Gå til innhold

Hvor ille er det at en 8/9-åring (3. klassing) spiller GTA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, må starte med å si at jeg er temmelig nazi når det kommer til aldersgrenser både på spill og filmer. 

Det har vært en diskusjon i klassen til barnet mitt om spillet Fortnite. Noen får spille det, andre ikke (inkludert mitt barn). 

Men et par av gutta i denne klassen spiller GTA, og jeg synes det er temmelig DRØYT!! En 8-9-åring er ikke modne nok til å skjønne. 

Jeg blir sykt oppgitt over dette. Er det bare jeg som er i overkant streng??

Anonymkode: 12518...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg hadde aldri tillatt det. GTA er ikke noe for barn.

Anonymkode: d409b...e69

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå Fornite er ganske så harmløst for en 9 åring, så det forstår jeg ikke. 

GTA er noe annet.

Anonymkode: e0c69...77c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell med tanke på at du kan bestille prostitusjon og meie de ned etter akten for å ta pengene tilbake så tror jeg spørsmålet ditt er ganske åpenbart

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min niåring får ikke Fortnite selv, men kan spille det hos andre. 

GTA får han heller ikke lov å spille hos andre. Helt uaktuelt! Kun en han kjenner som har, og jeg synes ikke det er greit. 

Anonymkode: ba2bf...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg hadde aldri tillatt det. GTA er ikke noe for barn.

Anonymkode: d409b...e69

Signerer. Og ikke andre type ekstreme skytespill heller, som battlefield osv

Anonymkode: 70386...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Vi gamer og er relativt avslappet til det, men GTA måtte vår vente til minst 16 år.

16 faktisk? Stakkars barn.

Jeg spilte GTA når jeg var liten, sånn 12-13 år uten at jeg tok skade. At 9 år er for ungt er jeg enig i, men har man blitt ungdom så forstår jeg ikke hvorfor det er så farlig. Ikke mer farlig enn alt man ser på TV og film, foreldre må slutte å være altfor overbeskyttende. 16 år er jo ganske gammelt, hvorfor må de vente så lenge? 

Skulle trodd dere diskuterte sex og dop og ikke et spill.

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

16 faktisk? Stakkars barn.

Jeg spilte GTA når jeg var liten, sånn 12-13 år uten at jeg tok skade. At 9 år er for ungt er jeg enig i, men har man blitt ungdom så forstår jeg ikke hvorfor det er så farlig. Ikke mer farlig enn alt man ser på TV og film, foreldre må slutte å være altfor overbeskyttende. 16 år er jo ganske gammelt, hvorfor må de vente så lenge? 

Skulle trodd dere diskuterte sex og dop og ikke et spill.

Anonymkode: e99eb...1f0

Fordi man må skjære en linje iblandt.

Det er 18 års aldersgrense på spillet og det er ekstremt mye vold og dreping. Jeg og mannen har selv vokst opp med voldelige filmer og spill fra yngre alder og tok ikke noe skade sånn sett, men det er ingen gyldig grunn for at barn skal gjøre det. Vi hadde ikke lidd noen nød uten de spillene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 åringer bør ikke spille gta. Når barnet er klar for slike spill finner man ut av. Noen forstår om modnes før andre. 

Hadde mange år med diskusjoner her, før gta kom når han var 13. Men var faktisk et spill som ikke fenget her. Var nok mer det at "Alle" ville ha det.

Anonymkode: b06a2...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Fordi man må skjære en linje iblandt.

Det er 18 års aldersgrense på spillet og det er ekstremt mye vold og dreping. Jeg og mannen har selv vokst opp med voldelige filmer og spill fra yngre alder og tok ikke noe skade sånn sett, men det er ingen gyldig grunn for at barn skal gjøre det. Vi hadde ikke lidd noen nød uten de spillene. 

 

Rettelse DU hadde ikke lidd noen nød uten disse spillene. For barn eller ungdom det gjelder kan man oppleve utfrysning, mobbing eller utestengelse fordi man ikke er en del av det andre i vennegjengen gjør, fordi dere som foreldre er for strenge. 

Du sier at du og din mann vokste opp med slikt uten å ta skade, hvorfor må du absolutt sette en så regid grense da? Her snakker du imot deg selv.

9 år, da forstår jeg at man må sette en grense. Men 16 år så er man godt «voksen», helt tullete å nekte ungdom et spill bare fordi det er vold. Vold finner man alle steder, og jeg vil si at et spill er langt mer skånsomt en film og hva man ser på nyhetene. Skal du nekte barnet ditt å se på nyheter og til det fyller 16 år, er jo tross alt masse snart om vold og overgrep der, og mye som er langt mer grafisk enn hva du får se i et dataspill.

Hvor er logikken din, eller er du bare fordomsfull og mener at dataspill gjør ungdom voldelige?

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt uaktuelt for barn under en viss alder! Min 10 1/2 åring får overhodet ikke spille det!  

 

JEg og mannen min spiller det da, men det er på min laptop som ungene ikke får røre!! OG den er beskyttet med PIN kode

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Rettelse DU hadde ikke lidd noen nød uten disse spillene. For barn eller ungdom det gjelder kan man oppleve utfrysning, mobbing eller utestengelse fordi man ikke er en del av det andre i vennegjengen gjør, fordi dere som foreldre er for strenge. 

Du sier at du og din mann vokste opp med slikt uten å ta skade, hvorfor må du absolutt sette en så regid grense da? Her snakker du imot deg selv.

9 år, da forstår jeg at man må sette en grense. Men 16 år så er man godt «voksen», helt tullete å nekte ungdom et spill bare fordi det er vold. Vold finner man alle steder, og jeg vil si at et spill er langt mer skånsomt en film og hva man ser på nyhetene. Skal du nekte barnet ditt å se på nyheter og til det fyller 16 år, er jo tross alt masse snart om vold og overgrep der, og mye som er langt mer grafisk enn hva du får se i et dataspill.

Hvor er logikken din, eller er du bare fordomsfull og mener at dataspill gjør ungdom voldelige?

Anonymkode: e99eb...1f0

Nå er det nå opp til de å bestemme når barnet får spille slike dataspill. Det får du respektere. Om noen mobber og fryser ut et barn fordi det ikke spiller gta, da er det de andre barna/ foreldrene det er noe galt med. 

Det handler om å følge de regler som er satt. Gta er det aldersgrense på. Punktum.

 

Anonymkode: 317a9...6ab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nå opp til de å bestemme når barnet får spille slike dataspill. Det får du respektere. Om noen mobber og fryser ut et barn fordi det ikke spiller gta, da er det de andre barna/ foreldrene det er noe galt med. 

Det handler om å følge de regler som er satt. Gta er det aldersgrense på. Punktum.

 

Anonymkode: 317a9...6ab

Jeg respekterer slike valg når man har en grunn. Når man derimot sier at man fikk lov til slikt selv uten å ta skade, så blir det dobbeltmoral å mene at sine barn ikke skal få lov, slikt respekterer jeg faktisk ikke.

Skal noe respekteres så må man ha en god grunn, har man ikke det så forstår jeg ikke hva det skal stå respekt av ved det. 

Det er ikke slik at man bare skal gi alt respekt for fredens skyld. Har man dobbeltmoral og ingen god grunn så står det null respekt av det.

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nå opp til de å bestemme når barnet får spille slike dataspill. Det får du respektere. Om noen mobber og fryser ut et barn fordi det ikke spiller gta, da er det de andre barna/ foreldrene det er noe galt med. 

Det handler om å følge de regler som er satt. Gta er det aldersgrense på. Punktum.

 

Anonymkode: 317a9...6ab

Aldersgrensen på film og spill er kun en anbefaling, ingen lov, så det er aldeles ikke punktum og udiskutabelt. 

Filmer, selv med 18 års grense kan barn se på kino dersom foreldre eller en myndig er med og godkjenner det. 

Aldersgrensen er kun en anbefaling, men så er det opp til den enkelte å avgjøre om de vil følge den anbefalingen.

Jeg mener at det er greit å overholde denne anbefalingen om man har en god grunn, men når man kun bruker som argument at det står 18 år på esken har man egentlig ingen godt argument som sier at denne grensen bør overholdes.

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse DU hadde ikke lidd noen nød uten disse spillene. For barn eller ungdom det gjelder kan man oppleve utfrysning, mobbing eller utestengelse fordi man ikke er en del av det andre i vennegjengen gjør, fordi dere som foreldre er for strenge. 

Du sier at du og din mann vokste opp med slikt uten å ta skade, hvorfor må du absolutt sette en så regid grense da? Her snakker du imot deg selv.

9 år, da forstår jeg at man må sette en grense. Men 16 år så er man godt «voksen», helt tullete å nekte ungdom et spill bare fordi det er vold. Vold finner man alle steder, og jeg vil si at et spill er langt mer skånsomt en film og hva man ser på nyhetene. Skal du nekte barnet ditt å se på nyheter og til det fyller 16 år, er jo tross alt masse snart om vold og overgrep der, og mye som er langt mer grafisk enn hva du får se i et dataspill.

Hvor er logikken din, eller er du bare fordomsfull og mener at dataspill gjør ungdom voldelige?

Anonymkode: e99eb...1f0

Aldersgrensen er fremdeles 18 år, at barnet da får spille det når det er 16 synes jeg ikke er urimelig akkurat. 

Anonymkode: 023ed...963

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldersgrensen er fremdeles 18 år, at barnet da får spille det når det er 16 synes jeg ikke er urimelig akkurat. 

Anonymkode: 023ed...963

Det er ikke en aldersgrense men en anbefaling. Så jo du er faktisk litt urimelig når du omtaler en anbefaling som en aldersgrense.

Anonymkode: e99eb...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...