Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad jeg aldri blir bedr i bryllup. Jeg hadde gått konkurs. 

Anonymkode: 5082c...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke nok med gave?

Eneste grunnen til at jeg går i bryllup er for å holde relasjoner ved like. Har enda ikke vært i noen som har krevd mer enn gaven. Sover heller i bilen enn å betale 800 kr i overnatting. 

Men nå er jeg student da så 800 kr er nesten hele matbudsjettet mitt for 1 måned.

Anonymkode: 710a0...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at bryllup skal være gratis for gjestene. Så får det være opp til brudeparet å legge seg på et budsjett der man har råd til festen. Helt fjernt å arrangere et råflott bryllup man ikke har råd til synes nå jeg da. Hvorfor må bryllupet vare hele helgen? Holder det ikke med seremonien og bryllupsmiddag med påfølgende fest på kvelden? Muligheten for overnatting kan nevnes i innbydelsen som noe valgfritt, men som noe som må betales av gjesten selv. Det er ikke urimelig. Da kan de velge å organisere seg med transport hjem på natten dersom de ikke ønsker.  

Endret av tøydokka
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange suringer her inne. Jeg har selv reist i bryllup, både innenlands og utenlands, og jeg har aldri tenkt tanken på at brudeparet skal betale overnattingen for meg.  Vi kjører et noenlude tilsvarende opplegg som dere. Gjestene våre er spredt rundt omkring i inn- og utland, så de aller fleste må overnatte på stedet. Mat og drikke hele helgen spanderer vi. Overnatting betaler gjestene selv. Fredag er uformell middag for de som ønsker det. Lørdag er selve bryllupet. Vielsen er lagt slik at det er fullt mulig å delta kun lørdag. Vi har ikke enda sendt formell invitasjon, men alle (også de mer perifere, som vi strengt tatt ikke ventet at ønsket å prioritere det) var superraskt ute og takket ja, da vi varslet uformelt om dato, tid og sted. Jeg synes enkeltes vinkling om at de ikke vil være med å finansiere andres overdådige bryllup, er på trynet. Det er da helt vanlig å betale transport og overnatting selv, også i forbindelse med andre festligheter?  Om de inviterte ønsker å bruke tid og penger på et bryllup, må jo være helt opp til dem selv. En invitasjon er nettopp en invitasjon, ikke et pålegg om å komme. For vår del ser det altså ut som om gjestene synes det er greit. 

 

Anonymkode: aeda2...638

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mange suringer her inne. Jeg har selv reist i bryllup, både innenlands og utenlands, og jeg har aldri tenkt tanken på at brudeparet skal betale overnattingen for meg.  Vi kjører et noenlude tilsvarende opplegg som dere. Gjestene våre er spredt rundt omkring i inn- og utland, så de aller fleste må overnatte på stedet. Mat og drikke hele helgen spanderer vi. Overnatting betaler gjestene selv. Fredag er uformell middag for de som ønsker det. Lørdag er selve bryllupet. Vielsen er lagt slik at det er fullt mulig å delta kun lørdag. Vi har ikke enda sendt formell invitasjon, men alle (også de mer perifere, som vi strengt tatt ikke ventet at ønsket å prioritere det) var superraskt ute og takket ja, da vi varslet uformelt om dato, tid og sted. Jeg synes enkeltes vinkling om at de ikke vil være med å finansiere andres overdådige bryllup, er på trynet. Det er da helt vanlig å betale transport og overnatting selv, også i forbindelse med andre festligheter?  Om de inviterte ønsker å bruke tid og penger på et bryllup, må jo være helt opp til dem selv. En invitasjon er nettopp en invitasjon, ikke et pålegg om å komme. For vår del ser det altså ut som om gjestene synes det er greit. 

 

Anonymkode: aeda2...638

Helt enig i dette! Utrolig hva folk lirer ut av seg.:sjokkert: Er da normalt å betale overnatting og transport selv uansett om det er konfirmasjon, bursdag eller bryllup. Å kreve noe annet viser bare hvor selvopptatte folk er. Om man ikke vil betale et øre for å se andre folk gifte seg, ja da får man ikke deltatt i mange brylluper.

Anonymkode: 39d54...346

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Cheerypie skrev:

Jeg tror kanskje dere misforstår litt. Vi må jo velge den ene løsningen eller den andre. Vi kommer ikke til å forskjellsbehandle gjestene, men enten tilby en pakke der alt er inkludert, men som er dyrere, eller velge en løsning der alle gjestene selv dekker alkohol utover det som blir servert til maten, også de som overnatter. Vi leier hele godset, og må således uansett betale for overnattingsplassene, men for å kunne tilby fri bar (av øl og vin) så er vi avhengige av at en del av gjestene betaler inn igjen i form av at de dekker overnatting selv, hvis dere skjønner? 

Det jeg skjønner er at dette opplegget er noe dere ikke har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting. Har dere ikke råd til å betale det så må dere finne en rimeligere måte å gjennomføre bryllupet på. 

Anonymkode: 86186...166

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse

Hvorfor kan ikke brudeparet bare gifte seg på vanlig måte lenger?

Ha seremonien der dere ønsker det,  ha festen på et vanlig lokalet som de fleste andre og la gjestene slippe å betale for seg selv. Gjestene skal jo ikke betale for at dere skal gifte dere? Holder det ikke med gavene som gjestene gir dere? - jeg hadde droppet å komme til bryllupet fordi jeg ikke hadde giddi å skulle betale for deres dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bryllup jeg har vært i, har vært på andre steder enn der jeg har bodd på tidspunktet. Selvfølgelig har jeg betalt overnatting selv, det er da helt vanlig! 

Anonymkode: 1053f...267

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ikke for å være gjest.

Kan hende noen er fornøyd med en bindende påmelding til bryllupet ditt, mot en sum på 850 kroner, men sånt er veldig uortodokst, ville jeg påstå.

Venligvis ber man folk om å betale overnatting selv og så kan folk si nei til å komme, hvis det er for dyrt. Eller reise til og fra, overnatte hos andre, finne et billig sted og komme til bryllupet osv.

Men å pålegge folk å bo på et bestemt sted og be dem betale- nei, nein, njet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mange suringer her inne. Jeg har selv reist i bryllup, både innenlands og utenlands, og jeg har aldri tenkt tanken på at brudeparet skal betale overnattingen for meg.  Vi kjører et noenlude tilsvarende opplegg som dere. Gjestene våre er spredt rundt omkring i inn- og utland, så de aller fleste må overnatte på stedet. Mat og drikke hele helgen spanderer vi. Overnatting betaler gjestene selv. Fredag er uformell middag for de som ønsker det. Lørdag er selve bryllupet. Vielsen er lagt slik at det er fullt mulig å delta kun lørdag. Vi har ikke enda sendt formell invitasjon, men alle (også de mer perifere, som vi strengt tatt ikke ventet at ønsket å prioritere det) var superraskt ute og takket ja, da vi varslet uformelt om dato, tid og sted. Jeg synes enkeltes vinkling om at de ikke vil være med å finansiere andres overdådige bryllup, er på trynet. Det er da helt vanlig å betale transport og overnatting selv, også i forbindelse med andre festligheter?  Om de inviterte ønsker å bruke tid og penger på et bryllup, må jo være helt opp til dem selv. En invitasjon er nettopp en invitasjon, ikke et pålegg om å komme. For vår del ser det altså ut som om gjestene synes det er greit. 

 

Anonymkode: aeda2...638

Nettopp.

 

Men her sier TS at hun vil tilby gjestene å kjøpe en pakke til en forhåndsbestemt pris, som de må betale for å være gjester... Sånt gjør man bare ikke. Man selger ikke billetter til bryllupet sitt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Men gjestene får jo ei kjærlighetshelg...

Mhm... De finaniserer brudeparets fest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.4.2018 den 20.12, Cheerypie skrev:

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Hei! Denne problemstillingen kjenner jeg til. Er selv invitert i bryllup på sensommeren til "halvnær" familie. Vi bor langt unna. Bryllupet er lagt omtrent til skolestart, så da har vi allerede vært på ferie og har ikke mulighet til å "ta bryllupet på veg hjem". For meg og minn mann vil reise med fly koste rundt 8-9000,- t/r. Da skal vi i tillegg overnatte 2-3 døgn på hotell, samt at vi må ha transport rundt 2 timer t/r flyplass-bryllupsplass. Tilsammen vil altså dett bryllupet koste oss ca. 15.000,- Å da har vi ikke startet med bryllupsgaven ennå, samt mat tiden uten om selve bryllupsdagen. Det blir jo ofte svært mye dyrere enn når man er hjemme. Det er ikke mulig å overnatte bare 1 natt for å få begivenheten med oss om noen skulle lure på det. Vi må mest sannslynlig ha 3 overnattinger for å få logistikken til å gå rundt. Sååååå da blir det nok dessverre slik at vi ikke drar i bryllupet. Det er trist fordi vi gjerne kunne tenkt oss å møte familien igjen og vært med på denne kjærlighetsfesten. Men synes ikke det blir riktig å ta fra barna ferien fordi vi skal prioritere en bryllupshelg. Mulig vi hadde prioritert dette om vi kom unna med bare reisen t/r og hatt mulighet å overnatte hos familien eller en annen løsning. Så mye har vi faktisk lyst å dra i bryllupet. Men dette blir galskap. 15-20000,- på en helg etter ferien. Nei, litt dårlig planlagt synes jeg. Tanken har faktisk også slått meg om det kanskje ikke betyr så mye for brudeparet om vi kommer siden de har lagt det opp slik. Vi er mange med samme problemet knyttet til dette bryllupet.

 

Jeg ville anbefalt at du får utgiftene til de gjestene som kommer lengst fra, lavest mulig. Så synes jeg faktisk at de som har mulighet burde dra hjem etter festen selv om det er "kjipt" å kjøre eller buss 2 timer, evt betale for overnatting selv. Så kanskje de som har betalt 1000-vis av kroner i reise heller kan få overnattingen gratis, eller så lav som mulig.

Anonymkode: f529f...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Tøytigern skrev:

Nettopp.

 

Men her sier TS at hun vil tilby gjestene å kjøpe en pakke til en forhåndsbestemt pris, som de må betale for å være gjester... Sånt gjør man bare ikke. Man selger ikke billetter til bryllupet sitt.

Da har vi lest TS forskjellig. Jeg forstår henne slik at 1)enten betaler de bryllupsmiddag og drikke til maten i tillegg til at de finansierer overnatting, resten, bar etc. betaler gjestene selv 2) eller de betaler alt av mat og drikke, mens de som må overnatte, betaler for det. 

I min verden er begge deler OK. Om det er slik du har forstått det, er jeg enig i at opplegget blir noe spesielt.

 

Anonymkode: aeda2...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Denne problemstillingen kjenner jeg til. Er selv invitert i bryllup på sensommeren til "halvnær" familie. Vi bor langt unna. Bryllupet er lagt omtrent til skolestart, så da har vi allerede vært på ferie og har ikke mulighet til å "ta bryllupet på veg hjem". For meg og minn mann vil reise med fly koste rundt 8-9000,- t/r. Da skal vi i tillegg overnatte 2-3 døgn på hotell, samt at vi må ha transport rundt 2 timer t/r flyplass-bryllupsplass. Tilsammen vil altså dett bryllupet koste oss ca. 15.000,- Å da har vi ikke startet med bryllupsgaven ennå, samt mat tiden uten om selve bryllupsdagen. Det blir jo ofte svært mye dyrere enn når man er hjemme. Det er ikke mulig å overnatte bare 1 natt for å få begivenheten med oss om noen skulle lure på det. Vi må mest sannslynlig ha 3 overnattinger for å få logistikken til å gå rundt. Sååååå da blir det nok dessverre slik at vi ikke drar i bryllupet. Det er trist fordi vi gjerne kunne tenkt oss å møte familien igjen og vært med på denne kjærlighetsfesten. Men synes ikke det blir riktig å ta fra barna ferien fordi vi skal prioritere en bryllupshelg. Mulig vi hadde prioritert dette om vi kom unna med bare reisen t/r og hatt mulighet å overnatte hos familien eller en annen løsning. Så mye har vi faktisk lyst å dra i bryllupet. Men dette blir galskap. 15-20000,- på en helg etter ferien. Nei, litt dårlig planlagt synes jeg. Tanken har faktisk også slått meg om det kanskje ikke betyr så mye for brudeparet om vi kommer siden de har lagt det opp slik. Vi er mange med samme problemet knyttet til dette bryllupet.

 

Jeg ville anbefalt at du får utgiftene til de gjestene som kommer lengst fra, lavest mulig. Så synes jeg faktisk at de som har mulighet burde dra hjem etter festen selv om det er "kjipt" å kjøre eller buss 2 timer, evt betale for overnatting selv. Så kanskje de som har betalt 1000-vis av kroner i reise heller kan få overnattingen gratis, eller så lav som mulig.

Anonymkode: f529f...80a

Jeg skjønner nå at jeg har misforstått noe. Hele herregården må betales uansett. Så det har ingen betydning om noen av gjestene drar hjem på natten- dere må betale rommene likevel. Så ser du nå at dette blir for dyrt for dere, samtidig som du ser at dette kan bli veldig dyrt for enkelte gjester også (spes de langveisfarende). 

Nei enig med mange her. Dette virker ikke som et bryllup dere har råd til, det er gjestene som indirekte betaler for mye av herregården deres. 

Anonymkode: f529f...80a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4. april 2018 den 20.27, Cheerypie skrev:

Jeg tror kanskje dere misforstår litt. Vi må jo velge den ene løsningen eller den andre. Vi kommer ikke til å forskjellsbehandle gjestene, men enten tilby en pakke der alt er inkludert, men som er dyrere, eller velge en løsning der alle gjestene selv dekker alkohol utover det som blir servert til maten, også de som overnatter. Vi leier hele godset, og må således uansett betale for overnattingsplassene, men for å kunne tilby fri bar (av øl og vin) så er vi avhengige av at en del av gjestene betaler inn igjen i form av at de dekker overnatting selv, hvis dere skjønner? 

Gjestene dekker alkohol etter maten selv. Det er ikke nødvendig med fri bar, uansett mange som ikke drikker. Hvis det ikke er på hotell eller lignende synes jeg det blir litt rart å ta betalt for overnattingen.

Anonymkode: 2fdf1...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi lest TS forskjellig. Jeg forstår henne slik at 1)enten betaler de bryllupsmiddag og drikke til maten i tillegg til at de finansierer overnatting, resten, bar etc. betaler gjestene selv 2) eller de betaler alt av mat og drikke, mens de som må overnatte, betaler for det. 

I min verden er begge deler OK. Om det er slik du har forstått det, er jeg enig i at opplegget blir noe spesielt.

 

Anonymkode: aeda2...638

Å betale for maten er ikke å bli invitert til en fest. Det er å betale for mat og drikke når man går ut og tar seg en fest, det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mandarinskall

Bryllup er ikke for gjerrigknarker, verken brudepar eller gjester. Har man ikke råd til å spamdeee god mat så får man dra på en øy og ta vielsen der. I varme land er maten billig så det er lurt. Gjester som ikke kan sette av noen tusen til å feire kjærligheten får dra på burger kong :kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...