Gå til innhold

Vår sol og alle stjerner er ikke mulig å se i verdensrommet


TrekStar

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er ganske sannsynlig at stjerner og vår egen sol er ikke er mulig å se i verdensrommet. Det eneste vi kan se, er planeter, måner og annet rom-materiale som reflekterer lys tilbake. Lyset vi ser fra solen og fra stjerner, er et resultat av refraksjon når stråling fra solen og stjernene passerer igjennom jordens atmosfære.

I universet så er det helt mørkt, og ingen stjerner eller sol kan ses. Får å se solen og stjerner, så må vi observere dem enten innenfor atmosfæren til en planet som jorden, eller ved å ha glass mellom øynene våre og solen/stjerner. Da oppstår det en refraksjon/diffraksjon, slik at vi kan se stjerner og solen. Ellers er solen og stjerner helt sort og avgir ikke lys, bare stråling.

Hvis eller når jordens atmosfære blir tynnere, og til slutt er borte, så vil solen og stjernene ikke lenger kunne ses, verken på jordens overflate eller i rommet/universet. Bare igjennom et glass vil vi kunne se solen og stjerner.

Noen har kanskje hørt om "The Black Sun". Dette er solens og stjerners virkelige "farge". Når jordens atmosfære blir borte, så vil "The Black Sun" overta den hvite solens plass på himmelen.

Det er også mulig at materialer ikke egentlig reflekterer lys engang, men at det er atomene, og de samlede atomene som f.eks en planet består av, som lyser opp. Jeg tror det er mulig at det er en hinne rundt hvert atom, som fungerer som en atmosfære, og hvor det skapes refraksjon når strålingen passerer denne hinnen/atmosfæren til atomet. Hvert atom vil da lyse opp, slik at vi kan se det/dem.

Noen vil kanskje ikke forstå hva jeg babler om, men jeg liker å tenke alternativt om ting. Noen vil kanskje synes at ideene er dumme, andre vil synes dem er interessante. Det viktigste er at jeg liker hva jeg gjør, å tenke ute av boksen, som den asperger'n jeg er.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lys er fotoner, og de gir ikke noe sterkere signal når de treffer tappene og stavene i øynene av å gå gjennom atmosfæren. Tvert imot filtrerer den bort litt noen av dem. Siden du er så fullstendig på bærtur blir det kanskje vanskelig å akseptere.

Anonymkode: 6b5ed...e79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med virkelighetens fysikk å gjøre. Fantaser så mye du vil, men det er absolutt ingen realitet i det du skriver.

Anonymkode: 7051f...864

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 4/10/2018 at 7:47 PM, TrekStar said:

Jeg tror det er ganske sannsynlig at stjerner og vår egen sol er ikke er mulig å se i verdensrommet. Det eneste vi kan se, er planeter, måner og annet rom-materiale som reflekterer lys tilbake. Lyset vi ser fra solen og fra stjerner, er et resultat av refraksjon når stråling fra solen og stjernene passerer igjennom jordens atmosfære.

I universet så er det helt mørkt, og ingen stjerner eller sol kan ses. Får å se solen og stjerner, så må vi observere dem enten innenfor atmosfæren til en planet som jorden, eller ved å ha glass mellom øynene våre og solen/stjerner. Da oppstår det en refraksjon/diffraksjon, slik at vi kan se stjerner og solen. Ellers er solen og stjerner helt sort og avgir ikke lys, bare stråling.

Hvis eller når jordens atmosfære blir tynnere, og til slutt er borte, så vil solen og stjernene ikke lenger kunne ses, verken på jordens overflate eller i rommet/universet. Bare igjennom et glass vil vi kunne se solen og stjerner.

Noen har kanskje hørt om "The Black Sun". Dette er solens og stjerners virkelige "farge". Når jordens atmosfære blir borte, så vil "The Black Sun" overta den hvite solens plass på himmelen.

Det er også mulig at materialer ikke egentlig reflekterer lys engang, men at det er atomene, og de samlede atomene som f.eks en planet består av, som lyser opp. Jeg tror det er mulig at det er en hinne rundt hvert atom, som fungerer som en atmosfære, og hvor det skapes refraksjon når strålingen passerer denne hinnen/atmosfæren til atomet. Hvert atom vil da lyse opp, slik at vi kan se det/dem.

Noen vil kanskje ikke forstå hva jeg babler om, men jeg liker å tenke alternativt om ting. Noen vil kanskje synes at ideene er dumme, andre vil synes dem er interessante. Det viktigste er at jeg liker hva jeg gjør, å tenke ute av boksen, som den asperger'n jeg er.

Dette er bare tull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at vi har en haug med blinkende prikker på himmelen. Ta et teleskop og kikk på dem. Det er bare noen flakkende form for lys. Jeg tror helt 100% oppriktig at vi aldri har vært i "verdensrommet" og at alt NASA sier er løgn.

Anonymkode: 6e9b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sannheten er at vi har en haug med blinkende prikker på himmelen. Ta et teleskop og kikk på dem. Det er bare noen flakkende form for lys. Jeg tror helt 100% oppriktig at vi aldri har vært i "verdensrommet" og at alt NASA sier er løgn.

Anonymkode: 6e9b2...055

Og jorda er flat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, xx said:

Og jorda er flat?

Jeg vet ikke. Og sannheten er at det gjør ikke du heller. Man velger å tro at jorden er rund/en ball fordi det er det man har blitt fortalt. Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett det med egne øyne.

Anonymkode: 6e9b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Og sannheten er at det gjør ikke du heller. Man velger å tro at jorden er rund/en ball fordi det er det man har blitt fortalt. Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett det med egne øyne.

Anonymkode: 6e9b2...055

Selv de gamle grekerne visste for 2500 år siden at jorda er rund.

Jeg velger å tro du troller.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett det med egne øyne.

Anonymkode: 6e9b2...055

Du har aldri sett at skip "synker" med avstanden slik at bare mastene til slutt er synlige? Eller omvendt: fra båt ser du først fjelltoppene og først når du er ganske nærme ser du stranda? Dette tyder sterkt på at i det minste havet og store innsjøer er krumme, syns du ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Og sannheten er at det gjør ikke du heller. Man velger å tro at jorden er rund/en ball fordi det er det man har blitt fortalt. Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett det med egne øyne.

Anonymkode: 6e9b2...055

Fordi man har blitt fortalt det? Nei. Fordi alt man kan sette sammen av informasjon og rasjonalisering (inklusive egne observasjoner) tilsier at dette stemmer. På toppen av alt dette er det jo selvsagt klart at også svært mange høyt kompetente folk forteller at slik er det og de har vel kommet til samme slutning på litt av det samme grunnlaget tenker jeg (bare at de har tilgang til enda mer informasjon)

Anonymkode: 53d37...03a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GauteS said:

Du har aldri sett at skip "synker" med avstanden slik at bare mastene til slutt er synlige? Eller omvendt: fra båt ser du først fjelltoppene og først når du er ganske nærme ser du stranda? Dette tyder sterkt på at i det minste havet og store innsjøer er krumme, syns du ikke?

Jeg lurer på om personen tror at det går ann for store båter å synke i havet. Har personen noen gang sett en tankbåt synke selv? Eller har han bare blitt fortalt at de kan synke? Har han kanskje bare også sett på "fake" bilder og video av at båter "synker" mens det som egentlig skjer er at de transporteres til en annen dimensjon der romvesener kan modifisere båtene til å drive med rom-seiling? :alice:

Anonymkode: 53d37...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten er at vi har en haug med blinkende prikker på himmelen. Ta et teleskop og kikk på dem. Det er bare noen flakkende form for lys. Jeg tror helt 100% oppriktig at vi aldri har vært i "verdensrommet" og at alt NASA sier er løgn.

Anonymkode: 6e9b2...055

Hvorfor tror du ikke det, og hva tenker du på som verdensrommet? Tenker du at mennesker ikke har vært på månen, eller mener du det ikke finnes romstasjoner?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Og sannheten er at det gjør ikke du heller. Man velger å tro at jorden er rund/en ball fordi det er det man har blitt fortalt. Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett det med egne øyne.

Anonymkode: 6e9b2...055

Du har observert at jorden ikke er flat, da er du bare ikke klar over det selv. For eksempel skygge fra jorda på månen

Anonymkode: 6d792...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har observert at jorden ikke er flat, da er du bare ikke klar over det selv. For eksempel skygge fra jorda på månen

Anonymkode: 6d792...1e2

Hvorfor er skyggen av månelys varmere enn selve månelyset når månen reflekterer solen?

Anonymkode: 6e9b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke jorden er flat. Jeg sier at ingen av oss "vet" det. Vi velger å tro det fordi det er det vi har blitt fortalt. Finnes det en del interessante indikasjoner på at jorden kan være flat? Helt klart. Er jorden mest sannsynlig rund som en ball? Ja.

Folk flest er låst fast i en viss måte å tenke på, og tror blindt på det meste de blir fortalt. Den nye "religionen" er vitenskap, og evolusjonsteorien er skapelseshistorien. De virker også å bli fornærmet på samme måte som religiøse hvis troen deres kritiseres.

Folk må selvfølgelig bare tro på hva de vil. Men det finnes da tusenvis av superfascinerende teorier, argumenter, skjeletter, megalitter etc som direkte strider mot status quo.

39 minutter siden, GauteS said:

Du har aldri sett at skip "synker" med avstanden slik at bare mastene til slutt er synlige? Eller omvendt: fra båt ser du først fjelltoppene og først når du er ganske nærme ser du stranda? Dette tyder sterkt på at i det minste havet og store innsjøer er krumme, syns du ikke?

Ta opp en kraftig kikkert, også "kurver" plutselig ikke jorden lenger.

Anonymkode: 6e9b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke jorden er flat. Jeg sier at ingen av oss "vet" det. Vi velger å tro det fordi det er det vi har blitt fortalt. Finnes det en del interessante indikasjoner på at jorden kan være flat? Helt klart. Er jorden mest sannsynlig rund som en ball? Ja.

Folk flest er låst fast i en viss måte å tenke på, og tror blindt på det meste de blir fortalt. Den nye "religionen" er vitenskap, og evolusjonsteorien er skapelseshistorien. De virker også å bli fornærmet på samme måte som religiøse hvis troen deres kritiseres.

Folk må selvfølgelig bare tro på hva de vil. Men det finnes da tusenvis av superfascinerende teorier, argumenter, skjeletter, megalitter etc som direkte strider mot status quo.

Ta opp en kraftig kikkert, også "kurver" plutselig ikke jorden lenger.

Anonymkode: 6e9b2...055

Eh, jo det gjør den..

Anonymkode: 96150...428

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten er at vi har en haug med blinkende prikker på himmelen. Ta et teleskop og kikk på dem. Det er bare noen flakkende form for lys. Jeg tror helt 100% oppriktig at vi aldri har vært i "verdensrommet" og at alt NASA sier er løgn.

Anonymkode: 6e9b2...055

Det er da ganske lett å se satellitter på nattehimmelen. Særlig på sensommeren. Jeg har selv sett ISS i teleskop.

I tillegg til NASA så er det flere titalls andre nasjonale og private romfartsorganisasjoner. Og tusenvis av universiteter og andre forskningsinstitusjoner. Hvorfor er det ingen som avslører løgnen?

De lysende prikkene på himmelen forteller oss en hel masse hvis man vet hvordan man skal bruke lyset fra dem. 

Spekteret forteller oss hvilke grunnstoffer stjerna består av. Planck-kurven forteller hvor varm stjernen er. Ved hjelp av doppler effekten kan man si noe om stjernas bevegelse. Bare for å nevne noe.

Det vi vet om universet er basert på observasjoner. Når ideene vi hadde om universet ikke stemte med de vi så, endret vi ideene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ta opp en kraftig kikkert, og så "kurver" plutselig ikke jorden lenger.

Anonymkode: 6e9b2...055

Jeg vet ikke hvorfor du plutselig vrir på ordlyden, men det er et faktum at du ikke han se stranda når du er langt til havs, og er du langt nok ute, ser du ikke fjelltoppene heller. Uansett hvor god kikkerten er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er skyggen av månelys varmere enn selve månelyset når månen reflekterer solen?

Anonymkode: 6e9b2...055

Hvorfor ikke svare på det jeg spør om, i stedet for å stille irrelevante spørsmål tilbake?

Anonymkode: 6d792...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GauteS skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du plutselig vrir på ordlyden, men det er et faktum at du ikke han se stranda når du er langt til havs, og er du langt nok ute, ser du ikke fjelltoppene heller. Uansett hvor god kikkerten er. 

Jeg vrir ikke egentlig på noe. De som faktisk tror på flat earth har dyptgående forklaringer på dette. Er vel noe snakk om det Einstein sa om at tyngekraften altererer/bøyer lysbølger. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke svare på det jeg spør om, i stedet for å stille irrelevante spørsmål tilbake?

Anonymkode: 6d792...1e2

Spørsmålet er særs relevant.

Anonymkode: 6588f...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vrir ikke egentlig på noe. De som faktisk tror på flat earth har dyptgående forklaringer på dette. Er vel noe snakk om det Einstein sa om at tyngekraften altererer/bøyer lysbølger. 

Nei, lysbølger blir aldri alterert (= opphisset, oppskaket), det er det mennesker som blir. Men lys blir bøyd av tyngdekrafta, det er riktig. Tyngdekrafta til sola og andre stjerner, ikke til så små legemer som Jorda.
Forresten er det ironisk at flat Jord-folk som benekter elementær naturvitenskap, med glede aksepterer og tar til inntekt for sine forkvakla ideer avansert naturvitenskap som de ikke forstår en dritt av.
Like overbevisende som homeopater som har lært seg et nytt ord: kvantefysikk, og bruker det ordet når de skal "forklare" hvordan homeopati "virker" (virker angivelig bedre jo mer fortynnet virkestoffet er, til og med så fortynnet at det ikke finnes ett molekyl av virkestoffet igjen i blandinga!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...