Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en som var ekstremt kresen i matveien?


godjenten

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Supernova17 skrev:

Takk for at du deler. Kan du si noe om hvorfor du synes det var utfordrende, da han var så ekstremt kresen?

Fordi det gikk utover mitt liv og vår hverdag. Vi kunne ikke spise ute, spise hos andre, bestille mat hjem, reise noe sted osv. Utlandet kunne vi bare glemme. For ikke å glemme den kroniske redselen for feilernæring og at det skulle smitte videre til evt barn. Det var også utrolig flaut og svært lite sexy å ha en voksen mann som spiste som en kresen fire åring. 

Anonymkode: d5bdb...7ac

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo forskjell på hva man legger i kresen. Jeg definerer meg selv som kresen da det er en hel del mat jeg ikke liker. Jeg er sensitiv for smaker, lukter og konsistenser, så det er en del mattyper jeg blir uvel av. Allikevel har jeg aldri vært "leve på junkfood-"typen og jeg spiser det jeg får andre steder(men tar kanskje på så lite som mulig).

Synes egentlig det er litt leit at så mange dømmer kresne mennesker så hardt, å være ekstra følsom for smak og lukt er ikke noe man velger selv. Jeg prøver å smake på nye ting(altså ingedienser eller retter jeg ikke har dårlige erfaringer med), og jeg sutrer ikke over maten på besøk eller på restaurant. 

Anonymkode: 5b1af...daa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva man legger i ekstremt kresen. Jeg spiser mye rart, men noen ting greier jeg rett og slett ikke. Det handler ikke alltid om at folk er vanskelige/barnslige osv, fordi man ikke liker ting. Man må huske på at vi oppfatter smak og lukt forskjellig.

Jeg og samboer har forskjellig smak på enkelte ting, men det er ikke noe som hemmer oss i hverdagen, så det er ikke noe problem. Men jeg kunne ikke ha vært sammen med noen som f.eks bare spiser pasta, eller brødskiver med nugatti. Eller at man må lage 2 middager hver dag, det hadde jeg ikke orket.

Når det kommer til pizza, så har vi ganske like smak, men vi lager gjerne 50/50, noe som er helt uproblematisk. ( Det kan man også bestille på restaurant. ) Har heller ikke problem med at folk peller av ting de ikke selv liker, ser ikke at det skulle være noe verre enn at noen legger til noe ekstra.

Anonymkode: bb6c7...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et slik forhold tidligere og jeg kan si at NEI det vil jeg aldri igjen. Han spiste kun ostesmørbrød og spagetti og hamburgere (da kun med kjøtt og ost på). Han var værre enn et barn på maten! Hvis han så noe form for grønnsaker på tallerken så ville han ikke ha det. 

De få gangene han skulle lage middag så ble det ostesmørbrød, så da ble det med de få gangene.

Nå har jeg en mann som spiser det meste og det er helt topp! Vi kan eksperimentere med maten og jeg Kan lage hva jeg vil til middag og selv disker han opp med gode middager ❤️

Trodde at det bare var en bagatellting at folk var kresne på maten, men så fort du blir sammen med en kresen en så bidrar det til å drepe hele forholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flest kvinner eller menn som er kresne? Eller like mye begge deler?

Anonymkode: 20902...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Supernova17 said:

Takk for at du deler. Kan du si noe om hvorfor du synes det var utfordrende, da han var så ekstremt kresen?

Ikke meg du spurte, men for mange er det fordi det å spise mat er en sosial greie. Jeg synes det er kjempekoselig å lage mat sammen med andre, spise mat sammen med andre, det er gøy å prøve ny mat, jeg vil alltid prøve ny mat når jeg er på ferie for eksempel. Noen som har mange ting de ikke liker er ikke med på disse tingene. Man kan lage egen mat og spise den for seg selv, men da blir jo det sosiale aspektet borte. Når man skal bort eller på ferie kan man ikke spise på de nye og spennende stedene fordi de som er kresne ikke kan spise der. Igjen blir det sosiale og det spennende med maten borte. Jeg spiser veldig variert, mat er gøy, og hadde synes livet hadde blitt litt kjedeligere om jeg hadde måtte velge mellom variasjon og sosialt samvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med ei som faktisk klagde over at jeg ikke var kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig å mene at det meste av slike krav og egenskaper er bagateller når det kommer til kjærligheten. 

Men mat er en såppas stor del av hverdagen. Jeg elsker mat. Og drikke. Så syns det er viktig att det går an å ha med partneren sin ut å spise, lage mat hjemme osv. Det er liksom kosen ved det. Så kommer det an på hvor kresen det er snakk om. Kan bare spise pølser feks hadde ikke funket. 

Anonymkode: b7e9a...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mat, både å lage den og nyte den sammen med mine kjære betyr mye for meg. Jeg elsker å eksperimentere med nye retter og smakskombinasjoner, så en kresen og skeptisk partner ville lagt en kraftig demper på den gleden. Jeg synes også voksne som er kresne i matveien er dårlige rollemodeller for barn som skal lære seg å spise variert. Folk som er veldig kresne med maten er ofte nevrotiske på andre områder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det gikk utover mitt liv og vår hverdag. Vi kunne ikke spise ute, spise hos andre, bestille mat hjem, reise noe sted osv. Utlandet kunne vi bare glemme. For ikke å glemme den kroniske redselen for feilernæring og at det skulle smitte videre til evt barn. Det var også utrolig flaut og svært lite sexy å ha en voksen mann som spiste som en kresen fire åring. 

Anonymkode: d5bdb...7ac

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende ikke hadde lyst til å en gang prøve å jobbe med det, så nei. Å være veldig kresen i voksen alder uten å ville utfordre seg selv vitner om umodenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kresen i betydningen kvalitetsbevisst

eller

Kresen i betydningen «Æsj! Liker ikke ditt og liker ikke datt» og vil ikke smake.

?

Kvalitetsbevisst: Ja

Æsj-typen: absolutt ikke.

Anonymkode: f6c4f...b57

Synes forøvrig "kvalitetsbevisst"-typen også kan være ganske kjip. Har ikke hatt en sånn kjæreste, men et par kompiser som er sånn. Blir skikkelig nervøs av det, tenk om jeg kjøper paprikaen min på Extra og ikke på en økologisk nisjebutikk!? At jeg ikke lager alt krydderet mitt fra bunnen av!? At jeg noen ganger bare vil ha noe billig potetgull og Pokal-pils til 20 kr halvliteren på en fredag, ikke håndlaget trøffelchips med en god Amarone til??? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på hva man legger i ekstremt kresen. Jeg spiser mye rart, men noen ting greier jeg rett og slett ikke. Det handler ikke alltid om at folk er vanskelige/barnslige osv, fordi man ikke liker ting. Man må huske på at vi oppfatter smak og lukt forskjellig.

Jeg og samboer har forskjellig smak på enkelte ting, men det er ikke noe som hemmer oss i hverdagen, så det er ikke noe problem. Men jeg kunne ikke ha vært sammen med noen som f.eks bare spiser pasta, eller brødskiver med nugatti. Eller at man må lage 2 middager hver dag, det hadde jeg ikke orket.

Når det kommer til pizza, så har vi ganske like smak, men vi lager gjerne 50/50, noe som er helt uproblematisk. ( Det kan man også bestille på restaurant. ) Har heller ikke problem med at folk peller av ting de ikke selv liker, ser ikke at det skulle være noe verre enn at noen legger til noe ekstra.

Anonymkode: bb6c7...045

Flott sagt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.4.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Herlighet så mange rare kriterier jeg leser her på KG. Om man blir glad i en person så spiller det da virkelig ingen rolle hva vedkommende spiser/liker i matveien.

Anonymkode: b30a4...4f5

Må bare signere denne. Om min flørt hadde likt meg sånn jeg liker han, så hadde jeg brydd meg midt bak hva han spiste.

Anonymkode: aa4a4...8ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg ikke. Jeg synes det er både uhøflig og pinlig med folk som pirker i maten og ikke spiser halvparten av det som blir servert. Barnslig er det og. 

Anonymkode: 45ea6...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Herlighet så mange rare kriterier jeg leser her på KG. Om man blir glad i en person så spiller det da virkelig ingen rolle hva vedkommende spiser/liker i matveien.

Anonymkode: b30a4...4f5

Så enig, når man møter den rette så spiller ikke slike uvesentligheter noen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...