Gå til innhold

Ønsker meg en baby!


FruFiolett

Anbefalte innlegg

1 time siden, bondekone skrev:
 

Tror det er lurt å ta en legetime jeg👍 det er sikkert ingen problem, men fint å konferere med fagperson😊

Tror du har helt rett☺️ Og håper du har rett i at det ikke er noe problem også! 🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Hulderen skrev:
 

Jeg tror ikke det var bortkatet tid. For det første så er det lov å ønske seg et bestemt kjønn. For det andre, så har du nå innsett at det viktigste for deg er å få et barn til, ikke å få en datter. Hvis du hadde blitt gravid på første forsøk, og det ble en gutt, så ville du blitt skuffet. Blir du gravid nå, og får en gutt, så blir du inderlig lykkelig og glad. Så du har blitt bedre kjent med deg selv og sett hva du virkelig ønsker. Og det er ikke dumt. 

Du har hatt EL tidligere, og du vil få det igjen. Du har kanskje ikke EL i hver syklus, men det du har hatt EL oftere enn du ikke har hatt det. Så dette går nok veien, det tar bare litt tid. Og du, ikke glem å få testet sæden til din mann også.

Åååh, tuuuusen takk for dette! Jeg roter meg så bort i eget tankekaos noen ganger, og trenger av og til litt perspektiv som nettopp dette! Tusen takk! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glidelås skrev:
 

Å herregud dette er spennende. Jeg er aldri interessert i å følge vil- bli-gravid historier, men dette er som å følge en spennende serie 😍😄

Klarer ikke se vekk! Ønsker deg masse lykke til, og takk for litt spenning i hverdagen 😘

Tusen takk for en utrolig herlig kommentar! Jeg måtte bare smile skikkelig for meg selv her nå, og ble rett og slett litt ivrig og spent igjen selv! Made my day - takk skal du ha! ☺️😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, altså, igjen bekreftes det at jeg er ekstremt emosjonelt ustabil - det skal ikke mer enn noen positive og støttende kommentarer fra dere utrolig reflekterte og kloke KG-damer før humøret mitt har gått fra negativt til positivt igjen. Herremalla, kanskje jeg burde få meg noe stemningsstabiliserende, det er neimen ikke bare-bare å henge på denne følelses-berg-og-dal-banen! 😅 Men ok, fokuset er nå å vente vente vente på mensen som jeg ikke aner når kommer - ettersom jeg ikke aner om når jeg hadde - om jeg hadde - eggløsning, er det jo umulig å si når mensen kommer. EL-testen hadde sterkest utslag på onsdag (men laaaaangt fra positiv altså), det vil I SÅ FALL bety EL på torsdag, og hvis jeg da skal tenke 12 dager fra det, så er det tirsdag om en uke, og det er 4dpo idag. Tror ikke jeg skal forholde meg så innmari mye til det altså, men det er i alle fall et utgangspunkt. Vi hadde sex onsdag og fredag, uten at det heller ikke har så mye å si, men greit, kommer i alle fall til å bare ta en graviditetstest før legebesøket neste tirsdag hvis ikke mensen har dukket opp innen da - bare for å være sikker i min sak når jeg legger kortene på bordet hos legen. Så da er det bare å vente da!

Endret av FruFiolett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen skal Queen B på OUL, og jeg er så spent! Jeg har snakket åpent med henne hele tiden om mine tanker, og har gitt klar beskjed om at hun ikke skal «skjerme» meg for alle gledene og alt det fine (og mindre fine) hun går igjennom som gravid - jeg vil jo så klart være en del av det! Men jeg ser jo at sjansene for å gå gravid sammen svinner veldig fort nå, og til og med håpet om å få barn i samme årskull begynner jo å svinne hvis det viser seg å være noe galt med enten meg eller mannen. Så ja, det er fint å være en del av hennes opplevelser, men også en ganske konstant påminnelse om hva jeg går glipp av. Og når hun skal på OUL imorgen blir det liksom så innmari nært! Ikke minst med tanke på dette med kjønn! Og med henne er det nesten tap-tap for min del, altså en nedtur uansett hva slags kjønn hun har i magen. Hun har en jente fra før, så en gutt gir henne akkurat det jeg ønsker meg, nemlig én av hver. En jente gir henne akkurat det jeg ønsker meg, nemlig en jentebaby. Så ja, det er utfordrende å ikke la sjalusien ta helt overhånd her faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par dagene har jeg hatt de samme «symptomene» som jeg hadde for to prøveperioder siden (eller er det tre?🤔), altså vonde pupper og stikninger helt nederst i magen. Jeg skriver «symptomer», fordi denne gangen vet jeg jo at det ikke er symptomer, noe jeg var helt overbevist om forrige gang, men nå vet jeg neimen ikke helt hva jeg skal tolke det som. Selvfølgelig sveiper hjernen min innom tanker som «kanskje jeg hadde EL og faktisk ble gravid allikevel», men jeg begynner å kjenne kroppen såpass godt at jeg skjønner at det ikke er sånn. Kanskje det er et tegn på at mensen kommer snart rett og slett? Det blir i alle fall et tema hos legen når jeg skal dit neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg antar det jeg har antatt denne perioden om tidspunkt for kommende mensen ift når jeg hadde sterkest utslag på de negative EL-testene, er jeg 9 dpo idag. I tidligere sykluser har jeg allerede svidd av en drøss med graviditetstester på dag 9, men denne gangen har jeg igrunn ikke tenkt tanken engang. Det er så fjernt for øyeblikket, for alt jeg venter på nå er mensen og legetime, så vi kan komme videre. Kan bare dagene gå litt fortere!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirabella76 skrev:
 

Litt spennande er det jo.😉 Du er ikkje frista til å svi av ein liten test i morgon tidleg då?:nigo:

Hmm, nei, faktisk ikke i det hele tatt😅 Denne gangen er jeg så sikker på at jeg ikke er gravid, det er jo rett og slett ikke mulig, så jeg vil jo bare at mensen skal komme jeg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke mulig? Har jeg gått glipp av/glemt noe? 🤔 

Jeg ønsker så veldig på dine vegne at det skal klaffe snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tweet skrev:
 

Hvorfor er det ikke mulig? Har jeg gått glipp av/glemt noe? 🤔 

Jeg ønsker så veldig på dine vegne at det skal klaffe snart! 

Jeg har jo ikke hatt eggløsning denne måneden🙄 Jeg har ikke fått en eneste positiv EL-test (og det har bare skjedd én syklus før), til tross for testing både morgen og kveld. Og uten egg, ingen bebis😳🤷🏼‍♀️

Tusen takk, jeg håper jo selvfølgelig også det🙄☺️😘

Endret av FruFiolett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en rar følelse å gå sånn og vente på mensen uten å helt vite når jeg kan forvente at den skal dukke opp! Altså, dag 12 etter den sterkeste av de svake EL-testene er imorgen og dag 14 på torsdag, men det føles jo egentlig bare som et skudd i blinde, ettersom jeg egentlig ikke har noen forutsetning for å forutse hvilken dag mensen skal komme denne runden her. For meg kunne den helst kommet igår, men vi er tydeligvis ikke helt på lag, denne kroppen og jeg. Imorgen har jeg legetime, og det skal bli veldig godt og veldig skummelt på samme tid - tenk om hun sier at jeg er tom for egg og aldri kan få flere barn! 😱 Jepp, krisemaksimering på sitt beste, men det er sånn jeg tenker. Jeg er også vært innom både endometriose og PCOS i min saumfaring av forklaringer på internett, og jeg kjenner et veldig behov for å diskutere dette med legen min, for det er vel ting man kanskje kan få undersøkt selv om vi ikke har prøvd i et år? 🤔 Det er mange «dødsdommer» som kan komme ut av det legebesøket kjenner jeg, men det kan jo være greit å få vite det først som sist🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen bestiller blodprøver for å sjekke om hormonnivåene ser normale ut, pass på at dette gjøres på riktig syklusdag. Hos meg ble de tatt en tilfeldig dag i syklusen og prøvene kom tilbake normale, men slo meg ikke til ro med det (ustabil syklus, gikk og ventet på mensen og fikk den "aldri"). Oppsøkte fastlegen igjen da mensen ikke kom, tok nye prøver og da viste de forhøyet testosteron og "grenseverdi" på FSH samt en FSH/LH ratio på over 2. Jeg endte med å bestille time privat hos en gynekolog på fertilitetsklinikk, og ble gravid på første runde med Letrozol :) Hos fastlegen ble jeg riktig nok henvist til gyn etter mye om og men, men i utgangspunktet fikk jeg beskjed om at alt så normalt ut (basert på blodprøver) og at jeg skulle komme tilbake når vi hadde prøvd i ett år hvis ikke ting hadde klaffet (noe som ville vært omtrent nå).

Mener ikke å skremme deg, men fastleger har som regel ikke så god greie på dette her. De tar gjerne prøver og ser på referanseverdier (som er omdiskuterte og vanskelige å tolke for en fastlege) og that's it. Så ber de en komme tilbake når det har gått et år.. Et år er ingen "naturlig" grense heller for hva som er "normalt" og ikke, men en grense satt av politikerne for når det er greit å begynne å bruke fellesskapets midler til utredning. Jeg fikk beskjed fra fertilitetsklinikken at mange venter for lenge med å oppsøke hjelp nettopp fordi man blir fortalt at det ikke er noe galt før man har prøvd i over et år. Mange problemstillinger lar seg kanskje løse med bittelitt hjelp bare, og lenge før det har gått så lang tid :) Har lest litt diverse på nettet, og er mange meninger om dette, men man bør i hvert fall få en sjekk hvis det har gått over 6 mnd uten at det klaffer. Trenger ikke bety at noe er galt, men ingen grunn til å vente 6 mnd til.

Beklager at dette ble litt langt, men det er et tema som engasjerer meg :) Jeg oppsøkte hjelp fort, og fikk hjelp fort, men kun fordi jeg stod på mitt, og har nå termin om en mnd ❤️ Hadde jeg hørt på fastlegen, ville vi nok ikke fått det til grunnet manglende EL, og jeg ville tatt kontakt for å få hjelp omtrent nå.. 

Lykke til!

 

 

Endret av Aryamili
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Aryamili skrev:
 

Hvis legen bestiller blodprøver for å sjekke om hormonnivåene ser normale ut, pass på at dette gjøres på riktig syklusdag. Hos meg ble de tatt en tilfeldig dag i syklusen og prøvene kom tilbake normale, men slo meg ikke til ro med det (ustabil syklus, gikk og ventet på mensen og fikk den "aldri"). Oppsøkte fastlegen igjen da mensen ikke kom, tok nye prøver og da viste de forhøyet testosteron og "grenseverdi" på FSH samt en FSH/LH ratio på over 2. Jeg endte med å bestille time privat hos en gynekolog på fertilitetsklinikk, og ble gravid på første runde med Letrozol :) Hos fastlegen ble jeg riktig nok henvist til gyn etter mye om og men, men i utgangspunktet fikk jeg beskjed om at alt så normalt ut (basert på blodprøver) og at jeg skulle komme tilbake når vi hadde prøvd i ett år hvis ikke ting hadde klaffet (noe som ville vært omtrent nå).

Mener ikke å skremme deg, men fastleger har som regel ikke så god greie på dette her. De tar gjerne prøver og ser på referanseverdier (som er omdiskuterte og vanskelige å tolke for en fastlege) og that's it. Så ber de en komme tilbake når det har gått et år.. Et år er ingen "naturlig" grense heller for hva som er "normalt" og ikke, men en grense satt av politikerne for når det er greit å begynne å bruke fellesskapets midler til utredning. Jeg fikk beskjed fra fertilitetsklinikken at mange venter for lenge med å oppsøke hjelp nettopp fordi man blir fortalt at det ikke er noe galt før man har prøvd i over et år. Mange problemstillinger lar seg kanskje løse med bittelitt hjelp bare, og lenge før det har gått så lang tid :) Har lest litt diverse på nettet, og er mange meninger om dette, men man bør i hvert fall få en sjekk hvis det har gått over 6 mnd uten at det klaffer. Trenger ikke bety at noe er galt, men ingen grunn til å vente 6 mnd til.

Beklager at dette ble litt langt, men det er et tema som engasjerer meg :) Jeg oppsøkte hjelp fort, og fikk hjelp fort, men kun fordi jeg stod på mitt, og har nå termin om en mnd ❤️ Hadde jeg hørt på fastlegen, ville vi nok ikke fått det til grunnet manglende EL, og jeg ville tatt kontakt for å få hjelp omtrent nå.. 

Lykke til!

 

 

Tusen tusen takk for at du skriver så mye bra informasjon! Dette skal jeg virkelig ta med meg imorgen☺️ Vurderer også en sjekk hos gynekolog, men det kommer litt ann på hva legen min sier imorgen! 

Innmari koselig at du snart har bebisen din her! Men du, er det ikke sånn at på Letrozol er sjansene for flerlinger større? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare angående letrozol😊 i utgabgspunktet er det ikke større sjanse for det med letrozol. Grunnen til st letrozol i stor grad har erstattet pergo er nettopp fordi pergo gav større sjanse for flerlinger. 

Derimot har jeg blitt satt på letrozol nettopp for å øke sannsynlighet for dobbel eggløsning. Nå viste det seg at det kun er et egg som slippes i denne syklusen, men letrozolen har gjort at flere egg har modnet, og neste syklus kan det kanskje være at det blir dobbel. Kanskje det har noe med at jeg har eggløsning til vanlig, og dermed vil stimulering på oss være en større sannsynlighet for dobbel. 

 

Men spennende med legetime i morgen! Jeg tok en blodprøve (progesteron) hos lege, det var 7 dager før mens. Hos gynekolog tok jeg en del andre blodprøver på dag 3. Blant annet amh verdien (eggkvalitet og mengde)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FruFiolett skrev:
 

Tusen tusen takk for at du skriver så mye bra informasjon! Dette skal jeg virkelig ta med meg imorgen☺️ Vurderer også en sjekk hos gynekolog, men det kommer litt ann på hva legen min sier imorgen! 

Innmari koselig at du snart har bebisen din her! Men du, er det ikke sånn at på Letrozol er sjansene for flerlinger større? 

Ser at @bondekone har svart, og det er riktig som hun sier :) med Letrozol skal det ikke være betydelig større sjanse for flerlinger. Gynekolog sjekket folliklene mine på syklusdag 11 via UL for å kontrollere om dosen var høy nok (evt. for høy, ble satt på dobbel dose med en gang) og da var det to stk som var store og fine :) Var likevel bare ett egg som ble befruktet og festet seg :) Skulle vi tatt en runde til med Letrozol ville det blitt enkel dose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, bondekone skrev:
 

Jeg kan svare angående letrozol😊 i utgabgspunktet er det ikke større sjanse for det med letrozol. Grunnen til st letrozol i stor grad har erstattet pergo er nettopp fordi pergo gav større sjanse for flerlinger. 

Derimot har jeg blitt satt på letrozol nettopp for å øke sannsynlighet for dobbel eggløsning. Nå viste det seg at det kun er et egg som slippes i denne syklusen, men letrozolen har gjort at flere egg har modnet, og neste syklus kan det kanskje være at det blir dobbel. Kanskje det har noe med at jeg har eggløsning til vanlig, og dermed vil stimulering på oss være en større sannsynlighet for dobbel. 

 

Men spennende med legetime i morgen! Jeg tok en blodprøve (progesteron) hos lege, det var 7 dager før mens. Hos gynekolog tok jeg en del andre blodprøver på dag 3. Blant annet amh verdien (eggkvalitet og mengde)

Takk for svar - det høres ut som jeg sikkert burde ha en tur til en gynekolog også! Spennende med effekten av Letrozol, håper det gir gode resultater for dere! 🤞🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med legetimen i dag! 😊 Det kan henda at du ikkje har fått positiv EL-test denne syklusen, sjølv om du har hatt eggløysing. Iallfall viss du ikkje har testa både morgon og kveld den dagen eggløysinga skjedde. Men sjølvsagt kan det også vera at du ikkje har hatt eggløysing denne månaden. Ikkje godt å vita.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mirabella76 skrev:
 

Lykke til med legetimen i dag! 😊 Det kan henda at du ikkje har fått positiv EL-test denne syklusen, sjølv om du har hatt eggløysing. Iallfall viss du ikkje har testa både morgon og kveld den dagen eggløysinga skjedde. Men sjølvsagt kan det også vera at du ikkje har hatt eggløysing denne månaden. Ikkje godt å vita.😉

Tusen takk! Jeg tok faktisk test både morgen og kveld, og selvom det selvfølelig er en bitteliten sjanse for at toppen var akkurat mellom kl 6 om morgenen og kl 21 på kvelden, så forholder jeg meg ikke helt til det - jeg antar egentlig den muligheten som ikke-eksisterende altså😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endt legetime idag blir jeg igjen minnet på hvor fantastisk den legen jeg går til er, og selv om det koster litt ekstra, så er det verdt hver krone! Hun tar meg så på alvor, og den følelsen er virkelig verdifull! Hun henviste meg til en gynekolog med en gang, og ba meg i tillegg komme tilbake til henne på dag 21 i neste syklus for blodprøver. Hun mente også at gynekologen kom til å vurdere om jeg trengte hormoner for å stimulere eggløsning (hvis det viser seg på undersøkelsen at det er nødvendig såklart), og hvis ikke skulle jeg diskutere det med henne når jeg kommer for blodprøver. Det føles veldig fint altså, både å faktisk ta det steget å be om hjelp, og da ikke minst å bli tatt på alvor og ivaretatt!❤️ Nå må bare mensen komme, så vi kommer igang med neste syklus! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...