Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mandarinskall
30 minutter siden, Tøytigern skrev:

(Man kan fint gi brødrister fra Europris. Hvis man vil gi dette, så skal paret takke og bukke.:sleep:) Men bryllupslister er alltid greie. Så kan TS jo skrive opp "Herregård til festen etter vielsen", da. ;)

Ja folk får gi hva dem vil. En gang ga jeg gule strikka grytevotter (jeg hadde strikka) og ei stekepanne fra Nille. Ble fornøyde de

Endret av Mandarinskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal i et bryllup på et litt avsidesliggende sted så vi må reise fredag for å rekke frem, bryllup på et hotell og gave: 7500. Synes det er veldig mye, hadde ikke reist om det ikke hadde vert for at vi liker de som gifter seg. Tror ikke vi sier ja til det en gang til. Men hadde vi bodd i nærheten hadde jeg synes det var greit med en hotellhelg (til 1600 for en natt)

Anonymkode: ddf9e...727

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man invitert i bryllup, så mener jeg at det opp til de inviterte å velge hvordan man skal komme seg dit, og evt. overnatting.    

Men mat og drikke skal betales av de som inviterer, altså brudeparet.  Derfor bør antall inviterte tilpasses hva man har råd til og ønsker å bruke på bryllupsfest. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er invitert i bryllup er det som regel fordi jeg står personen nær. Da ville jeg vært villig til å betale det det koster, om det så var 10-15.000 for fly til indre gokk, overnatting en helg og leiebil. Men når folk drar utenlands er jeg mindre villig til å bruke av min tid og mine penger. (Og i alle fall om det dermed blir et billigere bryllup for brudeparet og dyrere for gjestene.) Synes det er en uting hvis man må betale for drikke, men jeg har ikke noe problem med at folk velger et alkoholfritt bryllup. Å betale for hotellovernatting er greit, men det må presenteres som en mulighet mer enn noe dere forventer av gjestene, og nevn gjerne også billigere overnattingsalternativer. 

Anonymkode: b3da9...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte ingenting, men kunne godt ha vært med på spleisebryllup for venner med litt mere begrenset økonomi. Det hadde vært koselig! Alle tok med mat av ymse slag. Samt gave. Men når det er noen som skal feire seg selv over evne og gjestene skal være med på å betale et latterlig dyrt bryllup - nei, det blir noe annet. 

Anonymkode: c46e2...cbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

850 kroner per person per natt er ikke ok, med mindre det er på er hotell gjestene har valgt selv. Det blir jo 1700 kr. per natt for et par ! Og dersom det forventes at gjestene skal bli hele helgen blir det altså 3400 kr. for et par, i tillegg til reise til denne herregården (og gave) Og summen skal overføres direkte til brudeparets konto, for de har alt leid hele herregården uten å egentlig ha råd til det. 

Hvor har dere fått prisen 850,- per person per natt, egentlig? Har dere funnet den på selv med utgangspunkt i hvor mye dere må få inn for å få råd til dette bryllupet? 

Selv kunne jeg kanskje tatt meg råd til å betale for overnatting for å delta i bryllup dersom brudeparet var veldig nære, men jeg ville da stått fritt til å velge overnattingssted og prisnivå selv. Man behøver ikke betale 1700 kr. per natt for å få ei seng å hive seg ned på etter en sein bryllupsfest, og at brudeparet velger å ha drømmebryllupet sitt på en herregård langt utti gokk er virkelig ikke noe jeg, som gjest, gidder å sitte igjen med regninga for. Ikke er det særlig greit å drasse gjestene med seg til er lokale langt unna alle andre alternativer og ikke sørge for bevertning under hele festen heller. 

Jeg spør igjen: Hvorfor ikke ha et bryllup dere faktisk har råd til? 

Anonymkode: 871c4...ac5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke villig til å betale noe til brudeparet for å være gjest i et bryllup. Det er nemlig et viktig skille her - man er ikke deltager, man er invitert gjest, og man krever ikke betaling av gjestene sine. At det ofte innebærer utgifter knyttet til reise og overnatting er helt greit, det er utgifter jeg har for valg jeg har tatt, men jeg skal ikke være med på å betale brudeparets utgifter. Er dere avhengig av at x antall gjester betaler x antall kroner for å dekke inn utgifter dere har uavhengig om noen overnatter eller ikke, har dere faktisk ikke råd til dette bryllupet.

Skal man ha et bryllup av det slaget som skisseres i HS, som varer hele helgen og det ikke finnes alternativer for spising og overnatting, bør det meste - særlig alle måltider - være gratis for gjestene, og det som må betales betales til stedet, ikke til brudeparet. Dere er vertskap, ikke hotelldrivere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig talt synes jeg det er helt greit å betale for å overnatte i mine venners og families bryllup(og andre tilsetninger). In fact så betaler jeg for samvær med familie og venner hele tiden ellers, være det seg alkohol, konsertbilletter, mat, events, reise til og fra, ferier and so on. Å betale samme sum som for en hel eller halv fylletur for å overnatte i ei venninnes bryllup hadde jeg ikke tenkt to ganger over. Hadde det vært en dyr reise+opphold, så hadde jeg bare sendt henne en melding og sagt at vi gjerne vil komme, men å ta forbehold økonomisk og gitt beskjed om at konsekvensen jo vil være mangel på en "dyrere" gave.

Jeg har ikke sykt god økonomi, men skjønner ikke den evige bitchinga om å måtte betale for å oppfylle dresscode eller overnatting eller fandens oldemor. Det finnes grå dresser og blå kjoler i alle prisklasser, det finnes billige air b´n´b overalt, og rimelige flybilletter om man er ute i rett tid. Det er i tillegg, som nevnt over, ikke stort dyrere enn fem ølog en taxi hjem fra byen - en prioritet alle mine nærmeste venner kunne gjort,og som jeg selvglatt hadde gjort. Og om man til tross for alt dette ser at det ikke passer økonomisk, så er det bare å si at man ikke har råd til å komme. Det er kjipt, men sånn er det og gode venner hadde ikke holdt det mot hverandre fra ene eller andre enden av problemstillinga. Jeg unner faktisk vennene mine drømmebryllupene deres, og om det faller utenfor min økonomi på tidspunktet så er det kjipt, men jeg håper de koser seg GLØGG i hjel og ville aldri drømme om å slenge med leppa om det.

Anonymkode: bedbb...835

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Som AB over, ingenting. Jeg betaler ved å kjøpe gave til brudeparet. 

Skulle jeg betalt for overnatting måtte det vært et noe mer eksotisk reisemål utenfor Skandinavia eller dere måtte vært veldig nære for meg. 

Anonymkode: 26af6...cd1

Samme her.

På 4.4.2018 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så er jeg lei av at brudepar skal overgå hverandre med overdådige bryllup og at dette skal gå utover gjestene. Så jeg syns faktisk at bryllup skal være gratis (det er de jo aldri allikevel for man må jo ha antrekk, komme seg dit, gave osv)

Så vil jo ikke jeg være kjip og stresse deg med en slik kommentar. Det er deres bryllup og du/dere gifter dere forhåpentligvis bare én gang. 

Bare ha det i bakhodet at kanskje ikke alle er like innstilt på å bruke masse penger på deres bryllup - så få til en god deal med hotellet. 

Anonymkode: c351e...fa2

Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2018 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Svarte ingenting, men kunne godt ha vært med på spleisebryllup for venner med litt mere begrenset økonomi. Det hadde vært koselig! Alle tok med mat av ymse slag. Samt gave. Men når det er noen som skal feire seg selv over evne og gjestene skal være med på å betale et latterlig dyrt bryllup - nei, det blir noe annet. 

Anonymkode: c46e2...cbd

Det der hadde heller ikke vært koselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, TS her (selv om jeg var anonym da jeg startet tråden). Jeg ser jo at dette har gått litt over styr, og tror fremdeles mange av dere har misforstått. Herregården vi har leid har vi uansett betalt for, og denne drives som hotell når det ikke er brylluper eller tilstelninger der. 

Vi kommer til å tilby gjestene våre å overnatte på stedet DERSOM de ønsker det, men da vil vi kreve inn en pris per overnatting, fordi vi da må legge ut ekstra penger for vask, frokost, og alle de andre måltidene enn selve bryllupsmiddagen. Vi lurte derfor på å tilby en pakke der man betaler en sum og dermed får dekket overnatting og alt av måltider og aktiviteter gjennom helgen. Bryllupsmiddag og drikke til dette blir selvfølgelig gratis for alle gjester uansett. 

Det er altså helt opp til gjestene om de vil bruke penger på dette, men for dem som eventuelt kommer langveisfra er det jo greit å ha et alternativ til overnatting og slippe å ordne med dette selv. I tillegg kan det jo være kjekt om gjestene overnatter på samme sted. 

Mitt spørsmål, som jeg ser at jeg muligens formulerte litt utydelig er om man som gjest ville ha foretrukket en svært rimelig overnatting, men da ble nødt til å dekke andre utgifter selv (til alkohol utover det som serveres til maten, ordne middag selv fredagen og utgifter til frokost), ELLER om vi heller burde ta en dyrere pris, men at alle disse utgiftene da er inkludert i pakken. Dette er noe vi kommer til å avgjøre FØR vi sender ut invitasjonene, slik at vi tilbyr ETT av alternativene jeg skisserte overfor. Vi kommer også til å understreke i invitasjonene at gaver ikke er noe vi bryr oss så mye om, og at vi heller ønsker at så mange som mulig kommer og deler dagen med oss. Om vi ser at det blir mange som ønsker å dra hjem på kvelden, kan vi eventuelt organisere med busstransport for disse, men det vet vi jo ikke før vi har fått svar på invitasjonene. For øvrig har de fleste gjestene jeg har snakket med vært svært positivte til dette opplegget, og alle har uttrykt at de ikke ser problemer med å betale for overnatting selv. 

Når jeg ser noen av svarene her i tråden må jeg virkelig si at jeg er glad for at enkelte KG-brukere ikke er invitert i mitt bryllup. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud bedre, hva er det med alle dere som ser det på som en grusom opplevelse å bli bedt og delta i bryllup? :sprettoy: Hvem er disse folkene dere blir invitert i bryllup til egentlig? For det kan virkelig ikke være nære venner om det er så grusomt. Selvfølgelig går jeg i bryllup til nære venner og betaler for det, for jeg bryr meg mer om at nære venner skal oppleve sin livs dag og at jeg får være med å feire det.

Jeg skal faktisk i bryllup for første gang i sommer til en nær venninne, og jeg gleder meg kjempemasse. Nå bor jeg såpass nærme bryllupstedet at jeg ikke trenger å tenke på overnatting, og kan skaffe meg skyss frem og tilbake. Men jeg vurderer likevel å leie meg et hotellrom på stedet for å få med meg mest mulig av bryllupshelga, og dette har jeg selvsagt tenkt å betale for selv. Leier jeg hotell, vil frukost være inkludert, så er ikke så mye matutgifter å tenke på utenom. 

Ser at mange kommenterer at det er studenter og har dårlig råd. Det er jeg også, men jeg har visst om dette bryllupet siden januar (skal være i sommer) og når man har noen måneder så har man også tid til å planlegge økonomien sin og ta høyde for det.

Det jeg forventer å få dekket: Middag og dessert i bryllupet og kanskje en drikkebong eller to. Trenger ikke å være fri bar, men er hyggelig at man får en drikkebong eller to, så kan man selv betale det man vil utenom. 

Jeg hadde iallfall ikke forventet at bruden og brudgommen skulle dekket overnattingen min, men jeg vet heller ikke hva som er vanlig. Men uansett er det hyggelig å prøve å forhandle frem en bra pris på hotellet/etc. man skal være for gjestene. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, missmcbeal skrev:

Gud bedre, hva er det med alle dere som ser det på som en grusom opplevelse å bli bedt og delta i bryllup? :sprettoy: Hvem er disse folkene dere blir invitert i bryllup til egentlig? For det kan virkelig ikke være nære venner om det er så grusomt. Selvfølgelig går jeg i bryllup til nære venner og betaler for det, for jeg bryr meg mer om at nære venner skal oppleve sin livs dag og at jeg får være med å feire det.

Jeg skal faktisk i bryllup for første gang i sommer til en nær venninne, og jeg gleder meg kjempemasse. Nå bor jeg såpass nærme bryllupstedet at jeg ikke trenger å tenke på overnatting, og kan skaffe meg skyss frem og tilbake. Men jeg vurderer likevel å leie meg et hotellrom på stedet for å få med meg mest mulig av bryllupshelga, og dette har jeg selvsagt tenkt å betale for selv. Leier jeg hotell, vil frukost være inkludert, så er ikke så mye matutgifter å tenke på utenom. 

Ser at mange kommenterer at det er studenter og har dårlig råd. Det er jeg også, men jeg har visst om dette bryllupet siden januar (skal være i sommer) og når man har noen måneder så har man også tid til å planlegge økonomien sin og ta høyde for det.

Det jeg forventer å få dekket: Middag og dessert i bryllupet og kanskje en drikkebong eller to. Trenger ikke å være fri bar, men er hyggelig at man får en drikkebong eller to, så kan man selv betale det man vil utenom. 

Jeg hadde iallfall ikke forventet at bruden og brudgommen skulle dekket overnattingen min, men jeg vet heller ikke hva som er vanlig. Men uansett er det hyggelig å prøve å forhandle frem en bra pris på hotellet/etc. man skal være for gjestene. 

 

Du vil prioritere å bruke penger på andres bryllup, men hva med å respektere andre som ikke er interessert i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎04‎.‎2018 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Hva ville du som gjest ha foretrukket? Er dette så dyrt at du ville ha gruet deg for å reise? Tenker at det er jo litt trist hvis dette skal bli en enorm kostnad, særlig for dem som kommer utenbys fra, men vi har samtidig ikke mulighet for å legge ut en halv million for dette bryllupet. 

Håper noen kan komme med konstruktive tilbakemeldinger :) 

Anonymkode: 0c948...adb

Jeg ville foretrukket at jeg som gjest ikke hadde noen utlegg ved å delta på bryllupet. Om jeg ønsket å overnatte, så betaler jeg selvsagt for dette, men du må gjerne forhandle en god pris. Ikke naturlig at dere må dekke dette.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjestene våre betaler fra 3500-7000 kr ++  pr pers for fly og opphold. Noen skal være i en uke og tar det som feire.  Vi skal gifte oss i utlandet.  Hele dagen er selvfølgelig dekket av oss, fri bar fram til kl 02.00.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, O.G. skrev:

Du vil prioritere å bruke penger på andres bryllup, men hva med å respektere andre som ikke er interessert i det?

Jeg synest det er helt greitt å ikke delta dersom man ikke er interesssert i å bruke penger på det, men er det virkelig gode og nære venner så synest jeg ikke det er noe problem å bruke penger på det, og jeg trodde ærlig talt at det stort sett er nære venner eller familie man blir invitert i bryllup til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Peonjenta skrev:

Gjestene våre betaler fra 3500-7000 kr ++  pr pers for fly og opphold. Noen skal være i en uke og tar det som feire.  Vi skal gifte oss i utlandet.  Hele dagen er selvfølgelig dekket av oss, fri bar fram til kl 02.00.  

jeg synes det er mye. i tillegg må gjestene også bruke sine egne feriedager på en event de kanskje egentlig ikke hadde gjort til vanlig..

Anonymkode: 7c953...496

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(har ikke lest hele denne tråden).

Dere ber 100 gjester. De som ikke skal overnatte, bør ikke måtte betale noe som helst for lokaler eller mat. Da er det en avveining hvor mye dere inkluderer av drikkevarer (for alle), om det er fri bar eller ikke. Middag og evt annen mat lørdagen må være inkludert/gratis. Opplysninger om bar må stå i invitasjonen, slik at folk har med penger. Jeg syns litt drikke til maten + alkoholfritt bør være gratis uansett. Det dere sparer på å ta betalt for drikke er bare redusering av kostnader, ikke dekning av lokalleie.

Gjestene får tilbud om å overnatte. De som vil/må overnatte, må betale for det + frokost (?). Så langt helt greit syns jeg, og om 850,- er passe pris for meg avhenger av herregården og mitt forhold til brudeparet. I utgangspunktet hadde jeg gladelig dratt og overnattet for den prisen. Er det noe mer opplegg rundt overnattingen (du skriver helg)? 

Hvor mange er det plass til på herregården, er det et hotell, må dere reservere og betale for ubrukte rom, hvor mange regner dere med skal overnatte? Er 850,- mer enn "kostpris"?

Hvis en vennegjeng vil overnatte, men telte/har med bobil, leier seg inn på campingplassen i nærmeste bygd, ødelegger det for opplegget og for budsjettet?

Altså, mitt svar er: Jeg vil betale det det koster for å overnatte, men ikke sponse de som ikke overnatter. Hvis det hele inkluderte en flytur, spørs det litt på hvor lyst jeg har til å dra i dette bryllupet, men "Herregård"  og "100 gjester" hadde gått i bryllupets favør for meg, jeg syns slikt er stor stas, og morsommere enn en lavbudsjettsfest i et forsamlingslokale i byen her jeg bor (er ok det også, altså, men mye mer vanlig). .

Anonymkode: 57e60...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...