Gå til innhold

Ønsker meg en baby!


FruFiolett

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mamma til én skrev:

Ja er veldig kjipt å innse at det er et problem, og at månedene (og årene) går uten at det blir noen baby. Vært gjennom tre runder med prøverør. Blir gravid, men mister av en eller annen grunn etter noen uker. 

Huff, så utrolig utmattende det må være! Håper virkelig dere lykkes snart og får en etterlengtet lillebror eller lillesøster! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, FruFiolett skrev:

Huff, så utrolig utmattende det må være! Håper virkelig dere lykkes snart og får en etterlengtet lillebror eller lillesøster! 

Takk for det, håper det samme for dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå, dagen idag ble en overraskelse og en skuffelse for mannen - og for meg for så vidt, for da han kom til legen idag tidlig måtte han bare snu i døra med en henvisning til en spesialist i hånda. Han kunne jo ikke ta den prøven på legekontoret! Og i etterpåklokskapen kan jeg jo kanskje se at det var litt naivt å tro, MEN det virkelig liksom sånn på legen da han ringte for å bestille time! Han sa jo så klart hva det gjaldt da, og vi forsto det egentlig sånn begge to (denne samtalen skjedde på høyttaler i bilen, så derfor fikk jeg med meg alt som ble sagt😅) at han kunne ta selve prøven der. Men den gang ei. Så må må vi vente på en time til det da...et lite slag i trynet der altså. Men ok, mannen er heldigvis bedre til å vente enn meg, så jeg er ihvertfall glad for at jeg skal sjekkes imorgen. Krysser fingrene for at alt er i orden oppi her hos meg! 🤞🏼🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, sååeh, kveldens dilemma: bør man shave bort hår fra hufsa før en tur til gynekolog? Altså, ta bort alt? Jeg har ikke mye hår altså, mannen ser helst at alt er borte (hjelpe meg, her kommer det frem!🙊🙊), men kall det gjerne en tredagers det som er der nå😅 Og jeg konkluderte egentlig med å bare la det være sånn, spesielt etter at mannen kommenterte at det kanskje virker litt suspekt å «frissere seg for gynekologen» (som han så fint sa det), men jeg ble altså litt usikker nå. Er det litt rart å la litt hår være? Eller er det enda rarere å ta bort alt? 🤷🏼‍♀️🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler funker, tror ikke gynekologen vil legge merke til det ene eller andre. Så ville ikke stresset med det. De er nok vant til full busk og :tommelsmil:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en etter forholdene grei date med gynekologen har jeg nå endelig fått en god del svar, og jeg vet ikke om jeg skal være glad eller gråte for å være helt ærlig. Det nok han ca tre sekunder å finne ut at jeg har PCO, med relativt mange sånne poser rundt eggstokkene, så han trodde at jeg har eggløsning relativt sjelden. Men han var optimistisk, og mente at hvis jeg klarte å gå ned ca 5 % av kroppsvekta, pluss ta medisiner som foreskrevet, ville dette gå fint. Så nå skal jeg ta en eller annen medisin for å få kontroll på mensen (husker neimen ikke hva den heter i farta - noe på P?🤔), og så Letrozol fra syklusdag 3 etter den «konstruerte» mensen. Han sa jeg kunne vente ut denne syklusen med å ta den P-medisinen da (altså begynne på dag 30), i tilfelle det skjer en eggløsning akkurat denne måneden av seg selv, men jeg vet neimen ikke - er det verdt det? Jeg må lese litt om den når jeg får den i alle fall - skal hente den ut etter jobb. Uansett er det også en haug med blodprøver - nå først SD 21 denne måneden, så på dag 2-4 i neste, og deretter på 23-24 for å sjekke om Letrozolen har gjort det den skal. 

 

Jeg kjenner at dette er fryktelig mye informasjon å prosessere, og selv om det er deilig at noe er igang, er det også kjipt at det er så mye greier. Jeg er såklart fristet til å ta den P-medisinen med en gang (altså helst igår), men tenk om det er akkurat denne syklusen det går av seg selv da! Og æsj, snart er det jul, og en vanskelig tid å gå ned i vekt på🙄 Føler meg rett og slett litt overveldet nå😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, skjønner det er kjipt med pco, men så godt å kanskke få litt svar! Nå blir det jo veldig spennende å se hva som skjer i denne syklusen😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit, men godt det ikke drøyde for lenge før dere fant ut av det. Heldigvis er det god hjelp å få :) Provera heter medisinen som gir deg "mensen". Den slipper man jo å ta etter 1. runde hvis EL-stimulering fungerer.

Jeg har troa på dette her, altså! :tommelsmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare å gå ned i vekt, så må man være motivert. Og du har en utrolig sterk motivasjon nå, siden vektnedgang vil hjelpe deg til å bli gravid. Tenk på alt det du har gjort til nå for å bli gravid (som å avstå fra orgasme og ha pliktsex). Å spise mindre porsjoner er bare blåbær i forhold! Det er veldig bra at legen fant en årsak til at du ikke har EL hver måned og at han er optimistisk på dine vegne, dette går seg til, jul eller ikke jul!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk damer. Jeg føler dette fortsatt veldig overveldende, og dagen igår gikk stort sett med til å gråte - det er så rart å ha kommet hit vi er nå, og jeg har kanskje ikke vært så forberedt som jeg har trodd. At vi trenger hjelp, at dette fortsatt kan ta laaaaang tid, at vi går igjennom alt dette uten at noen rundt oss vet det, at ting ikke blir som vi hadde håpet med alder mellom nr1 og eventuell nr2 - det er mye å ta inn over seg. Angående dette med vektnedgang anser jeg egentlig det som det minste problemet - jeg har allerede gått ned jevnt og trutt - ikke mye av gangen, men litt og litt siden jeg begynte med lavkarbo tidligere i høst. Det er jo noe jeg selv kan ha kontroll på - det er vanskeligere å forholde seg til alt det andre som jeg absolutt ikke har noen kontroll på. Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal gripe dette ann og hvordan jeg skal håndtere alt sammen, men det kommer vel. Jeg har jo ikke noe valg🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å spørre gynekologen om igår, men som kanskje noen av dere kloke damer vet svaret på? I de aller fleste syklusene har jeg fått positiv EL-test (ingen tvil om at den har vært positiv, jeg har tatt den riktig og streken har vært betydelig sterkere enn kontrollstreken), hvordan kan det ha seg? Hvis jeg ikke har hatt EL? Mensen har jo også kommet 12 dager etter antatt EL, ganske stabilt med unntak av et par sykluser. Hvordan henger dette sammen? 🤷🏼‍♀️🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig du har hatt EL. Ellers så er det relativt vanlig at med PCO/PCOS så får man falsk positiv på EL-tester grunnet forstyrrelse i hormonbalansen. Mange får også positiv EL-test over flere dager uten at EL nødvendigvis skjer. Men at mensen har kommet relativt regelmessig taler for at du kanskje har hatt EL. Man kan dog få mensen uten EL, mener det skjer når livmorslimhinnen til slutt blir såpass tykk at den støtes ut selv uten EL.

Så vanskelig å si om du har hatt EL eller ikke. 

Forstår godt du er overveldet, men hvis det er noen trøst sa min gynekolog at veldig mange lykkes etter 3 runder med stimulering. Med meg hadde de troa på runde 1 selv om jeg ikke hadde det selv. 

Med mindre det er noe mer og noe med mannen også (for han skal fremdeles teste seg?) har jeg stor tro på at dere skal lykkes om ikke så altfor lenge 🤞😊 Har du fått testet langtidsblodsukker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aryamili skrev:

Det er godt mulig du har hatt EL. Ellers så er det relativt vanlig at med PCO/PCOS så får man falsk positiv på EL-tester grunnet forstyrrelse i hormonbalansen. Mange får også positiv EL-test over flere dager uten at EL nødvendigvis skjer. Men at mensen har kommet relativt regelmessig taler for at du kanskje har hatt EL. Man kan dog få mensen uten EL, mener det skjer når livmorslimhinnen til slutt blir såpass tykk at den støtes ut selv uten EL.

Så vanskelig å si om du har hatt EL eller ikke. 

Forstår godt du er overveldet, men hvis det er noen trøst sa min gynekolog at veldig mange lykkes etter 3 runder med stimulering. Med meg hadde de troa på runde 1 selv om jeg ikke hadde det selv. 

Med mindre det er noe mer og noe med mannen også (for han skal fremdeles teste seg?) har jeg stor tro på at dere skal lykkes om ikke så altfor lenge 🤞😊 Har du fått testet langtidsblodsukker?

 

Takk for svar!😘 For meg virker tre runder med stimulering en hel evighet, spesielt hvis det er sånn at Letrozol forlenger syklusene også. Da er det snart sommeren igjen før jeg eventuelt er gravid😱 

Mannen skal også sjekkes fortsatt, og jeg har faktisk ofte sjekket langtidsblodsukkeret pga sukkerutskillelse i urinen, men det har alltid vært veldig fint, også korttidsblodsukker for så vidt. Hvorfor bør man sjekke det? Burde jeg sjekke det nå? Hva har det å si? 

Endret av FruFiolett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FruFiolett skrev:

Takk for svar!😘 For meg virker tre runder med stimulering en hel evighet, spesielt hvis det er sånn at Letrozol forlenger syklusene også. Da er det snart sommeren igjen før jeg eventuelt er gravid😱 

Mannen skal også sjekkes fortsatt, og jeg har faktisk ofte sjekket langtidsblodsukkeret pga sukkerutskillelse i urinen, men det har alltid vært veldig fint, også korttidsblodsukker for så vidt. Hvorfor bør man sjekke det? Burde jeg sjekke det nå? Hva har det å si? 

Er jo ikke sikkert det blir tre runder heller 😊 Kan like gjerne lykkes på første.

Er bare at mange med PCOS er insulinresistente, noe som kan gjøre ting enda litt mer komplisert mtp. graviditet. Vet ikke om dette gjelder PCO også. Men hvis du sjekker det jevnlig er nok alt i orden :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aryamili skrev:

Er jo ikke sikkert det blir tre runder heller 😊 Kan like gjerne lykkes på første.

Er bare at mange med PCOS er insulinresistente, noe som kan gjøre ting enda litt mer komplisert mtp. graviditet. Vet ikke om dette gjelder PCO også. Men hvis du sjekker det jevnlig er nok alt i orden :tommelsmil:

Krysser fingrene for det altså☺️🤞🏼

Åhja, hmm, da skal jeg jommen meg sjekke det altså! Vet du om det i så fall finnes noe medisiner for det også? Beklager alle spørsmålene til deg her nå, men du kan så masse om dette, så nå har du blitt en slags guru for meg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, FruFiolett skrev:

Krysser fingrene for det altså☺️🤞🏼

Åhja, hmm, da skal jeg jommen meg sjekke det altså! Vet du om det i så fall finnes noe medisiner for det også? Beklager alle spørsmålene til deg her nå, men du kan så masse om dette, så nå har du blitt en slags guru for meg😉

Hehe, det går helt fint 😊 Jeg fikk Metformin. Dette var den andre gynekologen jeg var hos uenig i, og sa at han ikke ville gitt det. Metformin er en medisin for de med diabetes type 2,  men har vært brukt som hjelp for å bli gravid for de med PCOS, med eller uten insulinresistens. Det ble lenge sett på som et vidundermiddel. En stor studie fra Trondheim viser at Metformin ikke har den effekten man lenge har trodd mtp. PCOS og graviditet.

Jeg fikk Metformin og ble veldig dårlig av det. Kommer ikke til å bruke det neste gang, i og med at jeg ikke er insulinresistent.

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Aryamili skrev:

Hehe, det går helt fint 😊 Jeg fikk Metformin. Dette var den andre gynekologen jeg var hos uenig i, og sa at han ikke ville gitt det. Metformin er en medisin for de med diabetes type 2,  men har vært brukt som hjelp for å bli gravid for de med PCOS, med eller uten insulinresistens. Det ble lenge sett på som et vidundermiddel. En stor studie fra Trondheim viser at Metformin ikke har den effekten man lenge har trodd mtp. PCOS og graviditet.

Jeg fikk Metformin og ble veldig dårlig av det. Kommer ikke til å bruke det neste gang, i og med at jeg ikke er insulinresistent.

Igjen, tusen takk! 😘 Så oppklarende dette var! Skal ringe gynekologen imorgen allerede jeg, for å forhøre meg om dette er noe jeg burde sjekke opp! ☺️👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det var overveldende med alt du fikk greie på hos gynekologen her om dagen! Men når man vet hva som er problemet så et det iallefall mulig å gjøre noe målrettet med det. Det virker jo som at du går grundig oppfølging nå, med bøofptøver og diverse. Masse lykke til videre i prosessen 🤗 ser at du har skiftet navn på dagboken. Håper vi alle sitter med en baby i armene innen 1 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var fint å se at du har endret navnet på dagboken. Det er ikke kjønnet som bør være fokuset når man skal lage en baby, men selve babyen uavhengig av om det er en gutt eller jente. 

 

Når det er sagt kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver om at aldersforskjellen på barna ikke blir slik du hadde sett for deg. Det kjente jeg mye på i starten, og det stresset meg. Nå hadde jeg bare vært overlykkelig over å få bære frem et barn til, enten det er en gutt eller jente, og om så det blir 8 år mellom barna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 22.02, FruFiolett skrev:

Okei, sååeh, kveldens dilemma: bør man shave bort hår fra hufsa før en tur til gynekolog? Altså, ta bort alt? Jeg har ikke mye hår altså, mannen ser helst at alt er borte (hjelpe meg, her kommer det frem!🙊🙊), men kall det gjerne en tredagers det som er der nå😅 Og jeg konkluderte egentlig med å bare la det være sånn, spesielt etter at mannen kommenterte at det kanskje virker litt suspekt å «frissere seg for gynekologen» (som han så fint sa det), men jeg ble altså litt usikker nå. Er det litt rart å la litt hår være? Eller er det enda rarere å ta bort alt? 🤷🏼‍♀️🤔

bare la det være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...