Gå til innhold

Hvor ille er det at en 8/9-åring (3. klassing) spiller GTA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nulltoleranse for å spille GTA her i huset, og min sønn er 11 år. Men Fortnight får han lov å spille, da det ikke kan sammenlignes med GTA. Men jeg vet det er fler i min sønns klasse som får lov å spille GTA. Min sønn har lyst han også, men har forstått hvorfor han ikke får lov, og at det spillet ikke er for hans aldersgruppe. 

Anonymkode: d8f49...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har noen i klassen som blant annet får spille Call of Duty. Noe som jeg syns er drøyt. :) Jeg måtte spørre en venninne om hva GTA er for noe og utifra svaret jeg fikk så tenker jeg at det ikke er noe for en i tredje klasse. Jeg aksepterer noen spill med grense på 12 år, men et spill som har 18 år ville ikke kommet i hus her. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 18års aldersgrense på det spillet. Da får du respektere det og ikke ødelegge barnet ditt. Det er en grunn til at slike aldergrenser finnes. Så små barn er som en åpen bok. Ting som skjer nå tas med inn i voksen alder. Slik kan være med på å utvikle angst og traumer som vedkommende kan slite med resten av livet. 

Anonymkode: b7bce...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

16 faktisk? Stakkars barn.

Jeg spilte GTA når jeg var liten, sånn 12-13 år uten at jeg tok skade. At 9 år er for ungt er jeg enig i, men har man blitt ungdom så forstår jeg ikke hvorfor det er så farlig. Ikke mer farlig enn alt man ser på TV og film, foreldre må slutte å være altfor overbeskyttende. 16 år er jo ganske gammelt, hvorfor må de vente så lenge? 

Skulle trodd dere diskuterte sex og dop og ikke et spill.

Anonymkode: e99eb...1f0

GTA 5 (som jeg regner med det er snakk om) er faktisk en god del drøyere enn de tidligere spillene i serien. 

I GTA 5 så har du tre hovedpersoner; han ene (Trevor) sin historie starter med at du ser han ha sex med ei dame bakfra opp mot en bil, og så kommer mannen hennes, og så dreper Trevor mannen hennes.. 

Det er også scener i spillet hvor Trevor torturerer en fyr, og det er ikke bare cutscenes, spilleren må faktisk velge hvordan offeret skal tortureres (hvilke redskaper) og gjøre det. 

 

Selv har jeg spilt GTA 3, GTA Vice City, GTA San Andreas, GTA 4 og GTA 5. Mine barn får likevel ikke lov til å spille GTA før de er minst 16. 

Anonymkode: 94329...aef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse DU hadde ikke lidd noen nød uten disse spillene. For barn eller ungdom det gjelder kan man oppleve utfrysning, mobbing eller utestengelse fordi man ikke er en del av det andre i vennegjengen gjør, fordi dere som foreldre er for strenge. 

Du sier at du og din mann vokste opp med slikt uten å ta skade, hvorfor må du absolutt sette en så regid grense da? Her snakker du imot deg selv.

9 år, da forstår jeg at man må sette en grense. Men 16 år så er man godt «voksen», helt tullete å nekte ungdom et spill bare fordi det er vold. Vold finner man alle steder, og jeg vil si at et spill er langt mer skånsomt en film og hva man ser på nyhetene. Skal du nekte barnet ditt å se på nyheter og til det fyller 16 år, er jo tross alt masse snart om vold og overgrep der, og mye som er langt mer grafisk enn hva du får se i et dataspill.

Hvor er logikken din, eller er du bare fordomsfull og mener at dataspill gjør ungdom voldelige?

Anonymkode: e99eb...1f0

Må du roe deg ned et par hakk.

For det første hadde ikke jeg foreldre som brydde seg om meg.

For det andre fantes ikke spill spm var i nærheten av så voldelig da jeg vokste opp. Men noen av filmene og spillene jeg spilte kunne gitt traumer og mareritt til mange på min alder da.

Det er 12 åringer som ikke engang kan se Harry Potter uten å få mareritt.

Og om din beste unnskyldinger er at barn blir mobbet og utestengt så er det noe galt med de barna og de «vennene», ikke med barnet som ikke har mulighet til å knulle og drepe en prostituert i GTA.

Popp ut av boblen din og se at verden ikke bare omhandler ditt perspektiv av ting.

Mobbere og dritsekker skapes av slike som deg som ikke kan respektere at noen foreldre ønsker å skjerme barna sine for unødvendig vold og faenskap.

Og om du ikke skjønner at det er forskjell på å opplyse barnet om at det finnes mye dritt i verden og det å la barnet sprenge hodet til en i en gaming situasjon sier litt om deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Må du roe deg ned et par hakk.

For det første hadde ikke jeg foreldre som brydde seg om meg.

For det andre fantes ikke spill spm var i nærheten av så voldelig da jeg vokste opp. Men noen av filmene og spillene jeg spilte kunne gitt traumer og mareritt til mange på min alder da.

Det er 12 åringer som ikke engang kan se Harry Potter uten å få mareritt.

Og om din beste unnskyldinger er at barn blir mobbet og utestengt så er det noe galt med de barna og de «vennene», ikke med barnet som ikke har mulighet til å knulle og drepe en prostituert i GTA.

Popp ut av boblen din og se at verden ikke bare omhandler ditt perspektiv av ting.

Mobbere og dritsekker skapes av slike som deg som ikke kan respektere at noen foreldre ønsker å skjerme barna sine for unødvendig vold og faenskap.

Og om du ikke skjønner at det er forskjell på å opplyse barnet om at det finnes mye dritt i verden og det å la barnet sprenge hodet til en i en gaming situasjon sier litt om deg.

 

Voldsomt til aggressiv du skulle være nå, og du ber meg roe ned? Du har forøvrig ikke svart på om du skal nekte barnet ditt nyheter, Internett, filmer og alt annet som faktisk kan inneholde mye mer grafisk innhold og vold enn GTA.

Eller er det slik at du bare skal skjerme barnet ditt etter egne preferanser og fordommer?

Greit at du skal skjerme barnet ditt for vold og det du kaller faenskap, men da må du skjerme det for alt og ikke bare ett spill.

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Voldsomt til aggressiv du skulle være nå, og du ber meg roe ned? Du har forøvrig ikke svart på om du skal nekte barnet ditt nyheter, Internett, filmer og alt annet som faktisk kan inneholde mye mer grafisk innhold og vold enn GTA.

Eller er det slik at du bare skal skjerme barnet ditt etter egne preferanser og fordommer?

Greit at du skal skjerme barnet ditt for vold og det du kaller faenskap, men da må du skjerme det for alt og ikke bare ett spill.

Anonymkode: e99eb...1f0

Les igjen du:troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De spiller hos venner uansett. 

Anonymkode: dc1dc...cca

Det betyr ikke at man skal gjøre det enda lettere tilgjengelig.

 

Det skal utrolig mye til for at et spill (eller film for den saks skyld) får 18-års grense på deg!

Anonymkode: a906d...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig ille og det hadde ikke vært aktuelt her og jeg mener oppriktig det er noe alvorlig galt med oppdragelsen hos foreldre som lar så små barn spille den typen spill. Jeg synes det er drøyt at 8-9-åringer spiller Fortnite også. Selv om aldersgrensene bare er en anbefaling så er de satt av en grunn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på ungen din. En unge som er veldig mottakelig for påvirkning, og som er i fare for å ta etter, burde nok bli holdt unna slike spill. En mer ansvarsfull og fornuftig unge kan nok klare å takle slike spill, da de vurderer bedre og forstår nok at dette spillet bare er en lek og ikke virkelighet. Men dette kommer da ann på ungen.

Vet om flere unger som spiller skytespill og GTA5. Selv min niese begynte å spille GTA5 da hun var 2-3 år. Er foreldrene i tillegg fornuftig og får ungen til å forstå spill og virkelighet, så burde det gå greit. Men som sagt, så kommer det ann på ungen.

I enkelte spill så kan man jo også slå av det værste som blod og gørr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne film og spill. Å være passiv tilskuer er noe helt annet enn å være aktiv deltager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke nazi når det kommer til aldersgrensene på spill (eller anbefalingene som noen påpekte).

Jeg spiller de fleste spillene selv og vet hva det går i. GTA var helt uaktuelt for guttungen i den alderen. Jeg ga ham vel aldri lov til å spille det, men etter at han ble tenåring så fikk han stort sett bestemme selv.. Han selv mener han mestrer dette helt greit og det virker slik også.

Jeg tror foreldre best er satt til å bedømme sine egne barn, men det er nok ikke alltid foreldre skjønner ny hva f,eks spill går i når dem ikke kjenner så godt til det selv. Spill er forskjellige selv om aldergensen er lik. Å vite hva det går i hjelper stort synes ihvertfall jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la små barn spille GTA er helt hinsides. Man får ekstrapoeng for å voldta kvinner, kjøre over gravide, og alt mulig fælt. Synes det er så kvalm og ufyselig, og for noen elendige foreldre som lar barna spille slikt!

Okei, det over var min personlige mening. På skolen hvor barnet mitt går, har noen små barn spilt dette. Det ble plutselig utrygt å sende barn med andre hjem på besøk, for en kunne ikke vite hvem som hadde ansvarlige foreldre eller ikke. Små 7-8-9 åringer begynte å true andre med pinner og sa « jeg skal drepe deg, knuse hodet ditt så all hjernemassen flyter ut osv. Små mer uskyldige barn ble skremt. Rektor kalte inn hele skolen til infomøte med obligatorisk oppmøte, alle foreldre fikk sett filmsnutter fra GTA og det ble diskutert om dette var for barn. Mange av oss voksne måtte til og med snu oss vekk, så ekkelt er det. Gruppepress ble diskutert, og foreldrerollen ble løftet fram. De svake foreldrene som ikke tørr sette klare grenser fikk hørt hvordan de med å gi etter for press bidrar til mer press. Etter det møtet tror jeg ingen har turt å la barna spille det. 

Anonymkode: e8a93...375

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GTA hadde ikke vært aktuelt før han i det minste er 14 år gammel, 8-9 år er altfor ungt til å spille et spill med 18 årsgrense og som innholder ekstremt mye vold, torturscener og sex med prostituere. Det er forskjell på å se en film og å faktisk utføre disse handlingene selv i et spill. 

Anonymkode: 2f4cc...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
49 minutter siden, TrekStar skrev:

Det kommer vel ann på ungen din. En unge som er veldig mottakelig for påvirkning, og som er i fare for å ta etter, burde nok bli holdt unna slike spill. En mer ansvarsfull og fornuftig unge kan nok klare å takle slike spill, da de vurderer bedre og forstår nok at dette spillet bare er en lek og ikke virkelighet. Men dette kommer da ann på ungen.

Vet om flere unger som spiller skytespill og GTA5. Selv min niese begynte å spille GTA5 da hun var 2-3 år. Er foreldrene i tillegg fornuftig og får ungen til å forstå spill og virkelighet, så burde det gå greit. Men som sagt, så kommer det ann på ungen.

I enkelte spill så kan man jo også slå av det værste som blod og gørr.

2-3 år???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 11 åring som spiller fortnite, ser ikke noe problem med det spillet. Ikke noe behov for GTA her. Men jeg syns det er helt rett å sette ned foten for hva som er ok og ikke ok for sitt eget barn. Hva andre barn får liv til får være opp til deres foreldre. Her har ikke slike ting vært ett problem, men skulle det dukke opp noe, så hadde jeg kompansert med noe annet. (Være seg andre ting andre får lov til, og ikke han)

Endret av Lalala123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man ikke ser det som et problem at barn spiller spill der de tar livet av folk på bestialske måter, da har man selv et problem. Når barn som spiller voldelige spill, vil løse en konflikt ved å si at de skal slå hodet ditt med en jernstang... Hvordan skal det gå med dem fremover da? 

FYI, jeg har spilt MYE voldelige spill, men jeg startet senere og har ikke tatt annen skade av det enn at hvis jeg ser lemlestelser og lignende så reagerer jeg ikke mye. Hvordan blir det med små barn som spiller slike spill? Ser noen bli skadet i en bilulykke og tar bildet av det og deler på nett? Litt blod og gørr, pytt pytt? Hjelpe nei hvorfor det? 

Anonymkode: 0b27c...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke ser det som et problem at barn spiller spill der de tar livet av folk på bestialske måter, da har man selv et problem. Når barn som spiller voldelige spill, vil løse en konflikt ved å si at de skal slå hodet ditt med en jernstang... Hvordan skal det gå med dem fremover da? 

FYI, jeg har spilt MYE voldelige spill, men jeg startet senere og har ikke tatt annen skade av det enn at hvis jeg ser lemlestelser og lignende så reagerer jeg ikke mye. Hvordan blir det med små barn som spiller slike spill? Ser noen bli skadet i en bilulykke og tar bildet av det og deler på nett? Litt blod og gørr, pytt pytt? Hjelpe nei hvorfor det? 

Anonymkode: 0b27c...b52

Sikter du til mitt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har seksåringen prøvd seg på dying light og arma, han er storfan av fortnite og overwatch. Eldstegutten fikk gta når han var 8.
Begge to er barn som oppfører seg, får gode tilbakemeldinger fra skole og fritidsaktiviteter. Hadde de vist noen tegn til at dette hadde forandrer humøret deres, gjort det dårligere i skolen eller ble voldelig så hadde det selvsagt blitt slutt på slike spill, men så lenge de tar det for det det er, ett spill, så kan de få spille hva de vil.

Man må bare se an barnet, og ta det derifra.

Anonymkode: a910c...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har seksåringen prøvd seg på dying light og arma, han er storfan av fortnite og overwatch. Eldstegutten fikk gta når han var 8.
Begge to er barn som oppfører seg, får gode tilbakemeldinger fra skole og fritidsaktiviteter. Hadde de vist noen tegn til at dette hadde forandrer humøret deres, gjort det dårligere i skolen eller ble voldelig så hadde det selvsagt blitt slutt på slike spill, men så lenge de tar det for det det er, ett spill, så kan de få spille hva de vil.

Man må bare se an barnet, og ta det derifra.

Anonymkode: a910c...706

Så i stedet for å være føre var og forebygge så venter du til skaden først har skjedd før du reagerer? Man går litt tom for ord når man leser slik total mangel på, ja... det meste egentlig. 

Anonymkode: 23e39...9be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...