Gå til innhold

Hva er bakgrunnen for første verdenskrig?


Julia95

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

1. Våpenopprustning mellom stormaktene i Europa

2.  Kolonialismen og Imperialsimen 

3. Stormaktene lagde allianser med hverandre 

4. Spenningen ved Balkan

husker ikke mer enn det...

 

Anonymkode: 410a9...bbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det var pga det ottomanske rikets opploesning, såvidt jeg kan komme på. Eller var det foerste verdenskrig som foerte til opploesningen av det ottomanske riket? Såvidt jeg vet, så tok tyrkerne side med tyskerne. Armenerne ble visst ansett som fiender, fordi de tok side med en annen part, og dette kunne vel delvis forklare hvordan folkemordet på armenerne kunne skje. 

 

I tillegg hadde man en skipsulykke i 1916. Passasjerskipet Lusitania ble torpedert, og Tyskland ble dratt inn i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlingen av Tyskland i 1871 og tyskernes forsøk på å ta igjen Storbritannia og Frankrike hva imperialisme angår er det mest sentrale. Ikke dermed sagt at krigen var tyskernes skyld, bare så det er sagt. Utløsende årsak er som nevnt Balkan, kamp om hvem som skulle ta over etter det ottomanske rikets fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/1/2018 at 4:04 PM, Mari Y said:

 

I tillegg hadde man en skipsulykke i 1916. Passasjerskipet Lusitania ble torpedert, og Tyskland ble dratt inn i dette. 

Det var ingen ulykke. Det britiske (sivile) passasjerskipet Lusitania ble bevisst torpedert og senket av den tyske ubåtflåten på vei fra New York 7. mai 1915. Da hadde krogen vart i nesten ett år, og dette har dermed ingen verdens ting med bakgrunnen for krigen å gjøre. derimot bevirket det at amerikanerne kom med i krigen.

For å forstå bakgrunnen for første verdenskrig, må man sette seg nokså grundig inn i europeisk historie, og særlig den politiske situasjonen på Balkan og oppover mot Østerrike-Ungarn i tiårene før krigsutbruddet. De store linjene i europeisk histore fra 1789 og fremover gir bakteppet for hvorfor det utviklet seg som det gjorde, selv om man godt kan trekke linjer tilbake til reformasjonen og enda lengre. De storpolitiske europeiske koalisjonene ble vendepunktet som ultimat førte til krigsutbruddet etter skuddene i sarajevo, men selve bakgrunnen ligger mye lengre tilbake. Det fines ubegripelig mye litteratur om dette, så jeg anbefaler å glemme kg, og heller lese en bok om emnet. Biblioteker er flotte institusjoner, og publiserte bøker har mye bedre kvalitetssikring enn onlinekilder og besserwissere på ymse fora.

Anonymkode: 60af8...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
På 16.4.2018 den 14.37, Julia95 skrev:

Hva er bakgrunnen for første verdenskrig? 

 

Takker for svar! 

Hvorfor vil du vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen ulykke. Det britiske (sivile) passasjerskipet Lusitania ble bevisst torpedert og senket av den tyske ubåtflåten på vei fra New York 7. mai 1915. Da hadde krogen vart i nesten ett år, og dette har dermed ingen verdens ting med bakgrunnen for krigen å gjøre. derimot bevirket det at amerikanerne kom med i krigen.

For å forstå bakgrunnen for første verdenskrig, må man sette seg nokså grundig inn i europeisk historie, og særlig den politiske situasjonen på Balkan og oppover mot Østerrike-Ungarn i tiårene før krigsutbruddet. De store linjene i europeisk histore fra 1789 og fremover gir bakteppet for hvorfor det utviklet seg som det gjorde, selv om man godt kan trekke linjer tilbake til reformasjonen og enda lengre. De storpolitiske europeiske koalisjonene ble vendepunktet som ultimat førte til krigsutbruddet etter skuddene i sarajevo, men selve bakgrunnen ligger mye lengre tilbake. Det fines ubegripelig mye litteratur om dette, så jeg anbefaler å glemme kg, og heller lese en bok om emnet. Biblioteker er flotte institusjoner, og publiserte bøker har mye bedre kvalitetssikring enn onlinekilder og besserwissere på ymse fora.

Anonymkode: 60af8...b63

Nei, ikke såvidt jeg kan huske? Men godt mulig jeg tar feil. Dessuten tror jeg du blander litt her. Såvidt jeg kan huske sank det i 1916. Er du sikker på at vi snakker om samme skip? Det ble senket av tyskerne, fordi det var tyskerne som måtte betale. 

 

OK greit, men altså bessewisser? Hvor får du den fra? Kan ikke akkurat skjoenne hva dette har med det vi diskuterer aa gjoere. Fakta er jo mye viktigere enn meninger, uansett 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The hidden hand.

Anonymkode: 8d042...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2018 den 16.04, Mari Y skrev:

Jeg tror også det var pga det ottomanske rikets opploesning, såvidt jeg kan komme på. Eller var det foerste verdenskrig som foerte til opploesningen av det ottomanske riket? Såvidt jeg vet, så tok tyrkerne side med tyskerne. Armenerne ble visst ansett som fiender, fordi de tok side med en annen part, og dette kunne vel delvis forklare hvordan folkemordet på armenerne kunne skje. 

 

I tillegg hadde man en skipsulykke i 1916. Passasjerskipet Lusitania ble torpedert, og Tyskland ble dratt inn i dette. 

Det ottomanske (osmanske) riket ble oppløst etter krigen, ikke før. Men selvfølgelig, det var mye uro på Balkan med land som prøvde å rive seg løs fra osmanerne, derav balkankrigene.

https://snl.no/første_verdenskrig (de første avsnittene er en oppsummering)

https://snl.no/Balkankrigene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Nei, ikke såvidt jeg kan huske? 

 

OK greit, men altså bessewisser? Hvor får du den fra? 

 

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det ottomanske (osmanske) riket ble oppløst etter krigen, ikke før. Men selvfølgelig, det var mye uro på Balkan med land som prøvde å rive seg løs fra osmanerne, derav balkankrigene.

https://snl.no/første_verdenskrig (de første avsnittene er en oppsummering)

https://snl.no/Balkankrigene

Ja, det stemmer. I 1924 ble Tyrkia en selvstendig stat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mari Y said:

Nei, ikke såvidt jeg kan huske? Men godt mulig jeg tar feil. Dessuten tror jeg du blander litt her. Såvidt jeg kan huske sank det i 1916. Er du sikker på at vi snakker om samme skip? Det ble senket av tyskerne, fordi det var tyskerne som måtte betale. 

 

OK greit, men altså bessewisser? Hvor får du den fra? Kan ikke akkurat skjoenne hva dette har med det vi diskuterer aa gjoere. Fakta er jo mye viktigere enn meninger, uansett 

http://www.historyinanhour.com/2014/05/07/the-sinking-of-the-lusitania-summary/

Anonymkode: 60af8...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. 1915. Da var det altså ikke i 1916, som jeg trodde. Jeg trodde at den ble senket ved et uhell, men jeg har visst glemt hvordan det var igjen. Dette med erstaningssummene husker jeg. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

On 1 May 2018 at 4:04 PM, Mari Y said:

Jeg tror også det var pga det ottomanske rikets opploesning, såvidt jeg kan komme på. Eller var det foerste verdenskrig som foerte til opploesningen av det ottomanske riket? Såvidt jeg vet, så tok tyrkerne side med tyskerne. Armenerne ble visst ansett som fiender, fordi de tok side med en annen part, og dette kunne vel delvis forklare hvordan folkemordet på armenerne kunne skje. 

 

I tillegg hadde man en skipsulykke i 1916. Passasjerskipet Lusitania ble torpedert, og Tyskland ble dratt inn i dette. 

Du har rotet sammen virkelig hendelser, som får den krigen til å virke som alternative history ^^

Det ottomanske rikets oppløsning kom som konsekvens av verdenskrigen.

Tyrkia (ottomanerne), Tyskland, Østerrike-Ungarn utgjorde sånn ca aksemaktene (var også mindre nasjoner som støttet disse).

Armenia ble forsøkt tatt av ottomanerne men hadde nok flere symatisører for Russland, så jo....

Tyskerne torpederte Lusitania, noe britene håpet ville dra USA inn i krigen men det skjedde ikke før 2 år senere, senkingen hadde ingen annen effekt enn at britene irriterte seg grenseløst over president Wilson's feighet.

Anonymkode: 2ce30...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarlig var første verdenskrig, når man ser stort på det, en (den siste) krig mellom keiserdømmer.

Tsaren i Russland, Kongen i England og Keiseren i Tyskland var nær familie.

Samtlige av disse, bortsett fra det engelske kongehus forsvant som konsekvens av ww1, i tillegg til at det ottomanske rike ble jaget ut av Europa, partert og avviklet.

Anonymkode: 2ce30...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsvarlig var første verdenskrig, når man ser stort på det, en (den siste) krig mellom keiserdømmer.

Tsaren i Russland, Kongen i England og Keiseren i Tyskland var nær familie.

Samtlige av disse, bortsett fra det engelske kongehus forsvant som konsekvens av ww1, i tillegg til at det ottomanske rike ble jaget ut av Europa, partert og avviklet.

Anonymkode: 2ce30...023

Det osmanske riket mistet sine siste territorier Europa før 1 verdenskrig brøt ut.

Anonymkode: 00c8b...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Armenia ble forsøkt tatt av ottomanerne men hadde nok flere symatisører for Russland, så jo....

 

Anonymkode: 2ce30...023

Armenia var en del av det russiske keiserriket

Anonymkode: 00c8b...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...