Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det er barnets dag, og barnet bør få bestemmelsesrett her

Du er en sånn ja. Mener du at det skal serveres pølser med brød også, om barnet ønsker det?

Anonymkode: 4d070...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er en sånn ja. Mener du at det skal serveres pølser med brød også, om barnet ønsker det?

Anonymkode: 4d070...c16

ja?

Anonymkode: 1175f...350

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er en sånn ja. Mener du at det skal serveres pølser med brød også, om barnet ønsker det?

Anonymkode: 4d070...c16

Jeg gjør :)

Anonymkode: 4898c...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen her. 

Ser at flere tror at far ble tvunget til å bli far. Vi var i et seriøst forhold som særboere, og barnet var ønsket. Han har ikke barn med sin nåværende samboer. Valget om å ikke ha samvær har vært helt og holdet hans, jeg har gjort det jeg kunne. Blant annet vært på FVK alene for å få hjelp til dette.

I frykt for å miste kontakt med et kjært familiemedlem har hun nå sendt SMS til far og sagt at samboer kan komme. Og fått til svar at det var "fint, for da kommer de andre familiemedlemmene som er invitert" Så her har en 15 åring vært mer voksen enn en mann på over 50 år. 

Anonymkode: 0a4d8...f29

Det er hun. 

Endret av Nicoretta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om far er en bitch... Inviter samboeren hans. Konfirmanten skal jo ikke akkurat sitte å prate med pappas dame i timesvis. Hun får vel sikkert en "gratulerer" og en klem av fars nye, og ikke noe mer. Max fem sekunder. Selv om hun ikke kjenner henne, så tåler hun det.

Bortsett fra onkler og tanter husker jeg ikke hvem som var i min konfirmasjon. Jeg kan i alle fall si at jeg ikke hadde noe med invitasjoner å gjøre. Var masse folk fra bygda som bare foreldrene mine kjente. 

Tips til konfirmant: Bare hold kjeft og si takk til gaver. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen. Jeg og flere lærer at en partner er midlertidig. Og godt er det!

Anonymkode: 9e1ff...9ea

Ikke i 50% av tilfellene. Partner er som regel den nærmeste og viktigste familien. Ikke rakk ned på viktigheten av nære relasjoner kun fordi du selv aldri har opplevd slik kjærlighet.

Anonymkode: 8e808...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmasjonen skaper jo fremtiden.. 

Hun skal ha 10. Klasse avslutning der foreldre er invitert.

Bacheloren skal deles ut, og familien skal komme. 

Masteren skal deles ut, familie tilstede. 

Evt. Fagbrev, familie tilstede. 

Bryllup.

Barnedåp. 

Barnas konfirmasjoner.

Ksnskje lurt å ikke lage familiekonflikter der det ikke er det? Pga bagateller...

Anonymkode: 4ada2...fb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i 50% av tilfellene. Partner er som regel den nærmeste og viktigste familien. Ikke rakk ned på viktigheten av nære relasjoner kun fordi du selv aldri har opplevd slik kjærlighet.

Anonymkode: 8e808...91a

Er jo det som er problemet. Folk er så pingleung at de er mer opptatt av "partner" enn sine egne barn. Voksne folk som er så avhengig av andre voksne bør søke hjelp et sted.

Anonymkode: 9e1ff...9ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er en sånn ja. Mener du at det skal serveres pølser med brød også, om barnet ønsker det?

Anonymkode: 4d070...c16

En sånn ja?

Har aldri vært med på at en konfirmant har valgt det du foreslår, men så har jeg bare vært borti 200+ konfirmasjoner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke "hennes dag" i betydningen at hun kan blåse i vanlig skikk og bruk. Her har du som mor sviktet. Selvfølgelig inviterer man etablerte par sammen, uavhengig av hvor godt konfirmanten synes hun kjenner personen. På tide å lære datteren din hvordan voksenlivet fungerer. Man kan ikke plukke ut en person som det er naturlig å invitere og si "ikke du!!". 

Jeg blir så matt av alt dette snakket om at det er "konfirmantens dag", så han /hun må få bestemme alt. De har ikke erfaring  eller kompetanse til det på den alderen. 

Anonymkode: bf83e...d74

Nå er det vel strengt tatt faren som har valgt å ikke være en del av datterens liv så jeg synes faren oppfører seg som en trassig 14-åring som stiller dette ultimatumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kontormus skrev:

La henne stå i det! "Skikk og bruk" er for lengst passert ved at far ikke har ønsket samvær, (og for alt vi vet kan denne samboeren være medvirkende årsak).

La henne snakke med besteforeldrene selv, og forklar dem hvorfor. Kanskje kommer hans familie lilevel

Enig. Jeg kan ikke fatte at folk faktisk forsvarer denne faren som selv har valgt å være fraværende i datterens liv. 

Anonymkode: 8dfa0...153

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke forstå at fars samboer ønsker å komme i konfirmasjonen slik som situasjonen er blitt, hun er jo nå er invitert på bakgrunn av en trussel!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

Skjerp dere (?!) Det er snakk om en eneste dag i hennes liv. Det er helt naturlig å invitere fars samboer, selv om kontakten ikke er så sterk. Det er kanskje barnslig av en 15 åring å nekte den dama å komme, men det er i alle fall "på trynet" av faren å nekte hele den delen av familien å komme hvis ikke samboeren blir invitert. Uansett bør hun også bli invitert, det er normal høflighet når hun faktisk bor sammen med faren.

Da jeg og min eldste søster ble konfirmert var det helt naturlig at vi inviterte pappas dame også, men hun kom ikke. Bodde på det tidspunktet to dagsreiser unna.

Ingen kan heller forvente at fars samboer svarer ja til invitasjonen, men da må far tåle at han og hans del av familien kommer uten henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Millimani skrev:

Skjerp dere (?!) Det er snakk om en eneste dag i hennes liv. Det er helt naturlig å invitere fars samboer, selv om kontakten ikke er så sterk. Det er kanskje barnslig av en 15 åring å nekte den dama å komme, men det er i alle fall "på trynet" av faren å nekte hele den delen av familien å komme hvis ikke samboeren blir invitert. Uansett bør hun også bli invitert, det er normal høflighet når hun faktisk bor sammen med faren.

Da jeg og min eldste søster ble konfirmert var det helt naturlig at vi inviterte pappas dame også, men hun kom ikke. Bodde på det tidspunktet to dagsreiser unna.

Ingen kan heller forvente at fars samboer svarer ja til invitasjonen, men da må far tåle at han og hans del av familien kommer uten henne.

Ikke eksisterende*

Anonymkode: 1175f...350

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg kan ikke fatte at folk faktisk forsvarer denne faren som selv har valgt å være fraværende i datterens liv. 

Anonymkode: 8dfa0...153

Det er vel ikke så mange som forsvarer faren; han oppfører seg jo idiotisk, men mange forsvarer det å invitere samboeren hans fordi det er normal høflighet/skikk og bruk. At faren er barnslig og kranglete er én ting, men her er det jo TS som har startet hele konflikten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved å gjøre det, så viser dere klart å tydlig at dere ikke forstår problem instillingen.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart fars samboer skal inviteres og selvsagt har mor en interesse i dette her,  og unngår bevisst å ikke påvirke datteren på en fornuftig måte. 

 

Jeg skjønner godt far blir forbannet. 

Anonymkode: f9073...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det som er problemet. Folk er så pingleung at de er mer opptatt av "partner" enn sine egne barn. Voksne folk som er så avhengig av andre voksne bør søke hjelp et sted.

Anonymkode: 9e1ff...9ea

Kommer aldri til å elske noen mer enn kona mi. Elsker barna mine høyere enn livet mitt, men kona trumfer, og har gjort det i 30 år. Vil heller si at de som ikke ser grunnen til at folk elsker hverandre høyt som ektefeller - er de som gjør skilsmisseratene skyhøye. 

Anonymkode: 8e808...91a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ts igjen her. 

Ser at flere tror at far ble tvunget til å bli far. Vi var i et seriøst forhold som særboere, og barnet var ønsket. Han har ikke barn med sin nåværende samboer. Valget om å ikke ha samvær har vært helt og holdet hans, jeg har gjort det jeg kunne. Blant annet vært på FVK alene for å få hjelp til dette.

I frykt for å miste kontakt med et kjært familiemedlem har hun nå sendt SMS til far og sagt at samboer kan komme. Og fått til svar at det var "fint, for da kommer de andre familiemedlemmene som er invitert" Så her har en 15 åring vært mer voksen enn en mann på over 50 år. 

Anonymkode: 0a4d8...f29

Bare for å presisere en ting her; det var ingen som "tror at far ble tvunget til å bli far", men det var flere som spurte siden det ville ha forklart hvorfor han ikke ønsket kontakt. Bra og voksent gjort av jenta, mens svaret til far var ekstremt barnslig faktisk. I stedenfor å bare svare "så fint, vi gleder oss til å komme" så måtte han komme med et lite stikk der :rolleyes:

Anonymkode: 667d9...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.4.2018 at 3:13 PM, chisandra said:

og vil frata resten av familien muligheten til å komme.

Blæh. Resten av familien tenker jeg er glad til, noe mer kjedelig og gjennomfalskt enn konfirmasjon er det vanskelig å finne. Så da blir det mange tusen tapt for konfirmanten, da. Men det er hennes valg.

Anonymkode: c7df4...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...