Gå til innhold

Kjøkkenmaskin - verdt investeringen? Hvor ofte/Til hva bruker du din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 26 år gammel kvinne som har begynt å putle mer og mer på kjøkkenet den siste tiden. Ønsker å bake hjemmebakte brød og boller, i tillegg til å lage all middag fra bunn. Den siste tiden har håndmikseren min blitt brukt mye, den har også eltekroker og jeg har brukt den til boller, pizzadeig og brød, men jeg tror gjerne disse deigene er litt for harde og tunge for mikseren min, og at det er grunnen til at mikseren nå har segnet om og hatt sin siste kamp. Skal jeg nå ta den investeringen det er å kjøpe en kjøkkenmaskin, de er jo veldig dyre, eller kjøpe en ny håndmikser og håpe at den varer denne gangen? (Jeg fikk jo brukt den på ganske mange bolledeiger før den ble ødelagt.) 

Dere som har kjøkkenmaskin, er det verdt investeringen? Bruker dere den ofte? Og hvor gamle var dere da dere fikk den? Innspill, tanker. 

Mvh ung kvinne. 

Anonymkode: 1828a...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en brødbakemaskin til både brød, boller og pizzadeig. Men grunnen til at jeg bruker den og ikke en vanlig kjøkkenmaskin er at jeg fikk den i gave. Det tar nok likevel noen år til før jeg skaffer meg kjøkkenmaskin siden jeg klarer meg så godt uten nå. Hilsen kvinne 25.

Anonymkode: 0c17c...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en brødbakemaskin til både brød, boller og pizzadeig. Men grunnen til at jeg bruker den og ikke en vanlig kjøkkenmaskin er at jeg fikk den i gave. Det tar nok likevel noen år til før jeg skaffer meg kjøkkenmaskin siden jeg klarer meg så godt uten nå. Hilsen kvinne 25.

Anonymkode: 0c17c...2cd

Ja, det var også en løsning. Å få en visp jeg bruker på lette rører, og en brødbakemaskin til deiger. Evt. kan man faktisk gjøre det manuelt, men er litt mer tidkrevende det da. 

Er det andre som har erfaring? 

Anonymkode: 1828a...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa

Jeg tror jeg ville kjøpt begge deler. En håndmikser kan du få tak i ganske billig, og er veldig grei å ha hvis du bare skal piske krem eller noe sånt. Så slipper man å dra frem en hel diger maskin, og så har du jo mer kontroll med en slik håndholdt en. Men du har nok rett i at elting blir for tungt for håndmiksere i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en liten kenwood med forskjellig tilbehør til 1500 eller lignende.

Med den lager jeg lapperøre, kaker, cookies, smoothie, maler mandler, kverner lever og spekk til leverpostei osv osv. 

Jeg hadde en gang en sånn stor kenwood som tok et halvt kjøkkenskap men elsker den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg elsker kjøkkenmaskinen min! Trodde egentlig ikke at jeg kom til å bruke den og at den kun kom til å være et smykke på kjøkkenbenken, men jeg bruker den til absolutt alt og kan ikke se for meg livet mitt uten den! 

Herregud hvor rar jeg høres ut!! Men jeg vil virkelig anbefale deg å investere i en god kjøkkenmaskin. Nå har jeg smeg sin til 5495,- men man klarer seg virkelig med en Kenwood til 1500! 

Anonymkode: 5dfba...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er verdt det. Bruker den ofte. Kjøpte en dyr med mye tilleggsutstyr. Da kan den brukes som nesten alt. Deiger blir bedre av å bli skikkelig eltet med eltekrok. 

Kjøpte denne da den tar mindre plass enn kenwooden.

https://www.kitchenone.no/produkt/bosch-mum6n23a1-kjoekkenmaskin/?gclid=Cj0KCQjw8MvWBRC8ARIsAOFSVBX0bVKZeFRsC4FRthCL-oaq8qvzqgPxJFMkXfAa_jTX2TsjcRHdl2kaAjcuEALw_wcB

Anonymkode: 6943f...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kitchen aid før. Og blender, juicepresse ++++ Men oppgraderte til KenwoodChef XL med alt tilbehør for en stund siden. 

Bruker den til

Bakst, baker mange ganger i uka, men stadig mindre grovt da jeg har gått over til eltefritt. 

Visping av krem, eggedosis (bakst), marengs...

Til å mikse kjøtt til burgere, karbonader, fiskekaker..

Av tilbehør: Blenderen (smoothies og drinkbaser). Kutteren (curryblandinger, kverne nøtter, pesto, urtekuber (dyrker urter, mikser med olje, fryser)). Kjøttkvernen (pølser). Pastamaskinen er i bruk ukentlig - alle typer pasta. Juicepresse (appelsunjuice. Men skal jeg kun ha litt sitrus blir det for mye oppvask). 

Men er også veldig glad i Bamixen min, som er i bruk daglig. Til supper, stapper, majones, etc. Kunne brukt kjøkkenmaskinen til dette, men mindre oppvask med Bamixen. 

Anonymkode: 6f6ee...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenmaskin er helt klart en god investering, og på lang sikt ville jeg heller kjøpt en bra kjøkkenmaskin hvor du etterhvert kan investere i ekstradeler, i stedet for å kjøpe mye billig utstyr som tar mer plass. Jeg synes de viktigste maskinene er kjøkkenmaskin, stavmikser og en liten håndmikser for krem (ihvertfall hvis du kjøper KitchenAid kjøkkenmaskin, den er dårlig på å piske krem med mindre du skal ha store mengder).

Jeg var 21 eller 22 da jeg kjøpte kjøkkenmaskina mi (men er veldig nørd på mat da), etter å ha hatt lyst på det ganske lenge. Det er helt klart den maskina jeg har fått mest igjen for, spesielt for brødbaking. Jeg valgte KitchenAid fordi de er så fine, men hvis du er mer opptatt av kvalitet er Kenwood bedre og noe billigere, tror jeg. KitchenAiden er mer enn bra nok for de fleste, men den normale størrelsen er ikke så bra til doble deiger og pisking. Men den kommer i de fineste fargene da, hehe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, jente 93 skrev:

Kjøkkenmaskin er helt klart en god investering, og på lang sikt ville jeg heller kjøpt en bra kjøkkenmaskin hvor du etterhvert kan investere i ekstradeler, i stedet for å kjøpe mye billig utstyr som tar mer plass. Jeg synes de viktigste maskinene er kjøkkenmaskin, stavmikser og en liten håndmikser for krem (ihvertfall hvis du kjøper KitchenAid kjøkkenmaskin, den er dårlig på å piske krem med mindre du skal ha store mengder).

Jeg var 21 eller 22 da jeg kjøpte kjøkkenmaskina mi (men er veldig nørd på mat da), etter å ha hatt lyst på det ganske lenge. Det er helt klart den maskina jeg har fått mest igjen for, spesielt for brødbaking. Jeg valgte KitchenAid fordi de er så fine, men hvis du er mer opptatt av kvalitet er Kenwood bedre og noe billigere, tror jeg. KitchenAiden er mer enn bra nok for de fleste, men den normale størrelsen er ikke så bra til doble deiger og pisking. Men den kommer i de fineste fargene da, hehe.

Ja, jeg tror nok du må være litt nørd på mat ja! :fnise: 

Det er i grunn det jeg også har lyst til å bli, men merker jeg er litt motvillig til å betale det som trengs for utstyret. En KitchenAid-maskin i fin farge er jo svindyr! :P Skjønner ikke hvordan du hadde råd til det som 22-åring. Hva kostet din, om du husker? 

Forresten, du skriver at de viktigste maskinene er kjøkkenmaskin, stavmikser og en liten håndmikser, men hvilke andre maskiner finnes det da? :P Jeg er veldig fersk enda! 

Lager du mat til mange på en gang, for jeg lager som oftest bare til en og da er gjerne en kjøkkenmaskin litt i sterkeste laget?

TS

Anonymkode: 1828a...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror nok du må være litt nørd på mat ja! :fnise: 

Det er i grunn det jeg også har lyst til å bli, men merker jeg er litt motvillig til å betale det som trengs for utstyret. En KitchenAid-maskin i fin farge er jo svindyr! :P Skjønner ikke hvordan du hadde råd til det som 22-åring. Hva kostet din, om du husker? 

Forresten, du skriver at de viktigste maskinene er kjøkkenmaskin, stavmikser og en liten håndmikser, men hvilke andre maskiner finnes det da? :P Jeg er veldig fersk enda! 

Lager du mat til mange på en gang, for jeg lager som oftest bare til en og da er gjerne en kjøkkenmaskin litt i sterkeste laget?

TS

Anonymkode: 1828a...50f

Haha! 😊😊 Ja de er skikkelig dyre, men de vanligste fargene er ofte på tilbud, hvis du følger litt med hos de største kjedene! Jeg synes de tre maskinene er de jeg bruker aller mest, og bortsett fra kjøkkenmaskina er det de jeg har fått mest igjen for med tanke på prisen. Stavmikseren fra Bamix, som noen anbefaler over her, er helt klart den beste og sterkeste stavmikseren, men jeg synes både stavmikser og håndmikser av de billigste typene fra for eksempel Jernia eller Clas funker helt fint. Maskiner jeg ikke synes er verdt pengene er definitivt blender og juice-maskin, de er ofte veldig dyre og man ender opp med å bare lage smoothie i de av og til. For å mose supper osv. er en stavmikser raskere og mindre oppvask enn en blender, synes jeg. :)

Jeg lager bare mat til meg og samboeren min, men er glad i å ha større middagsselskap av og til. Men jeg baker brød selv, og der sparer jeg sykt mye tid med kjøkkenmaskin. Bruker den hovedsakelig til brød, pizza, gjærbakst og kaker, og da lager jeg nok til å fryse ned når jeg har maskin.

Og ja, jeg jobba i kjøkkenbutikk ved siden av studiene så jeg fikk en skikkelig god rabatt på KitchenAiden min, hvis ikke hadde jeg aldri hatt råd 😊 Den var veldig dyr likevel da, sparte til den i forveien, var skeptisk til å bruke så mye penger men jeg har aldri angret på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 26 år gammel kvinne som har begynt å putle mer og mer på kjøkkenet den siste tiden. Ønsker å bake hjemmebakte brød og boller, i tillegg til å lage all middag fra bunn. Den siste tiden har håndmikseren min blitt brukt mye, den har også eltekroker og jeg har brukt den til boller, pizzadeig og brød, men jeg tror gjerne disse deigene er litt for harde og tunge for mikseren min, og at det er grunnen til at mikseren nå har segnet om og hatt sin siste kamp. Skal jeg nå ta den investeringen det er å kjøpe en kjøkkenmaskin, de er jo veldig dyre, eller kjøpe en ny håndmikser og håpe at den varer denne gangen? (Jeg fikk jo brukt den på ganske mange bolledeiger før den ble ødelagt.) 

Dere som har kjøkkenmaskin, er det verdt investeringen? Bruker dere den ofte? Og hvor gamle var dere da dere fikk den? Innspill, tanker. 

Mvh ung kvinne. 

Anonymkode: 1828a...50f

Bruker kjøkkenmsskkn til elting. Miksmaster til små rører og lignende.

Anonymkode: c6b46...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min kenwoodmaskin som jeg fikk til jul :) Har ikke noe ekstrautstyr da dette er en chef xl som ble solgt uten ekstrautstyr, koster rundt 5000, men igjen så er det en god investering. Bruker til boller, brød, kaker, pizzadeiger osv. Ekstrautstyr tenker jeg å kjøpe etterhvert, blant annet på Finn. Skjønner ikke enne hypen på kitchenaid og smeg da disse maskinene ofte har under 1000w. Min er på 1500w og tåler en del, noe som spessielt er viktig med gjærbakst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøkkenmaskin er noe jeg ikke kunne vært foruten :-) Bruker den utrolig mye da jeg lager all mat fra bunnen og baker endel. 
"Arvet" en Kenwood Major fra min bestemor da hun flyttet på sykehjem og er meget fornøyd med den :-) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kenwood og er veldig fornøyd. Husker ikke hvilken type, men mener den kostet 5K på tilbud med noe ekstrautstyr. Var mye penger, men jeg har ikke angret :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker alle i denne tråden ordet investering feil?

Anonymkode: b54cd...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker alle i denne tråden ordet investering feil?

Anonymkode: b54cd...1ca

Gjør vi? 

Er ikke en investering noe man legger ned ekstra ressurser i for å få igjen for det i det lange løp? Enten det er pengekapital eller annet? 

Anonymkode: 1828a...50f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 26 år gammel kvinne som har begynt å putle mer og mer på kjøkkenet den siste tiden. Ønsker å bake hjemmebakte brød og boller, i tillegg til å lage all middag fra bunn. Den siste tiden har håndmikseren min blitt brukt mye, den har også eltekroker og jeg har brukt den til boller, pizzadeig og brød, men jeg tror gjerne disse deigene er litt for harde og tunge for mikseren min, og at det er grunnen til at mikseren nå har segnet om og hatt sin siste kamp. Skal jeg nå ta den investeringen det er å kjøpe en kjøkkenmaskin, de er jo veldig dyre, eller kjøpe en ny håndmikser og håpe at den varer denne gangen? (Jeg fikk jo brukt den på ganske mange bolledeiger før den ble ødelagt.) 

Dere som har kjøkkenmaskin, er det verdt investeringen? Bruker dere den ofte? Og hvor gamle var dere da dere fikk den? Innspill, tanker. 

Mvh ung kvinne. 

Anonymkode: 1828a...50f

Har fra Clas Ohlson til ala 800kr...

Bruker den hver uke til brød, boller,  pizza deig, rundstykker osv

Funker som bare det

Anonymkode: da71d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Kjøkkenmaskinen masse til alt mulig deig, vi har den fra Kitchenaid. Men så skaffet vi oss en brødbakemaskin og bruker nå heller denne for pizzadeg, rundstykker og alt mulig rart "brød"deig, og for å bake brød også selvsagt. Det er fordi det er enklere, mindre søl og oppvask. Du legger inn ingrediensene og setter på et program, også slipper man å finne en passende varm sted for å heve deigen, det tar brødbakemaskin seg av. Genialt. Kitchenaid brukes nå til kakedeig. Vi er en familie på 4 da, så det blir litt baking og matlaging. 

Anonymkode: 1b477...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kenwood Major med tilleggsutstyr. Den brukes til kverning av karbonadedeig (jeg er jeger), elting av store brøddeiger, lage farse og mye annet. Den er et monstrum, og ikke så stilig som KitchenAid, men jeg er veldig fornøyd med den :) 

Til pisking av krem o.l. bruker jeg en mindre håndmikser. 

Anonymkode: 21cd1...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...