Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjestene dekker alkohol etter maten selv. Det er ikke nødvendig med fri bar, uansett mange som ikke drikker. Hvis det ikke er på hotell eller lignende synes jeg det blir litt rart å ta betalt for overnattingen.

Anonymkode: 2fdf1...946

Dette. Bortsett fra at jeg ikke synes det er rart, men direkte feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Å betale for maten er ikke å bli invitert til en fest. Det er å betale for mat og drikke når man går ut og tar seg en fest, det.

Jeg var nok litt uklar. Med "de"refererte jeg til brudeparet. Altså 1:Brudeparet betaler alt av mat og drikke hele helgen, men ikke overnatting 2: Brudeparet betaler bryllupsmiddag med drikke og overnatting, mens gjestene selv betaler resten av alkoholen 

Anonymkode: aeda2...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mandarinskall skrev:

Bryllup er ikke for gjerrigknarker, verken brudepar eller gjester. Har man ikke råd til å spamdeee god mat så får man dra på en øy og ta vielsen der. I varme land er maten billig så det er lurt. Gjester som ikke kan sette av noen tusen til å feire kjærligheten får dra på burger kong :kokk:

Men det er ikke blillig å dra til varme land med øyer...  Har man ikke råd til stort bryllup, så får man ikke stort bryllup. Hverken mer eller mindre. Da får man heller vente med å gifte seg til man har råd til det man ønsker seg.

Når man inviterer så betaler man for gjestene i bryllupet. Med andre ord finansierer man det selv. Folk kommer om de har tid og anledning og man bryr seg ikke med hvor de overnatter. Vil man ikke ha fri bar, serverer man drikke til maten og lar gjestene gjøre som de vil om de vil ha alkohol eller ikke. Evnt er det en fri drink eller to, i baren.

Jeg skjønner godt at folk vil ha TV-bryllup i Hollywood-stil. Men er man ikke Kanye West, så går det dessverre ikke å betale for hundrevis av folk på en leid herregård. Da får man leie et lokale på herregården og dra hjem eller betale overnatting selv, til stedet/hotellet der man fester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet kan jo få til en "pakke" med etablissementet der de kan anbefale sine gjester å bo på det bestemte hotellet/ herregården/et bestemt hotell, mot reduserte priser til sine gjester. Men that's it. Gjestene skal ikke behøve å tenke på dette. Og slett ikke betale en fast pris inn i en felles pott til utgifter... Dette går på gjestenes private økonomi og hotellets ønske om fortjeneste.

Les en bok i skikk-og-bruk, folkens.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nok litt uklar. Med "de"refererte jeg til brudeparet. Altså 1:Brudeparet betaler alt av mat og drikke hele helgen, men ikke overnatting 2: Brudeparet betaler bryllupsmiddag med drikke og overnatting, mens gjestene selv betaler resten av alkoholen 

Anonymkode: aeda2...638

Helt normalt, men det er ikke dette TS snakker om i det hele tatt. Her vil de forplikte folk til å betale en fast pris, så de kan leie en herregård... Da er man ikke gjest, lenger, men påmeldt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dessverre ikke hatt råd til å gå i et slikt bryllup. 1000kr er forferdelig mye penger for meg (2 ukers matbudsjett), og det er gjerne det som er "normen" å bruke på bryllupsgave. Skulle jeg i tillegg betalt for fly til bryllupet, transport til lokalet, kjole OG betalt for overnatting, så måtte jeg takket nei rett og slett.

Når det foreligger en indirekte forventning om at folk skal være der hele helgen, så ville jeg skrevet at deltakelse er gaven, da dette er mer penger enn (i hvert fall jeg) har råd til å bruke på et bryllup. 

Endret av altflyter
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mandarinskall
7 minutter siden, Tøytigern skrev:

Helt normalt, men det er ikke dette TS snakker om i det hele tatt. Her vil de forplikte folk til å betale en fast pris, så de kan leie en herregård... Da er man ikke gjest, lenger, men påmeldt.

Hvis man blir sjuk da, må man betale likevel? Nei dette lukter svindel, her er noen tjuvradder som skal sko seg på intetanende gjester og grave dypt i lommeboka deres:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mandarinskall skrev:

Hvis man blir sjuk da, må man betale likevel? Nei dette lukter svindel, her er noen tjuvradder som skal sko seg på intetanende gjester og grave dypt i lommeboka deres:laugh:

Jepp. Har aldri, ever, hørt om noen som betaler inn til brudeparet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mandarinskall
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Jepp. Har aldri, ever, hørt om noen som betaler inn til brudeparet.

 

Må bli istedetfor gave haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mandarinskall skrev:

Må bli istedetfor gave haha

Så da skal de bestille gave, da? "Neitakk, jegtrorikkejegkommeribryllupetjeg,dere.Haetfintliv..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører som regel hjem fra bryllup i 22.00-tiden, men hadde ikke gjort meg noe å vært med å bidratt for de som skulle overnatte.

Anonymkode: a25b5...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke gjester skal betale annet enn gave og eventuelt overnatting og reise Men det er litt spesielt å legge bryllupet så langt unna at mange må overnatte hvis de skal ta seg en dram. Det er fordyrende.
Jeg synes ikke folk skal betale drikke selv, alt bør være gratis når man inviterer. Jeg hadde vært villig til å betale for overnatting hvis det ikke ble for dyrt, til nær familie, og gode venner, ellers hadde jeg nok takket nei.
 

Anonymkode: d9acc...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mandarinskall
24 minutter siden, Tøytigern skrev:

Så da skal de bestille gave, da? "Neitakk, jegtrorikkejegkommeribryllupetjeg,dere.Haetfintliv..."

Da kommer de med bryllupslisten for fint skal det værra, ikke en brødrister fra europris nei. Lokale bryllup kommer jeg i, andre takker jeg pent nei til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.4.2018 den 20.12, Cheerypie skrev:

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med pakke? Skal alle gjester betale dere en viss sum?

La folk ordne overnatting og transport selv, får dere til en deal angående overnatting med hotell eller de som eier herregården, så oppgi det, men la det være opp til hver enkelt å bestemme hvordan de ordner seg.

Alt annet bør være gratis, inviterer man til fest så er mat og drikke gratis.

Anonymkode: d9acc...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du mener med pakke? Skal alle gjester betale dere en viss sum?

La folk ordne overnatting og transport selv, får dere til en deal angående overnatting med hotell eller de som eier herregården, så oppgi det, men la det være opp til hver enkelt å bestemme hvordan de ordner seg.

Alt annet bør være gratis, inviterer man til fest så er mat og drikke gratis.

Anonymkode: d9acc...428

Her mener TS at hun vil alle skal betale henne en sum de fastsetter, så paret kan betale for leien av herregården...

Det vanlige er enten at paret avtaler å spytte i litt ekstra penger selv til et sted, mot at gjestene betaler mindre, eller at hotellet er så glad for at paret anbefaler å bo på deres hotell, at prisene blir redusert. Alt etter som.

Der noen "krever" at gjestene skal bo på hotellet, tyder det gjerne på at de har lagt i litt ekstra i betalingen for festen, så gjestene deres skal bo så billig som mulig fra deres egne lommer. Dvs at de gir gjestene litt tilskudd for å overnatte under festingen. Da syns de fleste det er såpass frekt å si nei, at de bor på hotellet og fester sammen med paret. Også i de tilfellene der paret har lovet hotellet ekstra omsetning, uten å ha spyttet i noe sjøl. Da syns man det er litt kleint å ikke følge opp. Da er det bedre å si neitakk og at man ikke kan komme, men sender en gave til paret.

Det er selvsagt ikke sånn at man må sende gave, når man ikke kommer. Det sier seg selv. Men jeg liker å sende noe når jeg fikk en invitasjon. I det minste en blomst med kort.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører som regel hjem fra bryllup i 22.00-tiden, men hadde ikke gjort meg noe å vært med å bidratt for de som skulle overnatte.

Anonymkode: a25b5...359

Da kan du jo like gjerne sette penger inn på de andre gjestenes konto, direkte...

Her er det jo helt tydelig at TS vil leie herregård og at hun ikke har råd, så hun vil at gjestene hennes skal ta regninga... Simpelt, spør dere meg.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Mandarinskall skrev:

Da kommer de med bryllupslisten for fint skal det værra, ikke en brødrister fra europris nei. Lokale bryllup kommer jeg i, andre takker jeg pent nei til:)

(Man kan fint gi brødrister fra Europris. Hvis man vil gi dette, så skal paret takke og bukke.:sleep:) Men bryllupslister er alltid greie. Så kan TS jo skrive opp "Herregård til festen etter vielsen", da. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veeeeeeldig sært å ikke skulle sjekke ut med hotellet, men overføre penger til brudeparet. 

Som andre sier, jeg vil IKKE betale for at dere skal leie en herregård dere ikke har råd til å leie. Og hva hvis jeg må avbestille?

Om jeg velger å booke et rom på et hotell i forbindelse med et bryllup, blir ganske annerledes. 

 

Anonymkode: 2e350...7de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det faktisk er slik å forstå at gjestene i praksis skal "kjøpe en billett" som i sin tur går til å dekke brudeparets utgifter til å leie hele herregården, da tror jeg faktisk jeg setter grensen min på kroner null. Da blir jeg hjemme. 

Jeg kan for ordens skyld godt betale drikke selv, og hadde det vært snakk om noen jeg stod sånn tålelig nær hadde ikke det at det kostet meg en natt på hotell på egen regning hindret meg. Jeg hadde i hvert fall aldri forventet å kunne sende inn en hotellregning til brudeparet. Men denne ordningen, hvis det er slik Tøytigern og andre sier, hadde jeg virkelig ikke blitt med på. Dæven.

Anonymkode: 01427...925

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...