Gå til innhold

90 talls og tidlig 2000 talls tråden


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Oh God, jeg glemte jo selve hovedminnet fra tidlig 2000-tall: Napster! Husker enda hvordan jeg lette som en gal etter favorittsangene mine og måtte sitte en halvtime for å laste ned én låt. Noen ganger logget folk seg av så man ikke fikk lastet ferdig, og noen ganger var det feil låt eller en helt rævva dårlig kvalitet. Og etterhvert ble det ulovlig og man måtte søke etter låttitler med skrivefeil og laste ned i all hemmelighet... Det var tider det :) Fikk min første CD-brenner i den tida, så det ble noen festlige musikksamlinger på CD i den tida! Maks 20 låter som man ble fort lei av... :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad jeg fant denne tråden :) Jeg er også veldig glad jeg vokste opp på 90 tallet. Uten blogg (slapp heldigvis å være et bloggbarn, grøss) og SoMe. Vi hadde fotokamera, men måtte til fotobutikk og ta ut bildene. Det kostet jo penger. Tok for det meste bilder til spesielle anledninger 

Jeg føler foreldre lot barna gjøre mer og ikke dullet så med barna, som jeg føler mange foreldre gjør i dag. Syr puter under armene på de. Jeg pleide å handle på nærbutikken for foreldrene mine fra svært ung alder. De skrev lapp og jeg handlet. Handlet til og med røyk for de noen ganger 😂 skulle tatt seg ut om en 6 åring i dag gikk å handlet røyk til foreldra 🙊🙊

Var flere nabobarn der jeg vokste opp og vi lekte jo alltid ute. Gjerne i timesvs uten tilsyn fra foreldrene. Var en strand ikke langt unna og vi syklet ditt på sommeren. Tror ikke vi brukte hjelm en gang, men syklet ikke over en vei eller langs. Foreldre var ikke med og vi hadde ikke mobil

Begynte på ungdomsskolen i 02. Var veldig inn med miss Sixty bukse og Killah Babe bukse. Buffalo sko var the shit :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ardwinna skrev:

Jeg fikk min første CD-spiller i 1990 og var ikke den første i vennegjengen, så tror nok kassetten forsvant ganske kjapt tidlig på 90-tallet. Discman fikk jeg nesten fem år senere og den var grei nok, bortsett fra at den hoppet veldig og gikk fort tom for batteri.

Første gangen jeg surfet på nett var tidlig 1998, og da ble jeg bare sittende og glo tomt i noen minutter og tenke "hva nå?" :ler: Jeg endte opp med å lage meg tullekonto på en sjekkeside bare for å se om jeg fikk noen svar :P Og så husker jeg at jeg skrev ut teite ting til å henge på doveggen for underholdning, som f.eks. "The poopie list" og Larsons Gale Verden-bilder. Internett var litt som godis i den tida, man kunne ikke bruke det ubegrenset så det ble ekstra stas når man fikk surfe litt :) Husker også de skrålete modemene og når man endelig fikk ISDN med to linjer.

Jeg lar meg stadig fascinere over tanken på en fortid uten google, Spotify og SoMe. Det er så lenge siden, samtidig som det ikke føles sååå lenge siden det var 90-tallet. Snålt å tenke på at man på 90-tallet hadde digre leksikon i bokhyllene som man slo opp i når man lurte på noe. Nå googler man bare (og får svar på Kvinneguiden! :fnise:)

Huff, jeg føler meg gammel... Tida går litt for fort.

 

Hehe, jeg brukte kassetter til langt utpå 90-tallet jeg. :fnise: Opptakskassetter da, ferdig innspilte kassetter ble det slutt på da jeg fikk min første CD-spiller i 1992. Pappa kjøpte sin første i 1983, året jeg ble født, men jeg hadde kassettspiller på rommet mitt frem til 1992 da jeg fikk kompaktanlegg med radio, CD og dobbel kassettspiller. JVC med knallgod lyd til å være sånn kompaktgreie. Husker det var så stas med digitalt display på radioen. Mye lettere å finne frem til riktig frekvens for 9 år gamle meg. :fnise: Opptakskassetter brukte jeg som sagt til langt utpå 90-tallet siden jeg pleide å ta opp musikk fra radioen. Kjøpte bare de CD-singlene og CD-ene til de artistene/gruppene  jeg likte aller, aller best. Cd-er var ganske dyrt på den tiden, husker det kostet ca 189 på hysj-hysj og 149 eller noe på akers mic. Singlene kostet vel 69 eller noe. Cd-singler ja, finnes det fortsatt? Husker det alltid var så mange versjoner av låtene til 2 unlimited og 2 Brothers on the 4.th floor som jeg digget rått fra 93/94 til kanskje 97. Discman fikk jeg i 96 eller noe. 

Haha, modemer ja, de husker jeg. Internett var ekstremt treigt på den tiden, men ble bedre når man munne bruke isdn med to linjer. Men dyrt var det da. Husker også at jeg måtte ringe venninner med hustelefonen etter kl 17, for da var det billigere. Og så var det sånne tidsintervaller på 9 min man betalte for og jeg og venninna mi pleide å snakke i 45 min. Pappa ropte alltid at jeg måtte si hadet og legge på når det var 2 min igjen. :hoho: Rart hvordan det med telefon har utviklet seg og hvor mye billigere det har blitt å ringe. Nå har de fleste ubegrensede ringeminutter inkludert i mobilabonnementet, liksom. På den tiden kostet det skjorta å ringe med mobil. 

Hehe, ja, tenk at vi måtte slå opp i svære leksikon før. Hvordan klarte man seg uten Google før, liksom og ikke minst kvinneguiden? :fnise: Facebook, Twitter, snap, Instagram og andre sosiale medier klarer jeg meg fint uten den dag idag da, men det er det jeg som er rar og sær. Jeg sletta Facebook til slutt fordi folk maste sånn om at jeg måtte dele mer og bli mer aktiv. 

Hehe, føler meg gammel jeg og. Den teknologiske verden den gang var jo nærmest steinalder i forhold til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Salka skrev:

 

Hehe, ja, tenk at vi måtte slå opp i svære leksikon før. Hvordan klarte man seg uten Google før, liksom og ikke minst kvinneguiden? :fnise: Facebook, Twitter, snap, Instagram og andre sosiale medier klarer jeg meg fint uten den dag idag da, men det er det jeg som er rar og sær. Jeg sletta Facebook til slutt fordi folk maste sånn om at jeg måtte dele mer og bli mer aktiv. 

Hehe, føler meg gammel jeg og. Den teknologiske verden den gang var jo nærmest steinalder i forhold til nå. 

Jeg klarer meg også fint uten SoMe. Veldig sjeldent jeg er aktiv på snapchat. Jeg er bare ikke interessert i å ta bilder og dokumentere alt jeg gjør. I dag blir man sett på som en raring hvis man ikke har verken FB eller Snap. 🙄

men må innrømme at det er greit å ha Google da. Ville ikke vært foruten. Nå kan man bestille reise på nettet, før måtte man ned til et reisebyrå i byen. Samme med å betale regninger. Måtte vel gjøre det i banken. Slitsomt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christy89 skrev:

Jeg klarer meg også fint uten SoMe. Veldig sjeldent jeg er aktiv på snapchat. Jeg er bare ikke interessert i å ta bilder og dokumentere alt jeg gjør. I dag blir man sett på som en raring hvis man ikke har verken FB eller Snap. 🙄

men må innrømme at det er greit å ha Google da. Ville ikke vært foruten. Nå kan man bestille reise på nettet, før måtte man ned til et reisebyrå i byen. Samme med å betale regninger. Måtte vel gjøre det i banken. Slitsomt.

Godt vi er flere. :) Jeg er heller ikke interessert i å dele og dokumentere alt jeg gjør. Hadde snap en liten stund, men sletta fort. Fikk så "kjeft" for at jeg sendte så få snapper. Ja, man blir sett på som både rar og usosial som ikke bruker FB og snap. Veldig dumt egentlig. Syns det er synd at SoMe nærmest overtar livene til folk. Folk kan ikke nyte et måltid på restaurant en gang uten å ta bilder og legge ut på face, insta og snap først. Da har det gått for langt syns jeg. 

Helt enig, Google ville ikke jeg heller vært foruten. Det brukes masse hver eneste dag. Mesteparten av shopping foregår på nett, reisebestillinger/billettbestillinger også. Det er deilig å slippe å gå i banken for å betale regninger. Ikke at jeg har gjort det da, jeg har hatt nettbank siden jeg begynte å få regninger, men det hørtes slitsomt ut. Brevgiro ble også mye brukt før i tiden, men det tok jo hundre år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Christy89 skrev:

Jeg klarer meg også fint uten SoMe. Veldig sjeldent jeg er aktiv på snapchat. Jeg er bare ikke interessert i å ta bilder og dokumentere alt jeg gjør. I dag blir man sett på som en raring hvis man ikke har verken FB eller Snap. 🙄

men må innrømme at det er greit å ha Google da. Ville ikke vært foruten. Nå kan man bestille reise på nettet, før måtte man ned til et reisebyrå i byen. Samme med å betale regninger. Måtte vel gjøre det i banken. Slitsomt.

Jeg husker hvor fornøyd og litt stolt jeg var da jeg fikk meg nettbank i 2000! Det føltes veldig high-tec, men mest av alt var det utrolig kjekt å kunne ordne så mye selv uten å gå i banken.

Jeg bruker Snapchat svært lite (skjønner ikke helt greia), Instagram litt innimellom og FB ganske mye, men da for det meste hjemme. Når jeg er ute blant folk pleier jeg ofte å være den som sitter og ser på de andre forsvinne ned i mobiltelefonene sine. Jeg tenker av og til på at jeg burde ta meg en liten avvenning på SoMe, spesielt FB. Tenk så deilig å bruke tiden på noe annet! :)
Jeg synes i grunnen det er veldig greit å ha opplevd et liv både med og uten mobiltelefoner og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Salka skrev:

Godt vi er flere. :) Jeg er heller ikke interessert i å dele og dokumentere alt jeg gjør. Hadde snap en liten stund, men sletta fort. Fikk så "kjeft" for at jeg sendte så få snapper. Ja, man blir sett på som både rar og usosial er FB og snap. Veldig dumt egentlig. Syns det er synd at SoMe nærmest overtar livene til folk. Folk kan ikke nyte et måltid på restaurant en gang uten å ta bilder og legge ut på face, insta og snap først. Da har det gått for langt syns jeg. 

Helt enig, Google ville ikke jeg heller vært foruten. Det brukes masse hver eneste dag. Mesteparten av shopping foregår på nett, reisebestillinger/billettbestillinger også. Det er deilig å slippe å gå i banken for å betale regninger. Ikke at jeg har gjort det da, jeg har hatt nettbank siden jeg begynte å få regninger, men det hørtes slitsomt ut. Brevgiro ble også mye brukt før i tiden, men det tok jo hundre år. 

Så sant så sant, alt du sier her. Trenger heller ikke å dokumentere livet mitt og vil heller ikke se andres daglige oppdatering. Da er jeg heller "rar " :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Så sant så sant, alt du sier her. Trenger heller ikke å dokumentere livet mitt og vil heller ikke se andres daglige oppdatering. Da er jeg heller "rar " :)

Samme her. Godt vi er flere som er "rare". Føler meg jo ganske alene om det selv om jeg vet at jeg ikke er det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Salka skrev:

Hehe, jeg brukte kassetter til langt utpå 90-tallet jeg. :fnise: Opptakskassetter da, ferdig innspilte kassetter ble det slutt på da jeg fikk min første CD-spiller i 1992. Pappa kjøpte sin første i 1983, året jeg ble født, men jeg hadde kassettspiller på rommet mitt frem til 1992 da jeg fikk kompaktanlegg med radio, CD og dobbel kassettspiller. JVC med knallgod lyd til å være sånn kompaktgreie. Husker det var så stas med digitalt display på radioen. Mye lettere å finne frem til riktig frekvens for 9 år gamle meg. :fnise: Opptakskassetter brukte jeg som sagt til langt utpå 90-tallet siden jeg pleide å ta opp musikk fra radioen. Kjøpte bare de CD-singlene og CD-ene til de artistene/gruppene  jeg likte aller, aller best. Cd-er var ganske dyrt på den tiden, husker det kostet ca 189 på hysj-hysj og 149 eller noe på akers mic. Singlene kostet vel 69 eller noe. Cd-singler ja, finnes det fortsatt? Husker det alltid var så mange versjoner av låtene til 2 unlimited og 2 Brothers on the 4.th floor som jeg digget rått fra 93/94 til kanskje 97. Discman fikk jeg i 96 eller noe. 

Haha, modemer ja, de husker jeg. Internett var ekstremt treigt på den tiden, men ble bedre når man munne bruke isdn med to linjer. Men dyrt var det da. Husker også at jeg måtte ringe venninner med hustelefonen etter kl 17, for da var det billigere. Og så var det sånne tidsintervaller på 9 min man betalte for og jeg og venninna mi pleide å snakke i 45 min. Pappa ropte alltid at jeg måtte si hadet og legge på når det var 2 min igjen. :hoho: Rart hvordan det med telefon har utviklet seg og hvor mye billigere det har blitt å ringe. Nå har de fleste ubegrensede ringeminutter inkludert i mobilabonnementet, liksom. På den tiden kostet det skjorta å ringe med mobil. 

Hehe, ja, tenk at vi måtte slå opp i svære leksikon før. Hvordan klarte man seg uten Google før, liksom og ikke minst kvinneguiden? :fnise: Facebook, Twitter, snap, Instagram og andre sosiale medier klarer jeg meg fint uten den dag idag da, men det er det jeg som er rar og sær. Jeg sletta Facebook til slutt fordi folk maste sånn om at jeg måtte dele mer og bli mer aktiv. 

Hehe, føler meg gammel jeg og. Den teknologiske verden den gang var jo nærmest steinalder i forhold til nå. 

Opptaksfunksjonen på kassettspilleren kan sammenlignes med dagens Ipad i brukervennlighet! Selv et lite barn uten tekniske ferdigheter mestret kunsten å lage egne lydopptak eller forevige låter fra radio, når vi ikke hadde opptakskassetter tilgjengelig tapet vi over dårlige vanlige kassetter og trykket rec og vips hadde vi masse moro. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kvinneguide skrev:

Opptaksfunksjonen på kassettspilleren kan sammenlignes med dagens Ipad i brukervennlighet! Selv et lite barn uten tekniske ferdigheter mestret kunsten å lage egne lydopptak eller forevige låter fra radio, når vi ikke hadde opptakskassetter tilgjengelig tapet vi over dårlige vanlige kassetter og trykket rec og vips hadde vi masse moro. 

Hehe, bra sammenlikning. :) og så sant, så sant. Vi tapet også over dårlige vanlige kassetter og tok opp over dem. De hadde ofte mye bedre lyd enn opptakskassettene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Salka skrev:

Godt vi er flere. :) Jeg er heller ikke interessert i å dele og dokumentere alt jeg gjør. Hadde snap en liten stund, men sletta fort. Fikk så "kjeft" for at jeg sendte så få snapper. Ja, man blir sett på som både rar og usosial som ikke bruker FB og snap. Veldig dumt egentlig. Syns det er synd at SoMe nærmest overtar livene til folk. Folk kan ikke nyte et måltid på restaurant en gang uten å ta bilder og legge ut på face, insta og snap først. Da har det gått for langt syns jeg. 

Helt enig, Google ville ikke jeg heller vært foruten. Det brukes masse hver eneste dag. Mesteparten av shopping foregår på nett, reisebestillinger/billettbestillinger også. Det er deilig å slippe å gå i banken for å betale regninger. Ikke at jeg har gjort det da, jeg har hatt nettbank siden jeg begynte å få regninger, men det hørtes slitsomt ut. Brevgiro ble også mye brukt før i tiden, men det tok jo hundre år. 

Det er litt trist egentlig dette, med meg så trenger vi ikke å gå tilbake mer enn 8 år tilbake i tid i 2010. På den tiden kunne det gå uker uten at jeg var på nettet og det gikk helt fint men nå så dukker abstinensen opp etter noen minutter lol. Men jeg må si at jeg synes det er mye kjekkere nå når jeg bruker mobilen til alt framfor PC, det er mer styr med en PC og skulle ha den på fanget og måtte styre med den hehe :P Er såvidt jeg bruker PC lenger

Jeg er heldigvis ikke på det punktet hvor jeg må ta bilde av maten min hele tiden, er svært sjelden jeg gjør det :)

Jeg begynte faktisk ikke å bruke Snapchat og Instagram før 2016 og Facebook fast i 2012, jeg var seint ute :P Men er ikke så ofte jeg legger ut innlegg på siden min, så da blir det spesielt når jeg først gjør :P På Instagram legger jeg som oftest ut tulle ting ment som humor, sist var en video jeg hadde redigert av introen til Mot i Brøstet hvor jeg hadde redigert mitt hode på Nils, kompisen min på Karl og Robert De Niro sitt på Henry :fnise:

For meg som er så usosial så er det veldig kjekt å ha Facebook og ha folk å chatte med :)

Hehe ble litt av et innlegg dette :P  

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker denne serien så godt fra Fox Kids (og senere Jetix) for en utrolig bra serie, husker jeg syntes den var så spennende :)

 

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg vokste opp på en tid uten SoMe. Var ingenting av det på ungdomsskolen, men husker Nettby kom da jeg gikk på VGS. Det var nytt og spennende. Jeg likte Nettby. FB kom vel i 07, men fikk ikke profil før i 2010. 

Trist hvor avhengig folk er av mobilen i dag. Ikke særlig gøy når de du er sammen med bare har nesa ned i mobilen og skal ta ørten bilder 🙄 går ikke an å ut å spise uten at folk skal ta bilder. Vil du ikke bli tatt bilde av, så er du teit.

Nei, ting var bedre før i tiden. Savner ungdomstiden <3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Christy89 skrev:

Jeg er veldig glad jeg vokste opp på en tid uten SoMe. Var ingenting av det på ungdomsskolen, men husker Nettby kom da jeg gikk på VGS. Det var nytt og spennende. Jeg likte Nettby. FB kom vel i 07, men fikk ikke profil før i 2010. 

Trist hvor avhengig folk er av mobilen i dag. Ikke særlig gøy når de du er sammen med bare har nesa ned i mobilen og skal ta ørten bilder 🙄 går ikke an å ut å spise uten at folk skal ta bilder. Vil du ikke bli tatt bilde av, så er du teit.

Nei, ting var bedre før i tiden. Savner ungdomstiden <3

Facebook kom i 2004 faktisk men tror ikke det ble skikkelig kjent i Norge før 2007, jeg husker at det var alt folk pratet om på den tiden.

Ja er trist at det er blitt slik men det er ikke så mye man kan gjøre med det når man først har blitt hektet 😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Winza skrev:

Facebook kom i 2004 faktisk men tror ikke det ble skikkelig kjent i Norge før 2007, jeg husker at det var alt folk pratet om på den tiden.

Ja er trist at det er blitt slik men det er ikke så mye man kan gjøre med det når man først har blitt hektet 😝 

Åja, trodde FB kom i 07. Men synes uansett folk må klare å legge fra seg mobilen litt når man er sammen med andre. Verste jeg vet er de som sitter med mobilen under måltider 🙈 Synes det er uhøflig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk dilla på denne godsaken.
 

Jeg hadde selvfølgelig ikke lov til å spille det, men gjorde det allikevel, i smug. :P Prøvde det igjen her forleden, var moro i ti minutter, så ble jeg lei. Litt for mye labyrint og finne nøkler. xD

265843_pcw_b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Christy89 skrev:

Åja, trodde FB kom i 07. Men synes uansett folk må klare å legge fra seg mobilen litt når man er sammen med andre. Verste jeg vet er de som sitter med mobilen under måltider 🙈 Synes det er uhøflig 

Avhengighet er noe dritt 😝

Jeg klarer å legge fra meg mobilen en stund hvis jeg er med noen andre og vi gjør på noe men hvis vi bare sitter der og ikke gjør noe så blir det fort til at jeg sjekker mobilen :P 

Savner tiden før jeg ble så avhengig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GammelSierraFan skrev:

Husker jeg fikk dilla på denne godsaken.
 

Jeg hadde selvfølgelig ikke lov til å spille det, men gjorde det allikevel, i smug. :P Prøvde det igjen her forleden, var moro i ti minutter, så ble jeg lei. Litt for mye labyrint og finne nøkler. xD

265843_pcw_b.png

De lagde et nytt Doom spill for 2 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Winza skrev:

De lagde et nytt Doom spill for 2 år siden

Vet, dessverre har jeg ikke god nok maskin til å klare å kjøre det. De hadde jo et fra 2003 eller 2004 også, det spilte jeg litt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Spise Girls, Aqua, Back Street Boys, Daze og E-type for alle penga 😂 Husker jeg var så fascinert av dama i E-type. Store pupper og crazy outfit på scenen. Virket helt speedet noen ganger 😂

images-2.jpg.c40d6f39f2c1f2db84ba2abe4264d493.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...