Gå til innhold

Spørsmål til vernepleiere utdanning haster*


Theo.papaya

Anbefalte innlegg

Heisann, håper noen her kan hjelpe meg fordi jeg er veldig usikker. Jeg har søkt meg inn på vernepleier bachelor men jeg har strøket på eksamen i s2 matte ( ikke standpunkt men eksamen man blir trukket ut til) . Jeg har siden fått en diagnose fra nervopsykologisk senter på mild dyskalkuli og fikk fritak fra matte når jeg studerte bachelor i sosialantropologi. Men nå har jeg altså funnet ut av at jeg vil bli vernepleier og jeg vet at denne utdanningen krever noe enkel praktisk matte, noe som ikke er ett problem for meg. Ganske enkelt så er spørsmålet mitt om jeg kan få fritak for matte på vernepleier studie? Jeg har ikke klart å finne ett klart svar på dette på nett med unntak av noen litt eldre inlegg her fra noen som sier at de har dyskalkuli og likavel har fullført studiet. Jeg tenker selv at det virker logisk at man skal kunne få fritak siden matten er såpass enkel og min form for dyskalkuli er såpass svak men jeg hadde virkelig satt pris på om noen har mer klar info på dette :). Hvis noen her jobber som vernepleier med dyskalkuli så vil jeg veldig gjerne høre på dine opplevelser i yrket siden det krever noe matte. Takk for meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det får du ikke. Matten som inngår i studiet er medikamentregning og helt grunnleggende for yrket. Hvis dyskalkulien er svak bør du heller gå for å klare å gjennomføre det.

Anonymkode: 72d64...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får du ikke. Matten som inngår i studiet er medikamentregning og helt grunnleggende for yrket. Hvis dyskalkulien er svak bør du heller gå for å klare å gjennomføre det.

Anonymkode: 72d64...549

Er du helt sikker på dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du må kunne matte for å få til medikamentregningen. Medikamentregning er en eksamen du må bestå og ha 100% rett for å få bestått. Ikke en kommafeil tillates, noe som er ganske logisk fordi en kommafeil kan ta livet av noen om du gir feil dose. 

Anonymkode: b7c26...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Theo.papaya skrev:

Er du helt sikker på dette?

 

For å sitere et regjeringsdokument (riktignok fra år 2000): "Å uteksaminere sykepleierstudenter som har fått fritak fra f.eks. legemiddelhåndtering og medikamentregning, vil være å lage annenrangs sykepleiere, og det vil ingen være tjent med", og de fraråder i samme dokument at det gis fritak. Medikamenthåndtering er helt grunnleggende for vernepleiere, og en vernepleier som ikke kan håndtere medikamenter er ikke en vernepleier. Dog er ikke matten avansert matte, så om dyskalkulien er svak som du sier bør det være mulig å gjennomføre, eventuelt at du tar en titt på pensum/hva du må kunne nå i forkant og avgjør om det er noe du tror du kan klare.

Anonymkode: 72d64...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at du må kunne matte for å få til medikamentregningen. Medikamentregning er en eksamen du må bestå og ha 100% rett for å få bestått. Ikke en kommafeil tillates, noe som er ganske logisk fordi en kommafeil kan ta livet av noen om du gir feil dose. 

Anonymkode: b7c26...c69

Dette vet jeg, men jeg har ikke null tallforståelse , medikamentregningen er jo ikke mer avansert enn deling og ganging, etter de gamle eksamensoppgavene jeg har funnet ialefall klarte jeg mesteparten av.  Det er litt kjipt å bli nektet inngang til et fag som krever en såpass enklere form for mattematikk enn den jeg tok på vgs. Men jeg skal ringe inn til universitetet i morgen og forhøre meg slik at jeg er sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Theo.papaya skrev:

Dette vet jeg, men jeg har ikke null tallforståelse , medikamentregningen er jo ikke mer avansert enn deling og ganging, etter de gamle eksamensoppgavene jeg har funnet ialefall klarte jeg mesteparten av.  Det er litt kjipt å bli nektet inngang til et fag som krever en såpass enklere form for mattematikk enn den jeg tok på vgs. Men jeg skal ringe inn til universitetet i morgen og forhøre meg slik at jeg er sikker. 

Men du vil jo ikke bli nektet inngang, du vil bli nektet fritak. Om du klarer oppgavene greit så er du jo langt på vei, og det bør ikke være noe problem?

Anonymkode: 72d64...549

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du vil jo ikke bli nektet inngang, du vil bli nektet fritak. Om du klarer oppgavene greit så er du jo langt på vei, og det bør ikke være noe problem?

Anonymkode: 72d64...549

Jeg tenker på fritak slik at jeg kan komme inn på studiet. Altså fritak fra vgs krakteren når jeg søker plass på studiet. Ikke at jeg vil droppe å ta medikamentregning. Beklager hvis jeg var uklar på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at jeg kan komme inn på studiet, selv med stryk på matte eksamen på vg3? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...