Gå til innhold

Kjøkkenmaskin - verdt investeringen? Hvor ofte/Til hva bruker du din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Bosch Mum kjøkkenmaskin som jeg fikk i gave for flere år siden. Maskinene er kjempebra, men jeg bruker deg egentlig lite. Det som brukes mest er en blender som fulgte med og kan knuse is, den er super til drinkmixing. Jeg baker mye, og syns det er like enkelt å lage kakedeig med håndmikser. Gjærdeiger lager jeg også for hånd, så lenge man har lært seg kunsten med å lage gjærdeig og håndelte syns jeg resultatet blir bedre enn med maskin. Håndelting gir bedre bearbeiding av deigen, men jeg forstår at folk syns det er lettere å la maskina gå. Har også en super stavmikser, og kombinasjonen av denne og miksmasteren gjør mange av de samme oppgavene som kjøkkenmaskinene, bare at de tar opp mindre skapplass og er lettere å rengjøre. Det følger ofte med mye fancy utstyr til en slik kjøkkenmaskin, men de færreste lager pølser eller kverner en halv elg på kjøkkenet, så mye slikt ekstrautstyr blir bare liggende. 

Anonymkode: 5ffa8...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en med masse ekstrautstyr som vi fikk til bryllupet. Kverner kjøtt, lager pølser, deig og gudene vet hva. Hadde vi skilt oss, så hadde det blitt et oppgjør om den:fnise:

Anonymkode: 6ebb0...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel men ok Kenwood, Stavmikser, juliennejern, mixmaster, og smootihe-maskin, Har ikke pakket ut smoothie-maskinen, mulig jeg gir den bort, Vannkoker har jeg og, og et gammelt vaffeljern (som jeg har lånt bort), 

Det er et styr med en kjøkkenmaskin når det skal rengjøres, så sjelden jeg bruker kenwodden Bare i de tilfellene man lager opp noen kilo fiskekaker eller kjøttkaker, Brøddeig lager jeg uten maskin, som regel eltefrie brød, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke investere så mye penger i en hvis du er usikker på hvor mye den vil bli brukt. Jeg kjøpte en veldig enkel og brukervennlig fra Kitch’n. En svart Bodum maskin som jeg for det meste bruker til elting av deig. Passer meg perfekt! Sparer tiden jeg hadde brukt med å elte for hånd. Tror maskinen koster rundt 2000, men at du kan få den ned til 999,- når de har kampanje på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca 30 år gammel Kenwood Major med mye ekstrautstyr som er i bruk nesten daglig. Bruker den til brøddeig, til å kverne viltkjøtt til kjøttdeig, til å lage fiskekaker, hurtigmikseren brukes til alt fra smoothie til å hakke mandler.

Prøvde å plassere den i et skap, men det ble for tungvint å dra den fram hver dag. Så nå står den midt på kjøkkenbenken.

Jeg har en liten håndmikser i tillegg, til å piske krem o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Kenwood Major på salg med mitt første studielån da jeg var ca. 24 (studerte uten å ta opp lån før den tid :P) Den ble brukt mye og jeg var fornøyd. Byttet den ut med en Kitchenaid maskin da jeg var 32 (den fungerte fortsatt helt fint men ga den bort i forbindelse med flytting) Og jeg angrer! Kitchenaid’en er dritt sammenlignet med Kenwood’en. Bollen er liten og takler ikke store deiger eller en full langpanneform med brownies. Den er tung som bly og upraktisk i bruk, så jeg bruker den aldri og badegleden min har forsvunnet. Har lyst til å kjøpe ny Kenwood som jeg kan putte i et skap når den ikke er i bruk, og ha Kitchenaid’en framme til pynt. 

Anonymkode: b6a73...4ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe du kan spare en del penger på, er å bake brød med kjøkkenmaskinen. Baker du tre-fire brød i uka på jevnlig basis, sparer du en hundrelapp på det, fremfor å kjøpe til fullpris. Det er 5000 i året. Men dette forutsetter selvsagt at du/familien får en rutine på å bake brød, og at det ikke bare et et stunt nå og da. Det forutsetter også at det dreier seg om en familie som spiser brød...

Så er det er spørsmål om hvordan du verdsetter tiden din. Du bør helst ha litt sansen for brødbaking, om det skal være et poeng.

Anonymkode: 56a04...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjøkkenmaskin og en mixer i tillegg.

 

Anonymkode: a8600...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kenwood major med 1700 w motor. Den er i bruk hver uke. Har blender og food prosessor til den og ønsker meg mer tilleggsutstyr, tror jeg skal ha meg den mandelkvernen før jul. Jeg baker en del og ville ha en som taklet nokså store deiger. Det skal sies at den ikke funker så bra når jeg bare skal piske litt krem eller et par egg, da bruker jeg en håndvisper i stedet. 

Jeg så på kitchenaid den gangen jeg skulle kjøpe, men fant ut at den var for liten til gjærbaksten jeg driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Om det er verd det kommer mye an på hvor mye du bruker den. Jeg bruker min 1-2 ganger i uka i snitt. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Har mikser ved siden til mindre ting. For meg er den verd hver krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Kenwood Major med tilleggsutstyr. Den brukes til kverning av karbonadedeig (jeg er jeger), elting av store brøddeiger, lage farse og mye annet. Den er et monstrum, og ikke så stilig som KitchenAid, men jeg er veldig fornøyd med den :) 

Til pisking av krem o.l. bruker jeg en mindre håndmikser. 

Anonymkode: 21cd1...b1a

Jeg også, og anbefales på det varmeste. Skal man først legge penger i en kjøkkenmaskin og er glad i å bake, så er det smart å kjøpe en type som har stor kapasitet. Jeg bruker blenderen på den daglig, og baker minst to ganger i uka.  KitchenAid og Smeg har kanskje stiligere maskiner, men Majoren min gjør en bedre jobb :) 

Anonymkode: c726c...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kenwood major 1500w. Kjøpt på tilbud. Beste investeringen min, så bra at flere i familien min kjøpte helt like. Jeg liker veldig godt den store bollen og muligheten for å kjøpe ekstra utstyr. Ved juletider så kverner den mandler og jeg bruker pølselageren til å få kransekakedeig ut. 

Anonymkode: fcec0...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min hver uke! Jeg bruker den til det meste, da den har mange funksjoner, og jeg har mye tilbehør til den.

til pisking av krem og sånne ting bruker jeg en vanlig håndmikser.

Anonymkode: 3b871...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Kenwood Major, som jeg fikk når jeg var 21, nå er jeg 46 år. Den er helt ubeskrivelig bra.. Den bruker jeg 4-5 ganger i uka til brødbaking, kjøttkaker, smoothie eller vanlig kaker. Den svikter aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...