Gå til innhold

Selge playstation til 12-åringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å flytte samværshelgen en uke frem, så kan han sitte den helgen å ta igjen alle de tapte timene? 

Anonymkode: 9e512...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har spilletider, men problemet er hans oppførsel. Han er frekk og dramatiserer hvis vi skal gjøre noe annet og han ikke får spille de 2 timene. Feks hvis vi skal på besøk, tur, kamper i helgen, vekk i helgene...

Han skal på leirskole i morgen og sier at han ikke vil til pappa helgen etter pga han mister spilledager. Alt handler om det.

ts

Anonymkode: 037d5...afb

Avhengighet krever hjelp utenfra. Dette fikser dere ikke alene. Psykolog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Hardt mot hardt. 

Om han ikke kan forholde seg til spilletider og oppføre seg så stenges konsollen inne for hvert minutt og time han ikke oppfører seg.

Han taper spilletid så er det opp til han hvor mange minutte han vil ofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk to timer er litt lite, eller ikke er så mye. Det som er mer bekymringsfult er at han ikke klarer å slutte. Jeg ville egentlig foreslå at han kan spille så mye han vil hvis han klarer å slutte med en gang når han skal på trening, når han må gjøre lekser, når dere skal gjøre familiegreier han må være med på, ved måltider osv. 

En annen ide kan være å snakke med de andre foreldrene. Når spiller deres barn? Kan dere få til noen faste tider hvor vennene får spille sammen? Eller faste tider hvor de ikke spiller?

Anonymkode: 78e58...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vi har hatt forskjellige regler og han vanligvis klarer å tilpasse seg. Problemet er at etter han har spilt Fortnite en stund så dukket opp en slags ,,avhengighet,, der det blir mange konflikter og han oppfører seg urasjonelt. Han spiser fort, vil bare hjem for å spille, snakker bare om spilling, blir vanskelig å gjøre andre ting pga han vil heller spille. I helgene spiller han mye mer enn i ukedagene.

Jeg har snakket med andre foreldre og de fleste mener at barna spiller for mye og det blir for mye fokus på spilling. Når det er sagt så er barn forskjellige. Noen er flinkere å forholde seg til regler enn andre og blir ikke så betatt av det. 

I fjor hadde vi en lang pause uten spill og hans oppførsel ble mye bedre. Han var ikke irritabel og sur, gledet seg til kamper,treninger, å være med pappa. Det resulterte at han fikk tilbake playstation og ting var greit. Nå er vi på igjen og denne gangen er mye verre. Jeg føler at jeg må gripe inn og ta drastiske valg pga han klarer ikke å kontrollere det selv.

Det er ikke at han lager problemer hver dag, men når det skjer blir det ganske dramatisk.

ts

 

Anonymkode: 037d5...afb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har spilletider, men problemet er hans oppførsel. Han er frekk og dramatiserer hvis vi skal gjøre noe annet og han ikke får spille de 2 timene. Feks hvis vi skal på besøk, tur, kamper i helgen, vekk i helgene...

Han skal på leirskole i morgen og sier at han ikke vil til pappa helgen etter pga han mister spilledager. Alt handler om det.

ts

Anonymkode: 037d5...afb

Hva gjør og sier foreldrene?

Å selge den vitner om manglende ansvar fra de voksne. Dersom dere er konsekvente vil jo sutringen opphøre. Men noen barn blir faktisk spillegale. Kanskje han trenger å «binge» en gang iblant. Man må også servere andre alternativer fremfor straff. Man må ta kampen på rett måte. Litt av en pubertet dere går i møte om hardt mot hardt er dere eneste dere tror på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har spilletider, men problemet er hans oppførsel. Han er frekk og dramatiserer hvis vi skal gjøre noe annet og han ikke får spille de 2 timene. Feks hvis vi skal på besøk, tur, kamper i helgen, vekk i helgene...

Han skal på leirskole i morgen og sier at han ikke vil til pappa helgen etter pga han mister spilledager. Alt handler om det.

ts

Anonymkode: 037d5...afb

Gi han "spillebrikker" i begynnelsen av hver uke. 14 timer i uken. Gi han 56 brikker som hver har et kvarters varighet. La han disponere disse som han vil i "fritiden" der det ikke er andre aktiviteter. Ingen spilling når det er andre ting på timeplanen. Når spillmaskinen ikke er i bruk er den innelåst. Skal han spille må han gi fra seg det antall brikker han vil spille for der og da, og han får bruke spillmaskinen den aktuelle tiden. Deretter blir den låst inn til neste gang. Så får det være hans valg om han vil bruke opp alle innen onsdag. Og da blir han såklart uten spilling resten av uka, uten unntak. Ingen roll-over, all tid må brukes innen søndag kl 21 f.eks. Så starter en ny periode mandag ettermiddag.

Brikkene kan bestå av et glass med kronestykker. 1 kr erlik 15 min. Eller gule postit-lapper, eller små steiner. Du holder styr på de brukte, han passer på de tilgjengelige. Når du har fått 56 kronestykker er ukens spilltid oppbrukt. 

Da har du kontroll på spilletiden, samtidig som han selv kan styre spilletiden sin.

vinn vinn for alle.

Såklart med konsekvenser. Bryter han regler mister han spilletid. Nekter han å dra på trening eller krangler når lekser skal gjøres,ta vekk X antall spillebrikker. Stjeler han spillkonsollen når du er ute av huset, tar du fra han ALL spilletid resten av uka. Osv osv. Såklart må du være 100% konsekvent HELE TIDEN. 

Klare regler, tilmålt tid, som han får bestemme over selv. Funker fjell. Stemoren min måtte ha et slikt regime overfor sin sønn. Fra et hus med konstant krangel og "kela" ble det et hus fyllt av ro og harmoni. Etter et par uker var det null krangel om spill. Han visste reglene, og fulgte dem. De første par ukene var han tom for spilletid før onsdag. Etterhvert har han lært å disponere de bedre, slik at han nå har spilltid hele uka, men sparer opp slik at han kan spille mer i helgen.

Man kan ikke bare legge ned veto og andre regler rundt tenåringenes aktiviteter. Man må la dem få litt medbestemmelse selv.

Anonymkode: ad99b...a00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt vi har hatt forskjellige regler og han vanligvis klarer å tilpasse seg. Problemet er at etter han har spilt Fortnite en stund så dukket opp en slags ,,avhengighet,, der det blir mange konflikter og han oppfører seg urasjonelt. Han spiser fort, vil bare hjem for å spille, snakker bare om spilling, blir vanskelig å gjøre andre ting pga han vil heller spille. I helgene spiller han mye mer enn i ukedagene.

Jeg har snakket med andre foreldre og de fleste mener at barna spiller for mye og det blir for mye fokus på spilling. Når det er sagt så er barn forskjellige. Noen er flinkere å forholde seg til regler enn andre og blir ikke så betatt av det. 

I fjor hadde vi en lang pause uten spill og hans oppførsel ble mye bedre. Han var ikke irritabel og sur, gledet seg til kamper,treninger, å være med pappa. Det resulterte at han fikk tilbake playstation og ting var greit. Nå er vi på igjen og denne gangen er mye verre. Jeg føler at jeg må gripe inn og ta drastiske valg pga han klarer ikke å kontrollere det selv.

Det er ikke at han lager problemer hver dag, men når det skjer blir det ganske dramatisk.

ts

 

Anonymkode: 037d5...afb

Hva når han flytter ut og kan gjøre som han vil? 

Dere må lære han å kontrollere og beherske egne følelser og oppførsel, ikke fjerne problemet. Om dere bare fjerner problemet vil han aldri lære hvordan håndtere denne type "avhengighet". Det vil si at dere risikerer at når han flytter ur på egen hånd vil han spille hele dagen og droppe ut av skolen fordi han ikke klarer begrense seg selv. 

Anonymkode: 6c96c...998

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med ham når ingen er sure. Forklar hvordan oppførselen hans er og at du ikke aksepterer det. Kom gjerne med eksempler. Si i forkant av samtalen at du skal si ting han sikkert ikke liker, men at han skal høre på deg til du er ferdig, og så skal du gjøre det samme med ham hvis han klarer å holde seg saklig og ikke begynner å kjefte, klage, sutre og anklage. Hvis han vil diskuteres med som et stort barn/snart voksen så må han oppføre seg som nettopp det! Si gjerne det!

Se på uka sammen. Når passer det å spille. Når passer det IKKE å spille. Vis forståelse for at han synes det er gøy å spille og at han har lyst til det hele tiden. Forklar ham at du gjerne vil la ham spille en god del HVIS han klarer å la være de gangene det ikke passer UTEN å lage bråk. Lag en "konto" hvor han kan samle opp. Får han spilt en time på mandag, har han en time mer resten av uka, for eksempel. Lag evt. en vinn-vinn for dere begge. Går han en halvtimes tur med hunden, får han tilsvarende mer i spilletid. Jeg kommer bare med eksempler, du vet hvordan hverdagen deres er og hva som kan funke...

Blir det syting, klaging og sutring, forsvinner playstation (evt bare kabelen da, det er litt enklere å dra frem og tilbake). Dette forklarer du mens dere IKKE krangler og ingen er sure. Da er den borte resten av dagen (skjer dette ved leggetid er den borte ut dagen etter, for eksempel). Poenget er: lag regler han vet om. Skriv dem gjerne opp, så kan du bare peke. Gi også beskjed om at dersom han sutrer, klager, slenger ting i veggen i frustrasjon osv, så kjøper du IKKE nytt, han må erstatte det selv og playstation forsvinner i flere dager (gjerne konkret antall, det får dere bli enige om). La ham være med på å lage regler, men du skal selvfølgelig være enig i dem. Evt. møtes dere på midten om du synes det er ok.

Gi ham også beskjed om at dersom han KLARER å følge disse reglene en god stund (gjerne en måned) skal du vurdere å gi ham for eksempel en time mer spilletid i helga. For hver gang han bryter reglene, starter man på "scratch" igjen i forhold til den perioden. Forklar ham at det ikke er det at han synes det er gøy å spille som er problemet, men oppførselen hans når han IKKE kan spille. Å få slengt etter seg at man ødelegger livet hans fordi han ikke får spille osv er uakseptabelt, og det må han få beskjed om (igjen i rolige former, ikke i kampens hete). Da kan man gå tilbake til det senere og vise til samtalen. 

Jeg har selv en 12-åring, hun er jente riktignok, men fortsatt glad i skjerm (men oppfører seg ikke ufint). Jeg har god erfaring med å være VELDIG tydelig og klar, samtidig som man tar dem med på råd sånn at de føler at de har en viss råderett selv. Jeg gir også klare beskjeder om konsekvenser i forkant, altså når begge er rolige og ingen er sinte. Også må man gjennomføre, så klart.... Hyler han fordi du gjennomfører, skal han i forkant ha fått beskjed om at hyling innebærer en enda lenger konsekvens.... Det er lov til å stille spørsmål osv på en normal høflig måte, det er også lov til å si at man er uenig så lenge man har en ok tone! Men man har IKKE lov til å skylde på andre, skrike, smelle i dører, furte, lage dårlig miljø hjemme osv fordi man ikke liker reglene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes to timer spilletid hver dag er veldig mye, jeg. Og når han i tillegg ikke klarer avslutte, maser og generelt er ganske ufyselig med alt som gjelder en spillkonsoll, så hadde jeg fjerna den. Lett! 

Har en samboer på 30+ som spiller en del PlayStation og det er et helvete, hater den maskinen for alt den er verdt, og er det en ting som er sikkert er det at barna IKKE skal spille. Så gjør deg selv, han og fremtidige kjærester en tjeneste og bli kvitt den greia. 

Anonymkode: 27f78...e96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke to timer er mye! Når jeg var 12 år kunne jeg sitte åtte timer å spille! Gadd ikke spise engang!

Men i mine yngre dager spilte vi ikke på nett. I dag er det mer sosialt, han spiller sikkert med kompiser og de kan prate sammen mens de spiller. Jeg skjønner han spiller Fortnite Battle Royale, det er et gratis spill som er ekstremt populært akkurat nå. Jeg regner med at det roer seg ned etter et par uker.

Og han er snart tenåring! Sur og frekk oppførsel må du regne med i årene fremover! 

MÅ han trene fotball da? Hva med å la ham få velge selv? Det er helt normalt å slutte med sport når man får andre interesser. Han er gammel nok til å velge sine egne interesser. Noen elsker fotball, andre langrenn, andre liker bedre å spille.

Jeg synes det vil være et overtramp å selge PS'n. Da blir han i alle fall sur! Det blir som å ta fra folk mobilen eller internett. 

Han får gå på skole, gjøre lekser og spise mat, og han kan jo enkelt ta med PS'n til faren. Så la han få spille hvis han vil det. Tipper det blir mindre drama og sutring hvis du lar han bestemme over sin egen fritid. Fornøyd sønn og fornøyd mor! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som dere ikke har en felles forståelse av hva to timer spilletid betyr. Han oppfatter at han har to timers spilletid, som om det var en garantert tid for spilling, med prioritet over andre ting, mens du ser på det som en maksgrense, og at spillingen har prioritet etter andre ting. Dere må avklare prioritering, og dere må avklare om de to timene skal få ta inn igjen når han ikke får brukt dem.

Anonymkode: 8fa9d...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve å gi han forskjellige hus oppgaver før han får spilletid? Da føler vel han at han bidrar samtidig at han får spille, med viss antall timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt han har faste spilletider, men enkelte dager får man ikke spille pga andre ting. Hver gang det skjer så skal han diskutere, lage drama og være vanskelig.

Eks.

Han kom hjem fra kampen kl 20.00 i kveld og skal på leirskole i morgen. Første han sa når han kom er at han skal spille. Jeg svarer at det er litt sent og at vi må pakke til leirskole. Det gjorde vi og i mellomtiden begynte han å slå på tv og spillet mens jeg holdt på med pakkingen. Jeg repeterte st det blir ingen spilling pga vi må opp tidlig ( 6.30) Da begynte han at han får ikke spille på en uke og leirskole er bare tull , at jeg ødelegger livet hans, han har ikke spilt mye i helgen heller ( bare tull) Plutselig begynte han at han vil ikke til pappa neste helg pga han får ikke spille mye det( naturlig pga far vil gjøre andre ting og tilbringe tid med han som badeland, bowling, kamper osv). Det ble drama uten like. Det ødelegger hele stemningen og livskvaliteten .

ts

Anonymkode: 037d5...afb

Hva med en form for kontroll på internettilgangen? Minste tegn på sutring, ta i fra ham spillet i to dager feks. Viktig at truslene blir virkeliggjort. Hardt mot hardt, den dagen han klarer å oppføre seg, gi ham heller en overraskende belønning, feks mer spilletid eller nytt spill. Skryt av ham de dagene han ikke lager drama.

Han er ikke fire år lengre og så lenge han ikke har noen diagnoser av noe slag, må han finne seg i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt han har faste spilletider, men enkelte dager får man ikke spille pga andre ting. Hver gang det skjer så skal han diskutere, lage drama og være vanskelig.

Eks.

Han kom hjem fra kampen kl 20.00 i kveld og skal på leirskole i morgen. Første han sa når han kom er at han skal spille. Jeg svarer at det er litt sent og at vi må pakke til leirskole. Det gjorde vi og i mellomtiden begynte han å slå på tv og spillet mens jeg holdt på med pakkingen. Jeg repeterte st det blir ingen spilling pga vi må opp tidlig ( 6.30) Da begynte han at han får ikke spille på en uke og leirskole er bare tull , at jeg ødelegger livet hans, han har ikke spilt mye i helgen heller ( bare tull) Plutselig begynte han at han vil ikke til pappa neste helg pga han får ikke spille mye det( naturlig pga far vil gjøre andre ting og tilbringe tid med han som badeland, bowling, kamper osv). Det ble drama uten like. Det ødelegger hele stemningen og livskvaliteten .

ts

Anonymkode: 037d5...afb

Hva med spilletider og hvis han starter sånn så får han minus på kontoen? Eks 15 min pr utbrudd om det og med klar beskjed med at når kontoen er i null den dagen så forsvinner dagen etter å. 

Anonymkode: 2a87f...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...