfirmasjonsdagen blir ødelagt pga en person hun ikke kjenner så godt er der så lenge det er fars samboer?! Får litt sånn følelse av en bortskjemt unge som har tatt styringen helt. Normal folkeskikk eksisterer enda, og den bør hun ha fått med seg.

Er større sjanse hun ønsker å bli kjent med dama senere om hun slipper å bli presset til å invitere henne. Som stemor hadde jeg svelget den kamelen og bedt far om å gjort der samme. Trenger ikke å gjøre fremtiden mer anstrengt pga en dag. 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? said:

Det handler om skikk og bruk, og her hadde du hatt en gylden anledning til å lære datteren din om dette. Grunnen er at hun kjenner henne ikke godt nok. Det holder ikke, for det er ganske stygt gjort å utelate en når de er et par, og at hun er samoer med faren. Det har med respekt å gjøre også! Hva med å lære datteren din litt av dette?

Tror neppe konfirmasjonsdagen blir ødelagt pga en person hun ikke kjenner så godt er der så lenge det er fars samboer?! Får litt sånn følelse av en bortskjemt unge som har tatt styringen helt. Normal folkeskikk eksisterer enda, og den bør hun ha fått med seg.

Og du synes far oppfører seg voksen og modent og normalt folkeskikk?

Når han truer med å boikette konfermasjon, og truer med å få andre familiemedlemmer til å gjøre det samme?

 

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og du synes far oppfører seg voksen og modent og normalt folkeskikk?

Når han truer med å boikette konfermasjon, og truer med å få andre familiemedlemmer til å gjøre det samme?

 

Anonymkode: 0240e...6be

"har

Anonymkode: 0240e...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er større sjanse hun ønsker å bli kjent med dama senere om hun slipper å bli presset til å invitere henne. Som stemor hadde jeg svelget den kamelen og bedt far om å gjort der samme. Trenger ikke å gjøre fremtiden mer anstrengt pga en dag. 

Anonymkode: eae21...96f

Seriøst? Presset til? Lære henne om normal folkeskikk er vel ikke å presse henne? Den er nok god å ha med seg i fremtiden den. For skal hun fortsette å tenke at det er helt ok å ekskludere av så slappe grunner tror jeg nok fremtiden blir mer anstrengt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Seriøst? Presset til? Lære henne om normal folkeskikk er vel ikke å presse henne? Den er nok god å ha med seg i fremtiden den. For skal hun fortsette å tenke at det er helt ok å ekskludere av så slappe grunner tror jeg nok fremtiden blir mer anstrengt.

Du vet ingenting om hennes følelser rundt det å vokse opp med en fraværende forelder. 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Seriøst? Presset til? Lære henne om normal folkeskikk er vel ikke å presse henne? Den er nok god å ha med seg i fremtiden den. For skal hun fortsette å tenke at det er helt ok å ekskludere av så slappe grunner tror jeg nok fremtiden blir mer anstrengt.

Og du synes far oppfører seg voksen og modent og normalt folkeskikk?

Når han truer med å boikette konfermasjon, og truer med å få andre familiemedlemmer til å gjøre det samme?

 

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du synes far oppfører seg voksen og modent og normalt folkeskikk?

Når han truer med å boikette konfermasjon, og truer med å få andre familiemedlemmer til å gjøre det samme?

 

Anonymkode: 0240e...6be

Jeg forstår at han reagerer. Jeg tror heller ikke hans familiemedlemmer syns at det er ok. Tror heller ikke at han kan tvinge noen til noe som helst. Det blir kanskje litt anstrengt når alle sitter der og vet at en har blitt ekskludert? Hadde enda grunnen vært en annen og mer forståelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde benyttet anledningen til å snakke om hva som er skikk og bruk i selskapsverden. Sagt at det normale er hele par eller ingen så lenge de er ett etablert par. Å kun invitere en når forholdet er veldig ferskt er en ting men etablert er etablert. Samtidig forstår jeg at jenta ikke ønsker å feire med mennesker hun ikke har ett forholdt til men i noen tilfeller svelger man kameler fordi den ene som man vil feire med skal komme. 

Anonymkode: abaf4...0a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper med dette 

Quote

De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske

er ikke helt sannheten heller.  Har vært vitne til utrolig mange "prinsesser" som gidder ikke å ha samvær med far etter 12 år da han sette noe grenser og er ikke "gøy" å være sammen med.  Nå skal du, som mor, skjerp deg og lærer din liten prinsesse empati og god folkeskikk.  Selvfølgelig skal samboeren til faren være med - går det ann å være so utrolig respektløs som dette? 

Anonymkode: d0c57...fa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

Send en melding til far hvor dere beklager så mye, det var hodeløst av dere å ikke invitere hans samboer, selvsagt er de invitert begge to. 

Her har du en gylden anledning til å lære 15-åringen noe om skikk og bruk.

Anonymkode: 8ecbb...9ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting om hennes følelser rundt det å vokse opp med en fraværende forelder. 

Anonymkode: eae21...96f

Så da skal hun "straffe" faren på en sånn dag da eller? Hun ber faren, og da bør hun også be samboeren hans. Det er normal folkeskikk, og det kan hun lære uavhengig av hvor lite hun har sett til faren. Det er ikke grunn god nok at hun ikke kjenner henne så godt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...