Gå til innhold

Hvorfor har germanske språk så mange lånord fra romanske spårk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor er det så mange lånord fra Romanske språk eller fra gresk i de germanske språkene? Engelsk, Nederlansk, Norsk, Svensk, Dansk, Tysk, Afrikaans, Frisisk nesten alle germanske språk har masse lånord fra latin, fransk eller gresk (jeg vet at gresk ikke er et romansk språk). Hvorfor er det ikke omvendt? Hvorfor er det ikke særlig mange germanske ord i italiansk, rumensk, fransk osv....? Slaviske språk som russisk, polsk, ukrainsk, slovensk, tsjekkisk, slovakisk osv.... har mye mindre lån ord fra latin, fransk og gresk osv..... Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 1e4e7...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel fordi Hellas og Romerriket var høykulturene og germanske folkeslag var "barbarere". 

Bibelen og gudstjenestene var på latin og var en kilde til latinske ord og uttrykk igjennom mer enn tusen år. 

Senere var jo fransk overklassens språk. Hvordan det er med slaviske språk vet jeg ikke. Men jeg har jo inntrykk av at det også der er mange latinske ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra antikken og fremover hadde gresk og latin tilnærmet samme status som engelsk har i dag. Latin var fra middelalderen vitenskapens språk. Så sent som i 1905 ble det holdt forelesninger på latin ved universitetet i Oslo. Katolikkene holdt liturgien og alle skrifter på latin inntil 1965. Hos de ortodokse er gresk det liturgiske språket.

Inntil svært nylig var fransk det offisielle internasjonale diplomatspråket.

 

DERFOR er det så mye latin og gresk i de germanske språkene.

Anonymkode: ba078...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt, spiller også normannernes erobring av England en viktig rolle. Etter at England ble invadert av Wilhelm Erobreren fikk fransktalende personer maktposisjonene i landet, og det engelske språket ble i stor grad preget av fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...